Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Dobbie, van grote gup naar gouden topper?

 
Profiel   

Hoi,
Leuk dat je een kijkje komt nemen in ons topic!
Ik heb Dobbie sinds zaterdag 13 mei 2017. Nu ik dit topic open dus een goede 15 dagen.

Ik zal beginnen bij het begin. Een 4-5 tal weken geleden heb ik mijn paard Rocco verkocht aan een bokker. Eindelijk ging ik op zoek naar een iets jonger en meer allround paard voor mezelf. Nadat mijn merrie Ravi in maart een dubbele peesblessure op liep miste ik het afwisselend met mijn paard bezig zijn. Ravi is nu trouwens heerlijk met pensioen en houd Dobbie gezelschap. Ik rijd vaak in het bos, veel dressuurmatig en mag graag een sprongetje nemen. Ook vrijheidsdressuur, grondwerk, werken aan de longe en tutten is helemaal mijn ding.

We gingen op zoek en kochten een leuke merrie. Echter kwam ze gelijk kreupel van de trailer. Direct oude eigenaar op de hoogte gebracht. De hoefsmid, osteopaat en dierenarts laten komen, 10 dagen rust gegeven maar het leverde niks op. Ze werd niet geschikt meer bevonden voor recreatief gebruik. Na wat getouwtrek en voet bij stuk houden ging ze terug naar de handelaar. Mijn geld was ik kwijt maar kreeg een paard mee dat wel gezond was. Dat werd na snel kijken Dobbie. Een ruin van 1.82-1.83m groot, mager, onbespierd, niet geprobeerd te rijden, enkel keuren en hup naar huis.

Dit werd mijn nieuwe vriendje:
[ img ]

[ img ]

Vrijdag de 19de is de osteopaat bij hem geweest en heeft hem overal nagekeken. Hij zat vast in de achterste wervels en aan zijn schouders. Verder was hij goed soepel en zag de osteopaat ook wel een leuk paard maar met wat werk eraan.

Hierbij een foto van een van de eerste dagen daarop kan je zien hoe mager hij was. Even 10 minuutjes aan de longe om te kijken of hij een osteopaat kon gebruiken.
[ img ]

Hoppen we gelijk door naar een foto waarop hij al wat opknapt. Manen lekker kort gemaakt en al een beetje beter in zijn vel. Hier is hij 8 dagen bij ons.
[ img ]

Als recentste update een foto van vandaag, Beetje vage foto tijdens het eten snel eentje gemaakt. Hij is nu 15 dagen hier.
[ img ]

Dobbie staat bij ons 24/7 buiten met Ravi. Ze hebben de beschikking over 5 inloopstallen en een afdak van 3 x 5 meter met daaronder een grote hooibaal. Ze kunnen dus onbeperkt hooi eten. Ze staan op een paddock en aansluitend de wei die niet heel erg vol is maar ze kunnen dus altijd gras eten. Daarbij krijgt hij in de ochtend en avond 750 gram basis muesli, 500 gram spelt met daarover olie. Ook krijgt hij de dagelijks aanbevolen hoeveelheid marstall force zodat hij al zijn vitamines zeker binnen krijgt.

Even uitrusten.
[ img ]

Ik werk nog niet met hem. De longeerbak is te klein en te zwaar voor zijn grote onbespierde lijf.Dat word hem dus niet. Op zijn rug had hij 2 wondjes van een verkeerd zadel. Dit is nu aan het genezen. Tips om het beter te laten genezen zijn zeker welkom! Zijn vliegen deken schuurt er niet echt op maar toch geneest het maar langzaam. Hij krijgt nog rust tot alles helemaal goed dicht is en er weer haar op groeit. Ik werk wat los met hem. Grondwerk, poetsen, wat trucjes in vrijheid ook om een goede band op te bouwen. Vertrouwen in elkaar te krijgen en dat we beide weten wat we aan elkaar hebben.

Wat vinden jullie? Zien jullie al verschil in deze korte periode?
Ik hoop wekelijks een update te plaatsen en bij speciale dingen vaker of als we echt met hem aan het werk gaan.

Hopelijk vinden jullie het verschil leuk om te volgen en opbouwende tips zijn natuurlijk altijd welkom. :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-17 21:14 



 
Profiel   

Ik volg mee! Ben erg benieuwd hoe hij zich ontwikkelt en hoe jullie naar elkaar kan groeien. Ik zie zeker al wat verschil hoor, hij toont al wat minder ribben. Was hij nu wel al goed doorgereden? Ik zou toch eens kijken of je erop kan gaan zitten wanneer zijn wondjes goed genezen zijn, alleen stappen is toch ook prima? Dan weet je toch in ieder geval wat ie doet.
Wat betreft de wonden heb ik goede dingen gelezen van Vetramil. Als dat te rommelig/vies wordt, is Traumeel gel (de S variant) misschien een optie?

Je hebt nog een weg te gaan maar ik denk dat hij zich nog enorm gaat ontwikkelen, leuk om een topic te maken, dan kun je over een tijd eens terugkijken naar waar je bent begonnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-17 21:39 



 
Profiel   

Wat een vervelend verhaal, maar zo te zien heeft het toch nog een leuke wending gekregen.

Ik zie zeker verschil, pracht paard, ben benieuwd hoe hij het werk straks zal oppakken. Veel succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-17 21:46 



 
Profiel   

Misschien lees ik eroverheen, maar hoe oud is hij?
uit je verhaal maak ik op dat je een jonkie wilde, dus ik neem aan dat hij dat is ^^
Met zulke kastelen duurt het altijd wat langer totdat ze een beetje in model komen, dus ik ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-17 21:55 



 
Profiel   

Ik vind het ook wel leuk om te volgen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-17 21:57 



 
Profiel   

Ik volg ook. Hij is leuk en duim voor een prachtige toekomst voor jullie beiden, samen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-17 22:26 



 
Profiel   

Ik volg! Heerlijk die grote slungels :).

Voor de wondjes: mesitran, echt topspul!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-17 22:49 



 
Profiel   

Wat een leuk paard! Ook ik zie verschil, inderdaad minder ribben. Ben benieuwd naar zijn ras, eventuele afstamming en leeftijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-17 22:51 



 
Profiel   

Hij ziet er zeker al beter uit na die 15 dagen, goed dat je al gelijk een osteo hebt laten komen en hem de tijd geeft. Denk dat je over een jaar een heel ander paard hebt met wat spekjes en spiertjes er op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 07:02 



 
Profiel   

Hij is al behoorlijk opgeknapt in n korte tijd!
Hoe oud is hij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 08:01 



 
Profiel   

Wauw wat een verschil al hoor.. Met genoeg TLC, denk ik dat je hem straks niet meer herkent.
Wat voor afstammeling heeft hij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 08:23 



 
Profiel   

Ik volg ook. Had je verhaal al uit het andere topic gelezen. Heb je enig idee waarom hij zo mager was?
Fijn dat hij bij jou een goed huisje krijgt. Hij ziet er heel vriendelijk uit en hopelijk gaan jullie veel plezier samen hebben.
En ja, hij ziet er nu al een heel stuk beter uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 08:33 



 
Profiel   

Ik volg ook altijd leuk om de ontwikkeling te zien van niets naar prachtig

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 09:10 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de leuke reacties. :)

Het is 6 jarige Westfaler ruin, zijn afstamming is Galant van de heffinck (tegenwoordig Camax L) X Grannus.
Wat betreft rijden, ik weet het nog niet. Kan hem beter te lang laten staan dan nu te vroeg te beginnen. Heel stom, het is gewoon een onderbuik gevoel. Kan het niet zo goed uitleggen. Een soort lijstje met dingen die goed moeten zijn voor ik overweeg om op te stappen. Zodra dat lijstje is afgewerkt en mijn gevoel zegt dat het goed is ga ik erop.

- Beter in zijn vel *check
- Hoeven gedaan *smid komt donderdag 1 juni
- Osteopaat geweest *check geweest 19 mei
- Tanden laten doen
- Ontwormt *check ontwormt met equest 14 mei
- Zadel laten nakijken en eventueel passend maken. *is mee met de zadelmaker
- Beter op gewicht *zijn we druk mee bezig
- Nieuwe laarzen *check
- Wondjes op zijn rug genezen *mee bezig
- uitrij vliegendeken kopen in 215 want het stikt hier van de agressieve muggen en dazen

Dat is zo een beetje het lijstje ;) Er moeten dus nog wat dingen gedaan worden voor ik het lijstje heb afgewerkt.

@Saar88: Mesitran is dat hetzelfde als honingzalf? Dat smeer ik er nu op
@Scum: Ik heb geen idee waarom hij zo mager is. Ik gok dat het met de verhuizingen, zijn grootte en een handelaar die geen geld in zijn paarden steekt om ze normaal te voeren te maken heeft. Daar waren de meeste te mager of aan de schrale kant.
@Sorriso: Traumeel heb ik liggen. Ga ik eens proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 09:48 



 
Profiel   

Denk dat je super bezig bent. En gelijk heb je hoor, rustig aan doen. Komt allemaal goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 10:59 



 
Profiel   

Ziet er uit als een leuk paard. Heb je hem alleen klinisch laten keuren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 11:06 



 
Profiel   

Wat fijn dat het beter met hem gaat! Inderdaad gewoon lekker de tijd nemen, dan heb je straks een heerlijk paard waarschijnlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 11:08 



 
Profiel   

Ja babootje, alleen klinisch. Hij is bij de fokker wel op de foto geweest. Hij was toen 2,5 jaar op deze foto's was hij goed. Krijg deze nog toegestuurd door de vader. Ik had contact gehad met de dochter vn de fokker via facebook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 11:18 



 
Profiel   

Ik volg ook :)
Ben benieuwd hoe ie er over een paar weken uitziet!
Hij ziet er nu al een stuk beter uit iniedergeval :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 12:43 



 
Profiel   

nuvel schreef
Ja babootje, alleen klinisch. Hij is bij de fokker wel op de foto geweest. Hij was toen 2,5 jaar op deze foto's was hij goed. Krijg deze nog toegestuurd door de vader. Ik had contact gehad met de dochter vn de fokker via facebook.


Tussen 2,5 en 6 jaar kan heel wat gebeurd zijn. Ook foto's zijn altijd een moment opname en zo te horen komt hij niet bij een al te beste handelaar vandaan. Ik vraag me dan altijd weer af hoe zo'n dier die blijkbaar gewoon door de fokker is verkocht, zadelmak is gemaakt en bereden, op zo'n adres terecht komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 13:35 



 
Profiel   

Dat vroeg ik mij ook af Babootje. Daarom heb ik direct contact opgenomen met de fokker. Daar heb ik een erg fijn contact mee en is ook een goed aangeschreven fokker in Duitsland. Hij is ingeruild op een kleiner paard voor zijn dochter. Zij is vrij klein en hij veel te groot voor haar. Zij hebben hem dus ingeruild op een handelsstal. Zodoende is hij dus in dat circuit terecht gekomen.

Ze komen hem over 4 weken ook gewoon bezoeken. Zij hebben hem zelf tot zijn 5 jaar gehad. Zelf zadelmak gemaakt maar ze kon het niet aan elkaar rijden. Dat is wat ze mij verteld hebben. Foto's krijg ik ook gewoon. Ze waren direct heel vriendelijk en enthousiast dus denk dat het verhaal van hun kant wel klopt. Wat er in dat jaar is gebeurd is natuurlijk niet duidelijk maar goed. Als hij klinisch goed is en nergens last van heeft. Hoef ik ook niet als een control freak alles meer te weten. Zo is het goed voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 15:58 



 
Profiel   

nuvel schreef
Dat vroeg ik mij ook af Babootje. Daarom heb ik direct contact opgenomen met de fokker. Daar heb ik een erg fijn contact mee en is ook een goed aangeschreven fokker in Duitsland. Hij is ingeruild op een kleiner paard voor zijn dochter. Zij is vrij klein en hij veel te groot voor haar. Zij hebben hem dus ingeruild op een handelsstal. Zodoende is hij dus in dat circuit terecht gekomen.

Ze komen hem over 4 weken ook gewoon bezoeken. Zij hebben hem zelf tot zijn 5 jaar gehad. Zelf zadelmak gemaakt maar ze kon het niet aan elkaar rijden. Dat is wat ze mij verteld hebben. Foto's krijg ik ook gewoon. Ze waren direct heel vriendelijk en enthousiast dus denk dat het verhaal van hun kant wel klopt. Wat er in dat jaar is gebeurd is natuurlijk niet duidelijk maar goed. Als hij klinisch goed is en nergens last van heeft. Hoef ik ook niet als een control freak alles meer te weten. Zo is het goed voor mij.


Met dat verhaal erbij wordt het wel wat duidelijker. Ik kreeg de indruk dat hij met 2,5 al bij de fokker vandaan verkocht was en dus ergens anders zm is gemaakt en ingereden. Meestal houden fokkers hun fokproducten niet zo lang vandaar. Nu klinkt het verhaal wel plausibel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 23:07 



 
Profiel   

Kleine update van Dobbie. Vandaag mijn zadel terug gehad en samen met de zadelmaker gekeken of alles goed past. Het lag erg goed nu. Alleen zal het binnenkort als hij aan het werk is wel in de gaten moeten gehouden worden. Het zal snel weer aangepast moeten worden i.v.m. de bespiering die hopelijk dan snel gaat veranderen.

Hij reageerde super goed op het zadel. De ruggegraat ligt goed vrij, daar hebben we extra naar gekeken met het oog op de wondjes die aan het genezen zijn. Eigenlijk moest het zadel ook gezien worden met gewicht erop. Dus ben er na heel wat getwijfel toch maar opgestapt omdat anders het zadel nog gelijk aangepast kon worden. Hij was super braaf. Heel even gestapt aan de longeerlijn en een rondje gedraaft.

Ik super blij en mijn zadel is klaar voor de ritjes die nog gaan komen. :D Geen foto's gemaakt van de vijf minuutjes dat ik 'gereden' heb. Wel een lieve hoofdfoto <3 Ben helemaal verliefd op die grote knuffelbeer! Nu weer back to basic en wachten op de smid vanaf een roze wolk.
[ img ]

Edit: Opstappen ging makkelijker dan verwacht. Zat er zo op! :D Had de eerste twee rondjes alleen wat last van hoogte vrees denk ik. Als ik naar beneden keek werd ik misselijk. Gelukkig trok dat snel weg, haha. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-17 22:59 



 
Profiel   

Weer een update met foto's van Dobbie gemaakt vandaag tijdens het voeren. Het gaat erg goed met hem. Wat een uber vrolijk paard is het aan het worden. Hij komt aangerend hinnikend, oren helemaal naar voor. Weliswaar struikelend over zijn eigen benen maar zo schattig om te zien. <3

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 16:07 



 
Profiel   

Wat heeft hij een vriendelijk koppie! En hij is al aardig bijgetrokken zeg. Daar krijg je vast een leuk paard aan :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 16:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen