Achtergelaten pony

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 18:11

Bedankt voor jullie leuke reacties!!

Het land is 1,2 hectare groot en achterin is het veel minder blubberig. Maar ze staat liever daar :z Ik ben wel van plan om voor de nieuwe schuilstal wat tegels te leggen :j

Sssj
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-09-09
Woonplaats: Hollandsche Rading

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:24

Wat een scheetje! Snap dat je het niet over je hart kon verkrijgen om die pony in de steek te laten.. <3

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:02

@TS: vraag die nicht/makelaar wat voor afspraak er was met diegene die de andere pony's opgehaald heeft. Ik heb nl zo het vermoeden dat hij alles mee had moeten nemen (hele groep opgekocht en dus eigenaar!), en deze doelbewust ivm geen waarde (en geen chip) achter gelaten heeft. Klopt dat, dan is de volgende stap aangifte bij de politie wegens verwaarlozing (niemand woont daar, huis staat nog dik 3 maanden leeg) en het dumpen van een pony.

Reactie van je vriend en de DA begrijp ik heel goed. Dit is niet meer dan misbruik maken van de dierenliefde van de volgende eigenaar van het huis om van een kostbare verantwoordelijkheid af te komen. Je daar tegen beschermen is helaas noodzakelijk. Zelf zou ik hier ook absoluut niet blij mee zijn en in elk geval kijken hoe en wat aan juridische stappen om de verantwoordelijke op de vingers te tikken.

Imaan
Berichten: 30
Geregistreerd: 27-09-12

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:53

Hey Elise,

Ik vind het super wat je doet!! Je bent een held voor de pony!

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 14:23

@tamary: Zo zit het niet helemaal, maar ik wil ook niet het hele verhaal op internet zetten. Ik heb de zorg voor de pony overgenomen en daarmee is het gewoon af.

Ik realiseerde mij dat ik al even geen update had geplaatst. Ondertussen hebben we flink wat hooi staan bij de pony en krijgt ze (bijna) elke dag bijgevoerd. We hebben ook een scnuilstal gemaakt, alleen weigert ze daar in te gaan :P

Vanochtend is de hoefsmid geweest. Was nog een hele tocht, 14 kilometer op de fiets erheen. Glibberen door de gladde wegen in het buitengebied. De hoefsmid vond de hoeven inderdaad te lang, maar ze kan er voorlopig weer even tegenaan.

Wachten op de hoefsmid
Afbeelding

Hoefjes voor (links) en na (rechts)
Afbeelding

En daarna weer lekker eten
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:40

Ik ben blij dat je de goede zorg op je neemt en verstand van zaken hebt ook. Beestje ziet er er zo slecht nog niet uit, alleen is zoveel land in het voorjaar een beetje veel voor een kleine kruimel. Op termijn een vriendje erbij, desnoods eens in pension nemen van een ander en je bent klaar. Hopelijk is de overgang van lange naar korte hoefjes niet te groot in een keer. Zeker als je daarna weer een stuk over de weg terug moest.

Beter zo de zorg nemen dan de hele ellende van de procedure aangaan. Beestje is daar uiteindelijk de dupe van.

Een ponietje hier in de buurt is hetzelfde overkomen. Huis was gekocht mensen willen erin en bij de sleuteloverdracht bleek dat er een pony stond. Deze mensen hadden helaas geen ervaring met paarden met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk is het diertje na jaren ellende dit jaar ingeslapen gelukkig na tussenkomst van de dierenbescherming.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:57

Wat een leuke pony is het eigenlijk wel, en zo super slecht staat ze er zeker niet bij.
De vacht ziet er redelijk oke uit en de algehele conditie is ook goed.
Wel fijn dat de hoefjes lekker bekapt zijn, kan ze weer lekker door de weide banjeren.

NinkeG

Berichten: 1116
Geregistreerd: 13-10-13
Woonplaats: Bergschenhoek/Dronten

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:20

Wat een schatje <3
Top dat je dit allemaal doet +:)+

Delphi2003

Berichten: 1525
Geregistreerd: 22-11-14
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:27

Wel echt een schatje hoor! Goed dat je de verzorging overneemt!

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 11:12

@Karuna: Op termijn komt er zeker een ponyvriendje bij :j Volgens de hoefsmid ging dit goed zo. Ze hoeft gelukkig niet heel vel terug naar haar weiland. Ik denk dat het ongeveer 20 meter is naar de schuur waar ze is bekapt, dus dat valt nog wel mee :P
Maar wat een verdrietig verhaal van jou over dat ponietje! Gelukkig hoeft dat hier niet zo..

@jorika: Ze staat er inderdaad niet heel slecht bij, ik moet wel zeggen dat de dikke vacht wel wat vertekend. Je voelt toch heel duidelijk de ribbetjes erdoor heen, ze mag gerust nog wat aankomen!

@ninke en Delphi: Dank jullie wel!

louiisaa

Berichten: 195
Geregistreerd: 22-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:30

sneu :( lief van je! <3

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:48

Je kunt bij de welkoop eventueel wat merriebrok ophalen zodat ze wat meer aankomt?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 11:52

dejong_wever schreef:
Je kunt bij de welkoop eventueel wat merriebrok ophalen zodat ze wat meer aankomt?


Dat zou idd goed kunnen helpen. Alleen ben ik bang dat ze dan in een keer te veel krijgt en mogelijk hoefbevangen wordt, of overdrijf ik dan? Hoeveel zou ik dan moeten geven, kwart kilo per dag?

Gister was ik er trouwens. De hoefsmid heeft haar duidelijk veel goeds gedaan, ze loopt een stuk vlotter en ze ziet er ook veel vrolijker uit! Gister kwam ze haast op me af gerend en ze sprong zo over een greppeltje. Echt leuk om te zien!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:13

Wat fijn!
Wens je een heel goed jaar toe met deze bofferd!

Je kunt haar ook Seniores Priores geven van Subli, hebben ze ook bij de Welkoop/Boerenbond
Dat is heerlijk spul voor zulke beestjes!

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:03

__elise__ schreef:
dejong_wever schreef:
Je kunt bij de welkoop eventueel wat merriebrok ophalen zodat ze wat meer aankomt?


Dat zou idd goed kunnen helpen. Alleen ben ik bang dat ze dan in een keer te veel krijgt en mogelijk hoefbevangen wordt, of overdrijf ik dan? Hoeveel zou ik dan moeten geven, kwart kilo per dag?

Gister was ik er trouwens. De hoefsmid heeft haar duidelijk veel goeds gedaan, ze loopt een stuk vlotter en ze ziet er ook veel vrolijker uit! Gister kwam ze haast op me af gerend en ze sprong zo over een greppeltje. Echt leuk om te zien!


Ja ik zou niet meer doen als 250 gram per dag, vind ze het lekker en doet ze het er goed op dan kun je na een dikke week altijd verhogen.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:07

Ik zou ook voor de seniores priores van subli gaan.
Wel oppassen voor hoefbevangenheid zoals je zelf al zegt, niet te veel voeren.
Pony is het waarschijnlijk ook helemaal niet gewend.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:11

Aaah wat een lieverd en wat goed dat je ondanks je vriend en da er niet mee eens was, de zorg op je heb genomen.

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:15

Ah wat top van je dat je dit doet ! Ik blijf volgen.

Echt respect +:)+

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:20

wat triest dat de pony is achter gelaten.

voor brok zou ik om te beginnen een handje geven en kijken hoe ze daar op reageerd. hooi zou ik 1 a 2kg per 100kg lichaamsgewicht geven per dag. en evt later meer als blijkt dat ze dat nodig heeft :)

KM_Ris

Berichten: 2945
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:22

Wat super lief van je dat je de zorg voor dit beestje op je neemt, toppie!

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:36

Waarom brok? het is een shet, waarschijnlijk niks gewend? ik zou voorlopig alleen droog hooi geven, en dat wat meer ophogen.
Kijken hoe hij het daarmee doet.
Eventueel vitaminekorrel.
Als het niet bijtrekt, kun je altijd nog op brok over gaan.
Juist bij shetjes is het motto, Minder is Meer!

Niet te veel verandering ineens.

LinekeP

Berichten: 342
Geregistreerd: 03-06-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:37

Wat goed dat je dit doet, het is een schatje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:39

Wat tof van je dat je haar dr oude dag kan geven! Enig idee hoe oud ze is? (Foto van dr tanden?)

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:30

Ik denk niet dat ik brok ga bijvoeren, in principe is ze in goede gezondheid. Heb me ook ingelezen over de Seniores Priores, op de website staat vermeld dat dit verspreid over de dag gevoerd moet worden. Aangezien ik meestal al niet in de gelegenheid ben om iedere dag te komen, lijkt dit mij geen goed idee. Hooi van goede kwaliteit krijgt ze voldoende, lijkt mij dat dat voor nu voldoende is.

Ik heb ook een ontwormingsspruit (Equest Pramox) besteld, deze moet maandag binnenkomen.

@Elodie: Volgens de makelaar zou ze minimaal 20 jaar moeten zijn (hij weet dat van de eigenaar), ze is al lekker grijs, dus dat kan ik goed geloven. Gisteren heb ik een foto van het gebit proberen te maken, het viel niet mee in mijn eentje, dus dat is me nog niet gelukt.

We wilden vandaag (voor het eerst) langs de eigenaar gaan in het verzorgingstehuis. Het blijkt dat hij op dat moment onderweg was naar het ziekenhuis, mocht hij terugkomen naar het verzorgingstehuis, dan is dat alleen voor het sterfbed. Echt heel zielig!

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:33

Waarom draag je haar niet over aan de dierenbescherming?
Kunnen die een nieuw huisje voor haar vinden!
(weet niet of dit al gezegd is..)