Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkermuts

Berichten: 9399
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 05:55

tienus63 schreef:
Hoe vaker het onder de aandacht komt, hoe beter.

Wolven lijken steeds verder westwaarts te trekken.
Vandaag was Schalkwijk, onder Nieuwegein aan de beurt.
Ik gun het de dieren en hun eigenaren niet, maar ergens blij dat de olievlek zich nu duidelijk uitbreid naar de randen van de stedelijke gebieden.
Paardenhouders en pensionstallen zullen daar nu ook wel wakker worden.


Die waren al wakker hoor, wij sluiten hier ook onze ogen niet voor het leed de wolven aanrichten.

pillow
Berichten: 7871
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 08:56

Tinkermuts schreef:
tienus63 schreef:
Hoe vaker het onder de aandacht komt, hoe beter.

Wolven lijken steeds verder westwaarts te trekken.
Vandaag was Schalkwijk, onder Nieuwegein aan de beurt.
Ik gun het de dieren en hun eigenaren niet, maar ergens blij dat de olievlek zich nu duidelijk uitbreid naar de randen van de stedelijke gebieden.
Paardenhouders en pensionstallen zullen daar nu ook wel wakker worden.


Die waren al wakker hoor, wij sluiten hier ook onze ogen niet voor het leed de wolven aanrichten.

Iedereen die dieren heeft of er iets mee heeft, misschien wel, maar de rest niet. Dus over welk percentage hebben we het dan 5 ?

Miran

Berichten: 4480
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:24

In ce Randstad zitten veel vee- en hobbyboeren, is echt niet alleen stedelijk gebied. Net als dat iemand in hartje Assen er wellicht ook anders in staat dan iemand in Dwingelo.
Vanaf Schalkwijk loopt hij zo onder Utrecht door het groene hart in, veel polder, veel dieren, sloten ipv hekken en geen groot wild. Wolvenwhalla zeg maar. En ik geloof er niets van dat de schapen hier meer waard zijn dan de schapen in Drenthe en er om die reden wat verandert.

tienus63

Berichten: 12287
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:42

Als paardenhouders en dierhouders in de randstedelijke gebieden van zich laten horen, maakt dat meer indruk dan ‘de boertjes uit het noorden.’

De groene pennenlikkers en mensen die er niets mee te maken hebben en achteloos de ideeën van de groene sokken volgen, denken dat het er op de Veluwe gewoon bij hoort, want daar leeft wild.
En de boeren moeten niet zeuren, want de koeien en schapen worden anders toch geslacht.
En ze hebben toch genoeg schapen, dus wat maakt dat dan uit.

Als er dieren gepakt worden van bijvoorbeeld een minder -of zorgboerderij richting de randstad, dan haalt dat echt wel de journaals.
Als lievelingsdier van kinderen in Drenthe uit de stal wordt gehaald dan is het een regeltje.
Die mensen hebben hun paarden weggegeven. Paarden kunnen niet binnen staan, en achter wolfwerende afrastering hadden ze zoveel stress van de aanwezigheid van de wolf, dat ze naar andere plek moesten verhuizen.

Anyway, vandaag was het raak in Langbroek (Utrecht) 3 schapen dood.

Tieme
Berichten: 4988
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:47

tienus63 schreef:
Anyway, vandaag was het raak in Langbroek (Utrecht) 3 schapen dood.


Echt?
Weet jij waar ongeveer?

Edit: zie het al
Zelfde omgeving als vorige keer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34835
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:56

Zelfde plek als de vorige aanval daar.

Het verbaast mij eerlijk gezegd dat ze die kant op gaan vanuit de Heuvelrug. Ik had zelf eerder gedacht dat ze in de buurt van Amerongen zouden blijven. Daar zit ook vee genoeg. Maar ze vinden een stukje lopen geen probleem blijkt wel.

Roodvos

Berichten: 6745
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:01

Loretta schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar wat moet je daar dan heen schrijven?
Ik kan mijn dieren niet meer veilig houden en vrees voor hun leven?


Ja, dat vind ik ook wel een goede vraag. Ik wil er ook heen schrijven. Weet alleen niet wat.
Maar hoe meer reacties hoe beter.
.

sterregoud schreef:
Dat de aanwezigheid van wolven in Nederland steeds meer overlast en schade veroorzaakt aan hobbydieren en ander vee, zoals schapen , alpaca’s, pony’s en kalveren.
Dat je je in sommige natuurgebieden zoals Drents Friese woud niet meer op je gemak kan wandelen. Etc.

Of, indien het je aangaat, kan je ook iets schrijven over regeltjes regeltjes. Dat is misschien typerend Nederlands, maar wel waar we hier in NL als dierhouders tegenaan lopen.
In het buitengebied mogen afrasteringen volgens het bestemmingsplan vaak niet hoger dan 1 m (soms ook 1.20 m) zijn. Voor een wolfwerende omheining moet vaak een bouwvergunning worden aangevraagd (die geweigerd kan worden of waar bezwaar tegen ingediend kan worden). Hoe dan ook, met zo'n vergunningtraject ben je minimaal 8+6=14 weken zoet. Als er bezwaar en met een beetje pech ook nog beroep komt, dan kan je zomaar 1 jaar verder zijn voor je de vergunning hebt. Als je die al krijgt. En dan moet de afrastering nog geplaatst worden. Je loopt kans dat eea zo lang duurt dat je afrastering niet meer nodig hebt.

En vaak mag een schuilstal niet of nog net. Maar geen hermetisch af te sluiten schuur om je beesten 's nachts wolfveilig te huisvesten.
Zoek eventueel het bestemmingsplan van je eigen gemeente erbij om te zien wat de (on)mogelijkheden zijn.
Of bel je gemeente op met de vraag of je een wolfwerende afrastering mag plaatsen en kijk waar ze mee komen.

Je kan niet én een top predator als de wolf hebben én vasthouden aan rigide regels voor een visueel aantrekkelijk buitengebied. Je moet wel iets van mogelijkheden hebben om je dieren veilig te kunnen huisvesten.

Drenthe wil geen groot wild omdat de provincie bang is dat er schade wordt toegebracht aan de landbouw en voor verkeersonveilige situaties.
https://meppelercourant.nl/regio/Pleido ... 30487.html

Je kan niet én een top predator als de wolf hebben én geen groot wild toestaan. Die wolven moeten wel iets te eten hebben en zo'n roedel kan niet leven op een paar reetjes (en pakken mede daarom dus schapen en ander vee).

tienus63

Berichten: 12287
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:13

Op de Veluwe is momenteel nog wel wild.
Maar waarom moeilijk doen en energie verspillen om achter een snel hert of ree aan te gaan.
Of risico’s nemen met een wild zwijn, als je gewoon een langzaam schaap kunt pakken in een McWolf afrastering.

Ik heb het afschuwelijk filmpje niet gekeken dat de wolf achter een hert aan zit op de Veluwe.
Maar ik zag wel dat het om een hinde en haar kalf ging.
De hinde zal geprobeerd hebben haar kalf te beschermen. En is daarom wellicht niet op de vlucht geslagen.

mysa

Berichten: 10612
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:18

Ja, hier is nog wild. En desondanks wordt er vee gepakt. Eergisteren nog in het gebied waar het stikt van de reeën, herten en zwijnen. Week of twee geleden idem bij Niersen, terwijl je daar ongeveer struikelt over het wild.

DuoPenotti

Berichten: 30408
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:58

Dat is ook wel een goede ja Roodvos :j

Tinkermuts

Berichten: 9399
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:21

Nou indd, ik ben in Schalkwijk geboren en hier in de omgeving zitten enorm veel vee en hobby boeren die ook echt niet positief tegenover de komst van de wolf staan.
Men was echt niet zo naïef te denken dat ze hier niet zouden komen, vraag was alleen wanneer.
Denken jullie echt dat als mensen uit de Randstad bezwaar gaan maken dat dat wat uitmaakt....ik denk van niet hoor, de pro wolf delegatie zwaait hierin de scepter
In woon nu in de Betuwe, paar jaar geleden foto,s van een wolf in een boomgaard in Buurmalsen, toen dachten we allemaal serieus dat het gephotoshopt was....nu weten we beter.

Miran

Berichten: 4480
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:37

tienus63 schreef:
Als paardenhouders en dierhouders in de randstedelijke gebieden van zich laten horen, maakt dat meer indruk dan ‘de boertjes uit het noorden.’

De groene pennenlikkers en mensen die er niets mee te maken hebben en achteloos de ideeën van de groene sokken volgen, denken dat het er op de Veluwe gewoon bij hoort, want daar leeft wild.
En de boeren moeten niet zeuren, want de koeien en schapen worden anders toch geslacht.
En ze hebben toch genoeg schapen, dus wat maakt dat dan uit.

Als er dieren gepakt worden van bijvoorbeeld een minder -of zorgboerderij richting de randstad, dan haalt dat echt wel de journaals.
Als lievelingsdier van kinderen in Drenthe uit de stal wordt gehaald dan is het een regeltje.
Die mensen hebben hun paarden weggegeven. Paarden kunnen niet binnen staan, en achter wolfwerende afrastering hadden ze zoveel stress van de aanwezigheid van de wolf, dat ze naar andere plek moesten verhuizen.

Anyway, vandaag was het raak in Langbroek (Utrecht) 3 schapen dood.


Maar nu generaliseer je dus met zorgboerderijen en paardenhouders in het groene hart versus boeren uit het noorden. Grootste gedeelte van het weidevee is hier ook gewoon van boeren. Die verdeling is echt niet anders in de polder hier dan in het noorden. Ik zie veel dat mensen hopen dat ze hier dieren gaan pakken, maar dat gaat niets veranderen, daar geloof ik echt niet in. Die wolven lopen echt niet ineens op de Dam of het binnenhof.

rien10
Berichten: 14852
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:42

Ik ga helemaal met Tienus63 mee. Als je dressuurpony van een BN-er-kind gepakt wordt is het nieuws, inclusief RTL boulevard en aanverwanten.

Onali

Berichten: 18529
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 12:44

Nee maar je krijgt wel meer stemmen uit de randgebieden.

Misschien niet Rotterdam, wel Ridderkerk, Barendrecht, Sliedrecht, Alblasserwaard.

En daar wonen meer dan genoeg mensen die ook tegen kunnen stemmen.

rien10
Berichten: 14852
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:45

Onali schreef:
Nee maar je krijgt wel meer stemmen uit de randgebieden.

Misschien niet Rotterdam, wel Ridderkerk, Barendrecht, Sliedrecht, Alblasserwaard.

En daar wonen meer dan genoeg mensen die ook tegen kunnen stemmen.

Als bij "ons" een pony wordt gepakt, ga je die stemmen ook meekrijgen denk ik.

DuoPenotti

Berichten: 30408
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:45

rien10 schreef:
Ik ga helemaal met Tienus63 mee. Als je dressuurpony van een BN-er-kind gepakt wordt is het nieuws, inclusief RTL boulevard en aanverwanten.

:j

Of ze zien hun lievelingsgeitje van het dierenparkje in stukken liggen daar waar ze elke dag even brood gingen brengen

Miran

Berichten: 4480
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:54

Ik ken hier geen BNers in de buurt hoor, het is echt niet dat het hier zo anders is dan in andere plattelandsgebieden. BNers vind je eerder in het Gooi, Amsterdam en Volendam enzo.
Ridderkerk enzo is nog een stuk verder lopen vanaf regio Utrecht. Hier gewoon boeren met vee met wat paardenhouders en een enkele zorgboerderij. Net als in de rest van NL. Daar schrikken ze echt niet ineens wakker van, die hoop kun je wel los laten.

Tinkermuts

Berichten: 9399
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:15

Jawel joh, wij hebben Herman Berkien hahaha

Maar indd, het is nu niet zo dat dit de place to be is waar de politiek en de natuurfreaks door wakker geschud worden.
Denk dat er in de hoek van soest en de Bilt meer bekendheid zit, maar daar houden de wolven ook al even huis en er veranderd toch weinig.

Kaja

Berichten: 3888
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:46

tienus63 schreef:
Hoe vaker het onder de aandacht komt, hoe beter.

Wolven lijken steeds verder westwaarts te trekken.
Vandaag was Schalkwijk, onder Nieuwegein aan de beurt.
Ik gun het de dieren en hun eigenaren niet, maar ergens blij dat de olievlek zich nu duidelijk uitbreid naar de randen van de stedelijke gebieden.
Paardenhouders en pensionstallen zullen daar nu ook wel wakker worden.

Wat sneu om dit zo te zeggen. Polarisatie op z’n best…

Jessix

Berichten: 16511
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:51

SusanH schreef:
Zelfde plek als de vorige aanval daar.

Het verbaast mij eerlijk gezegd dat ze die kant op gaan vanuit de Heuvelrug. Ik had zelf eerder gedacht dat ze in de buurt van Amerongen zouden blijven. Daar zit ook vee genoeg. Maar ze vinden een stukje lopen geen probleem blijkt wel.

Als ik de berichten zo volg van afgelopen week en uitga van een en dezelfde wolf is die vanaf Driebergen naar Langbroek gelopen (vlak langs mij want op Hydepark was een zichtmelding). Toen een zichtmelding in Cothen, daarop volgend een aanval in Schalkwijk. En dan nu dus weer terug in Langbroek.

En zo zie je ook meer dat het geven van subsidies vanuit de provincie weer te laat op gang komen. De wolf laat nu zien dat hij dondersgoed weet waar er een makkelijke prooi te halen viel en komt er voor terug.

Vanuit Langbroek ben je trouwens ook weer zo in Amerongen. Als ze over alle akkers en weilanden lopen ben je overal zo.

Onali

Berichten: 18529
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 14:11

Miran schreef:
Ridderkerk enzo is nog een stuk verder lopen vanaf regio Utrecht.


Schalkwijk ligt onder Houten en naast Nieuwegein.


Afbeelding

Ridderkerk is dichterbij dan je denkt.

Woerden, Gouda mag trouwens ook hoor. Hoeft niet perse regio Gorinchem te zijn.

tienus63

Berichten: 12287
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:40

Helaas wordt de nuance die ik bedoel niet door iedereen begrepen.
Maar dat is inherent aan geschreven tekst.
De intonatie en non-verbale communicatie is niet kort en bondig in tekst te vatten.

In algemeenheid bedoel ik degene die dacht en of denkt dat de wolf een aanvulling op de natuur is en het wel los zal lopen met de moordpartijen.

Heel veel mensen denken dat. En mensen die verder van de probleemgebieden wonen al helemaal. Want het komt immers amper tot niet in het landelijke -en regionale nieuws.

Dus voor wie mij post als generaliserend opvat, dat is niet zo bedoeld.
De onwetende wordt bedoeld.

Dreamboy

Berichten: 2487
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:44

tienus63 schreef:
Helaas wordt de nuance die ik bedoel niet door iedereen begrepen.
Maar dat is inherent aan geschreven tekst.
De intonatie en non-verbale communicatie is niet kort en bondig in tekst te vatten.

In algemeenheid bedoel ik degene die dacht en of denkt dat de wolf een aanvulling op de natuur is en het wel los zal lopen met de moordpartijen.

Heel veel mensen denken dat. En mensen die verder van de probleemgebieden wonen al helemaal. Want het komt immers amper tot niet in het landelijke -en regionale nieuws.

Dus voor wie mij post als generaliserend opvat, dat is niet zo bedoeld.
De onwetende wordt bedoeld.


Ik snapte wel wat je bedoelt. Het is voor velen nog een ver van mijn bed show en het zal allemaal wel meevallen. Ik merk dat in mijn vriendenkring en familie ook. Die vinden het geweldig dat de wolf terug is. Maar ja, zij wonen er dan ook ver vandaan.

DuoPenotti

Berichten: 30408
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:46

Gisteren zei nog iemand, dan zet je er toch een ezel bij....
Ik antwoorde direct, moet ik je foto's laten zien van gedode uit elkaar getrokken ezels waar het niet bij werkte.... geloof dat het er wat nors uitkwam. maar echt zo moe van dat gezeik door die leugenveld enz

tienus63

Berichten: 12287
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:59