Achtergelaten pony

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:05

Even een vraagje, ik had het er net met mijn vriend over.
Als we een stuk wei in een paar dagen helemaal kaal laten vreten door een paar schapen. En Binky dan daar bijvoorbeeld overdags te weiden met een graasmasker op? Dan is ze veel gelukkiger en krijgt ze niet teveel gras binnen. Is dat mogelijk? Of zou dat ook al uitgesloten zijn bij HB.
Ze staat nu ook voor een uurtje in de wei en ze is zo vrolijk! Heb haar net zien draven, ze loopt lekker veel, oortjes naar voren en is weer achter Happy aan aan het jagen.
Is dat wat denken jullie?

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:25

Die van mij staat ook op een kaalgevreten stuk en heeft geen problemen met hoefbevangenheid op het moment.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:02

Ik denk dat het uitproberen is. Op zich een goed idee, en mocht het goed gaan dan is het mega fijn en misschien geeft het jullie wat tijd om aan een paddock paradise te werken.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 00:35


__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 08:21

Dan ga ik dat gewoon doen, zetten we vanavond de schaapjes erop! Het lijkt mij wel veel beter voor haar en volgens mij is het zeker het proberen waard.

Bedankt voor de link Shirley!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:22

Schaapjes kun je er ook gewoon bij laten lopen. Die eten heel veel spul wat een paard vaak niet wil eten en houden de grond lekker vlak met hun kleine pootjes.

Hevonen

Berichten: 5647
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:49

Shirley schreef:
Ja hoor, lekker doen.
Ze moet ook zin in het leven houden!
Een graaskorfje scheelt echt enorm en als je daarbij ook nog extra op de fructaanindex let, zal het een stuk prettiger voor haar zijn.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/cgi-bin/fructindex.cgi




En hier kun je wellicht wat inspiratie opdoen [HK] Weiland veranderen in Paddock Paradise *Deel 2*

Dat wilde ik net zeggen, dat ze als je op de fructaanindex let, wat meer vrijheid hebt. Overigens is het verstandig om het hele verhaal erover te lezen, want wat er staat als indexwaarde, klopt vaak niet.

Het is vooral zo: hoe meer stress het gras heeft, hoe hoger het fructaangehalte (suikeropslag voor slechte tijden). Stress komt o.m. van temperatuurwisselingen en maaien. Dus na een relatief koude nacht gaat gras eerst opslaan, maar in de loop van de dag als de zon schijnt wordt die opslag weer afgebroken. Dus later op de dag is gewoonlijk beter voor je pony dan 's ochtends.

Wij gaan binnenkort ook weer met een graasmasker aan de gang. Alleen is ons welshje kampioen in dingen van haar hoofd doen, dus dat is tot nu toe niet gelukt.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:45

Ik zet eerst altijd koeien op de wei en laat die het meest opeten.
En dan de paarden.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:51

vrouwke schreef:
Ik zet eerst altijd koeien op de wei en laat die het meest opeten.
En dan de paarden.

In dit geval zijn schapen beter, die maken er echt een golfbaantje van, omdat ze met hun tanden eten. Koeien "eten" met de tong en laten dus veel te veel gras staan voor deze pony.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:57

Ja precies!
Normaal zou het inderdaad die volgorde zijn, maar nu moet er zo min mogelijk overblijven :j

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 22:17

Nou, de schapen staan erin. Of althans; stonden. Happy vond de schapen wel heel erg leuk en heeft ze vrijwel direct de draad doorgejaagd, dat deel van de omheining is dus niet meer...

Zometeen of morgen maar even een tweede poging proberen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:54

Arme schaapjes :(:)
Maar even apart laten lopen dan!

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 06:24

Die wolbalen vreten al je gras op...weg ermee O:)

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 08:13

Ja, was best sneu haha. Vanochtend weer geprobeerd, maar de schapen stonden zo weer aan de andere kant. Ze zijn echt heel bang voor Happy nu :(:) Moet ik nog even wat op verzinnen..

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:16

Paar draadjes extra spannen?
Staat er wel stroom op?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 08:28

Er staan echt voldoende draadjes en de stroom is zelfs geschikt voor koeien. Dus daar zal het niet aan liggen. Ze zijn gewoon zo bang dat ze er doorheen springen. Happy wil alleen maar met ze spelen, de schaapjes vinden dat alleen niet zo'n goed idee.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:43

Ik bedoelde ook TUSSEN de schaapjes en Happy :D

Siers83

Berichten: 7405
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:58

Kun je Happy niet een paar dagen bij je oudje zetten? Dan kunnen de schapen alles kort eten en blijven je draden ook heel. Schapen eten snel alles kaal hoor, duurt echt niet lang.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 09:20

Oh ja, tuurlijk Shirley. Dom van mij haha!
Siersma: Ze staan dan ook samen hoor, maar de schaapjes gaan rennen en Binky niet, dus dat is natuurlijk veeeeel leuker :D Ze staan er ook niet lang hoor, op het moment maar 1 - 1,5 uur per dag. Dat ga ik nu verder uitbouwen. Happy moet zich alleen nog even leren gedragen :Y)

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:31

Je kan altijd een stuk van de wei 'afzetten' voor Happy. Span een draadje op een hoogte dat de schapen eronderdoor kunnen, en Happy niet. De schapen komen er vanzelf wel achter dat ze daar veilig zijn. :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:34

Zou ze gewoon apart zetten.
Zo stimuleer je juist het opjagen.

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:35

Misschien wel, bij ons ging het op deze manier goed. Zelfs het opjagen stopte na een paar keer proberen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:52

Het zal best schelen van pony tot pony, maar heb altijd te doen met die schaapjes, ze zijn geen partij voor zo'n snel beest en als ze in paniek raken, zijn ze tot rare dingen in staat -O-

RF_Pictures

Berichten: 1253
Geregistreerd: 27-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:39

Oeh net heel het topic doorgelezen ben ook benieuwd hoe het met je huis is op die tekeningen zag het er heel mooi uit! :)

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 12:14

Het is inderdaad best sneu voor die schaapjes, maar we vinden er wel wat op. Happy is ook heel erg speels en ik snap het ook wel hoor, Binky is nou niet echt een speelmaatje.

RF_Pictures: Het huis en de gebouwen is echt 10x niks haha. De man die er eerder woonde, heeft 2 jaar in het verzorgingstehuis gewoond en is daar overleden. In die tijd heeft het leeggestaan. Als ik de verhalen moet horen, woonde die man er al minstens 10 jaar niet meer in dat huis! :oo Het huis is een bouwval en zullen we waarschijnlijk moeten slopen. Nieuwbouwen kost waarschijnlijk net zoveel als dit opknappen. Verder staan er nog een aantal oude grupstallen die erg slecht onderhouden zijn, in sommige gebouwen zitten bijvoorbeeld gaten in het dak en zijn zo lek als een mandje. Eén klein schuurtje is zelfs in elkaar gestort een paar dagen dat wij er zijn komen wonen. Zelf wonen we in een stacaravan in de tussentijd :o
Zal even kijken voor foto's.
Maar dat is dus ook een beetje de reden dat ik niks nieuws (permanents) wil maken voor de pony's, over een paar jaar wordt alles anders en wordt alles weer gesloopt.