eigen manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

dit is een goed plan

1.ja
32 (10%)
2.nee
267 (89%)

Totaal aantal stemmen: 299


Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:58

0152141488 schreef:
TS, ik vind het zeer moeilijk om dit serieus te nemen.

De meeste volwassene weten en realiseren zich dat een manege starten onbegonnen werk is.
Paarden, klanten werven, onderhouden, personeel, professioneel blijven enz.
Zie je nog in deze economische crisis hier en daar manege opbloeien ? Nope. (we komen wel langzaam uit die crisis)
De paardenmarkt was zo'n beetje ingestort, realistisch gezien: Je verdient er geen/nauwelijks brood mee.
Ik wil geen droom kapot maken, want dat doet de realiteit al.

Jij bent echt goed in dingen aardig verwoorden :')
Maarja het si dus wel de waarheid en de bank gaat je echt niet zomaar super veel geld lenen..

Sababber

Berichten: 2708
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:03

leeneliefje schreef:
He wat een flauwe reacties van iedereen. ' If you don't have anything nice to say, don't say anything at all' zou mijn oma zeggen :))

TS! Leuk plan! Goed dat je nu al een doel hebt om naar toe te werken :j Belangrijk is kiezen voor de juiste opleiding. Je zou bijvoorbeeld op http://www.stoasvilentum.nl/‎ een passende opleiding kunnen volgen. Geloof dat dit wel op HBO niveau is, dus goede cijfers halen en een HAVO diploma zijn nodig. Ook voor wanneer het met je manege niet helemaal lukt je toch een papiertje hebt om eventueel wat anders te gaan doen. Erg belangrijk.

verder kan je nu eventueel al een bijbaantje zoeken in de paarden. Misschien stallen uitmesten of paarden verzorgen op een grote stal of manege. Dan krijg je een beeld van het reilen en zeilen van zo'n bedrijf. Ik weet niet of je zelf op een manege rijdt, dan zou je eens kunnen gaan praten met de eigenaar hoe die het heeft aangepakt.

Het moeilijke van een manege beginnen is dat je al veel geld nodig hebt voordat je begint. Je moet paarden kopen, een grote locatie (stallen, weides, bak, etc etc), personeel, kost allemaal geld! Misschien is het iets om samen met iemand te doen?

Het is al goed dat je een plan hebt, je kan in de komende jaren het plan steeds beter maken en uiteindelijk met een geweldig voorstel naar de bank gaan! Ik hoop dat het je gaat lukken en ben stiekem erg benieuwd naar je plan voor een manege. :))


Een Havo diploma is niet nodig.. het kan ook met een MBO 4 diploma, ik zit op stoas vilentum maar deze opleidingen zijn niet gericht op het starten van een onderneming of eigen manege. Dit zijn docent en kennismanager opleidingen. Ik denk dat TS meer heeft aan een MBO 4 diploma in de paardenhouderij..

Edit,

Ts, Wat voor opleiding volg je nu? Want als je 18 bent en je hebt dit plan al 7 jaar liggen neem ik aan dat je toch al iets paard gerelateerd hebt gedaan? Heb je al een ondernemersplan geschreven? Daar zou ik mee beginnen als ik jou was, want dan pas kan je inschatten wat de voor en nadelen zijn en wat het moet kosten.

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:14

Als je nou eens begint met sparen, met ongeveer €500.000euro zal de bank wel een gesprekje aan willen gaan met je :D

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:18

http://spele.be/je-eigen-manege-spel/

Hier iets aan?

Nee maar serieus, het is zo veel werk. Ik heb niet eens een manege maar wel een aantal paarden en het is al heel veel werk en het kost enorm veel en je verdient er niets aan dus je moet er echt echt van houden en het lang vol houden. Dus geen luxe meer en lekker in de modder vallen met de hooi kar etc. Geen films in de bios op vrijdag avond, maar strontscheppen in de stallen. En dan de kosten alleen al om te beginnen, pfoe! Ik waag me er niet aan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:20

Ts: wat heb je tot nu toe uitgewerkt? Ik denk dat mensen beter advies kunnen geven als ze weten wat er qua plan al is

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:21

Ik heb TS een PB gestuurd. Haar plan ligt bij haar vader en heeft ze dus pas volgende week :-)

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2428
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:22


Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:25

Wat voor opleiding ben je nu aan het doen dan?

Als het serieus is: Hard sparen dan maar :+

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:28

billionache schreef:
Ik heb TS een PB gestuurd. Haar plan ligt bij haar vader en heeft ze dus pas volgende week :-)

Mag aannemen dat ze al wel een globaal plan heeft wat ze hier zo neer kan schrijven...

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:28

LadyMadonna schreef:
billionache schreef:
Ik heb TS een PB gestuurd. Haar plan ligt bij haar vader en heeft ze dus pas volgende week :-)

Mag aannemen dat ze al wel een globaal plan heeft wat ze hier zo neer kan schrijven...

Dat neem ik ook aan....

bumblebijtje

Berichten: 187
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: steenbergen

Re: eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:32

miss heeft ze wel een hele rijke suikeroom.

Je weet maar nooit. en wat is er mis met grote DROMEN hebben?

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 16:32

Laat ook maar. Als er niemanf normaal is op bokt

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:34

manege0303 schreef:
Laat ook maar. Als er niemanf normaal is op bokt

Niemand normaal?! Dat je mij niet normaal vind, oke.
Maar er zijn genoeg normale bokkers!

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:36

Heb je over de 6 p's nagedacht?
Hoe je de organisatie wil hebben?
Denk hierbij aan personeelsmanagement, wetten en voorschriften, logistiek enzo
Heb je al een keer een geschatte exploitatiebegroting gemaakt of een gevraagd van een andere manege?
Hoe het zit met de belasting en andere financiering (de liquiditeit en de solvabiliteit bijvoorbeeld?)


Het is denk ik wel mogelijk maar je moet een verekkes goed bedrijfsplan hebben om te mogen lenen hierin moet verekend worden je winst op jaarbasis en echt elk detail en foutje en je kan opnieuw beginnen.

Denk wel aan als je dagelijks 18 uur met paarden bezig bent het niet meer je hobby is.

Verder al een keer rondgekeken naar eventueel leegstaande maneges dat je niet vanaf lege grond moet beginnen en als dit wel is moet je in de gate houden dan ook paardenhouderijen met stankcircel zitten en je dus op zoveel meter afstand moet zitten van huizen.

Succes

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Re: eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:40

Ps ts het is wel mogelijk, mijn klasgenoot van 20 heeft een eigen bakkerij geopend en deze zijn 3x zo duur als maneges, zolang je een goed bedrijfsplan hebt kan je lenen. Je moet alleen aan kunnen tonen wat de verwachte winsten zijn.
Verder moet je wel ervaring in de branche hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:42

manege0303 schreef:
Laat ook maar. Als er niemanf normaal is op bokt

Ik stel je anders serieuze vragen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:52

Ts: nog een keer dan. Wat heb je in je hoofd? Wat is je idee globaal? Hoeft echt niet in details, maar als wij een beeld hebben van je idee kunnen we je ook concreet adviseren.
Heb je bijv al een locatie of moet je vanaf 0 opbouwen? Wil je alleen manege of ook pension? Hoeveel concurrentie is er in de regio? Hoe groot wil je worden? Dat soort dingen

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Re: eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 16:53

Nog geen locatie gevonden. Opzoek ik Friesland en Groningen.
Manege met kleine pensioen stal.

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:54

Waar wil je het dan van gaan betalen?

Selina

Berichten: 14335
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:55

Pensioen of pension?

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:56

manege0303 schreef:
Nog geen locatie gevonden. Opzoek ik Friesland en Groningen.
Manege met kleine pensioen stal.

Pension of pensioen stal? Zit een groot verschil in namelijk.. :)

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 16:56

Geld. Lenen. Werken
Pension.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:57

manege0303 schreef:
Geld. Lenen. Werken
Pension.

ik wil je niet teleurstellen maar banken lenen vaak niet aan nieuwe paardenbedrijven...

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Re: eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 16:59

Proberen kan altijd. En anders werken. Waterdichte bedrijfsplannen kunnen helpe

nafnaf

Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:59

Droom maar voorlopig veder, want op je 18e kan je dit echt niet bekostigen. Je hebt net zelf je verzekeringen en lenen op je 18e lijkt mij geen goed idee, lekker blijven dromen tot dat je plan misschien ooit realistisch kan worden