Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:26

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af wat de ervaringen van mensen zijn bij het kopen van een veulen. Na jaren eigen paarden te hebben gehad is mijn paard helaas ingeslapen en ik mis het enorm. Helaas heb ik nu niet elke dag tijd en woon ik op een ongunstige plek, dus een jong paard nemen is nu niet handig, want ik vind wel dat je veel tijd met zo'n dier moet doorbrengen.

Nu kwam ik ook op het idee van een veulen of jaarling, die ik dan naar de opfok laat gaat. Dan kan ik er wel regelmatig heen, maar is het ook niet erg als ik een tijdje niet kom. En intussen kun je wel vast een beetje je band opbouwen :)
Maar ik bedacht ook : het kan natuurlijk zo zijn dat het met het veulen totaal niet klikt met rijden. Dat het een gevaarlijk paard wordt. Kortom: vrij veel risico. Gebeurt dit vaak?

Mijn andere optie is om over een paar jaar een driejarige of vierjarige te kopen, die net zadelmak is. Dan weet je al wel of het klikt en of hij fatsoenlijk is onder het zadel. Aan de andere kant mis ik dan nog wel een paar jaar het geluk van een paard. Ik heb bijrijdpaarden hoor, dat wel, maar het háált het niet bij een eigen.

Waarom ik graag een jonge wil is dat ik toch merk dat de band, vooral met rijden, daar beter van wordt en dat je je helemaal op elkaar aanpast. Bovendien weet ik dan wat er met mijn paard gebeurd is, en dat ik bijvoorbeeld zuinig ben geweest op de rug.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:51

Wanneer je er kijk op hebt, kun je aan het gedrag van het veulen al aardig zien hoe het later zal zijn. Goed, de maat kan tegenvallen en je kan pech hebben. Maar een bang veulen, zal geen ontspannen hobbelpaard worden. En een veulen dat bij nieuwe dingen direct de hakken in het zand zet, zal ook als 3 jarige eerder boos worden dan gedwee meewerken. In de opvoeding moet je zorgen dat eea in goede banen wordt geleid, maar het basiskarakter zal niet veranderen.
Kijk maar naar jezelf - jij bent ook wie je bent en dat is heel niet zo gek veel anders dan toen je 8 was. Vraag je ouders maar.

Een veulen kopen om dan een band mee op te bouwen is onzin. Van 1x per maand even kijken (meer is er echt niet te doen in zo'n opfok) ontwikkel je geen band. Ja, JIJ :D Die band komt overigens wel goed wanneer je er mee aan de slag gaat, wanneer het dier 3-4 jaar oud is.

Voor je portemonnee is het meest verstandig om nu geld per maand opzij te leggen "alsof je dat veulen had gekocht", en dan over 3-4 jaar gewoon een paard te kopen dat helemaal naar je zin is kwa rijden. Maar heb jij zoveel zelfdiscipline? 3-4 jaar is best lang :D

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:09

Dees schreef:
Een veulen kopen om dan een band mee op te bouwen is onzin. Van 1x per maand even kijken (meer is er echt niet te doen in zo'n opfok) ontwikkel je geen band. Ja, JIJ :D Die band komt overigens wel goed wanneer je er mee aan de slag gaat, wanneer het dier 3-4 jaar oud is.

Voor je portemonnee is het meest verstandig om nu geld per maand opzij te leggen "alsof je dat veulen had gekocht", en dan over 3-4 jaar gewoon een paard te kopen dat helemaal naar je zin is kwa rijden. Maar heb jij zoveel zelfdiscipline? 3-4 jaar is best lang :D


Dit dus.

Ik heb zelf een veulen gefokt, omdat ik per se een nakomeling van 1 merrie wilde hebben (en haar 3 bestaande kinders waren niet te koop ;) ). Hij is nu drie en alhoewel ik hem voor geen goud zou willen missen, zou ik waarschijnlijk niet meer op deze manier doen. Het was maar afwachten hoe hij zou uitgroeien qua maat, of hij uberhaupt wel drie jaar zou worden (ongelukjes kunnen immers altijd gebeuren), of hij onder het zadel wel zo wordt als ik wil ... een hoop onzekerheden die je bij een ouder paard niet hebt. En het wachten duurt zo ontzettend lang :=

En die band, klopt helemaal. Ik heb al drie jaar een band met m'n aapje, maar hij pas anderhalve maand met mij :)) in de opfok was ik "mens dat 1x per week appel komt brengen". Paardlief vond me best lollig toen, maar dat vond 'ie van iedereen die 'm eten gaf. Pas sinds hij op een pensionstal staat en "aan het werk is" (lees: 1x per dag rondje wandelen / poetsen / dekje opleggen etc) is het echt m'n vriendje geworden. Eerder beginnen had trouwens geen zin gehad, meneer had het concentratievermogen van een goudvis.

De beste band die ik ooit met een paard heb gehad was met een oudere manegepony, die ik uiteindelijk gekocht heb. Leeftijd van een paard heeft 0,0 te maken met de band die je er mee kunt opbouwen. gelukkig maar :D

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:19

Ik heb om die redenen een 2-jarige gekocht vorig jaar. Een band opbouwen met een veulen is inderdaad onzin als hij is de opfok staat. De 2-jarige staat sinds de winter "op stal" (bij mij lopen ze sowieso buiten), dan pak je hem toch makkelijk een paar keer per week even mee, keertje borstel er over, enge dingen laten zien, dat soort dingen. Bij het zadelmak maken kende ik hem al goed en hij vertrouwde mij dus dat is allemaal probleemloos gegaan.

Ik heb ook het idee dat je voor een 2-jarige helemaal niet zoveel meer betaalt dan voor een veulen, terwijl je toch 2 jaar kosten uit spaart en minder geduld hoeft te hebben. :+ Daarnaast valt de uiteindelijke maat ook al beter in te schatten mocht dat van belang zijn.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:26

Mijn eerste pony was 6 jaar oud, dus daar kon je al meteen aan zien hoe ze uit was gegroeid en wat haar karakter was. In de tussentijd veel paarden voor een klein poosje gehad.

Toen hebben we een haflinger veulen gekocht, lekker paard laten zijn tot 3 jaar en in de tussentijd knuffelen borstelen en stukjes wandelen. Dat is een heel prettig paard geworden. Zelf beleerd en was een superlief beest. Nu wil ik toch graag meer de sport in. De haflinger hebben we verkocht aan kennissen. Nu heb ik een tweejarige nrps merrie terug gekocht. Die begint die enigszins om model te trekken, het is een lieverd maar wel veel feller dan de haflinger, dus ik kies er voor om haar onder begeleiding zelf te beleren. Het voordeel is dat je al zoveel grondwerk hebt gedaan tegen de tijd dat je er op gaat zitten dat er een groot vertrouwen is :) voor mij nooit meer een volwassen paard! Nu weet je precies dat als er iets mis gaat, het helemaal aan jezelf ligt.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 12:03

Die band met het veulen ging inderdaad meer om mij dan om het veulen hoor _O- maar dat is ook belangrijk.

Mijn andere paarden waren ook jong. Ik vind het heerlijk, je hebt dan alles zelf gedaan.

Qua karakter: ik hou van gevoelige paardjes die wel werkwillig zijn (wie niet?). Ik denk dat je dat aardig aan de veulentjes zou kunnen zien, hoewel een bepaalde gevoeligheid bij veulens wel lastig in te schatten is (hoe zich dat ontwikkelt). Ik hoef geen hobbelpaard, maar wil uiteindelijk een fijn sportpaard.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:23

Ik heb heel bewust gekozen voor een veulen. Ze is nooit de opfok in geweest en heeft bijna altijd 24/7 in een gemengde kudde gestaan. Inmiddels is het bijna 6 jaar later. Ik ben blij dat ik dit op deze manier heb gedaan. Ik ken de volledige geschiedenis van haar en dat vind ik erg fijn.
Een poosje terug ben ik bij een hobbyfokker geweest. Hij verkocht een vierjarige pony. In de stallen stonden 1-jarigen pony's. Na wat doorvragen bleek dat de beste meneer twee opties had qua huisvesting. In de zomer stond het jonge grut op de wei. In de winter stond alles in een box. Zonder paddock oid.
Stel dat ik nu in de zomer voor een anderhalf jarige pony daar was gaan kijken. Dan had ik niet geweten dat het beestje de afgelopen 7 maanden in een 3x3 box had gestaan. Dan had ik op latere leeftijd een pony gehad met allerlei problemen. Daarom, koos ik voor een veulen (en hebben we bij de beste meneer niks gekocht).

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:30

Ik denk dat een veulen geen optie is als je geen tijd hebt. Dan kan je beter sparen voor een driejarige.
Die band krijg je enkel als je er dagelijks naar toe kan gaan om te kroelen.
Dit is mijn ervaring.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:35

Ik heb mijn ene paard zelf gefokt, de andere is pas met 3 bij mij gekomen, maar ik heb ze wel beide zelf beleerd. Qua band zit er weinig tot geen verschil tussen de twee, dus wat dat betreft maakt het niet zo gek veel uit. Ik denk dat je dan eigenlijk beter kan gaan voor een 3-jarige, zodat je de twee/drie jaar risico lopen overslaat en een beter beeld hebt van wat voor paard je koopt. Daar betaal je dan uiteraard wel weer voor. Wel zou ik persoonlijk als 't even kan het paard zelf willen beleren.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:37

Ik zelf koos altijd voordat veulen, maar dat is omdat ik hier de mogelijkheid had ze op te fokken in een kudde vlakbij waardoor ik er dagelijks kon zijn.
Ik geniet van heel het opgroeiproces, maar zou ik nu een nieuw paard kopen zou ik toch voor die 3-jarige gaan (of voor mij persoonlijk nog ouder. Wil gewoon op kunnen stappen en wegrijden)

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:59

Ik zou alleen een veulen kopen als ik een heel goed sportpaard wil hebben dat niet te betalen is als 3-jarige. Voor een 'gewoon' sportpaard zou ik liever een 2, 3 of 4-jarige kopen. Dan loop je toch minder risico qua gezondheid, rijbaarheid en maat. Afhankelijk van je wensen zou ik dan ook elke maand de 'opfokkosten' sparen. Dan kun je over 3 jaar een leuk zadelmak paard kopen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:17

Hooi!

Het kopen van een "kant en klaar" paard heeft het voordeel dat je er direct op kan stappen om het te voelen of het is wat je zoekt.
Een jong dier (een veulen zou ik nooit voor gaan) kan je zo opleiden zoals je zelf wil. Je kan het dier wereldwijs maken en mee nemen op wandeling zodat het al heel wat kent voor je er op gaat.
Dat laatste heeft mijn voorkeur al is het wel spannend hoe het straks gaat als je er echt op gaat rijden.
Als je het in een opfok wil zetten zou ik persoonlijk wel een proberen te kiezen waar ze ook kennis maken met landbouwvoertuigen :D

Ik ben het volkomen met je eens dat een eigen paard totaal anders is dan een bijrijdpaard. Ik kan daar zelf niets mee.
Ik ben benieuwd wat je gaat doen!

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:30

Ik heb sinds 2 maanden een veulen. Staat in de opfok, in gemengde kudde. En ik weet dat ik er niet vaak heen kan (staat in Tsjechië) maar dat ze het geweldig heeft daar en goed verzorgd wordt.

Ik heb voor een veulen gekozen om het hele proces van 0 tot eind mee te maken. (Thuis een 6 jarig rijpaard en 2 jarige mini staan). Ik ga er dan ook alleen heen voor mezelf en dat ze mij wel kent. Ze is zo mens minded dat ik nu vooral met haar speel en kroel als ik er ben.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 16:08

Het beleren wil ik sowieso zelf doen. Zadelmak zijn mag, eventueel een stuur en een rem, maar voor de rest niks :)

No_No inderdaad, ik kan veel minder met bijrijdpaarden. Ze zijn superleuk, maar zo anders... Jij hebt nu ook een jonkie gekocht en wat ik bijvoorbeeld daar zo leuk aan vind is dat je nog heel veel met haar kan en echt iets kan opbouwen. Maar het beleren blijft een verrassing.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:14

Ik heb nu bijna 6 jaar geleden ook een veulen gekocht.
Ze is alles wat ik niet wilde :s

ik hou namelijk totaal niet van hittepetittjes als veulen was daar ook niets van te zien. ze liep altijd relax en ontspannen mee totaal niet kijkerig en eigenlijk hee blase.

Nou onder het zadel is ze best braaf maar ze wil zo graag werken dat het echt een hete is.
terwijl ze met heel veel rust en geduld is opgeleid.


ik heb liever een flegmatieke. Maar door dat ik haar al vanaf 5 mnd ken. heb ik er alleen maar meer van geleerd en vooral dat ik ook hier mee kan omgaan.

ik heb er nu best een fijn paardje aan. Terwijl als ik nu naar een soortgelijk paard zou gaan kijken wat al beleerd is, ik er waarschijnlijk voorbij loop

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:24

Voor het beleren heb je echt tijd nodig. Aan alles laten wennen, gewoon rustig aan. Dekje op en af, paraplu's boven het lijf, op krukjes staan en dan de andere kant van het paard borstelen terwijl je er overheen "hangt". Daarna werken aan de lange lijnen, bak en buiten.
Opstappen is dan al vaak geen probleem meer, paard vertrouwd je dan waarschijnlijk al. Als je er op kan zitten lekker met een betrouwbaar brave oude rot op stap gaan en km maken. Komt vast goed!

KingsJewel

Berichten: 397
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:26

ik was begin vorig jaar ook mijn zoektocht begonnen naar een eigen paard liefst een 3 jarige waar ik zo mee aan de slag kon, ik had natuurlijk er wel een paar eisen aan zitten zo wou ik het liefst een ruin KWPN gefokt met goed papier, na meerdere paarden bekeken te hebben niet gevonden wat ik wou omdat er toch wel een grotere prijskaart aan hing dan ik had.
ik had een oud klasgenoot meegenomen omdat hij veel verstand heeft van KWPN paarden en hij zelf ook thuis fokt na de laatste rit naar helemaal onder in het land bij hem thuis gaan kijken en uiteindelijk daar me zoektocht ook geeindigd.
waar ik mee thuis kwam is een KWPN hengst veulen tot op de dag van vandaag zou ik elke dag de zelfde keuze gemaakt hebben, ik heb hem in de opfok staan en ga zo'n 1 keer in de week naar hem toe en ondanks dat hij met 9 andere hengsten van zijn leeftijd (17 maanden oud) in een grote wei staat kan ik hem gewoon poetsen in de kudde herkent die mij elke keer weer als ik langs kom en merk ik echt dat de band wel blijft groeien
dit is hemoverigens nu

Afbeelding

dit is bijna de hele groep

Afbeelding

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:01

2 jaar geleden heb ik ook een veulen gekocht. Het was altijd al een wens van mij om een veulen vanaf het begin op te voeden. In het begin had ik wel spijt, omdat ik een heel pittig veulen had gekocht. Maar nu kan ik hem niet weg denken.

Ik heb hem bewust niet in de opfok gedaan, ik ben daar persoonlijk ook totaal geen fan van. Nu had ik al paarden aan huis staan, maar geen andere jonge paarden. Hier is hij niet minder op geworden, hij speelde net zoveel met de volwassen paarden.

Ik werkte zeker niet elke dag met hem. In het begin paar keer per week, maar ook wel eens 1x per week. Dit was voor hem geen probleem.
Qua opvoeding en werk weet ik zeker dat ik een klik met hem zal houden. Ik heb hem tenslotte zelf opgevoed en ik kan hem zo gevoelig, braaf of juist speels maken als ik wil. En dat loont: hij is bomproof en ik heb voor het eerst zonder zadel op hem gezeten terwijl hij er niet eens van opkeek.

Oftewel, zeker doen! Het is zo voldoenend en je kunt er echt heel veel van leren!

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:05

Ik heb wel een veulen gekocht. Ik vond het veulen zien opgroeien fantastisch.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:09

Een veulen kopen en t te zien opgroeien is super gaaf en je krijgt dan ook een bijzondere band. Maar ja je kan er dan nog niet op rijden...

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:17

Ik heb mijn ene pony vanaf dat hij twee weken oud is en mijn andere pony (zijn moeder) ken ik sinds zij 4 jaar oud was en heb ik sinds een jaar ook in mijn bezit (nu 8 jaar oud). Beide heeft zo zijn voor- en nadelen.

Als je voor de makkelijke weg wilt gaan dan zou ik je willen adviseren om voor een 3-jarige te gaan, maar als je de tijd, energie en kennis hebt om een veulen op te voeden dan is dat wel een onwijs gave ervaring. Echter is het niet zo dat je een veulen in de opfok zet en hem er kant en klaar uit kunt halen, het kost écht heel veel tijd en energie om een veulen op te voeden en ik heb meermaals met mijn handen in het haar gezeten omdat ik even niet wist hoe ik verder moest gaan. Uiteindelijk heb ik wel een hele speciale band met mijn pony opgebouwd (nu 2 jaar oud) en had ik het echt voor geen goud willen missen, maar de band met mijn andere pony is er niet minder om.

Ik zou dus goed afwegen of je de komende drie jaar voldoende tijd denkt te hebben om een veulen liefde en aandacht te geven, maar ook tijd aan de opvoeding te besteden. Het is moeilijker om een 2-jarige aan een halster te leren lopen dan een veulen van een paar maanden oud, dus ook in de 'opfok-tijd' zul je er tijd voor de opvoeding moeten maken.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:43

Dat opvoeden lijkt me juist een van de meest leuke dingen en ik ben zéker bereid daar veel tijd en moeite in te steken. Opfok hoeft trouwens niet per se, wat ik meer bedoelde is dat ze een paar jaar lekker het land op zou gaan met soortgenootjes om te bewegen, manieren te leren en uit te groeien.
Ik heb vrijwel elk weekend tijd voor het veulen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:49

Ik zou dan toch gaan voor minimaal een jaarling. Dan is het karakter al een beetje duidelijk en hoef je niet zo lang te wachten als met een veulen. Vanaf die leeftijd kan je ze ook nog genoeg leren.
Als je het paardje op je oude stal wil gaan zetten denk ik dat daar wel een kudde is waar een jong dier bij kan.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:07

Een veulen zien opgroeien en opvoeden vind ik het leukste wat er is.
Ik heb zo in de loop der jaren al verschillende veulens gekocht en begeleid naar het ouder worden.

Ik heb ze aan huis in mijn eigen groepje.
Iedere dag komen ze dan in de hand, leren ze even op stal staan, gescheiden worden van de rest, voetje geven en allerlei anderen dingen.
Ook zien ze wat je doet met de andere paarden en ook daar leren ze heel veel van.
Tegen de tijd dat ze oud genoeg zijn om te rijden is dat gewoon het volgende stapje in hun opleiding wat ze al krijgen vanaf dat ze hier zijn.
Het stelt hier dan ook nooit wat voor en meestal rij ik ook vrij snel buiten met ze , lekker rechte km maken.

Sommige heb ik inderdaad weer verkocht om verschillende redenen.
Eentje sprong heel goed en graag en ik ben absoluut geen springruiter, eentje bleef te klein, eentje werd me te groot en lag ook niet lekker in mijn paardengroep.

Degene die niet als veulen kwamen waren jonge dieren tot 2.5 jaar en ook daar heb ik een goede band mee op kunnen bouwen maar allemaal hadden die al wat meegemaakt en moesten bijgestuurd worden, zonder dat dat vermeld was door de verkoper.

Degene die ik verkocht heb waren 4/5 jaar oud en had ik van veulen af aan en heb ik netjes opgeleerd zodat een beginner daar op weg kon rijden.
Hadden allemaal een keer een wedstrijdje gelopen , op de wagen geweest en behoorlijk wat kmters in de benen op buitenrit.

Ik heb blijkbaar dus wel oog voor het karakter wat ze als veulen al tonen.

Wat blijft wordt oud hier.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 10:47

Fijn om al die verschillende meningen te horen :). Het zien opgroeien van een veulen lijkt mij ook inderdaad geweldig. Mijn vorige paard was net zadelmak en ik vond het heerlijk om er zo opvoedkundig mee bezig te zijn. En het was erg geslaagd, al zeg ik het zelf :)

Overigens wil ik niet NU een veulen (voor de mensen die me, heel lief, PB's hebben gestuurd met leuke veulens). Ik wil eerst kijken waar zo'n diertje goed zou kunnen staan. Geen hoge kosten, 24/7 buiten in een kudde, maar wel met toezicht voor als er iets misgaat. Mijn oude stal zou wel erg leuk zijn (bij de paarden die 24/7 buiten staan), maar daar betaal je ook voor voorzieningen een bak en een stal, die ik natuurlijk niet nodig heb :)