eigen manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

dit is een goed plan

1.ja
32 (10%)
2.nee
267 (89%)

Totaal aantal stemmen: 299


manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:48

hallo allemaal,

ik wil graag een eigen manege. zouden jullie me wat voor en nadelen kunnen geven?

en ook wat leuke namen /3 :j
lijkt me super
alvast bedankt

ohja. ik ben 7 jaar geleden begonnen met plan maken dus die is wel goed

groeten

Biebz

Berichten: 5505
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:52

Heb je de mogelijkheden?
Daar zou ik eerst naar kijken,, en gezien je leeftijd zou ik kijken naar een opleiding richting paardenhouderij als je het echt wil... Maar dan nog moet je kijken of je wel de mogelijkheden en het geld hebt :=

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:54

Ik kreeg serieus meteen reclame van de penny toen ik dit topic opende :')

Edit: ben niet de enige lees ik nu hierboven :o
Laatst bijgewerkt door DayDream21 op 24-10-14 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:54

Nadelen? Heel hard werken, weinig verdienen.
Voordelen? Je werkt met paarden.

Renaatt92
Berichten: 310
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:55

Haha ja ik ook!

Ondanks dat het mischien nu niet realistisch is, is het wel leuk om erover na te denken.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:57

Als je 18 invult in je profiel, en je wilt een manege...DOEN!
Maak een bedrijfsplan, vergeet de centjes niet, het gaat nogal wat kosten. Zorg dat je goed voorbereid naar de bank gaat en een lening los krijgt. En dan starten! Vergeet de verzekeringen niet en contacteer goede leveranciers. Oh ja, het is ook handig, als je goede paarden hebt. Afdankertjes houden het zware werk niet vol. Tuigage en de nodige paardenkennis, een abonnement bij een goede paardenarts.Klanten werven en binden is ook belangrijk. En een goed team om les te geven, paarden te verzorgen, stallen uit te mesten, te vegen, te voeren enz...Al doende komt er vanzelf een goede naam bovendrijven voor je manegebedrijf. Succes!

HoresesLover

Berichten: 1589
Geregistreerd: 26-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:59

Een plan kun je altijd al maken. Het ook werkelijkheid laten worden is een heel ander verhaal..
Aangezien je leeftijd net elf was en nu ineens 18, neem ik aan dat je elf bent :P
Blijf gewoon lekker paardrijden, kijk later als je eventueel een paardenopleiding kan en wilt doen en zorg voor een goede spaarpot en een goede baan. En dan is er misschien de mogelijkheid om ooit een manege te openen, dus wie weet?

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:08

TS besef je je wel dat het heel heel veel werk is.
Misschien kan je eerst een paar jaar gaan werken op een manege en dan kijken of je het nog leuk lijkt.
Voor de rest moet je veel papieren hebben en toch ook wel personeel
Het allerbelangrijkste is toch wel geld zonder geld kom je er niet.
Laatst bijgewerkt door Daks op 24-10-14 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:16

TS, bezint eer ge begint ;-)

Een manege is on-ge-loof-lijk veel werk. Het hangt er vanaf hoe groot en wat de opzet van je stal/manege is natuurlijk. Maar om met paarden te werken moet je écht geen manege beginnen. Als staleigenaar ben je meer bezig met de boekhouding, financiën en het draaiende houden dan dat je in de buurt van de paarden komt. Zeker als je grootschalig gaat. Je moet denken aan de aankoop van manegepaarden en toebehoren, verzekering moet in orde zijn voor evt klanten, aankoop van dingen als hooi en krachtvoer en stro, DA en hoefsmid, elektriciteit en water, evt boekhouding van een kantine, en waarschijnlijk nog tig dingen die ik vergeet.

Ik betwijfel ten zeerste of jij met je 18 jaar de nodige ervaring en knowhow hebt hoe je als zelfstandige zo'n zaak (want ja, het is en blijft een zaak/bedrijf) draaiende te houden. En dat is absoluut geen verwijt, want ik ben ongeveer even oud en geen haar op m'n hoofd die eraan denkt. Als jong persoon die net van school afkomt een veels te groot risico. Bovendien betwijfel ik of je op je 11de (7 jaar geleden zeg je) ook al inzicht had in deze dingen. En zo ja: dan ben je een wonderkind :+

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:20

Voordelen: geen
Nadelen: gezeur van klanten, geen droog brood verdienen, niet op vakantie kunnen, keihard werken

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:21

He wat een flauwe reacties van iedereen. ' If you don't have anything nice to say, don't say anything at all' zou mijn oma zeggen :))

TS! Leuk plan! Goed dat je nu al een doel hebt om naar toe te werken :j Belangrijk is kiezen voor de juiste opleiding. Je zou bijvoorbeeld op http://www.stoasvilentum.nl/‎ een passende opleiding kunnen volgen. Geloof dat dit wel op HBO niveau is, dus goede cijfers halen en een HAVO diploma zijn nodig. Ook voor wanneer het met je manege niet helemaal lukt je toch een papiertje hebt om eventueel wat anders te gaan doen. Erg belangrijk.

verder kan je nu eventueel al een bijbaantje zoeken in de paarden. Misschien stallen uitmesten of paarden verzorgen op een grote stal of manege. Dan krijg je een beeld van het reilen en zeilen van zo'n bedrijf. Ik weet niet of je zelf op een manege rijdt, dan zou je eens kunnen gaan praten met de eigenaar hoe die het heeft aangepakt.

Het moeilijke van een manege beginnen is dat je al veel geld nodig hebt voordat je begint. Je moet paarden kopen, een grote locatie (stallen, weides, bak, etc etc), personeel, kost allemaal geld! Misschien is het iets om samen met iemand te doen?

Het is al goed dat je een plan hebt, je kan in de komende jaren het plan steeds beter maken en uiteindelijk met een geweldig voorstel naar de bank gaan! Ik hoop dat het je gaat lukken en ben stiekem erg benieuwd naar je plan voor een manege. :))

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:22

Ik had geen flauwe reaktie?

Ik meen het bloedserieus. Ik kan werkelijk waar geen enkel voordeel bedenken van het hebben van een manege/pensionstalling

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:23

Amaris schreef:
Ik had geen flauwe reaktie?

Ik meen het bloedserieus. Ik kan werkelijk waar geen enkel voordeel bedenken van het hebben van een manege/pensionstalling

Ik kan er 1 bedenken. Veel paarden :))

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:24

Tja nou... je kunt toch maar op eentje tegelijk zitten.

En manege/pensionpaarden heb je alleen maar werk mee.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:35

leeneliefje schreef:
He wat een flauwe reacties van iedereen. ' If you don't have anything nice to say, don't say anything at all' zou mijn oma zeggen :))

TS! Leuk plan! Goed dat je nu al een doel hebt om naar toe te werken :j Belangrijk is kiezen voor de juiste opleiding. Je zou bijvoorbeeld op http://www.stoasvilentum.nl/‎ een passende opleiding kunnen volgen. Geloof dat dit wel op HBO niveau is, dus goede cijfers halen en een HAVO diploma zijn nodig. Ook voor wanneer het met je manege niet helemaal lukt je toch een papiertje hebt om eventueel wat anders te gaan doen. Erg belangrijk.

verder kan je nu eventueel al een bijbaantje zoeken in de paarden. Misschien stallen uitmesten of paarden verzorgen op een grote stal of manege. Dan krijg je een beeld van het reilen en zeilen van zo'n bedrijf. Ik weet niet of je zelf op een manege rijdt, dan zou je eens kunnen gaan praten met de eigenaar hoe die het heeft aangepakt.

Het moeilijke van een manege beginnen is dat je al veel geld nodig hebt voordat je begint. Je moet paarden kopen, een grote locatie (stallen, weides, bak, etc etc), personeel, kost allemaal geld! Misschien is het iets om samen met iemand te doen?

Het is al goed dat je een plan hebt, je kan in de komende jaren het plan steeds beter maken en uiteindelijk met een geweldig voorstel naar de bank gaan! Ik hoop dat het je gaat lukken en ben stiekem erg benieuwd naar je plan voor een manege. :))


Ts is 11, dan mag je nog helemaal geen bijbaantje hebben op een stal...

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:37

secricible schreef:
leeneliefje schreef:
He wat een flauwe reacties van iedereen. ' If you don't have anything nice to say, don't say anything at all' zou mijn oma zeggen :))

TS! Leuk plan! Goed dat je nu al een doel hebt om naar toe te werken :j Belangrijk is kiezen voor de juiste opleiding. Je zou bijvoorbeeld op http://www.stoasvilentum.nl/‎ een passende opleiding kunnen volgen. Geloof dat dit wel op HBO niveau is, dus goede cijfers halen en een HAVO diploma zijn nodig. Ook voor wanneer het met je manege niet helemaal lukt je toch een papiertje hebt om eventueel wat anders te gaan doen. Erg belangrijk.

verder kan je nu eventueel al een bijbaantje zoeken in de paarden. Misschien stallen uitmesten of paarden verzorgen op een grote stal of manege. Dan krijg je een beeld van het reilen en zeilen van zo'n bedrijf. Ik weet niet of je zelf op een manege rijdt, dan zou je eens kunnen gaan praten met de eigenaar hoe die het heeft aangepakt.

Het moeilijke van een manege beginnen is dat je al veel geld nodig hebt voordat je begint. Je moet paarden kopen, een grote locatie (stallen, weides, bak, etc etc), personeel, kost allemaal geld! Misschien is het iets om samen met iemand te doen?

Het is al goed dat je een plan hebt, je kan in de komende jaren het plan steeds beter maken en uiteindelijk met een geweldig voorstel naar de bank gaan! Ik hoop dat het je gaat lukken en ben stiekem erg benieuwd naar je plan voor een manege. :))


Ts is 11, dan mag je nog helemaal geen bijbaantje hebben op een stal...


gaat toch om de toekomst, hoeft niet allemaal nu! En daarbij, je mag heus wel ergens een stal aan komen vegen hoor, gaat om de ervaring toch?

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 15:40

@leeneliefje & @Jetta,
heel erg bedankt, dit heb ik nou nodig. ik ben namelijk sirieuz bezig hoor.
ik zal sites gaan kijken en alvast een paar 10en halen :D


@ de rest:
1)ik ben 18
2) jep toen ik 11 was ben ik begonnen en nu is ie bijna klaar
3) ik meen dit. ik wil het echt
4) als je niets beters te zeggen hebt willen jullie je dan alstjeblieft nergens mee bemoeien?

groeten

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:42

Als ik jou was kun je beter 'serieus' bezig zijn ;)

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Re: eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 15:43

haha dat jah :) bedankt voor de verbetering

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:43

Ik ben erg benieuwd naar je plan TS :j kan ik hem misschien via PB ontvangen? Ik heb zelf bij verschillende stallen/maneges meegedraaid en ken ook wel eea van boekhouding, dus misschien kan ik je verderhelpen?

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Re: eigen manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 15:45

@Babeth,
omdat dat niet klopt.
@billionache,
ik zal een stukje opsturen.

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:47

Ik zou wel heel goed nadenken of dit écht is wat je wilt. Dit is geen 40 uur baan, maar minstens 60. En je zult weinig geld overhouden en als je een week op vakantie wilt, zul je een vervanger moeten regelen. In de beginperiode zul je ook weinig inkomsten hebben omdat je nog geen klanten hebt. (Tenzij je een bestaande manege overkoopt) Maar als je dit écht wilt, dan heel veel succes!

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 15:48

ik bedoel een originele. die niet op internet staat.

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:55

TS, ik vind het zeer moeilijk om dit serieus te nemen.

De meeste volwassene weten en realiseren zich dat een manege starten onbegonnen werk is.
Paarden, klanten werven, onderhouden, personeel, professioneel blijven enz.
Zie je nog in deze economische crisis hier en daar manege opbloeien ? Nope. (we komen wel langzaam uit die crisis)
De paardenmarkt was zo'n beetje ingestort, realistisch gezien: Je verdient er geen/nauwelijks brood mee.
Ik wil geen droom kapot maken, want dat doet de realiteit al.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:57

of ts nou 18 is of 11 ik vind het beide te jong om een manege te runnen.
Wacht nog even 10 jaar (of 20) en kijk dan verder, als je elf bent, over 5 jaar wil je misschien wel weer iets anders en zie je misschien hoe onmogelijk zelf een manege opstarten gaat zijn zonder een grote bak geld
en doe ondertussen lekker mijn manege, het is best een leuk spel :') mocht je nog een ander spel willen hebben, ik weet er nog genoeg :))