Een 3e paard erbij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:17

Luxeprobleem ...
En een nog groter luxeprobleem: een 3e paard erbij zonder extra kosten?

Situatieschets:

Stalgenootje heeft een niet zo schitterende gezondheid (zeg maar totaal niet) maar wel een paard waar ze graag onbezorgd wat op wil rondtuffen als het haar lukt. Nu is dat paard een hele lieve, maar zeer fitte warmbloed, waardoor het de laatste tijd wel eens "mis" gaat. Een tijdje terug heb ik het paard een aantal keer voor haar gelongeerd, maar nu de longeerbak bevroren is gaat dat moeilijker (we hebben een binnenpiste maar die is vaak bezet op de uren dat ik er ben en om daar tussenin te gaan longeren vind ik ook niet fijn voor de anderen). Dus even aangekeken, maar het paard heeft het echt nodig om eruit te kunnen en bezig te zijn (paard is een stalpaard, dit is NIET mijn keuze en hoef ik dus verder ook geen commentaar op, hij komt wel buiten maar beperkt).

Zij zou graag iemand hebben die haar helpt, iemand die veel op stal is en wat met het paard kan doen. We hebben alle opties bekeken maar het komt erop neer dat het of iemand van buitenaf moet zijn, of ik ... Iemand van buitenaf heeft ze gehad maar dat is niet goed afgelopen (paard stond oa met open mondhoeken) dus die mocht niet meer komen. Daarna nog wel mensen van stal geprobeerd maar iedereen stopt er na een paar keer mee. Zou geen fijn paard zijn, heel sterk en hangerig etc. Maarja, daar is het meisje niet mee geholpen.

Dingen als wegdoen is geen optie, in tijden dat het goed gaat is haar paard alles voor haar, maar ze wil ook graag in de tijden dat het niet goed gaat dat er iemand voor haar paard is. En dus heb ik mezelf maar zo'n beetje aangeboden, omdat ik het sneu vind voor zowel het paard als haar. Echter zit ik dan met mijn eigen dilemma: ik heb zelf 2 pony's.

Nu is daar wel het 1 en ander over te zeggen, ze zijn de jongsten niet meer en hebben beiden wat medische dingetjes waardoor je beperkt bent in kunnen. Ik hou zielsveel van ze, maar fantaseer soms wel hoe het zou zijn om gewoon een fit & gezond paard te hebben. Eentje waar je gewoon naartoe kan, poetsen, zadelen & rijden, zonder met 100 dingen & omstandigheden rekening te moeten houden (beetje kort door de bocht, maar jullie begrijpen me wel). En nu wordt zo'n kans mij geboden, gratis & voor niks ...

Als ik alles op een rijtje zet zijn de voordelen talrijker dan de nadelen:
- paard komt er vaak uit
- eigenaresse is geholpen & gerust
- ik kan veel bijleren (want elk paard is weer anders)
- goed voor mij om met een ander paard bezig te zijn (mijn pony's blijven niet eeuwig leven en ik heb het idee dat ik nogal "vastgeroest" ben, durf op geen enkel anders paard dan mijn eigen pony's rijden := )
- ik heb een gezond paard waar ik met een gerust hart mee aan de slag kan
- het is een lief paard, heb er wel een klik mee
- etc.

Enige nadeel:
- gaan mijn eigen pony's er niet onder lijden?

Zij staan 24/7 buiten en zijn dus 20+ met hun "mankementjes". Veel meer dan wat wandelen en poetsen doe ik momenteel ook niet. Rijden heb ik al meer dan een maand niet gedaan (behalve een paar keer een half uur in de piste stappen met eentje, die ook alleen nog maar mag stappen omwille van zijn dingetjes). Zou ik dat niet kunnen combineren met een "echt" paard (klinkt zo naar :+ ) ?

Waarschijnlijk weet ik dit pas als ik het ga proberen, maar wilde toch eens polsen of er mensen ervaring hebben met meerdere paarden op 1 dag doen. Heb ook aangegeven dat als ik voel dat ik mijn eigen pony's moet "verwaarlozen" omdat ik het niet rond krijg dat we dan naar een andere oplossing gaan zoeken. Maar toch twijfels van hieruit ... Ik kan bv. als ik op stal aankom hem nog buiten zetten (paddock/weide, afhankelijk van wat kan op dat moment) en dan mijn pony's hun aandacht geven en daarna nog wat met hem doen. Ik mag verder ook alles met hem dus in de toekomst buitenrijden enzo is allemaal een optie.

Ps: andere oplossingen zoals paard verhuizen of ergens op een weide zetten of dergelijke zijn niet van toepassing, paard is al een aantal keer verhuist in de afgelopen jaren en de eigenaresse is verder tevreden over alles, ze heeft ook echt houvast van andere mensen nodig (dus ergens alleen op een weitje of op een stal waar weinig volk rondloopt is sowieso geen optie). Graag ontopic blijven :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:22

Dat is toch ideaal? Je hebt geen kosten aan het paard maar mag er wel mee rijden en mee bezig zijn. Je pony's staan altijd buiten, die komen dus niets te kort. Ik zou het gewoon doen. In mijn ogen maak je een beetje een probleem waar er geen hoeft te zijn. Ik begrijp je wel, dat zeker. Maar ik zie geen nadelen. Ik heb 3 paarden die vol in het werk staan en zelfs dat lukt met een goede planning en hulp van mijn moeder en opa. Dus ik denk dat je dat wel aan kan.

Britt_Sisi

Berichten: 8945
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:23

Zou je niet met haar af kunnen spreken dat je het voor een bepaalde periode wil proberen en dat als jij vind dat je eigen pony's er onder lijden je er alsnog mee stopt?
Door al die voordelen is het denk ik zeker het proberen waard!

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:23

Je gaat het paard dan dus voor haar verzorgen zonder kosten voor jezelf als ik het goed begrijp?
Gewoon doen, proberen, je komt er vanzelf achter of het wel of niet lukt toch?
Ik heb er zelf een,verzorg er nog 2, en je hoeft niet elke dag dat paard er bij te doen denk ik?
Als je er zin in hebt kun je het gewoon gaan proberen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:28

@ Heleennn : haha, dat is mijn probleem, ik overdenk alles veel te veel 8-)
Maar ik denk er liever op voorhand over na dan na een paar weken haar te moeten ontgoochelen omdat het toch niet lukt..

@ Britt_Sisi : dat hebben we afgesproken :j Dat ik het wil proberen op voorwaarde dat mijn pony's er niet onder gaan lijden, en moest ik dat idee wel hebben dat ik haar help met een andere oplossing (dus niet dat ik haar van de ene op de andere dag laat vallen, zo ben ik niet ;) ).

@ ellepel : klopt :j Ik mag alles met het paard wanneer ik wil, en zij komt wanneer het kan. Ze is al dolgelukkig als ze iemand vindt die goed voor het paard is dus niks qua kosten of dergelijke. Kan inderdaad zien hoe ik het aanpak met dat paard, wil wel elke keer iets met hem doen (al is het maar eens extra buiten zetten ofzo) maar het hoeft niet volop rijden ofzo te zijn neen ;)

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:41

ga een lijstje maken waarin je een overzicht krijgt hoeveel tijd per dag je kunt doorbrengen op stal.
En ga dan een patroontje bedenken waarin jij je goed voelt hoe je je paarden dan alle 3 aandacht kan geven.

Ik heb elke dag 6.5 vrije tijd buiten mijn 40 u werk week.
Uitslapen is er niet meer bij.
Van die 6.5 uur is er 3 kwartier lunchen bij smiddags , 1 uur met de hond wandelen 40 min reistijd 20 min koffie drinken 20 min de paarden op stal buiten zetten. dus ik ben 2.5 u per dag op stal. Mijn eigen staltaken buiten rijden zijn mijn weitje schoon houden dus poep scheppen en hooinetten maken en dan kan ik nog elke dag paardje doen . Ik heb het behoorlijk druk maar ik weet intussen wel wat ik kan en niet kan.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:55

Gewoon doen! Je pony's staan heerlijk buiten! Die vinden het heus niet erg dat ze wat minder menselijke aandacht krijgen. Ze hebben elkaar :-).

Getty_Maan

Berichten: 2592
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:14

Waarom niet, zo te horen komen jouw pony's niets te kort en zo kan je wel lekker rijden.

Ik lees het als een win win situatie. Maar goed dat je er over nadenkt hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:18

@ Riel : mja, dat ligt wel iets anders, ze staan naast elkaar (met reden, maar dat is verder misschien offtopic, wie echt wil weten waarom mag altijd pb'en). Heb het idee dat ze die menselijke aandacht wel fijn vinden, maar als je een rondje gaat wandelen en eens goed borstelt (de ene dan, de ander vindt het niks dat borstelen :') ) dan zijn ze wel weer blij heb ik het idee. Het zijn geen pony's om uren mee te rijden, of serieus dressuur, of actieve buitenritten ofzo ...

Bedankt allemaal :) Mijn gevoel zegt ook dat het goed is voor alle partijen :j maar toch knaagt er meteen iets tov mijn eigen pony's..

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:22

Ik zou het gewoon proberen als ik jou was, maar het dan heel vrijblijvend houden zodat je je niet bezwaard hoeft te voelen als je er liever mee stopt.

Gewoon even kijken wat je sowieso wel dagelijks zou kunnen doen om haar te ontlasten, bvb. even buiten zetten of voeren of aai over de bol of weet ik wat.

En dat eventueel wat met het dier doen, vrijblijvend is. Mooi meegenomen zeg maar maar dat ze er niet vanuit gaat :)

Anoniem

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:29

Paard staat volpension dus krijgt zijn natje & droogje gewoon, dat moeten we ons al niet aantrekken. Het gaat puur om entertainment van het paard, eens extra naar buiten, wat extra aandacht, mentale & fysieke arbeid, dat soort dingen :)

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:39

Maar dat kan je toch gewoon doen als zij dat goed vindt? Dat je als je op stal bent denkt: zo ik ben klaar met mijn ponies en ik heb wel tijd / zin om even wat met het paard te doen. En dat je dat dan gewoon doet of haar even belt ofzo?

Als zij toch niet weet wanneer ze zelf wat met het paard gaat doen dan heeft het toch ook weinig zin om vaste dagen af te spreken of iets en dan word het voor jou geen "moetje" :)

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:48

Ik zou het lekker gaan proberen, het klinkt wel ideaal! Je andere pony's staan lekker buiten en als je daar minder mee kan doen zal het vast lukken. Ik zou afspreken om het een bepaalde periode te proberen en als het niet lukt dat eigenaresse dan een andere oplossing zoekt.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:50

Dit is wel een superdeluxe probleem zeg! vele Bokkers zouden graag met je willen ruilen! Proberen gewoon! Als hetniet gaat zit je toch nergens aan vast?

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:01

Ik vraag mij af waarom je aan het twijfelen bent om het te proberen! Gewoon doen! Mocht het echt niet gaan kan je altijd in vriendelijk overleg uit elkaar gaan

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:04

Ik zou het gewoon doen. Heel kort door de bocht: Elk half uurtje dat het paard meer aandacht heeft is een half uur meer dan hij normaal heeft. Het kan dus eigenlijk niet negatief uitpakken, zelfs als je af en toe besluit dat je eigen paarden even iets meer aandacht nodig hebben. Ik zou het dus zeker doen.

Anoniem

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:18

Dat is waar wat je zegt Siesjuh :j Lukt het wel is het fijn voor het paard, lukt het eens een keertje niet is het niet dat hij nu iets mist wat hij anders wel heeft. En even buiten zetten terwijl ik mijn eigen pony's aandacht geef is sowieso al de moeite niet ;)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 07:31

Probeer het zou ik zeggen, mooie kans! Mocht het uiteindelijk niks worden, dan zou de eigenaresse misschien kunnen overwegen het paard te verplaatsen naar een plek waar het dier niet op stal hoeft te staan?

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 16:35

En heb je al een besluit genomen? :D

GabberGill

Berichten: 5744
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 16:53

Ik zou niet eens nadenken haha

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:18

Ik zou uit principe nee zeggen zolang hij meer binnen dan buiten staat. Daar doe ik gewoon niet meer aan mee ...

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:22

Maar paard kan meer buiten staan als zij m gaat verzorgen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:26

Dat uurtje om de dag vind ik niet voldoende. Ik steun zo' n projecten gewoon niet omdat ik persoonlijk niet achter wil staan. Want mss is het dan wel juist doordat ik wat met het paard doe dat er ook geen andere oplossing gezocht wordt.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:43

Voor jou misschen wel leuk............maar er is wel een maar en dat is dat eigenlijk de eigenaar er zelf verantwoordelijk voor is en als ze dat niet meer zelf kan, dan is het niet handig om een eigen paard te hebben die echt beziggehouden moet worden en nauwelijks buitenkomt.

Ze kan niet altijd van anderen verwachten en of verplichten dat haar paard meer buiten komt en aandacht krijgt. Daar is ze dan te afhankelijk van en ik begrijp de stalgenoten wel dat die na een paar keren afhaken, het vreet gewoon teveel tijd terwijl ze zelf eigen paarden hebben.

Ik zou gewoon gaan kijken of het jou bevalt of niet qua tijd.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Een 3e paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:20

Ik denk dat als ts met het paard aan de slag gaat, ze op termijn eventueel wel meer inspraak zou kunnen krijgen over het stalbeleid van het paard en dat zou dan ook tot positieve ontwikkelingen leiden.
Het nu afkappen met als reden dat het paard te weinig buiten komt, dan is er helemaal geen kans dat er iets gaat veranderen. Om uiteindelijk iets te veranderen moet je eerst een voetje tussen de deur krijgen...