Paardenrusthuis van der Kruis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dre1968
Berichten: 65
Geregistreerd: 24-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 00:28

Hai, mijn paard is op 2e paasdag naar Hans en Maria verhuist naar de groepsstalling in Leende. Er is idd nog maar 1 weide open, voor alle nieuwelingen (er kwamen er 15 met Pasen).
Ik vond het ook ontzettend moeilijk en eigenlijk nog maar ze doet het er zo ontzettend goed, na 1 week had ze al maatjes. En ze liep zonder haar ijzers niet goed en in overleg staat ze nu weer op ijzers. Ze letten overal op, of ze drinkt, bij de ruif mag. Echt heel fijn. Tot nu toe ben ik elke week langs geweest maar ik ga het proberen af te bouwen.

salamaleque
Berichten: 991
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:33

Morgen brengen we mijn 23 jarige bonte ruin naar de groepsstalling van Hans en Maria. Ik zie er als een berg tegenop en maak me best een beetje zorgen. Hij is erg op zichzelf en houdt vooral van eten dus gaat hij zijn draai vinden in zo’n grote groep paarden? Wij wonen op 2 uur rijden dus we zullen niet iedere week op de stoep staan ook omdat ik hem de tijd wil geven om te wennen. Neemt niet weg dat ik eigenlijk ieder moment van zijn nieuwe leven als pensionado zou willen meemaken. Omdat ik Hans en Maria natuurlijk niet wil lastig vallen met mijn “hoe gaat het nu” vragen, zou ik het best leuk vinden om wat van jullie te horen als jullie hem toevallig zien staan. Mag in dit topic of in een privébericht.

Afbeelding

LisaBoogie
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:42

salamaleque schreef:
Morgen brengen we mijn 23 jarige bonte ruin naar de groepsstalling van Hans en Maria. Ik zie er als een berg tegenop en maak me best een beetje zorgen. Hij is erg op zichzelf en houdt vooral van eten dus gaat hij zijn draai vinden in zo’n grote groep paarden? Wij wonen op 2 uur rijden dus we zullen niet iedere week op de stoep staan ook omdat ik hem de tijd wil geven om te wennen. Neemt niet weg dat ik eigenlijk ieder moment van zijn nieuwe leven als pensionado zou willen meemaken. Omdat ik Hans en Maria natuurlijk niet wil lastig vallen met mijn “hoe gaat het nu” vragen, zou ik het best leuk vinden om wat van jullie te horen als jullie hem toevallig zien staan. Mag in dit topic of in een privébericht.

[ [url=m/NcCQtz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn ruin staat in Soerendonk op de groepsstalling. Altijd last gehad van voernijd. Hij staat daar sinds eind oktober 2023 en geen voernijd meer te merken. Staat samen met zijn bff zelfde hooitje te knabbelen. Ik was ook bang dat hij zijn draai niet kon vinden had nooit echt in een grote kudde gestaan altijd max 6. Ik woon op 1,5 uur afstand ik ga 1x in de 4 weken langs. Maak er een heel uitje van even kriebelen kroelen soms beetje zijn manen fatsoeneren. Maar hij doet het verschrikkelijk goed. Er wordt zo goed op de gelet en ik kan altijd appen dan sturen ze me een foto of update. Laatst had hij een wond waarvan ze niet zeker wisten hoe diep het was werd meteen gebeld en overlegd wat ze zouden gaan doen heel fijn!

Unicornetto
Berichten: 2387
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:32

salamaleque schreef:
Morgen brengen we mijn 23 jarige bonte ruin naar de groepsstalling van Hans en Maria. Ik zie er als een berg tegenop en maak me best een beetje zorgen. Hij is erg op zichzelf en houdt vooral van eten dus gaat hij zijn draai vinden in zo’n grote groep paarden? Wij wonen op 2 uur rijden dus we zullen niet iedere week op de stoep staan ook omdat ik hem de tijd wil geven om te wennen. Neemt niet weg dat ik eigenlijk ieder moment van zijn nieuwe leven als pensionado zou willen meemaken. Omdat ik Hans en Maria natuurlijk niet wil lastig vallen met mijn “hoe gaat het nu” vragen, zou ik het best leuk vinden om wat van jullie te horen als jullie hem toevallig zien staan. Mag in dit topic of in een privébericht.

[ [url=m/NcCQtz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Succes morgen, gaat vast helemaal goedkomen. In het begin is het ook wennen en spannend natuurlijk.
Die van mij klinkt wel een beetje als die van jou, en die is daar zo blij!
Wij zijn vandaag geweest, maar gaan in juni weer, zal dan eens opletten! :)

Wij hebben Vie vandaag weer lekker geknuffeld en netjes gemaakt. Hij is echt super goed de winter doorgekomen.

Afbeelding

dre1968
Berichten: 65
Geregistreerd: 24-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:47

Komt helemaal goed met James, als Faith t kan kan hij t ook heel veel succes morgen.
Ik probeer het gaan n beetje af te bouwen naar idd ook 1x p maand.
Na 2 weken had ze al n groepje en gaat t echt nu heel goed.

salamaleque
Berichten: 991
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 06:23

Unicornetto schreef:
salamaleque schreef:
Morgen brengen we mijn 23 jarige bonte ruin naar de groepsstalling van Hans en Maria. Ik zie er als een berg tegenop en maak me best een beetje zorgen. Hij is erg op zichzelf en houdt vooral van eten dus gaat hij zijn draai vinden in zo’n grote groep paarden? Wij wonen op 2 uur rijden dus we zullen niet iedere week op de stoep staan ook omdat ik hem de tijd wil geven om te wennen. Neemt niet weg dat ik eigenlijk ieder moment van zijn nieuwe leven als pensionado zou willen meemaken. Omdat ik Hans en Maria natuurlijk niet wil lastig vallen met mijn “hoe gaat het nu” vragen, zou ik het best leuk vinden om wat van jullie te horen als jullie hem toevallig zien staan. Mag in dit topic of in een privébericht.

[ [url=m/NcCQtz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Succes morgen, gaat vast helemaal goedkomen. In het begin is het ook wennen en spannend natuurlijk.
Die van mij klinkt wel een beetje als die van jou, en die is daar zo blij!
Wij zijn vandaag geweest, maar gaan in juni weer, zal dan eens opletten! :)

Wij hebben Vie vandaag weer lekker geknuffeld en netjes gemaakt. Hij is echt super goed de winter doorgekomen.

[ [url=m/B4fxbq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Fijne berichten allemaal! Dat geeft moed, ik zal blij zijn als hij er staat. Ik heb er nu lang genoeg tegenop gezien.

salamaleque
Berichten: 991
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 06:25

dre1968 schreef:
Komt helemaal goed met James, als Faith t kan kan hij t ook heel veel succes morgen.
Ik probeer het gaan n beetje af te bouwen naar idd ook 1x p maand.
Na 2 weken had ze al n groepje en gaat t echt nu heel goed.



Superfijn is dat! Zou leuk zijn als dat bij James ook het geval is. Ik probeer iig tot het weekend van Hemelvaart weg te blijven en dan weer eens kijken.

Kaaskoekje
Berichten: 41
Geregistreerd: 23-01-22

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:43

Hoi allemaal
Ik ben vandaag voor mijn fjord bij Hans langs geweest. Fjord is 24 jaar doet het lente en zomer goed maar heeft het herfst winter steeds wat lastiger. Ik vind de keuze maken zo lastig. Wanneer maak je die beslissing? Het voelt toch als een soort afscheid.. woon ook 1.5uur rijden er vandaan en zou 1 a 2x per maand dan langs kunnen.

Het zag er allemaal heel netjes uit. De groepsstalling echt prachtig en alle paarden zo relaxt.

Wanneer besloten jullie van nu is de goede timing? Hoe ervaren jullie het nu je paard er staat?

Ik twijfel dus nog wanneer. We mennen nog wat nu en dat is dan natuurlijk ook voorbij. Het voelt als een groot loslaten en dat maakt mij toch emotioneel..

Fijn dat dit topic er is. Ga alles eens rustig bijlezen.

mireilledons
Berichten: 914
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Tienhoven (Ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:59

Kaaskoekje schreef:
Hoi allemaal
Ik ben vandaag voor mijn fjord bij Hans langs geweest. Fjord is 24 jaar doet het lente en zomer goed maar heeft het herfst winter steeds wat lastiger. Ik vind de keuze maken zo lastig. Wanneer maak je die beslissing? Het voelt toch als een soort afscheid.. woon ook 1.5uur rijden er vandaan en zou 1 a 2x per maand dan langs kunnen.

Het zag er allemaal heel netjes uit. De groepsstalling echt prachtig en alle paarden zo relaxt.

Wanneer besloten jullie van nu is de goede timing? Hoe ervaren jullie het nu je paard er staat?

Ik twijfel dus nog wanneer. We mennen nog wat nu en dat is dan natuurlijk ook voorbij. Het voelt als een groot loslaten en dat maakt mij toch emotioneel..

Fijn dat dit topic er is. Ga alles eens rustig bijlezen.


Ik besloot afscheid te nemen van mijn 'iedere dag naar Rico leven' toen ik mij steeds vaker schuldig voelde dat hij nog gehouden werd als recreatief sportpaard, terwijl zelfs dat recreatieve niet meer mogelijk was. Kortom, toen ik eigenlijk niet meer reed. Ik gunde hem het leven in een kudde, gewoon lekker gras eten en met vrienden zijn. Het moment waarop ik het besloot en ging kijken, was er ook plek in Soerendonk. Dus dat gaf mij het laatste zetje om het dan ook maar gelijk te doen.

Succes met afwegen, volg je hart maar gebruik je verstand is wat ik mezelf altijd voorhoud.

Unicornetto
Berichten: 2387
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:29

Kaaskoekje, fijn dat je het er goed uit vond zien! En leuk een Fjord. :)

Die van mij heeft een blessure, waarna hij met pensioen moest. De stallen in de buurt voldoen niet aan wat ik voor hem wil en ik wilde vooral dat hij nooit meer hoeft te verhuizen. Het zelf kunnen kiezen tussen wat ze de hele dag doen, altijd voldoende eten en een plek tot het einde, maakte de keuze voor mij eigenlijk heel makkelijk.
Na de eerste weken kon ik het ook goed loslaten, nu vliegt de tijd voorbij en zijn er soms zomaar twee maanden voorbij dat we niet gaan.

Het geeft me eigenlijk veel rust, dat hij na jaren werken nog zo fijn kan leven. :j

Kaaskoekje
Berichten: 41
Geregistreerd: 23-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:14

Ja dat nooit neer hoeven verhuizen is inderdaad één van mijn redenen. Hoelang mijn huidige stal er nog is weet ik niet. En ik wil hem geen verhuizingen meer aan doen, behalve dan de laatste naar een rusthuis. Ook tijd en financiën zijn een motief. Ik kan nu ongeveer 2 maal per week naar hem toe. Hij heeft het goed hoor, maar ik denk regelmatig.. zou hij het missen die paar ritjes? Wat is eerlijk naar hem. Hij heeft geen blessures, hij doet het goed nu maar afgelopen jaren wel veel zorgen gehad met allerlei kwaaltjes.

Ik wil niet te laat zijn zeg maar. Ik heb hem 20 jaar nu en regelmatig vind ik mijzelf in spagaat als alleenstaande moeder met een baan en niet het baasje zijn voor hem wat ik zou willen. Er is zoveel veranderd.

Het idee van een rusthuis geeft me rust en tegelijk verdriet.

LisaBoogie
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:01

Kaaskoekje schreef:
Ja dat nooit neer hoeven verhuizen is inderdaad één van mijn redenen. Hoelang mijn huidige stal er nog is weet ik niet. En ik wil hem geen verhuizingen meer aan doen, behalve dan de laatste naar een rusthuis. Ook tijd en financiën zijn een motief. Ik kan nu ongeveer 2 maal per week naar hem toe. Hij heeft het goed hoor, maar ik denk regelmatig.. zou hij het missen die paar ritjes? Wat is eerlijk naar hem. Hij heeft geen blessures, hij doet het goed nu maar afgelopen jaren wel veel zorgen gehad met allerlei kwaaltjes.

Ik wil niet te laat zijn zeg maar. Ik heb hem 20 jaar nu en regelmatig vind ik mijzelf in spagaat als alleenstaande moeder met een baan en niet het baasje zijn voor hem wat ik zou willen. Er is zoveel veranderd.

Het idee van een rusthuis geeft me rust en tegelijk verdriet.


Ik moest heel abrupt op zoek naar een rusthuis nadat een blessure terug was gekomen. Ik heb daar zoveel verdriet om gehad echt alsof hij dood ging zo erg heb ik zitten huilen. Tot ik in Soerendonk bij Peter kwam kijken. Voelde meteen zo goed. Zaterdag gekeken maandag meteen gebracht ons weide seizoen liep ten einde en op stal 2x per dag stappen aan de hand deed ik hem geen plezier mee. In de kudde neergezet en meneer was meteen weg. Staart op zn rug galopperend over de wei. Dag later kreeg ik meteen video’s gestuurd dat hij in z’n uppie vreselijke lol had in de plassen. Stelde mij zo gerust wetende dat hij oké is. Nu ruim half jaar later geen seconde spijt!

Kaaskoekje
Berichten: 41
Geregistreerd: 23-01-22

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:09

Dat klinkt echt ontzettend fijn! En wat leuk ook dat ze dan een filmpje stureb zeg.

salamaleque
Berichten: 991
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

Ik heb mijn 23 jarige bonte ruin afgelopen zondag gebracht naar de groepsstalling. Ik vond het achterlaten bij Hans en Maria heel moeilijk en ik heb er heel slecht van geslapen. Hij heeft ook wel wat dingetjes die ik “thuis” goed kon monitoren en verzorgen. Verbrande neus / kootholte in de zomer vanwege het vele wit. Mok als het heel modderig en nat is. Dunne mest bij voordroog. Dat zijn allemaal dingen die ik moet loslaten en dat vind ik heel moeilijk. Ik heb hem 14 jaar gehad en ben ook altijd heel zuinig op hem geweest.
De dag na het wegbrengen was het heel lekker weer en was ik eigenlijk direct al een beetje blij in de wetenschap dat hij zo lekker buiten stond.
Het proces naar het echte wegbrengen heeft bij mij nog wel een jaar geduurd. Ik wilde hem niet te vroeg en ook zeker niet te laat wegbrengen. Ik ben 2 keer bij Hans en Maria wezen kijken. Gekozen voor het voorjaar omdat hij dan kan wennen aan “nooit meer een deken” naar de winter toe en hij natuurlijk lekker op de wei kan.
Inmiddels van Hans een bericht ontvangen dat hij een pony vriendje heeft maar zich wel wat dominant gedraagt. Iets wat ik nog nooit van hem heb gezien en ook niet van hem herken. Voorheen was hij eerder de pispaal van de groep en werd hij overal weggejaagd. Met Hemelvaart ga ik weer kijken hoe hij erbij staat.

Succes met de beslissing Kaaskoekje, het is zeker niet makkelijk.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:44

Wat zijn er veel paarden bijgekomen! Ik kom altijd alleen maar aan de stallen aan het huis van Hans en Maria, en ben dan alleen met mijn paard bezig, dus ik merk daar niks van :)

Mijn paard moest nog niet op pensioen om lichamelijke redenen. Ze is wel in de zomer van 2021 zwaar hoefbevangen geweest, maar na een lang hersteltraject kon ik perfect terug buitenritjes doen (mijn ambitie gaat de laatste jaren ook niet meer verder dan dat, dus dat was meer dan goed genoeg). De beslissing om haar naar het rusthuis te brengen is er gekomen omdat ik niet blij was met de verzorging op de stal waar ik stond (en het is hier super moeilijk om een goede stal te vinden), en omdat de combinatie van nooit een dag te kunnen overslaan en altijd dat gestress over de verzorging in combinatie met alle andere zaken die ik op mijn bordje heb, gewoon te zwaar geworden was. Ik ben ook 20 jaar ouder dan toen ik haar kocht natuurlijk ;) Het idee was om haar in de dikkertjesgroep te zetten, dus dat betekende dat er niet meer gereden zou worden. Maar omdat het niet lukte in die groep staat ze in de individuele stalling en kan ik haar dus nog uit de groep halen en doen we bijna elk weekend een buitenrit in het prachtige Leenderbos. Voor een paard dat het grootste deel van haar leven 24/7 heeft buiten gestaan had ik enerzijds liever gehad dat ze ook zo haar laatste jaren had kunnen doorbrengen, anderzijds gaat het nu goed en is het stiekem ook wel heel fijn dat ik nog kan rijden. Het is mijn laatste paard dus de dag dat ik niet meer met haar kan rijden is ook de dag dat ik nooit meer zal rijden. En ik weet dat het ooit zal stoppen, maar voorlopig geniet ik er nog even van.
Toen ze nog in de groepsstalling stond en ze het moeilijk had, had ik het er ook echt moeilijk mee en zijn er heel wat traantjes gevloeid. Maar ik heb het helemaal kunnen loslaten. Een keer per week (en eens overslaan als het echt niet uitkomt, zoals afgelopen weekend) die afstand rijden vind ik voorlopig veel relaxer dan iedere avond naar een stal moeten die vlakbij huis is.

Kaaskoekje
Berichten: 41
Geregistreerd: 23-01-22

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:58

Bedankt voor jullie reacties <3