[volg] project pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

[volg] project pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 00:10

Project paard weer vertrouwen leren.
Omdat het me leuk lijkt om hier ervaringen te delen over een paard weer vertrouwen te geven, tips van elkaar kunnen gebruiken wellicht. Want soms kan ik ook niet de juiste oplossing vinden voor het gedrag.


Paar jaar terug kocht mijn opa een kudde paarden op bij de bloedtapperij, de mooiste dieren bleven en maakte we weer 'tam' en werden verkocht. In deze groep liep altijd een zeer mooie pony, pony met zeker potentie dus deze bleef eigelijk staan. We hebben vaker jong spul om op te fokken dus ze liep niet in de weg.

De pony was toen al erg bang, vangen kon niet en deze was behoorlijk slim ook nog eens. Het was toen een 1,5 jarige en daarvoor ook nooit/weinig in contact geweest met mensen. Wij hebben haar terug geplaatst in de jong spul groep en eigelijk volledig laten uitgroeien.

Eens in de zoveel tijd zoek en lees ik paspoorten uit en halen we alles wat boven de 4 jaar is terug naar stal en word ingereden en baasjes gezocht. Zo kwam deze groep in de winter van 2016/2017 naar binnen, de meeste oudere dieren eruit gehaald en verkocht en zij bleef eigenlijk nog steeds over, maar omdat chip uitlezen niet gaat wisten we ook niet meer precies hoe oud ze was. Toevallig moest de groep ook weer naar de smid een week later dus zagen we ons kans schoon.

Echter bleek dat ze 3,5 jaar was, tijd om wat te gaan ondernemen. Van de winter was het eigelijk te druk en gaotisch waardoor 1 stap vooruit 10 weer naar achter ging, jammer maar helaas.
Halsteren was een hele klus, na 2 maanden kregen we het halster eens om, waarna de pony behendig het halster kon uitschoppen.
Afgelopen maart besloot ik dat het te veel was voor de pony, het ging niet het was te druk en ik had eigenlijk ook te weinig tijd, hup pony terug de wei in.

Kon ze mentaal koppie leeg maken en zien we daarna wel verder. Echter begon opa een beetje te zeuren afgelopen 2 weken want ja pony moest nu wel actie ondernemen of we moeten toch maar verkopen, maar omdat ikzelf heilig overtuigd ben van deze pony voor mezelf toch weer van de wei af.

Een week hoop geduld gehad, maar na een week kregen we dan met veel voer een halstertje om. Gelijk ingevlochten in de manen.
Afgelopen 2 weken maakt de pony eigelijk vrij veel goede stappen de goede richting in.

Veel vlucht gedrag en ze weet dat ze wat sterker is dus ze trekt ons nog wel eens mee. Inmiddels durft ze wat stappen te zetten naast je zonder gelijk te vluchten.
Borstelen mag rustig op de hals.
Manen hebben we eens uitgeborsteld na 2,5 jaar helaas veel dood en hoop kwijt.

Vandaag mochten we ze invlechten, borstelen tot de kont.
Benen en staart is nog te eng en het moet absoluut rustig zijn op stal, liefst 2 op 1. Zodra het druk word zet ze het op rennen helaas.

Ik ben opzoek naar ervaringen hoe mensen het voor elkaar gekregen hebben en jullie verhalen.

Winter 2016/2017
Afbeelding

Voorjaar 2017

Afbeelding

Afgelopen vrijdag

Afbeelding

Afbeelding


Groetjes

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [volg] project pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 05:38

Omdat dit geen Welspony is verplaats ik je topic naar PaardenPraat

WPC-->PP

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 10:47

balance schreef:
Omdat dit geen Welspony is verplaats ik je topic naar PaardenPraat

WPC-->PP

Jammer want het is een echt welsh cob

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: [volg] project pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:01

Wat leuk! Het lijkt me altijd al leuk om een bange pony te verzorgen, en het beste natuurlijk om een sterke band mee op te bouwen. Is dat dan uiteindelijk ook wat je wilt, of wil je haar dan gaan verkopen?

Nou ja, geduld hebben. En nooit te veel van haar vragen. Ik denk dat het wel goed was dat je haar eerst lekker lang in de wei hebt laten staan. Vooral oefenen met wandelen, in de bak. En aanraken.
En je moet er goed voor zorgen dat het al meteen vanaf het begin duidelijk is dat jij de baas bent! Want ik ben bang dat ze dat op begeven moment ook erg gaat uitproberen. Dan moet je daar maar wat tips over opzoeken op internet, of boeken. Of vragen op bokt natuurlijk :D
Veel succes nog verder +:)+

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:09

Spaansepony schreef:
Jammer want het is een echt welsh cob

Gefeliciteerd! Blijkbaar ben jij dan de eerste op aarde met een bonte welsh.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 11:12

Sophie_Wind schreef:
Wat leuk! Het lijkt me altijd al leuk om een bange pony te verzorgen, en het beste natuurlijk om een sterke band mee op te bouwen. Is dat dan uiteindelijk ook wat je wilt, of wil je haar dan gaan verkopen?

Nou ja, geduld hebben. En nooit te veel van haar vragen. Ik denk dat het wel goed was dat je haar eerst lekker lang in de wei hebt laten staan. Vooral oefenen met wandelen, in de bak. En aanraken.
En je moet er goed voor zorgen dat het al meteen vanaf het begin duidelijk is dat jij de baas bent! Want ik ben bang dat ze dat op begeven moment ook erg gaat uitproberen. Dan moet je daar maar wat tips over opzoeken op internet, of boeken. Of vragen op bokt natuurlijk :D
Veel succes nog verder +:)+


Het is de bedoeling dat ze blijft. De sport in gaat tegen de tijd. Mocht ze daar niet geschikt voor blijken toch te angstig of toch niet kunnen wennen dan word er op den duur wel een nieuwe baas gezocht. We hebben echt teveel staan namelijk.
Dus ik hoop op een zeer goede ontwikkeling en met deze stijgende lijn ergens in augustus/september eens een zadeltje op te kunnen leggen. Maar vaak zal dit langer de tijd in beslag nemen.

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:11

ik verzorg 2 erg ziek geweeste en vroeger, bange hengstjes van 1 jaar, ik breng zoveel mogelijk tijd met ze door, waardoor ze me nu wel echt vertrouwen en ik ze overal kan aanraken/poetsen.
maar wees wel gelijk duidelijk want ze zijn nu bij ons best wel drammerig, wat je heel lastig af kan leren. wel goed dat je haar zo lang in de wei hebt gelaten, kon ze ook leuk veulentje zijn. bij ons was dat helaas niet mogelijk want van de herfst moeten ze weg |( ;( en dan willen ze ook al gaan trainen enzo ( heb ik gehoord ) ( naar mijn mening te jong ) dus we leren ze nu wennen aan het halster en mak zijn bij mensen.

in de 2 maanden dat ze er staan zijn ze wel heel erg vooruit gegaan.




nou ben ik zelf nog maar 13, en zijn het KWPN hengsten, dus is het best lastig nu ze wat drammeriger worden, maar het gaat steeds beter.

misschien hebben jullie ook tips <3 /3

xx sanne

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [volg] project pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:19

Wat een prachtig paardje <3

Ik heb zelf een angstige PRE gekocht twee jaar geleden. Nooit wat mee gedaan en niet recht te benaderen en altijd bang. Heb haar op 11 hectare gezet en ben om de dag rustig dingetjes gaan doen. Vooral veel met clickertraining. Binnen een jaar reageerde ze normaal en inmiddels rijden we rustig buitenritjes. Ze zal echter nooit een dapper paard worden, wat haar dochter wel is.