Achtergelaten pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:05

Ik zou helemaal niet blij zijn als ik een huis koop dat ik er een achtergebleven verwaarloosde shet bij zou "krijgen". En mijn man zou zeker ook zeggen dat hij niet kan blijven. En wij zijn beide niet harteloos, het tegendeel.
Sta je er met z'n tweeën achter en kun je het beestje alles geven wat hij nodig heeft (dierenartskosten, liefde, aandacht en tijd, voer, een kameraadje, hoefsmid enz) dan zou ik zeggen ga ervoor!
Sta je er niet beide achter en/of kun je hem niet geven wat hij nodig heeft dan zou ik hem weg doen.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 11:09

Akishino; Eigenlijk heb je daar wel gelijk in. Als het nou een pony was die zou bijten of achterin het weiland zou blijven als je eraan komt en niet naar je uitkomt, was het wat makkelijker geweest. Maar dit is zo'n lieverd!

Ik hoor trouwens veel mensen over een bloedonderzoek, hier had ik zelf nog niet eerder over nagedacht. Even voor de beeldvorming: Weet iemand wat dat ongeveer kost?

maudjeuh_xx

Berichten: 28
Geregistreerd: 15-05-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:15

Ik zou de pony gewoon houden! Niet wegwerken!

Als het zo'n schatje is dan verdiend hij dat niet, ik denk dat hij het bij jou heel goe gaat hebben

Goof

Berichten: 28857
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:16

cobiie schreef:
Lekkere emotionele chantage ts, daar zou ik me niet veel van aantrekken.


Vind ik ook hoor.
Leuk dat de makelaar jou tostemming geeft om voor het beest te zorgen, maar daar gaat hij toch niet over?
Familie lastig vallen, dan komen zij het dier maar ophalen. En anders de makelaar zelf.
Mooi verhaal "ik laat mijn pony achter, een ander betaalt er wel voor".

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:18

__elise__ schreef:
Maar we weten wel waar de oude eigenaar is, alleen daar hebben we niet zoveel aan op het moment. De makelaar heeft aangegeven dat, als ik de zorg niet op me zou nemen, dat het beestje dan naar de slager gaat. Immers, dan zorgt er niemand voor.


Dat is chantage. Bovendien heb je dit uit de mond van de makelaar gehoord, maar niet van de eigenaar. Jij bent de eigenaar niet, dus je zult eerst toestemming moeten hebben voor je de pony uberhaupt een behandeling mag laten ondergaan. Daarnaast ben jij niet in het bezit van papieren, paspoort etc.
Kortom: kom in contact met de eigenaar.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:19

__elise__ schreef:
Akishino; Eigenlijk heb je daar wel gelijk in. Als het nou een pony was die zou bijten of achterin het weiland zou blijven als je eraan komt en niet naar je uitkomt, was het wat makkelijker geweest. Maar dit is zo'n lieverd!

Ik hoor trouwens veel mensen over een bloedonderzoek, hier had ik zelf nog niet eerder over nagedacht. Even voor de beeldvorming: Weet iemand wat dat ongeveer kost?


Ik denk dat bloedonderzoek wel het eerste is wat gedaan moet worden. Als je wilt weten wat er allemaal aan de hand is met het beestje kun je veel hiervan af laten lezen.

Ik heb geloof ik 90,- betaald inclusief bezoek. Voor het hele riedeltje dus. DA komt, neemt bloed af en na 2 weken uitslag en advies van DA hierover.

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:21

Voordat je er veel geld aan gaat uitgeven zou ik mezelf even indekken en de makelaar een brief sturen voor de oude eigenaar. Daarin kun je schrijven dat jij jou de pony geeft en verder geen zeggenschap oid meer heeft/wil hebben.
Uiteraard zoiets als een hoefsmid en voeren is noodzakelijk! Zeker voor zo'n oudje.

Ik zag hier op bokt nog gratis shetten op de markt staan. Een maatje is heel makkelijk gehaald!
En je doet 2 partijen plezier (1e instantie de pony en andere kant de mensen die de pony weggeven).

Overigens zou mijn vriend de volle laag van mij hebben gehad als hij zoiets zou zeggen! Dat pik ik niet.
Maat gelukkig is hij net zo gek met dieren als ik!

Hou ons maar op de hoogte hoe het gaat met je oudje!
Heb je ook een foto?

Daphne__
Berichten: 12475
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:22

Cayenne schreef:
__elise__ schreef:
Maar we weten wel waar de oude eigenaar is, alleen daar hebben we niet zoveel aan op het moment. De makelaar heeft aangegeven dat, als ik de zorg niet op me zou nemen, dat het beestje dan naar de slager gaat. Immers, dan zorgt er niemand voor.


Dat is chantage. Bovendien heb je dit uit de mond van de makelaar gehoord, maar niet van de eigenaar. Jij bent de eigenaar niet, dus je zult eerst toestemming moeten hebben voor je de pony uberhaupt een behandeling mag laten ondergaan. Daarnaast ben jij niet in het bezit van papieren, paspoort etc.
Kortom: kom in contact met de eigenaar.


Misschien heb je erover heen gelezen, maar de eigenaar is stervende zegt ts. En als ik het goed onthouden heb, kan hij niet meer praten.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:23

Maar zolang de boel niet op hun naam staat, kan ze verder niets. Dat gaat pas in maart gebeuren begreep ik. Heel cru gezegd, heeft ts dus nog niets te zoeken op het terrein (ja ze hebben toestemming) Maar verder geen rechten of plichten. Ik zou dan dus ook echt bellen met de dierenbescherming en niet vast aan de slag gaan. Deze kan ook bemiddelen eventueel dat jij dus de papieren krijgt of in iedergeval de pony.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:34

Daphne__ schreef:
Misschien heb je erover heen gelezen, maar de eigenaar is stervende zegt ts. En als ik het goed onthouden heb, kan hij niet meer praten.



Ah, daar had ik idd overheen gelezen. In dat geval zou ik contact opnemen met de familie van de eigenaar.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:34

En anders breng maar hier!

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:41

branka16 schreef:
Overigens zou mijn vriend de volle laag van mij hebben gehad als hij zoiets zou zeggen! Dat pik ik niet.
Maat gelukkig is hij net zo gek met dieren als ik!


Je kunt niet elk beest redden en onderhouden met alleen maar liefde!
Het gaat (veel) geld kostte en dan is het toch normaal dat je het daar met je wederhelft over hebt? Ben blij dat TS haar vriend niet alleen zijn gevoel laat spreken maar ook zijn verstand. Raar dat jij daar je vriend de volle laag voor zou geven...

TS, de pony is niet van jou!!! Ga eerst achterhalen via de familie van de eigenaar wat de bedoeling en rede is dat de pony daar nog staat. En als het daarna nog van toepassing is kun je samen met je vriend een weloverwogen beslissing nemen wat jullie kunnen en willen doen.

Getup

Berichten: 8300
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:42

t punt is....zou toch jammer zijn, als ts nu een hoop kosten heeft aan de shet, en de familie over een tijdje zegt: bedankt voor de goede zorgen, we nemen m nu mee / verkopen hem etcetc.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 11:42

Bedankt Daphne!

Goed idee om het op papier te zetten, dan hebben we toch nog een soort van 'recht'. Ik vind het wel vreemd dat sommigen maar zegt 'Je hebt geen rechten / plichten, dus je hebt er niks te zoeken'. Ja, aan de ene kant snap ik het wel. Maar moet ik die pony dan maar aan zijn lot overlaten? Voor hetzelfde geld staat ie nog 2 maanden in het weiland te verpieteren om dan alsnog naar de slacht te gaan.

Getup

Berichten: 8300
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:44

ts: t is nooit goed ;-) . Als je niets doet, ben je weer een dierenbeul :D

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 11:47

Ja ach, t is en blijft toch Bokt he :P

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:49

Wat goed is voor je ziel, is vaak niet goed voor je knip.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 11:51

farahdiba46 schreef:
Wat goed is voor je ziel, is vaak niet goed voor je knip.


Ja, inderdaad!

Overigens kan de hoefsmid komen op maandag de 29ste. Ik heb nog een andere gebeld, hopelijk kan die eerder.

7ofhearts

Berichten: 2832
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:52

Ook al is de eigenaar stervende en kan hij niet meer praten,
Dan nog steeds is de reactie van de makelaar niet kies.
Inderdaad moet je eerst eens kijken of er nog familie van de eigenaar over is.
Daar moet achter te komen zijn via de gemeente/ notaris.

Verder zou ik me heel goed bedenken wat je voor de toekomst wilt met de pony.
Alleen laten staan bied de pony ook niks, en je hebt het zo te lezen behoorlijk druk.
Als jij zeggenschap over de pony krijgt zou ik overwegen om hem elders een gouden wei te bieden, waar aandacht zorg en gezelschap is, zodat de pony gewoon een leuke oude dag kan beleven.

Tot de tussentijd zou je misschien aan de nieuwe buren kunnen vragen of zij willen helpen met het voorzien van water en voer aan het beestje.
Je zult verbaast zijn hoe veel mensen dan opeens begaan zijn met het dier.
Heel veel succes!!

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:57

Ehh.. sorry maar wat een debiel van een vriend heb je dan zeg.

Ik kan er dus echt niet bij met mijn hoofd dat je op zo'n manier tegen een dier aan kan kijken..
als jullie er niet voor willen zorgen dierenbescherming bellen

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:03

femo schreef:
Ehh.. sorry maar wat een debiel van een vriend heb je dan zeg.

Ik kan er dus echt niet bij met mijn hoofd dat je op zo'n manier tegen een dier aan kan kijken..
als jullie er niet voor willen zorgen dierenbescherming bellen


Dat is toch ook "wegwerken"? De dierenbescherming bellen.
Hij is helemaal geen debiel (ook al ken ik hem niet), hij denkt gewoon anders over iets dan jij en TS.
Hij heeft toch nergens gezegd geef maar een spuitje? Zou ik ook zeker niet aanraden, want het is niet de pony van TS.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:04

Zo dat is lelijk gezegd femo!
Omdat hij het geld er niet voor over heeft is het meteen een debiel? Je kan ook te ver gaan.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:04

Zo te lezen heeft de familie van de eigenaar geregeld dat hij in een verzorgingstehuis is gekomen en waarschijnlijk ook de verkoop van het huis en de pony's die geld opbrachten. Deze kost waarschijnlijk alleen geld, slacht zal voor zo'n oud beestje niet eens nut hebben.
Arme man is waarschijnlijk altijd goed voor zijn beestjes geweest en dit zal hij vast niet gewild hebben.

Je hebt dus een huis met land *\o/* gekocht zo te lezen. Wat was je er mee van plan? Zelf een paard kopen, of misschien verhuren? Als de pony weer een beetje op orde te brengen is, waarschijnlijk kon de eigenaar dat niet goed meer, is het een leuk grasmaaiertje. Schuilhut maken, paar leuke verzorgertjes erbij, want hij is lief, en iedereen is blij.

O ja, vriend is niet debiel, gewoon zakelijker. Mijn man zou ook zo reageren maar weet dan dat dat problemen met eten en slapen oplevert!!! :D

jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:06

femo schreef:
Ehh.. sorry maar wat een debiel van een vriend heb je dan zeg.

Ik kan er dus echt niet bij met mijn hoofd dat je op zo'n manier tegen een dier aan kan kijken..
als jullie er niet voor willen zorgen dierenbescherming bellen


Hoe oud ben jij :+
sorry maar mensen zomaar debiel noemen is echt misselijk en kinderachtig

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 12:17

Margee schreef:
Zo te lezen heeft de familie van de eigenaar geregeld dat hij in een verzorgingstehuis is gekomen en waarschijnlijk ook de verkoop van het huis en de pony's die geld opbrachten. Deze kost waarschijnlijk alleen geld, slacht zal voor zo'n oud beestje niet eens nut hebben.
Arme man is waarschijnlijk altijd goed voor zijn beestjes geweest en dit zal hij vast niet gewild hebben.

Je hebt dus een huis met land *\o/* gekocht zo te lezen. Wat was je er mee van plan? Zelf een paard kopen, of misschien verhuren? Als de pony weer een beetje op orde te brengen is, waarschijnlijk kon de eigenaar dat niet goed meer, is het een leuk grasmaaiertje. Schuilhut maken, paar leuke verzorgertjes erbij, want hij is lief, en iedereen is blij.

O ja, vriend is niet debiel, gewoon zakelijker. Mijn man zou ook zo reageren maar weet dan dat dat problemen met eten en slapen oplevert!!! :D


Ja, we zijn er heel blij!! Er zit 3,7 hectare grond bij. Het eerste jaar gaan we er eerst een snee gras afhalen en daarna mais zaaien, dan kan het land weer wat geld voor ons verdienen :D (wees gerust, er blijft nog genoeg gras over voor 2 shetlandpony's). Daarna was het wel de planning om een kinderpony te kopen, maar die hebben we nu dus al :Y) In de toekomst komt wel een paard voor mezelf, maar eerst maar eens wat sparen voor een fatsoenlijke bak en paddock. En ook niet onbelangrijk: nog een huis voor onszelf bouwen :)