Achtergelaten pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:48

__elise__ schreef:
Jeetje, wat gaan jullie berichten snel. Bedankt daarvoor!

Zoals ik al zei, is de eigenaar van mijn bijrijdpaard ook dierenarts. Ik heb met hem ook al even overlegd hoe en wat. Ook hij zei; Ach joh, is niks waard. Kost je alleen maar tijd en geld, wegwerken was dus het beste. Een andere dierenarts zou inderdaad kunnen, het lastige is dat niemand erachter staat. Het levert dus vooralsnog alleen discussie op.



:oo Mijn mond valt open. Wat een standpunt van een dierenarts zeg! :wow: Die hoefde ik dan ook niet meer bij mijn beesten te zien.
Gewoon een andere dierenarts erbij. Je bent 22 dus hoeft geen verantwoording af te leggen, toch?

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:52

Ik snap het eigenlijk wel van die dierenarts. het is geen dierenarts die geld wil verdienen, maar kent de TS. en die weet misschien al wat voor kosten gaan komen. en die kosten zijn geen probleem, als het je eigen beestje is die je al een poos hebt, en af ziet takelen. Maar dit is een vreemd beestje, al op leeftijd, wie weet wat het allemaal onder de leden heeft? Als je dan net een nieuw huisje hebt, kun je vaak niet direct al grote kosten aan!

Vanuit dat oogpunt snap ik het heel best! Als TS besluit er toch voor te gaan, met de (geld)risico`s die er aan vast zitten, dan zal ook deze "bevriende" dierenarts er wel voor gaan.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:56

wendyenbram schreef:
Ik snap het eigenlijk wel van die dierenarts. het is geen dierenarts die geld wil verdienen, maar kent de TS. en die weet misschien al wat voor kosten gaan komen. en die kosten zijn geen probleem, als het je eigen beestje is die je al een poos hebt, en af ziet takelen. Maar dit is een vreemd beestje, al op leeftijd, wie weet wat het allemaal onder de leden heeft? Als je dan net een nieuw huisje hebt, kun je vaak niet direct al grote kosten aan!

Vanuit dat oogpunt snap ik het heel best! Als TS besluit er toch voor te gaan, met de (geld)risico`s die er aan vast zitten, dan zal ook deze "bevriende" dierenarts er wel voor gaan.


Mijn DA is er ook niet een die geld wil verdienen maar die zou het denk ik nooit op die manier zeggen.
Hij zou eerder zeggen: je kan ervoor kiezen om ervoor te zorgen maar dan moet je er rekening mee houden dat het veel geld kan gaan kosten. Wil je dat niet, is het beter om een andere oplossing te zoeken voor het beestje.

Klinkt nogal wat anders dan: ach, joh, wegwerken, is toch niks waard.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 09:56

Cayenne schreef:
__elise__ schreef:
Jeetje, wat gaan jullie berichten snel. Bedankt daarvoor!

Zoals ik al zei, is de eigenaar van mijn bijrijdpaard ook dierenarts. Ik heb met hem ook al even overlegd hoe en wat. Ook hij zei; Ach joh, is niks waard. Kost je alleen maar tijd en geld, wegwerken was dus het beste. Een andere dierenarts zou inderdaad kunnen, het lastige is dat niemand erachter staat. Het levert dus vooralsnog alleen discussie op.



:oo Mijn mond valt open. Wat een standpunt van een dierenarts zeg! :wow: Die hoefde ik dan ook niet meer bij mijn beesten te zien.
Gewoon een andere dierenarts erbij. Je bent 22 dus hoeft geen verantwoording af te leggen, toch?


Nou, ik stond er inderdaad ook even van te kijken. Maar hij bekijkt het wat zakelijker. Hij heeft ook een aantal fokmerries staan, blijven ze leeg, gaan ze ook weg. Ieder zijn eigen manier.
En inderdaad PowerReiner, je zegt hetzelfde, het klinkt alleen wat anders.

Het is inderdaad het financiële aspect. Het aankopen van een huis kost behoorlijk wat en de portemonnee is wel een beetje leeg :o Ik kan het alleen echt niet over mijn hart verkrijgen!

Goof

Berichten: 28857
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:00

_sharonnn schreef:
Ik snap je vriend ergens wel, je hebt een huis, staat er ineens een pony bij.. Die moet dan eten en drinken en een "fatsoenlijk" plekje.
Daar zou ik ook niet heel gecharmeerd van zijn :=


Nou idd. Omdat de oude eigenaar een beest achterlaat is de vriend van TS ineens harteloos omdat hij er niet op zit te wachten?
Kom nou, ik zou er ook niet op zitten wachten. Het is weer een kostenpost erbij.

Oude eigenaar gebeld? Weet je waar die woont? Het is toch gewoon zijn verantwoordelijkheid en niet die van jou. Het is niet eens jouw pony.

Klokjes

Berichten: 323
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:07

Zijn er geen opvang instellingen voor dit soort gevallen? Een gevonden hond of kat kun je toch ook naar een asiel brengen. Want eerlijk is de situatie dat je een heleboel geld in het beestje gaat stoppen en dat is helemaal prima als je er meer dan genoeg van hebt, maar de meeste mensen die net een huis kopen hebben dat gewoon niet en lopen de kosten van het huis alleen al erg op, wat dat betreft snap ik je vriend wel. "weg werken" klinkt in mijn oren als slager of een spuitje, maar een mooi plekje zoeken is ook een optie natuurlijk.
Mocht je er wel voor willen gaan (respect en gevoelsmatig snap ik dat 100%), maak dan eerst een soort kostenplaatje wat je kwijt zult zijn en overleg dat met je vriend, het zou zonde zijn als dit tussen jullie relatie gaat staan, zeker als je net een huis gekocht hebt!

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:10

Praktijken hebben meestal wel mogelijkheden voor betalingsregelingen dus je kan de kosten dan spreiden over een langere periode. Daarnaast zei je toch dat hij niet in heel slechte conditie verkeerde? Misschien valt het wel heel erg mee en ben je voor 200,- klaar.

Ik zou er ook een andere DA bijhalen hoor. Als hij een echte opleiding heft gehad heeft hij ook geleerd hoe hij met mensen om moet gaan en dat is niet op die manier. Feitelijk klopt het wat hij zegt, maar ik noem het een botte boer en zou inderdaad alleen daarom al nooit aan mijn paard komen.

Wie moeten er in jouw ogen allemaal achter staan dan? Volgens mij is dit een kwestie voor alleen jou en jouw vriend.
Ik zou vriend uitleggen dat ik het niet over mijn hart zou kunnen verkrijgen en graag wil proberen dit beestje nog een kans te geven en dat ik daar heel sterk over voel. Als jij je ook zo voelt TS, zou ik het op deze manier proberen te brengen. Beste vent die daar dan nog tegen in gaat.

jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:12

__elise__ schreef:
Nou, ik stond er inderdaad ook even van te kijken. Maar hij bekijkt het wat zakelijker. Hij heeft ook een aantal fokmerries staan, blijven ze leeg, gaan ze ook weg. Ieder zijn eigen manier.
En inderdaad PowerReiner, je zegt hetzelfde, het klinkt alleen wat anders.

Het is inderdaad het financiële aspect. Het aankopen van een huis kost behoorlijk wat en de portemonnee is wel een beetje leeg :o Ik kan het alleen echt niet over mijn hart verkrijgen!


Als je de dierenartsrekening van het beestje niet kan betalen moet je hem ook niet aanhouden en laten kwakkelen. Dat is best sneu.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:16

Ik snap de vriend van TS wel hoor, sterker nog ik denk dat mijn vriend dat ook zou zeggen :o En daarnaast zit ik ook niet te wachten op een achtergelaten pony als ik net een huis gekocht heb, dat kost al geld zat. Ik zou wel zorgen dat de pony een ander plekje krijgt en goed terecht komt hoor. Maar ik zou geen bakken geld investeren in een oude (verwaarloosde) shetlander.

Ik zou gewoon de oude eigenaar proberen op te sporen en vragen of hij de pony op wil halen. Desnoods bel je 114 (?) en leg je het verhaal uit.

PowerReiner schreef:
Praktijken hebben meestal wel mogelijkheden voor betalingsregelingen dus je kan de kosten dan spreiden over een langere periode. Daarnaast zei je toch dat hij niet in heel slechte conditie verkeerde? Misschien valt het wel heel erg mee en ben je voor 200,- klaar.


Voor 200 euro?? Dat is toch gewoon een hoop geld? Zeker als je net een huis hebt gekocht. Kan 200 euro voor jou niet zo veel geld zijn, maar je kan niet bij een ander in de beurs kijken ;)

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:18

Citaat:
@ Amaralab: Ik ben weg van kwart over 7 in de ochtend en ben blij als ik dezelfde tijd in de avond weer terugben. Winkels / boerderijen voor hooi e.d. zijn dan dicht. Bovendien is er geen licht, stroom of water op het moment daar, dus echt makkelijk gaat het niet. Het moet ook enigszins praktisch zijn.


Maar... dat kan toch geen excuus zijn om dat diertje dagen zonder eten en drinken te laten staan? Wat is dat nou toch?

En verder... wie moet erachter staan... JIJ toch? En je vriend, maar daar moet toch uit te komen zijn?

Kun jij de kosten zelf dragen?

Ik zou het diertje opvangen en een paar toffe laatste jaren geven. Gelukkig wilt mijn vriend alleen maar dat ik gelukkig ben dus die zou zeggen "meiske, als jij dat beestje wilt houden dan doen we dat toch".

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:26

Tip voor hooi bij een particulier vandaan: Marktplaats! Als je belt met dit verhaal dan kun je vast vanavond een pakje hooi halen.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:27

SAKKIA schreef:
Ik snap de vriend van TS wel hoor, sterker nog ik denk dat mijn vriend dat ook zou zeggen :o En daarnaast zit ik ook niet te wachten op een achtergelaten pony als ik net een huis gekocht heb, dat kost al geld zat. Ik zou wel zorgen dat de pony een ander plekje krijgt en goed terecht komt hoor. Maar ik zou geen bakken geld investeren in een oude (verwaarloosde) shetlander.

Ik zou gewoon de oude eigenaar proberen op te sporen en vragen of hij de pony op wil halen. Desnoods bel je 114 (?) en leg je het verhaal uit.

PowerReiner schreef:
Praktijken hebben meestal wel mogelijkheden voor betalingsregelingen dus je kan de kosten dan spreiden over een langere periode. Daarnaast zei je toch dat hij niet in heel slechte conditie verkeerde? Misschien valt het wel heel erg mee en ben je voor 200,- klaar.


Voor 200 euro?? Dat is toch gewoon een hoop geld? Zeker als je net een huis hebt gekocht. Kan 200 euro voor jou niet zo veel geld zijn, maar je kan niet bij een ander in de beurs kijken ;)


De toon die je gebruikt vind ik niet heel fijn. Nee ik kan zeker niet bij een ander in de beurs kijken maar gezien TS erover zit te twijfelen lijkt het me niet dat ze het echt niet kan betalen. 200,- is voor een verwaarloosd dier niet heel veel geld nee. Dan heb je het alleen nog maar over wormenkuur, bloedonderzoek, algehele check up en bezoek van dierenarts. Daarnaast heeft ze aangegeven de zorg op zich te willen nemen. Dat is ook niet gratis iedere maand.
Voor mij is 200,- ook een hoop geld maar als je nagaat wat het zou kunnen kosten dan valt het denk ik wel heel erg mee.

Trouwens TS, als je het niet wilt vanwege je vriend of vanwege de kosten heeft eerder al iemand aangeboden hier dat je het beestje daarheen kon brengen.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:33

__elise__ schreef:
Cayenne schreef:
:oo Mijn mond valt open. Wat een standpunt van een dierenarts zeg! :wow: Die hoefde ik dan ook niet meer bij mijn beesten te zien.
Gewoon een andere dierenarts erbij. Je bent 22 dus hoeft geen verantwoording af te leggen, toch?


Nou, ik stond er inderdaad ook even van te kijken. Maar hij bekijkt het wat zakelijker. Hij heeft ook een aantal fokmerries staan, blijven ze leeg, gaan ze ook weg. Ieder zijn eigen manier.
En inderdaad PowerReiner, je zegt hetzelfde, het klinkt alleen wat anders.

Het is inderdaad het financiële aspect. Het aankopen van een huis kost behoorlijk wat en de portemonnee is wel een beetje leeg :o Ik kan het alleen echt niet over mijn hart verkrijgen!


Bij ons was er eerst ook eene DA die vond dat je shetjes als die wat mankeerde beter kon in laten slapen. Komt er bij ons ook niet meer in.
Ging niet om het geld, maar om de emotie en de band die we met hem hebben. Leeft nog steeds trouwens, tegen alle verwachtingen van de DA in.

Maar ik snap dat als het niet jouw paard is dat je vriend dan zoiets heeft van weg doen. Maar ik zou zeker even de oude eigenaar opzoeken of contact mee opzoeken.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 10:36

Nou ja, nu word ik hier bijna neergezet als iemand die een pony verwaarloost omdat ik een paar dagen wacht. Het is niet zo dat de pony op een leeg weiland staat. Voor 1 pony staat er nog gras zat, water zat in de sloot nu. Beestje heeft hier (denk ik) zijn hele leven gestaan, dus deze paar dagen zal het verschil niet maken. Hoefsmid is trouwens ondertussen gebeld, ik word zsm teruggebeld.

Ik bedoel met de financiën dat we gerust voer, DA-check, wormenkuur, hoefsmid kunnen betalen. Alleen echte DA-trajecten zouden wel te gek worden.

Wil nog wel even benadrukken dat ik het beste met het beste met Binky voor heb!

En oh ja, iedereen begint over de oude eigenaar. Die is op het moment niet meer in staat om te praten en zal niet lang meer leven. Enig contact is bijna niet mogelijk, sterker nog alleen de familie en makelaar kunnen contact met hem opnemen. Via de makelaar heb ik toestemming gekregen om de pony te verzorgen.

Hevonen

Berichten: 5631
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:37

Arm beest, al z'n vriendjes weg en dan alleen zonder iemand die naar hem of haar omkijkt. Dat is een oneerlijke behandeling.
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk ligt voor ts, vooral vanwege haar vriend die kennelijk niet veel met dieren opheeft, maar stel je eens voor dat je dat beestje zou 'wegwerken', zou je daar niet heel lang spijt van hebben?

Ik vind het heel goed dat TS zich wel om het beestje wil bekommeren. Een dier binnen een omheining is volkomen hulpeloos, is helemaal afhankelijk van mensen.

Sterkte TS, ik hoop dat je een goede oplossing vindt.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:42

Als ik jou was zou ik het dan doen TS. Als er na de algehele check up iets of meerdere dingen naar voren komen die veel geld gaan kosten kun je altijd nog een andere keuze maken. Dan ben je alleen de kosten voor de check up kwijt.
Bij vriend zou ik echt op strepen gaan staan als hij echt dwars gaat, en zoals eerder gezegd, andere mensen doen er hierbij niet toe en hun mening is in deze totaal niet belangrijk.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:46

PowerReiner schreef:
De toon die je gebruikt vind ik niet heel fijn. Nee ik kan zeker niet bij een ander in de beurs kijken maar gezien TS erover zit te twijfelen lijkt het me niet dat ze het echt niet kan betalen. 200,- is voor een verwaarloosd dier niet heel veel geld nee. Dan heb je het alleen nog maar over wormenkuur, bloedonderzoek, algehele check up en bezoek van dierenarts. Daarnaast heeft ze aangegeven de zorg op zich te willen nemen. Dat is ook niet gratis iedere maand.
Voor mij is 200,- ook een hoop geld maar als je nagaat wat het zou kunnen kosten dan valt het denk ik wel heel erg mee.

Trouwens TS, als je het niet wilt vanwege je vriend of vanwege de kosten heeft eerder al iemand aangeboden hier dat je het beestje daarheen kon brengen.


Nou, dat was dan niet zo bedoeld, excuses.

Ik vind dat hier in het topic nogal makkelijk aangenomen wordt dat TS dan maar voor de achtergelaten pony moet zorgen. Bloedonderzoek, wormenkuur, hoefsmid (en als daar echt al een tijd geen hoefsmid bij geweest is, ben je met 1 keer ook niet klaar) en je zit zo op een heel bedrag.

Ik had de pony echt niet aan zijn lot overgelaten, maar ik had wel even met de DA overlegd hoeveel heil er nog te halen was. Als het een oude pony is met allerlei gebreken e.d. is het misschien wel beter om het beste in te laten slapen.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:46

PowerReiner schreef:
Als ik jou was zou ik het dan doen TS. Als er na de algehele check up iets of meerdere dingen naar voren komen die veel geld gaan kosten kun je altijd nog een andere keuze maken. Dan ben je alleen de kosten voor de check up kwijt.
Bij vriend zou ik echt op strepen gaan staan als hij echt dwars gaat, en zoals eerder gezegd, andere mensen doen er hierbij niet toe en hun mening is in deze totaal niet belangrijk.


Ben het met je eens PowerReiner. Even een check laten doen en kijken wat de kosten zijn voor het oplappen van Binky. Gaat het erg veel geld kosten kun je altijd nog de knoop doorhakken.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:49

Misschien is er wel afgesproken dat de pony blijft staan tot de eigenaar inderdaad is overleden. Ik zou als je wil iets meer via de makelaar praten dan, want t beestje zal toch verzorgt moeten worden. Misschien kan je de kosten dan wel declareren bij hun. Je kan altijd zeggen dat je anders geen andere mogelijkheid ziet dan het beestje op te geven bij 144 of zo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:51

Is de oude eigenaar niet te achterhalen? Plaats desnoods een foto van de pony op FB of hier in het topic. Misschien zijn er mensen die haar herkennen en is aan de hand daarvan de oude eigenaar te achterhalen. Idioot gewoon dat hij deze pony als oud vuil heeft achtergelaten. Dan mag hij op z'n minst de kosten ophoesten.

cobiie

Berichten: 7310
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:00

Ts probeer aan het paspoort van de shet te komen. Mocht de shet morgen doodliggen in de wei heb je het chipnummer nodig om hem af te laten voeren.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 11:00

Maar we weten wel waar de oude eigenaar is, alleen daar hebben we niet zoveel aan op het moment. De makelaar heeft aangegeven dat, als ik de zorg niet op me zou nemen, dat het beestje dan naar de slager gaat. Immers, dan zorgt er niemand voor.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 11:01

cobiie schreef:
Ts probeer aan het paspoort van de shet te komen. Mocht de shet morgen doodliggen in de wei heb je het chipnummer nodig om hem af te laten voeren.


Dat is inderdaad wel een goede. Misschien is er wel helemaal geen paspoort of chip? Heeft niet directe haast, maar we gaan het na!

cobiie

Berichten: 7310
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:01

Lekkere emotionele chantage ts, daar zou ik me niet veel van aantrekken.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:01

SAKKIA schreef:
PowerReiner schreef:
De toon die je gebruikt vind ik niet heel fijn. Nee ik kan zeker niet bij een ander in de beurs kijken maar gezien TS erover zit te twijfelen lijkt het me niet dat ze het echt niet kan betalen. 200,- is voor een verwaarloosd dier niet heel veel geld nee. Dan heb je het alleen nog maar over wormenkuur, bloedonderzoek, algehele check up en bezoek van dierenarts. Daarnaast heeft ze aangegeven de zorg op zich te willen nemen. Dat is ook niet gratis iedere maand.
Voor mij is 200,- ook een hoop geld maar als je nagaat wat het zou kunnen kosten dan valt het denk ik wel heel erg mee.

Trouwens TS, als je het niet wilt vanwege je vriend of vanwege de kosten heeft eerder al iemand aangeboden hier dat je het beestje daarheen kon brengen.


Nou, dat was dan niet zo bedoeld, excuses.

Ik vind dat hier in het topic nogal makkelijk aangenomen wordt dat TS dan maar voor de achtergelaten pony moet zorgen. Bloedonderzoek, wormenkuur, hoefsmid (en als daar echt al een tijd geen hoefsmid bij geweest is, ben je met 1 keer ook niet klaar) en je zit zo op een heel bedrag.

Ik had de pony echt niet aan zijn lot overgelaten, maar ik had wel even met de DA overlegd hoeveel heil er nog te halen was. Als het een oude pony is met allerlei gebreken e.d. is het misschien wel beter om het beste in te laten slapen.


Ja wordt misschien wel wat makkelijk aangenomen. Maar denk ook dat het komt omdat TS in haar OP al had aangegeven wel de zorg op zich te willen nemen maar dat er andere mensen niet mee eens waren.

Met de DA overleggen had gekund inderdaad maar ik denk eerlijk gezegd dat de DA aan de buitenkant ook niet zoveel kan zien. Zonder bloedwaardes denk ik dat ook hij er geen uitspraken over kan doen.