Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linnie050

Berichten: 11818
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 02:38

Heel veel sterkte :(

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 09:47

Weet iemand de bezoektijden van de Uithof? Staan niet op de site. Stom gisteren zeiden ze het daar tegen mij. Maar ben emotioneel naar huis gegaan. Echt stom.

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 09:48

Weet wel dat ze zeiden dat het pas veranderd is. Tijden van vorig jaar zijn niet meer hetzelfde

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:07

Als het nog hetzelfde is als in juni dan is het van 10-12 van 2-4 en van 19:00-19:30. Door de weeks en dacht in het weekend van 1-3 ofzo. Heb het foldertje niet meer. Dus kan het niet nazoeken maar geloof dat het zoiets is :) al zijn ze heel netjes met langer blijven enzo. Dat is geen probleem :)

Fleuribelle
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:13

De tijden zoals hierboven kloppen volgens mij nog. Mijn paard heeft er in september gestaan.
Heel veel sterkte bij het afscheid van jullie paard.

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 10:30

Super bedankt. Wilde anders nu op de gok gaan. Durfde ze niet lastig te vallen. Nu alleen spoednummer. Het is een uur rijden dus ik wacht nog ff.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:24

Ik ben zelf (vanaf 4 jaar) bij t doodgaan van onze huisdieren geweest. Onze eerste hond lag al wel dood in de gang maar we (ik en mijn broers) zijn er nooit voor weg geschuwd. We waren er ook bij toen de kat natuurlijk overleed op 19 jarige leeftijd (zijn mee op gegroeid), toen nog 2 honden ingeslapen werden en afgelopen augustus nog 1.

We zijn er altijd bij betrokken geweest en we konden altijd vragen stellen.

Heel veel sterkte de komende tijd.

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 15:31

daiswees schreef:
Dingetje3 schreef:
Diaswees wat mooi. Heel veel sterkte met ook jouw grote verlies. Morgen gaan wij weer heen naar Utrecht. Zondag worden er laatste foto's gemaakt. Ik moet ff kijken of iemand ook mooie foto's van het einde kan maken. Ik vind het wel erg mooi.

ik zou nikki de kerf even benaderen !
beste is om van te voren even te zitten en je grenzen aan te geven wat je wilt en niet wilt en een stop woordje bijvoorbeeld zodat zij weet wanneer het te veel wordt en ze de kamer ofzo kan verlaten!
voor mij is nikki een goede vriendin dus sprak het allemaal vanzelf maar ik zou zeker weten voor haar gaan!


Ik heb Nikki gemaild en gebeld. Is zij op zaterdag vrij? Ik hoop dat ze woensdag kan. En dat ik nog op tijd ben. Vind het echt mooie foto's van jou. En een mooie herinnering. Ik heb altijd gezegd moppie: Till death do us part

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:43

Mijn dochter van dezelfde leeftijd wilde er niet bij zijn, ons paard is deze zomer thuis ingeslapen en toen het gebeurt was heeft ze hem nog wel gezien.
Bij ons is het allemaal rustig en snel gegaan.
Als jouw dochter er graag bij wil zijn zou ze dat zeker moeten doen, ze weet wat ze kan verwachten en meestal is het niet zo'n drama maar verloopt het wel goed.
Het is voor haar waarschijnlijk belangrijk ook voor het verwerkingsproces.
Heel veel sterkte.

pien_2010

Berichten: 43863
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:55

Dingetje3 schreef:
Net de uitslag gekregen. Helemaal mis. Paard is zo'n doorzetter en wil maar werken. Toch zal zij nooit meer werken. Het is over. Woensdag mag ze gaan.


Wat erg! Erg veel sterkte :(:)

Hopelijk kan Niki mooie foto's voor je maken.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:14

Mijn 15-jarige dochter gaf uit zichzelf aan dat ze erbij wilde zijn, omdat ze haar tot de laatste minuut mee wilde maken. Ik vond dat eerst een akelig idee, maar het was juist heel goed. Nu ging het inslapen zo goed als maar kan. Onze fjord heeft tot het laatste moment gegraasd, zelfs nog na de 1e verdoving. Na de definitieve spuit viel ze letterlijk dood neer, met een mond vol gras. Er waren direct al geen reflexen meer.
Op dat moment heb ik wel mijn eigen verdriet geparkeerd om er te zijn voor mijn dochter. Het was achteraf een hele goede beslissing om erbij te zijn.
Ik zou je dochter uitleggen wat er gaat gebeuren en haar dan de keuze geven of ze erbij wil zijn, of dat ze op de gang wacht en afscheid komt nemen als het gebeurd is.
Heel veel sterkte!

Vera96

Berichten: 2168
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:56

noah14 schreef:
Misschien qua gewicht niet te vergelijken, maar de band kan wel heel intens zijn!
Waardoor het inslapen als nog als heftig wordt ervaren, ook al is een diertje maar 10 kilo dat zegt dan niks... want ook zo'n diertje kan zich verzetten tegen de narcose.


Ik vind het wel verschillend. Met mijn kat had ik ook een geweldig goede band. Ik denk nog intenser als met de pony, een kat is toch elk moment van de dag bij je. Toch vond ik de pony veel heftiger, terwijl de ze in principe ook heel netjes ging. Maar toch heeft dat inslapen mij op ene van de manier zo enorm aangegrepen. Overigens nooit spijt gehad dat ik mee ben gegaan.

nienke39
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-12-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:52

Hoe groter hoe intenser...of je nou een muis in moet laten slapen of een paard...die muis gaat wel( is ook super moeilijk) maar een paard is ook een deel van jouw....is zo tastbaar....maar is altijd moeilijk....

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 00:44

Toen mijn pony ingeslapen werd 2 jaar geleden, ben ik er niet bij geweest. Ik was al volwassen, maar omdat ik haar zo lang had en het bijna ondenkbaar was dat we niet meer 'wij' zouden zijn, is het me door mijn familie heel sterk afgeraden om dat zelf te doen en erbij te zijn. Het was beter om haar te herinneren zoals ze was. Sowieso was het voor hun ook erg moeilijk, ook omdat ze zich zorgen maakten om mij.
Erbij zijn leek mij ook geen goed idee, sowieso had ik al verwacht in een groot zwart gat te vallen en om er dan ook nog bij te zijn... tevens weet je niet of het afscheid dan ook 'soepel' verloopt en dat wil je ook niet als laatste herinnering.

Ik heb er geen spijt van dat ik er niet bij was, ik kan me haar herinneren zoals ze was en heb van te voren uitgebreid afscheid kunnen nemen. (het was al meer dan een half jaar duidelijk dat het toen haar laatste zomer zou worden) Ik mis haar nog steeds ontzettend veel, maar het 'echte zwarte gat' wat ik verwacht had in te vallen is me gelukkig heel erg meegevallen. Misschien ook wel omdat ik langzaam aan afscheid heb kunnen nemen en wellicht ook omdat ik niet bij het moment zelf was.

Wellicht dat het van persoon tot persoon verschilt, maar je kent je eigen familie het beste. Mijn familie liet me wel de keuze, maar kent mij natuurlijk door en door en vond het beter dat ik er niet bij zou zijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 01:03

Het is wel zo dat een meisje van 14 nu misschien een tijd lang met vragen zit, maar het later wel begrijpt. Je weet het dan nog steeds niet precies, maar snapt het proces en de keuze van je ouders wel beter als je er niet bij mocht zijn.

Qua dieren vind ik het echt niet uitmaken, hoe groot een dier is.

Ons jonge paard was 8 en gezond toen hij vanwege ernstige beenproblemen ingeslapen moest op Utrecht. WE waren bij het omvallen. Hij was daarvoor al goed suf en het omvallen ging heel netjes.

We hebben meerdere honden in ons leven gehad en helaas hoort daar het inslapen bij. De laatste keer was mijn 15jr Border Collie en die ging heel rustig en netjes.

Mijn moeders hondje werd al dagen behandeld tegen longontsteking en ging hard achteruit. Onze zoon was 8 of 9 en ik waren erbij. Voor mn moeder en het hondje. Omdat ze heel slecht was, ging het heel langzaam en moeizaam. Het spul moet rondgepompt worden door het hart en als dat langzaam gaat en niet wil, kan het ook moeizaam gaan. Dat was voor mij de slechtste ervaring met inslapen. Ook qua andere paarden, honden, katten.

Als het even kan, kies ik wel voor een vertrouwde veearts/dierenarts.

Verder heb ik het al gezegd; 14 is geen klein kind meer. Ze zitten op de middelbare en krijgen al heel veel narigheid mee. Je kan niet alles voor ze weghouden. In laten slapen is ook een leerproces en heeft meer te maken met liefde, wat ook belangrijk is.
Dus ik zou altijd zelf laten kiezen.

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 01:21

Ze gaat mee als we paardje laten inslapen. Ze geeft aan dit zelf ook te willen. Ik laat paardje expres in de Uithof staa zodat er niet nog meer mee gezeuld wordt. Natuurlijk ga ik minimaal 1x per dag met haar bij ons paardje langs. Jammer alleen dat het zo ver is en file gevoelig. Maar tot het einde zullen we er beide voor paardje zijn.

Dingetje3
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 01:23

Ik kan haar ook thuis laten inslapen. Vanwege de kundigheid in de Uithof laten we dat daar gebeuren. Bij ons op stal is het de vorige x niet goed gegaan. Op de Uithof hebben ze alles om het zo rustig en vredig mogelijk te laten verlopen. Daarom blijven we daar tot het einde :(

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 02:11

Een hele knappe, moeilijke en goede beslissing om haar te laten gaan. Zoals meerderen al hebben gezegd: het hoort erbij, en geeft ook een 'goed' gevoel als je bij je paard kunt zijn tot het eind.

Knap van je dochter dat ze erbij wil zijn. Blijkt het toch te moeilijk, dan is er vast een ruimte waar ze zich terug kan trekken.


Heel veel sterkte, voor jullie allebei

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:07

Dingetje3 schreef:
Ze gaat mee als we paardje laten inslapen. Ze geeft aan dit zelf ook te willen. Ik laat paardje expres in de Uithof staa zodat er niet nog meer mee gezeuld wordt. Natuurlijk ga ik minimaal 1x per dag met haar bij ons paardje langs. Jammer alleen dat het zo ver is en file gevoelig. Maar tot het einde zullen we er beide voor paardje zijn.

Even uit nieuwschierigheid,maar waarom moet ze nog op de uithof blijven staan tot woensdag?Kan je er dan nu gelijk geen eind aan laten maken?Als er toch geen hoop is dat ze beter word ?Nu word toch aan beide kanten alles maar verlengt .

GabberGill

Berichten: 5953
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:29

Ik denk dat het voor de dochter ook een emotioneel aangrijppunt is. Waarom niet nog een paar dagen intens van elkaar genieten als dat kan. De ene moet per direct ingeslapen worden en de ander is een week uitstel niet ernstig. Als ik de keuze zou hebben gehad bij al mijn paarden die ineens wegvielen, zou ik graag nog een extra eek gehad hebben waarin ik wist dat ze ging, maar ik het voor mijn gevoel toch een betere plek kon geven.

Mijn 1e inslaper stond ineens met een gebroken been op de wei. Gelijk ingeslapen, maar jeetje wat een drama voor mijn gevoel.

2e
Was een veulen van 2 uurtjes oud. Geen verhemelte dus ook in een x weg.

3e
Mijn trouwe merrie met een ontsteking/gezwel dat aan haar buikwand zat en versmolten was met haar darm e die klapte ineens. Koliekverschijnselen naar utrecht en gelijk daar inslapen aangezien er niks meer gedaan kon worden.

mijn 4e paard dochter van mijn 3e ingeslapen vriendin
Lag ineens met een gescheurde aorta in de wei.

Kortom ik heb met geen van alle een beetje tijd gehad waarin ik wist dat het over zou zijn. Ik zou dit graag gehad hebben, ook al hebben mijn paarden iedere dag een leven als een god is die laatste tijd erg belangrijk voor je verwerkingsproces vind ik.

Anoniem

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:33

Uiteraard helemaal mee eens dat je dochter erbij is, wat ik wel uit ervaring weet is dat ik als moeder dan extra focus heb op mijn kind en er minder ruimte is voor m'n eigen verdriet.
Die keuze maak ik graag, maar goed om te weten dat het fijn is om wellicht later even op jezelf ( of met je partner) even bewust wat ruimte te maken voor je eigen verdriet.

tiwi1969

Berichten: 7677
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Dochter van net 14 aanwezig het inslapen van ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:55

De eerste keer dat mijn dochter bij het inslapen van een paard was was 3,5 jaar geleden, ze was toen net 13. Dat was met mijn oude merrie.
Ik heb haar bewust meegenomen naar stal, en dus niet naar school laten gaan, ze heeft er zelf voor gekozen om erbij te blijven en ze had de mogelijkheid om naar een ander plekje op stal te gaan waar ook stalgenoten waren om haar op te vangen. Het vallen heeft ze gezien, maar dat is door de DA heel netjes gedaan. Pakte het paard bij het halster een heeft haar zo de goede kant op begeleid en het hoofd zachtjes op de grond gelegd.
Samen hebben we haar geaaid tot ze helemaal weg was, duurde wat langer met wat stuipen en een kreunende ademhaling. Was een jong paard met een sterk hart.

De tweede keer was begin dit jaar (16 jaar), bij haar eigen pony.
Samen hadden we de beslissing genomen hem geen pijn meer te laten lijden en toen de DA er was heeft ze hem vastgehouden en geaaid tot hij lag. Bij het zetten van de eerste fatale spuit was hij er al niet meer, ging zo snel doordat hij echt op was. DA heeft voor de zekerheid de tweede spuit ook nog leeg gespoten, maar was eigenlijk niet nodig.

Mijn advies: je dochter meenemen en haar de vrijheid geven weg te gaan als ze er even niet bij wil zijn. Misschien nog iemand meenemen waar ze heen kan als ze weg wil zodat ze niet alleen is.

Maik79

Berichten: 1259
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:15

Of je je dochter mee moet laten gaan kan ik nog beoordelen, dat kun je zelf het beste inschatten. Ik kan wel mijn ervaring met inslapen delen, zowel gevoelsmatig als praktisch.

In maart van dit jaar is onze Boontje op de kliniek van de Lingehoeve ingeslapen. En dat is heel vredig gegaan. Na de eerste spuit hebben we hem naar een speciale ruimte begeleid met een zacht beklede deur. Aan de ene kant stond hij met z'n zij tegen de muur, aan de andere kant kwam die deur. Hij kon dus niet opzij vallen, alleen gecontroleerd door zijn benen zakken, waarna ze hem om lieten rollen. Na de tweede spuit zakte hij inderdaad rustig door zijn voorbenen en daarna door zijn achterbenen, zoals hij ook zou doen als hij ging liggen. Van 'vallen' was geen sprake, van vechten ook niet. Ben bij hem blijven zitten en ben huilend blijven mompelen dat hij een braaf paard was, terwijl ik z´n hoofd en hals aaide.

Ik vond het heel fijn dat ik bij hem kon blijven, dat hij niet alleen vreemden om zich heen had. En voor mezelf vond ik het, achteraf, fijn om te zien dat er na zijn laatste adem echt alleen nog maar een omhulsel over blijft. Een soort bevestiging dat hij er echt niet meer is. Niet dat het daar gemakkelijker van wordt, overigens.

Ik wens je overmorgen heel veel sterkte. Je maatje in laten slapen is verschrikkelijk.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:24

Ik vind het heel knap dat je de keuze ook aan je dochter laat en dat jullie samen voor het paard kiezen! Ik heb 1 van mijn 3 katten ingeslapen zien worden. De anderen ging er één heel plotseling (had gezwellen, maar s'ochtends was er niks aan de hand en 2 uur na ik naar school ging was het abces gesprongen en zijn mijn ouders dus direct naar de dierenarts gegaan en hoorde ik het na school, de tweede werd ingeslapen toen ik voor een schoolexamen naar school was. Ik ging omdat ik die niet kon missen....)

Ik heb heel veel moeite gehad met de twee katten die ik niet heb gezien bij het inslapen/toen ze dood waren. Mijn hoofd heeft het echt nodig om ze dood te zien om het een plekje te kunnen geven. Maar dit verschilt echt per persoon en daarom vind ik het ook goed dat je je dochter de ruimte geeft dit voor haarzelf te bepalen. Het kan haar veel rust geven als ze er bij is omdat dat ook een stukje afsluiting geeft.

Heeel veel succes woensdag.

N4N4
Berichten: 1117
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:51

Heel veel sterkte morgen..
Zal de hele dag aan jullie denken