Sommige mensen verdienen geen paard !!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Sommige mensen verdienen geen paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 09:32

Hoihoi,

Ik moet het punt 1 even kwijt en punt 2 misschien kunnen jullie mij een paar tips geven....

Ik huur al 3 jaar samen met iemand (noem haar even E) een weiland bij een boer. E heeft er een leuke en lieve Fjordenmerrie staan die ik verzorg. Ik heb meerdere pony's van mij zelf daar in de wei gehad, maar doordat ik een stalling heb gevonden wat het makkelijker maakt voor mij, ben ik daar weg gegaan, maar nog steeds verzorg ik de Fjord met veel plezier. Hier heb ik ook gewoon afspraken mee gemaakt met E.

Inmiddels zijn er in maart, in overleg met E en mij, 2 grote paarden bij gekomen van iemand( die noem ik even R). R woont in de zelfde wijk als E en zij 'kennen' elkaar. Via E is R dan ook bij ons in de wei gekomen. Allemaal leuk en aardig, maar de wei is, en dat heb ik ook gezegd, te klein voor 2 grote paarden en een iets kleinere. Voor 2 is het goed. Maar goed, met bijvoeren van hooi zou het goed moeten komen.

We zitten inmiddels in September, het gras is op en groeit nog nauwelijks en er zit niets tot weinig meer in. Dit is al 2 maanden zo. Ik heb een gedeelte afgezet, zodat het nog een beetje bij kan groeien. Meerdere malen heb ik aangekaart bij R dat ze voor die 2 van haar hooi moet gaan halen. De Fjord kan makkelijk overleven op een paar grassprietjes, maar die 2 grote gewoon niet.

1 van de grote paarden (noem hem ff schimmel) is niet gewent om 24/7 buiten te staan met het koelere weer. In combinatie met te weinig gras is hij gewoon mager geworden. Ik heb dit al tig keer aangekaart bij R. De ene keer heeft ze geen tijd om hooi te halen, de andere keer geen vervoer, en weer een andere keer krijgt ze pas over 2 dagen geld. Ik heb uit eigen zak maar een hooi baal gehaald, de schimmel op een appart stuk 'gras' gezet. Wel heeft R een zak muesli, een zak brok en een zak maïs gehaald. Dit ben ik de schimmel ook gaan voeren. (per x voeren van alles 1 kilo).
Maarja een baaltje hooi is met 2,5 dag op. Ondertussen gewoon door blijven geven dat R hooi moet halen.

Inmiddels is de schimmel nu zo vermagerd dat zijn ribben duidelijk te tellen zijn, zijn ruggengraad uitsteekt, de heupbotten uitsteken en zijn staartwortel begint ook zichtbaar te worden.

E heeft het zeker niet ruim in de portemonnee, kan de Fjord zelf wel onderhouden, maar dan houdt het ook op voor haar. Ondanks dit heeft zij uit eigen zak maar eens een paar balen hooi gehaald. Puur om het feit dat het gewoon niet kan dat een paard door laksheid (noem het maar even zo) er zo uit ziet. Ik ben dagelijks in de wei om de Fjord te verzorgen, de schimmel te voeren en het andere paard maar te borstelen en een beetje te knuffelen met haar.

Ik ben afgelopen 3 dagen flink ziek geweest, dus heb ik R gevraagt of zij even wilt voeren. Zeker ook omdat ik daar mijn konijnen heb zitten ( mijn andere hobby). Maar nee dit kon niet want ze ging op VAKANTIE!!!! :? :? :? Ze heeft niet eens geld om hooi te gaan halen voor de paarden, maar mevrouw kan wel op vakantie?????? :( :( :( Dat gaat er bij E en mij dus echt niet door. Ik heb gisteren E gesproken en we gaan hier actie ondernemen. Vanmiddag gaan E en ik met de verhuurder van de wei even praten of hun misschien R op een andere gedachte kan zetten of ...... en even hooi halen. Ik ben 3 dagen niet geweest en als ik merk dat de schimmel nog magerder is geworden of niet iets is aangekomen, bel ik de dierenbescherming. R komt vrijdag pas terug van vakantie, dus hopelijk kunnen we voor die tijd wat regelen.

Het andere paard van R (bruine noem ik die ff ) heeft ze van iemand gekregen. We hebben inmiddels contact met haar (Noem haar ff H). H komt regelmatig kijken naar de bruine. Ik heb H ook gesproken en houdt H op het moment op de hoogte van hoe en wat.

Hebben jullie misschien enig idee wat we kunnen nu kunnen doen??? het zit me best wel hoog. Zeker omdat ik dagelijks in de wei aanwezig ben en het is toch redelijk een drukke weg waar de wei aan ligt. E is inmiddels al aangesproken voor dierenbeul. Ik weet dat de dierenbescherming pas ingrijpt als er geen voer en water is. Moet ik de schimmel maar appart zetten zonder water en voer ???? Lijkt mij ook niet een goed idee.....

Bedankt voor het lezen van het lange verhaal, maar ik hoop echt dat we spoedig een oplossing kunnen vinden.......

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sommige mensen verdienen geen paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:13

VVDD > PP

liess1
Berichten: 430
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Sommige mensen verdienen geen paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:17

dat is wel een moeilijk geval ja..je kan toch ook niet uit je eigen zak alles gaan betalen maar je wilt ook niet dat dat beestje zonder eten staat...ik zou toch maar even een goed(serieus)gesprek met de eigenaresse hebben,niet boos worden want daar los je niks mee op,maar wel duidelijk zeggen dat het zo niet verder kan,dan kan ze het paard beter verkopen..als ze daar niet naar luistert altijd nog de dierenbescherming bellen. Ik weet niet hoe oud je bent,maar zou het praatje wel houden met een volwassene erbij...suc6 ermee

ENOMIS
Berichten: 2312
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:18

heel erg lastig, ik weet helaas ook niet wat je eraan kan doen.
Hopelijk komen jullie (samen met de verhuurder) tot een oplossing.

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:19

Ik vind het allemaal heel erg voor het paard, MAAR, het zijn jouw paarden niet dus jij hebt dr eerlijk gezegt helemaal niks over te zeggen..

Neemt niet weg dat het gewoon echt zielig is voor R haar paarden terwijl zij lekker op vakantie is.


Edit: Die schimmel van je, Tripper, Die is nu toch van Lemanthia?
Laatst bijgewerkt door ShauniBef op 08-09-09 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Krissie0

Berichten: 1570
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:20

Jemig zeg me mond valt open bij het lezen van je verhaal!
Lekker makkelijk van die meid, gooi ze op de wei en kijk er vervolgens niet of nauwelijks naar om... Hoe vaak dat wel niet voorkomt? Ik zou even vriendelijk bij haar aan de deur gaan staan en haar eens meenemen naar de weide. De man waarvan jullie de weide huren kan ook niks doen. Je kan minstens de dierenbescherming opbellen en het verhaal voorleggen maar wat je zegt dat klopt ook eerst moet er geen water een voer meer zijn voor ze iets ondernemen en omdat er nog een paard van een andere eigenaar staat dan nemen ze aan dat jullie ook wel voor die andere twee zorgen. Het is krom hier maar zo gaat het wel en misschien dat ze jullie er ook nog voor aanrekenen ook omdat er een paard staat waar jullie voor zorgen en niet voor de andere twee. Terwijl dat wel zo is maarja zo denken ze niet.

Weet zelf hoe de dierenbescherming in zijn werk gaat omdat ik het zelf heb meegemaakt en wij hebben de paarden zelf maar opgevangen en weer aan laten sterken. Na aandringen bij de eigenaresse, die zag toch in dat ze er niet voor kon zorgen en heeft ze overgedragen en mij en mijn partner.

Veel succes!

Ukje112
Berichten: 839
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Fryslân Boppe en Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:29

idd heel erg lastig!
Je wilt dat de schimmel het goed heeft en hem/haar niet aan zijn/haar lot overlaten. Dat vind ik echt super van je, echt waar.
Het is niet de bedoeling dat jij alles gaat betalen maar toch gebeurd dit op dit moment wel een beetje, omdat je het arme dier graag wilt helpen. Tja, ik zou zelf ook niet heel erg goed weten wat ik zou doen in zo'n situatie. Idd teen R zeggen dat ze zelf met een oplossing moet komen, want het is wel een beetje oneerlijk hè, zij dropt haar paarden bij jullie en wordt er 1 van hun mager dan kunnen jullie (nou ja, vooral jij) op voor opdraaien.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 11:50

Hoihoi,

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben 20 jaar ;). Lijkt me volwassen genoeg :P

E en ik hebben allebei appart en een keer samen al een gesprek aangegaan met R. Het dringt alleen niet tot haar door. Ze is wel een keer langs geweest en heeft gezegd: Ja ja, hij is wel magertjes ja :? Maar ondertussen haalt ze wel vliegenmaskers á €15,00 per stuk :? Mijn eerste prioriteit zou dan toch hooi zijn. Zeker nu zijn er al een stuk minder vliegen en zoveel hebben we er niet last van gehad. Eten gaat ten ALLE tijden vóór overige toebehoren.....

Maar ik heb inderdaad al tegen R gezegd, dat als er niet snel verandering in komt, ik in staat ben de dierenbescherming te bellen. Zelfs dit maakte haar niet warm of koud !!!! :(

Ik kreeg net een telefoontje van E, die was op stal geweest en er hing een 'dreig' brief met ja jullie zijn dierenbeulen en ik bel de dierenbescherming enz. Die persoon had de waterbakken omgegooit :? :? :? Oke dat je een paard wilt helpen tot daar aan toe, maar welke GEK haalt het in zijn hoofd om door 3 afsluitingen te gaan, de wei in te lopen, de waterbakken ( levensbehoefte nummer 1) om te gooien en ons dierenbeulen te noemen terwijl zij geen idee hebben wat de situatie precies is.......
GRRRR.

Maargoed...om 2 uur gaan E en ik naar de verhuurder.. hooi halen en ff om de tafel zitten met hun ;)

Krissie0

Berichten: 1570
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Het noorden

Re: Sommige mensen verdienen geen paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:58

Veel succes straks bij de verhuurder hoop dat die jullie toch kan helpen. Hou het topic in de gaten ben wel erg benieuwd.
Ik weet niet hoe oud die meid is maar zou je niet eens kunnen gan praten met haar ouders ofzo? Ik ben 25jaar maar mijn moeder die zou hem flippen als mijn dieren er niet goed bij zouden staan. Trouwens ik heb liever zelf niet te eten dan mijn dieren.
En wat een onzin dat ze die waterbakken omgooien. Ik zou er aangifte van doen of in elk geval een melding bij de politie.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Sommige mensen verdienen geen paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:01

jammergenoeg zijn er meer mensen die niet beseffen wat een paard aan tijd en geld kost....en het dier is de dupe....in dit geval mogen de paarden blij zijn dat jij het in de gaten houd...anders gaat het serieus mis...

Mallodie
Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-08-08

Re: Sommige mensen verdienen geen paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:09

Erg he, dat je paard bijna dood moet zijn alvorens de DB ingrijpt. Je kan toch niet bewust deze dieren gaan verhongeren om op die manier toch iets te forceren bij de DB?

Ik zou een brief terug hangen op diezelfde plaats. Dat die persoon eens langs mag komen naar jullie. Je kan de situatie uitleggen en ik denk dat deze persoon jullie echt wel wilt helpen met het zoeken naar een oplossing. Ik weet dat ik ook in staat zou zijn zoiets als hem/haar te doen. Gewoon omdat ik er ook zoo boos van wordt en dan wil proberen de eigenaars wakker te schudden. (Nou denkt deze persoon dat jullie de eigenaars zijn...). Ik begrijp de reactie wel, het is fout fout fout maarja, de eigenaresse is zoveel meer fout!

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:14

Wat een sneu verhaal zeg! Ik begrijp R haar bedoelingen écht niet (paard laten omkomen/paard laten wegnemen) .. Zeker nu je haar nogmaals gewaarschuwd hebt! Bij het lezen van je eerste post had ik zoiets van: oké nog even streng duidelijk maken vooraleer actie te ondernemen, maar als ze zelfs daar niet wakker van wordt :s .. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen! Echt jammer dat jij en E nu ook geviseerd worden. Veel succes !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:15

Wat een moeilijke situatie zeg! Ik kan zo 123 niet op advies komen om eerlijk te zijn. Het klopt natuurlijk ook niet dat jullie op dit moment hooi kopen. Ik vind de tip van Mallodie wel erg goed, de persoon die in de wei is geweest proberen aan te spreken en dat die ook de Db belt. Dat is waarschijnlijk een buitenstaander en hoemeer meldingen hoe beter.

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Re: Sommige mensen verdienen geen paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:18

er is zoveel wat niet kan...ja en dit valt er ook onder maar wat heb je
te zeggen?
bij ons op de pensionstalling loopt ook een meisje rond die \
totaal haar eigen paard helemaal verkl**t ..
pff...tja, ik zal het6 niet weten, zit zelf soms ook in zo'n situatie..
veel succes !

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:20

wat een stomme actie, jullie dierenbeulen noemen, maar vervolgens lekker de drinkbakken om gaan gooien.
Het is een lastige situatie. Je kan moeilijk de schimmel laten verhongeren, maar ook niet op jouw kosten andersmans paard gaan onderhouden. Erg schandalig dat ze nog wel met vakantie gaat.
Hopelijk komt er vanmiddag wat uit het gesprek. Anders moeten jullie aan haar meer huur gaan vragen en van geld dat je meer vraagt hooi kopen voor haar paarden.

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:25

Zelf zou ik r voor de keuze zetten, of ander huisje voor dr dieren zoeken, of zorgen voor voldoende hooi.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:27

Hoihoi,

E heeft inderdaad en papiertje opgehangen met de vermelding dat het niet haar paard is en ze heeft haar telefoonnummer erbij gezet met de woorden erbij van: als je het lef hebt om de waterbakken om te gooien, moet je ook het lef hebben om mij te bellen... De eigenaresse is zelf "volwassen" (eind 20, begin 30 dacht ik), heeft 2 kinderen, is 11 weken zwanger van de 3de.... Merk wel dat ze niet ver van een depressie af zit...maar dat heeft idd niets te maken met het feit dat het paard er zo bij staat.... En tuurlijk.. met OVERLEG is er bij E en mij enorm veel te bespreken, maar dat doet ze ook niet, dus het houdt hier voor ons ook gewoon op....Ik heb zelf 3 pony's die ik zelf onderhoud, daar werk ik met alle plezier voor, maar een 4de kan gewoon niet. Ook niet als E en ik de kosten delen.... Wat ik wel weet is dat de schimmel inmiddels te koop staat.... Maarja, een 20 jarige die er zo uitziet, scheve heupen heeft en waar het nodige aan het gebit gedaan moet worden, verkoop je niet. In April heb ik aangegeven dat de tandarts voor mijn pony's kwam en heb ook aangegeven dat haar paarden erbij konden, maar dat wilde ze niet... maar de schimmel knoeit veel tijdens het eten en dan neemt hij ook niet genoeg op om aan te komen......

En wat Krissie0 zegt: idd ik geen eten, maar mijn dieren wel...die kunnen niet nog even naar de super gaan om wat te gaan halen ;)

Maar ik houdt jullie op de hoogte... ben ook heel benieuwd welke kant dit opgaat, zeker met de herfst en winter in aantocht...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:30

Ik heb op grond van de titel het topic geopend en gedacht dat het allemaal nog wel mee zou vallen, maar ik moet je gelijk geven...dit kan niet. Nu zijn sommige paarden heel moeilijk op gewicht te houden, en schimmel zou daar misschien ook wel eentje van kunnen zijn, maar dat hoor je toch echt te compenseren met voer, en als dat niets uithaalt, even compleet door te laten lichten, kijken of hij wormen heeft, of de tanden in orde zijn, en slobber, maismeel oid te gaan geven. Van alleen hooi gaat dit paard niet zwaarder worden.

* Edit: inmiddels gelezen dat schimmel 20 is, en er idd een tandenprobleem is. Nu de eigenaresse op vakantie is, zou je wel een tandarts erbij kunnen halen. Jullie hebben toch de afspraak (hoop ik) dat er in geval van koliek of andere hulpbehoevende situaties ingegrepen kan worden en er een DA bijgehaald kan worden? Desnoods haal je de DA erbij en laat hem de kiezen vijlen....en factureer dat maar als noodgeval. * Einde Edit

Wat betreft de dreigbrief (ik vermoed lekker anoniem?) : hang een telefoonnummer aan de wei met de opmerking dat je graag met degenen wilt praten die vragen heeft over de toestand van de schimmel.

Als de eigenaresse wel geld heeft voor vakantie en toebehoren, maar geen geld voor hooi of extra voer, zou ik haar de huur opzeggen. Laat ze haar paarden inpakken en ergens anders gaan staan, voordat ze jullie nog meer op kosten (en misschien erger) jaagt. Heel sneu voor schimmel, maar in dit geval moet je aan jezelf denken.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Sommige mensen verdienen geen paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:37

Jee wat een verhaal zeg...
En die arme paarden zijn er weerde dupe van :(:)
Ik sluit me bij Cassidy aan. Heel hard maar misschien toch de beste oplossing......

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:41

Wat je bijvoorbeeld ook misschien -tijdelijk- kunt regelen (ik weet dat dit geen OPLOSSING is), is zeggen dat ze jou centen geeft om hooi te gaan halen en dat jij het dan wel voor haar zal halen ? Dan kan ze dat argument al niet meer aanwenden ..

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:43

Ik ben het met cassidy eens.
Ga een gesprek aan met de de eigenaar
en vertel haar als het niet verbeterd zij weg moet met haar paarden.
Jullie krijgen er alleen maar last mee door een ander

Krissie0

Berichten: 1570
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:44

Ik sluit me ook aan bij wat Cassidy zegt misschien heel erg cru maar wel de beste oplossing. Ik denk eerlijk gezegd ook dat jullie verhuurder dat straks ook gaat zeggen.
Want is het ook niet zo dat de dierenbescherming jullie als eigenaren van de paarden aanvinkt omdat ze bij jullie in de weide staan en omdat jullie de weide huren?

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:48

Hoi Cassidy,

Je hebt ook helemaal gelijk.

Toen de 2 paarden erbij kwamen, stond mijn welsh er nog. Die heeft ook meer als genoeg aan een paar grassprieten. Maar die staat nu weer op de manege.

Ik heb destijds de wei in 3en gedeeld. 2 gedeelten voor de zomer, en het achterste gedeelte voor het najaar als het gras op begon te raken. Op een 1 of andere manier stond er ineens geen stroom meer op de draden en ze zijn er door heen gegaan. Daardoor hebben ze én het gras opgegeten én geen respect meer voor het draadje. We hebben de hele wei maar open gedaan tot er weer stroom was. In die periode (eind maart tot mei) hebben ze allemaal genoeg te eten gehad en zelfs de schimmel was letterlijk tonnetje rond. Hij zag er echt top uit.

Op het moment dat het gras op was zijn ze over de bedrading gaan eten. De schimmel is zelfs ontsnapt uit de wei en stond achter de wei vrolijk te eten. Toen ben ik al gaan aangeven dat er hooi moest komen, zodat ze in de wei bleven. En nu zijn we dus op het punt gekomen dat het eigenlijk te laat is....

Het stroom staat er inmiddels op en ik heb gelijk de wei weer in stukken verdeeld. Niet dat het veel zin heeft, maar goed, ook gras moet rust krijgen. Het hooi stoppen we trouwens in 2 flinke bakken die verspreid staan door de wei, zodat niet de helft de grond in wordt gestampt als het geregend heeft.

Ik heb geen idee wat de DB doet met paarden van een andere eigenaar op de zelfde locatie. Ik ga, na het gesprek met de verhuurder, zo ie zo de Db bellen voor advies....

Groetjes Liesenlizzy

zij

Berichten: 3390
Geregistreerd: 27-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:48

een vervelende situatie, maar ik wilde ook even zeggen: in 3 dagen kan een paard echt niet al zijn aangekomen hoor ;)

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Sommige mensen verdienen geen paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:52

@ Zij: We zijn al ruim 2 weken hooi aan het halen, dus je zou nu al wel een klein beetje resultaat moeten zien, neem ik aan. Zeker naast de 6 kilo voer die hij dagelijk erbij krijgt (2x 1 kilo brok, muesli en maïs), en dat geef ik al een maand ;)