Achtergelaten pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 09:17

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik weet in deze situatie niet zo goed wat te doen namelijk. Het verhaal zal ik proberen zo begrijpelijk mogelijk uiteen te zetten.

Wij (mijn vriend en ik) hebben een nieuw huis gekocht, we gaan erin vanaf maart. Het huis op de locatie staat al enige tijd leeg. De oude eigenaar had er wat shetlanders staan, deze zijn nu allemaal weg, maar hij heeft er 1 achtergelaten.

De achtergebleven shetlandpony is, denken wij, al wat ouder. Het hoofdje is al helemaal grijs, we hebben ons laten vertellen dat de merrie al meer dan 20 jaar oud is. Het beestje is redelijk goed in conditie, ietwat aan de magere kant. Ze is flink aan de diarree en de hoeven zijn waarschijnlijk al jaren niet meer gedaan.

Wij mogen, ondanks dat het nog niet in bezit is, al wel op de locatie komen om het een en ander klaar te maken. Ik wil graag met alle liefde de verzorging van de pony overnemen, mijn hart gaat echt huilen als ik de staat van deze pony zie. Het is een ongelooflijk lief dier, ontzettend aanhankelijk en zal geen vlieg kwaaddoen. Dit maakt het alleen maar moeilijker ;( .

Het probleem is nu; iedereen (incl. mijn vriend) vinden dat de pony maar 'weggewerkt' moet worden. Zo'n beestje is toch niks waard en het kost je alleen maar tijd en geld. Niemand staat er eigenlijk achter.

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Het beestje (zo ongelooflijk lief <3 ) nog een kans geven? Of, zoals de anderen zeggen, het beestje wegwerken? Mijn maag draait namelijk al om bij de gedachte..

En stel; ik neem de zorg over.
Waarschijnlijk heeft de merrie al een lange tijd geen wormenkuur meer gehad. Welke raden jullie aan om te geven? Mocht iemand nog een gezelschapspony in de buurt hebben, is deze ook meer dan welkom!! *\o/*
Hooi, vers water en een schuilstal ga ik aanstaande zaterdag verzorgen!

Overigens hebben mijn zusje en ik de pony al Binky genoemd <3

Groetjes,
Elise

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:21

Voor een wormenkuur moet je de D. A bellen. Die kan je het beste adviseren en je moet het daar toch kopen.

Succes met de pony.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 09:22

Dank je wel. Inderdaad, de eigenaar van mijn bijrijdpaard is dierenarts. Ik zal het bij hem even navragen en gelijk meenemen.

Armitage
Berichten: 238
Geregistreerd: 28-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:22

Equest Pramox zou ik hem mee ontwormen dat omvat alle wormen. Een hoefsmid bellen en je verhaal doen. Misschien geeft hij je korting. This tenslotte "the season of good will" :)

jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:23

Een DA langs laten komen...
en het lijkt me geen goed idee om er pony's van andere mensen bij te zetten als hij aan de diarree zit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:23

Eerst een dierenarts naar laten kijken voor je gaat ontwormen. Laat via een bloedonderzoek vaststellen of ze wormen heeft. Een eitelling via de mest is niet betrouwbaar. De veearts kan dan ook beter vaststellen welke wormensoort ze heeft en hoe je het beste kunt ontwormen. Bij oude pony's moet je extra voorzichtig zijn en zeker weten dat het meteen goed gebeurd.

Verder uiteraard naar de tanden en hoeven laten kijken. Algehele checkup lijkt me geen overbodige luxe.
Goed dat je je over het oude dier wilt ontfermen! Lekkere vriend dat hij zo over een levend wezen praat zeg -O-
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-12-14 09:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:23

Nou, moest mijn vriend dat zeggen zou hij op de bank mogen slapen tot hij van gedachte is veranderd. Tjee, 'wegwerken'. Gelukkig hier enkel dierenvrienden hier die er zo goed mogelijk voor zouden zorgen :) Ik zou het houden :)

Voor wormenkuur best even de dierenarts bellen als het al zo lang is geleden.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:24

Ik vind persoonlijk dat je een dier niet zomaar aan zijn lot kan overlaten. Dat is natuurlijk echt not done van de oude eigenaar, maar als je dat zo aantreft dan neem je de verzorging (op zijn minst tijdelijk) toch op je.

Ik snap je dus heel goed en zou hetzelfde doen ;)

Overleg even met je veearts voor een goede kuur, maar misschien is het zelfs wel even beter dat hij langskomt voor een check. Dan weet je meteen hoe de pony eraan toe is.
Shetties kunnen heel erg oud worden, dus ze gaat misschien nog wel 10 of 15 jaar mee. De moeite waard toch.

En je kunt vaak voor een habbekrats aan een gezelschapspony (shet) komen, dus een maatje is zo gevonden.

Super dat jij je wel wilt ontfermen over het dier en heel veel succes, liefde en plezier met haar hoor +:)+

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:24

Sja, waar zal het diertje anders terecht komen.
Weet je wie de eigenaar is?

Opbellen en vragen waarom deze er nog staat. En dan evt aanbieden dat je hem wel overnemen en wilt verzorgen.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:25

Ik schrik ook wel, dat mensen zo over een dierenleven kunnen denken. -O-
Hopelijk wilt de eigenaar van jou verzorgpaard even langskomen

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:25

Wat lief dat je voor de pony wil zorgen! Ik zou het niet over m'n hart kunnen verkrijgen om zo'n beestje 'weg te werken'. En ik denk dat je dat sowieso niet zomaar mag doen. Heb je al een poging gedaan om de oude eigenaar te contacten over waarom deze is achtergelaten?

Als deze niet thuis geeft zou ik het diertje gewoon houden en voor een vriendje zorgen. Zolang ze nog blij is, zou ik haar lekker laten lopen.
Over ontwormen kan ik geen antwoord op geven. Geloof dat geerke hier op bokt daar veel van weet, misschien kun je haar pb-en?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:27

2 dingen vallen me op: jij gaat samenwonen met iemand die zo harteloos is?
En: de pony moet nog tot zaterdag wachten op vers eten en drinken?
Rare familie, rare vriend en jij zit maar te twijfelen.... :(
Hopelijk kom je op tijd bij zinnen en regel je goede zorg voor deze pony en geniet je nog een paar jaar van het dier.
Hoefsmid en wormenspuit hoeven niet duur te zijn. Met de dierenartskosten moet je een beetje geluk hebben.
En anders breng je de pony maar hier..
Succes!!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:28

Marjo89 schreef:
Sja, waar zal het diertje anders terecht komen.
Weet je wie de eigenaar is?

Opbellen en vragen waarom deze er nog staat. En dan evt aanbieden dat je hem wel overnemen en wilt verzorgen.


Dit inderdaad, ik zou sowieso eens met de oude eigenaar willen spreken wat de reden is dat die pony er nog staat. Je kunt het eigenaarschap niet zomaar overnemen, ook juridisch gezien niet.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:28

Wat iedereen ervan vind is denk ik niet van toepassing.

Als je die pony houd, zou die dan gewoon aan huis blijven staan? Heeft je vriend een echt legitieme reden om het beestje weg te doen? Zo niet zou ik met hem om de tafel gaan om hierover te praten. Pony heeft er niet voor gekozen achtergelaten te worden, heb er ook geen woorden voor dat dat gewoon zo gebeurd. Als jij de zorg op je wilt nemen vind ik dat een mooi iets.

DA geeft wel een wormenkuur, waarschijnlijk een breedspectrum.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:28

Ik zou eerst de eigenaar vragen wat zn plannen met het dier zijn. Daarvanuit kan je gaan overleggen met je vriend wat en hoe. Want persoonlijk zou ik niet gecharmeerd zijn als iemand anders aan mijn dieren gaat zitten klooien. Stel dat iedereen dat arme dier opeens gaat ontwormen. Uit jouw verhaal begrijp ik dat ze een beetje verwaarloosd is, maar dan nog. Eerst vragen dat geeft zekerheid. Wel heel fijn dat je je wil ontfermen over zo,n diertje. Succes

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:31

pipo schreef:
Ik zou eerst de eigenaar vragen wat zn plannen met het dier zijn. Daarvanuit kan je gaan overleggen met je vriend wat en hoe. Want persoonlijk zou ik niet gecharmeerd zijn als iemand anders aan mijn dieren gaat zitten klooien. Stel dat iedereen dat arme dier opeens gaat ontwormen. Uit jouw verhaal begrijp ik dat ze een beetje verwaarloosd is, maar dan nog. Eerst vragen dat geeft zekerheid. Wel heel fijn dat je je wil ontfermen over zo,n diertje. Succes



Het huis staat al enige tijd leeg zegt TS.
Klinkt niet alsof hij nog aan het verhuizen is en niet aan de pony is toegekomen.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:32

Is de dierenbescherming bellen, dan geen betere optie?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:34

Amalarab schreef:
2 dingen vallen me op: jij gaat samenwonen met iemand die zo harteloos is?
En: de pony moet nog tot zaterdag wachten op vers eten en drinken?
Rare familie, rare vriend en jij zit maar te twijfelen.... :(
Hopelijk kom je op tijd bij zinnen en regel je goede zorg voor deze pony en geniet je nog een paar jaar van het dier.
Hoefsmid en wormenspuit hoeven niet duur te zijn. Met de dierenartskosten moet je een beetje geluk hebben.
En anders breng je de pony maar hier..
Succes!!



Ik vind dat een nare reactie,
volgens mij heeft de ts toch echt het beste voor met dit diertje.

En ik begrijp de reactie van je vriend wel een beetje, waarschijnlijk is je vriend geen paarden liefhebben en is die pony voor hem het zelfde als een koe of een varken. hij heeft er niks mee.

Ik zou het zelfde doen als jou goed met je vriend proberen te praten en kijken of je er samen uit komt

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 09:39

Jeetje, wat gaan jullie berichten snel. Bedankt daarvoor!

Zoals ik al zei, is de eigenaar van mijn bijrijdpaard ook dierenarts. Ik heb met hem ook al even overlegd hoe en wat. Ook hij zei; Ach joh, is niks waard. Kost je alleen maar tijd en geld, wegwerken was dus het beste. Een andere dierenarts zou inderdaad kunnen, het lastige is dat niemand erachter staat. Het levert dus vooralsnog alleen discussie op.

@ Geerke en De Molenhoek: Ik had ook niet verwacht dat hij zo zou reageren. Hij snapt het aan de ene kant ook wel, maar ziet al torenhoge rekeningen binnenkomen. Maar ga er maar vanuit dat dit al een flinke discussie thuis heeft opgeleverd!

Hoefsmid ga ik ook bellen vandaag. Het kan alleen in het weekend, ik werk 8-5 en voor in de avonden is er geen licht. Hier ga ik zsm achteraan.

@ Mirranda: Dat vind ik dus ook, ben blij dat er meerdere hetzelfde denken. Ik ben al via MP en de Bokt Markt aan het zoeken, maar het valt niet helemaal mee. Shethengsten zijn er zat te vinden, maar ik zit niet op een veulen te wachten :P

@ Marjo: Ja, ik weet wie de eigenaar is. Hij zit alleen in het verzorgingshuis en de verwachting is dat ook hij niet lang meer te leven heeft.

@ Amaralab: Ik ben weg van kwart over 7 in de ochtend en ben blij als ik dezelfde tijd in de avond weer terugben. Winkels / boerderijen voor hooi e.d. zijn dan dicht. Bovendien is er geen licht, stroom of water op het moment daar, dus echt makkelijk gaat het niet. Het moet ook enigszins praktisch zijn.

Ik hoop zo iedereen even beantwoord te hebben

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:41

PowerReiner schreef:
pipo schreef:
Ik zou eerst de eigenaar vragen wat zn plannen met het dier zijn. Daarvanuit kan je gaan overleggen met je vriend wat en hoe. Want persoonlijk zou ik niet gecharmeerd zijn als iemand anders aan mijn dieren gaat zitten klooien. Stel dat iedereen dat arme dier opeens gaat ontwormen. Uit jouw verhaal begrijp ik dat ze een beetje verwaarloosd is, maar dan nog. Eerst vragen dat geeft zekerheid. Wel heel fijn dat je je wil ontfermen over zo,n diertje. Succes



Het huis staat al enige tijd leeg zegt TS.
Klinkt niet alsof hij nog aan het verhuizen is en niet aan de pony is toegekomen.


Ja had ik gelezen hoor, maar misschien staat ze daar nog met een bepaalde reden. Als het niet gevraagd word aan de desbetreffende persoon,weet je niets zeker.
Ts komt er (denk ik) ook niet dagelijks. Dus eerst zeker weten dan pas aktie ondernemen. of idd 144 bellen. Maar rechtstreeks de eigenaar vragen is korter. (of zijn kids of ander bevoegd persoon)

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:42

Ik snap je vriend ergens wel, je hebt een huis, staat er ineens een pony bij.. Die moet dan eten en drinken en een "fatsoenlijk" plekje.
Daar zou ik ook niet heel gecharmeerd van zijn :=
Verder ga ik met de tips mee van de rest!
Succes :)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:42

Kun je dan niet sowieso even contact opnemen met de eigenaar?
Je kunt en mag niet zomaar iets met deze pony.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:44

Natuurlijk is er ook wat voor vriendjelief te zeggen.
Niet iedereen is getrouwd met een enorme dierenvriend. Dat wil niet zeggen dat die mensen harteloos zijn, zij denken er alleen wat makkelijker over.

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:45

Gewoon ; binkie opnemen en verzorgen. Respect.

Wat financieel verantwoord is, is iets anders dan emotioneel.
economisch niet verantwoord, maar wel heel dankbaar. Ik zou het diertje aanhouden , hij woont er al jaren blijkbaar. Lekker een fijne oude dag geven

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:47

Wij hadden het zelfde, wij kochten een huis en bewoners gingen weg en liet hun shet achter. Toen ze eens langs kwamen voor de post, melde ik hun dat er nog wat van hun was... Dat rotbeest hoeven we niet meer, kinderen kijken er niet naar om dus houd maar. Daar zaten we dan met een hengst dat nog nooit in handen geweest was. Maar nu het liefste diertje ooit geworden. na 2 jaar bij ons, is hij uiteindelijk naar de overkant gegaan waar hij af en toe een lesje mee loopt!