[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8697
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 11:05

Dinsdag 13-10-2015
Na de panieksituaties van haar aankomst tot eergisteren ben ik gisteren en vandaag voornameljk bezig geweest te "bonden" met Callas, misschien liep ik toch te hard van stapel om gelijk te willen rijden. Veel poetsen en aanraken waar ze niet aangeraakt wil worden. Ze is niet kopschuw maar oren, ogen en mond zijn taboe, wat nogal lastig kan worden met een bit indoen. Eigenlijk mag ik helemaal niet aan haar gezicht komen. Gek genoeg kan ik me niet herinneren dat het een week geleden bij de fokker een probleem was. Tjee, was dat nog maar een week geleden? Het lijkt al wel maanden zoveel is er gebeurd.
Verder ben ik vanaf zondagmiddag haar telkens een poosje alleen op stal aan het zetten en aan het leren dat ze opzij moet gaan als ik in de box rond haar beweeg. Alleen in de box vindt ze geen probleem. Maar laten we het zo zeggen: Ze is erg geaard. Waar ze staat, staat ze en omgaan of achterwaarts is een no-go.
Misschien is mijn Frans was roestig geworden ineens, maar ik had toch echt begrepen dat ze goed afgericht was. Sterker nog, behalve niet bewegen als ik het vraag, komt ze zonder problemen mijn persoonlijke ruimte binnen. Gisteren liep ze me weer omver bij het bij de box naar binnengaan en ging daarbij op mijn hiel staan, ernstig pijnlijk. En ik ben trots op mezelf dat ik me heb kunnen inhouden en niet woedend ontploft ben. Ik snap het wel, ze heeft echt gewoon geen opvoeding gehad. Maar aan de andere kant respecteert ze mij en no matter wat voor ander levend wezen dus helemaal niet. Aan dit dominante gedrag moet heel heel snel wat veranderen, want dit is gewoon op het gevaarlijke af.
Dus gisteren en vandaag pak ik haar meerdere malen per dag gewoon voor even tien minuutjes en ik ben begonnen met duidelijk ho en achterwaarts. Ik maak me breed, tikjes tegen haar borst, trekken aan het halster, commando back-up (jawel het wordt een internationaal paard) en piepgeluidjes maken zoals ik dat met westernrijden gewend ben. Als ze een stapje doet, krijgt ze een beetje bix. Dat was raar want de eerste hap vond ze gek, ze veegde nog net niet haar tong af met haar voorhoeven, maar met een vies gezicht kwam alles er weer uit. Dus bix had ze ook nog nooit gehad. Maar de tweede hap was al beter en de derde hap werd ze gretig. En verdraaid als het niet waar is achterwaarts gaan begint ze nu al te begrijpen. Dus madam is een slimme dame!
Ho, is nog een ander geval, dat werkt nog niet met wandelen. Wel met longeren, waarbij ze meteen naar me toekomt, ook niet goed natuurlijk, maar goed er is wel een reactie. Ik heb meer het idee dat ze met ho denkt dat ze naar me toe MOET komen en dus als ik wandel en ho zeg dat ze ook naar me toe komt en zo ongeveer in me kruipt. Hetgeen wel werkt is met het touwtje zwaaien. Dan houdt ze wel afstand.

(niet in mijn logboek maar wel voor jullie heb ik de foto's van Callas haar ouders hier neergezet.)

Hengst Didikaï
Afbeelding

Merrie Lucy
Afbeelding


Woensdag 14-10-2015
Eerste buitenritje zonder mijn vriend. Halster met teugels en eroverheen een een-oortje met een eenvoudig gebroken bitje. Ik rijd op het halster en het bitje is voor als het nodig mocht zijn bij auto's of zo.
Alleen maar tien minuutjes, een mini-ritje. Alleen maar stappen. En wat ben ik trots op haar! Ze doet het toch maar ondanks dat ze het overduidelijk enorm verschrikkelijk hopeloos spannend vindt. Koppie staat rechtop, geen moment ontspanning en doorweekt komen we weer thuis. Inderdaad grote mond, klein hartje. Ze is veel banger dan ze laat zien. Aan de ene kant heb ik meelij met haar, aan de andere kant is dit niet wat ik zocht. Ik wilde niet een paard hoeven africhten, ik wilde gewoon gelijk rijden. En volgens de fokker kon dat ook, dus wat doe ik fout?

Sinds gisteren heb ik toch maar weer de shetjes bij elkaar gezet en de grote merries bij elkaar gezet. Het is nog steeds geen succes. Bubbles is triest dat ze niet bij Shadow kan, ze maakt zich enorm druk, zweet als een otter en eet alleen maar 1 grasspriet per dag om te overleven. En je wilt het het niet weten maar op haar ouwe dag is ze hengstig geworden! Zodra Callas naar het hek gaat om maar naar Shadow te kijken, komt Bubbles ertussen staan en gaat ze knipogend staan piesen.
De twee shetjes gaan wel iets beter. Shadow wordt niet meer het weiland doorgemept door Poupette en ze laten elkaar met rust. Poupette imiteert wat Shadow doet, dus dat is makkelijk als ik Shadow roep dan komt zij ook.
Vanavond ga ik ze toch allemaal bij elkaar zetten. Ze kennen elkaar nu een week en Bubbles gaat er aan onderdoor als ze niet bij Shadow kan.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:09

Leest lekker weg :j
Ik volg ook

Nath010

Berichten: 108
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:22

Ik volg ook! Wat leuk geschreven!!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:00

Miss een hele domme vraag: maar waarom liep je zo hard van stapel meteen?

Leest heerlijk weg..

Mondy

Berichten: 11883
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:47

Voor mij ook een vraag die ik vanaf het begin al heb maar twijfelde om te stellen omdat het al even teug is.

Maar is wat jij zocht zo moeilijk te krijgen dan ? Of zat je aan een bepaald tijdsschema vast ?
Want je komt op mij over ( iig 2 jaar geleden) alsof je niet goed weet wat je wil en vrij impulsief bent met het kiezen van je paarden. Wellicht ook wat te gevoelig voor de praatjes van de vorige eigenaren ?

Want als ik bedenk dat je dus eigenlijk een klaar buitenrij paard zocht om lekker mee op pad te gaan en je kiest een jong paard waarbij er op 2 jarige leeftijd al op gereden is en het op zn zachtst gezegd wat raar liep dan vraag ik me het wel voorzichtig af ?
Je geeft aan geen bak te hebben en dus eigenlijk vrijwel geen mogelijkheid om ze goed door te rijden, waarom heb je toen wel voor een jong paard gekozen en dan vooral een waarvan de kans groot was dat het niet vanzelf zou gaan ?

Je ging nl naar 1 paard kijken en daar ging het al heel raar mee om vervolgens met 2 andere weg te gaan. ( ik krijg ook meer het idee dat die andere een "lokkertje" was en zo met een hoop spel deze toch te kunnen slijten).

Je bent sowieso ontzettend vlug aan het gaan, de ene dag tot de ontdekking gekomen om meer te bonden en dat het misschien wat teveel is geweest voor haar om de dag erop er toch op te gaan.

Niet vervelend bedoeld en ik snap dat het 2 jaar terug is dus heeft verder weinig nut qua tips :D Maar ik ben wel echt benieuwd hoe je tot deze keuzes bent gekomen toen ?

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:57

Oh dit leest heerlijk weg, ook ik... volg! {:}

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:37

Zalig topic, ook al heb ik mijn mening bij bepaalde zaken, ik volg mee!

Monique1963

Berichten: 8697
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 13:42

Stripe000, Nath010, Sunny43 en Hafje81 welkom in het topic.

En tja Pol1 en Mondy. Waarom heb ik de dingen gedaan zoals ik het gedaan heb. Geen idee. Midlife crisis? Roze bril? De overgang? Dingen gaan soms zoals ze gaan, je rolt van het een in het ander. Wat ik hád moeten doen, dat weet ik nu wel.

Maar ja, op dat moment dan sta je daar bij het paardje van je dromen dat niet doorgaat (voor de 2e keer), heb je 1000km voor gereden en dan komen ze met een beauty (achter een herriemakende stinkende quad) die supermak zou zijn en ook op de buitenrit die ik reed inderdaad mak was. Dressuurmatig was ze niet doorgereden, maar ik wilde toch geen dressuur doen. Alleen maar buitenritten maken.
Lichamelijk was ze goed gekeurd, zelfs met röntgen, nog extra gevraagd naar het probleem dat ik dacht te zien, maar als een dierenarts je verzekerd dat het goed is, wat kan je dan nog gebeuren?

Als dan blijkt bij je thuis dat ze niet zo mak buiten was, dan kan dat liggen aan de verhuizing, nieuwe omgeving, nieuwe kudde etc. Een teleurstelling ja, maar geen directe reden om haar terug te sturen.

Vervolgens om haar buiten beter te kunnen beheersen moest ze toch meer opvoeding krijgen en meteen opgeven is niets voor mij. Dus op een logische manier ga je ermee verder en rol je zo van het een in het ander.

Maar ik ben blij dat jullie zo reageren, want het is niet voor niets dat ik dit volgtopic heb geopend. Juist exact hierom, wil ik mijn verhaal met jullie delen, ter lering en de leedvermaak.

pien_2010

Berichten: 43729
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:45

Monique1963 schreef:
Juist exact hierom, wil ik mijn verhaal met jullie delen, ter lering en de leedvermaak.
om te leren graag, om te volgen omdat het interessant is en fijn geschreven graag...., maar leedvermaak totaal niet. Ben ik helemaal niet van...enne ik volg dus al een tijdje en kom eventjes onder mijn mee lees steen uit :evaw: .

Monique1963

Berichten: 8697
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 14:03

hallo pien_2010 van onder de steen ;-)

ok, dat is lief geen leedvermaak... Toch is leedvermaak het beste vermaak zegt men ;-)


14-10-15 de namiddag.
We hebben vanmiddag de paardjes bij elkaar gezet. De grote meiden zijn valsig naar elkaar toe maar we hebben nog geen confrontatie gehad. Ik hield mijn hart voor Bubbles vast toen ze met zijn allen gingen galopperen, die is morgen zo stijf als een plank. Terwijl we stonden te kijken hadden ze galopperend, snuivend en opgewonden blazend de top van de heuvel bereikt en zonder enig voorbehoud, draait Callas zich om bokkend en rennend dendert ze in volle gallop in een rechte lijn naar beneden! Ik zag dat ze ongewild steeds meer snelheid opbouwde door de steile helling en we riepen allebei hohohoooo, maar haar snelheid was te hard! Midden in dat land zit een hoog talud van een meter of drie, als ze daar vanaf valt... Ik begon al zwaaiend omhoog te rennen om haar baan te breken, om haar af te leiden van haar rampzalige traject. Maar ze kon niets meer. Ze probeerde wel hoppend te remmen, het gras omploegend en enorme lange remsporen achterlatend, waar een quarter toch echt heel jaloers op zou zijn, met het uiteindelijk gevolg dat ze viel. Ik zag mijn vriend zijn handen naar zijn hoofd brengen in een machteloos gebaar. En ze gleed door en door, haar benen maaiden tot ze uiteindelijk in de struiken van het talud tot stilstand kwam. Ik rende naar haar toe, maar ze was al overeind. Niets aan de hand, mensen, gewoon doorlopen, er valt hier niets te zien, leek ze te willen zeggen. Ze schudde zich eens uit en ging staan grazen.
Zo, weer wat grijze haren erbij. En eh hoezo tinker-lomp? Ik hoop toch wel dat ze heel snel leert wat een helling is!

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:04

ik vermoed dat ik precies hetzelfde zou hebben gedacht als jij TS.........

Mondy

Berichten: 11883
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:12

_O- jij bent 10 jaar ouder geworden in een paar sec.. Maar misschien even goed dat ze toen wist wat een helling was ( hoop ik dan maar :+ )

En bedankt voor je uitleg !! Leedvermaak is het niet hoor ( of een klein beetje om je laatste verhaal dan) maar gewoon oprechte interesse !

N4N4
Berichten: 1116
Geregistreerd: 15-10-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:27

Ondanks dat het stukje op pagina 1 staat , moet ik toch reageren ( kom je topic net tegen ) :j

Ik ben ook een Monique en mijn paard heet Nana .. wat een toeval zo die namen _O- _O-

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:27

Ik volg ook! Wat een verhaal! Je schrijft enorm boeiend echt heel knap. Ik zie het zo voor me!

Roosch

Berichten: 36702
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:28

Wat schrijf jij heeerlijk! Ik ga volgen!

Moon10
Berichten: 372
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:28

Dit is nog erger dan 'Dagboek van een minnares' van de Telegraaf. Daarvan weet ik dat ik alleen op zaterdag even moet refreshen voor een update. Hier kijk ik tig keer op een dag.

Maar heel boeiend en vermakelijk geschreven.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:33

Oei TS, jij had er vast een paar grijze haren extra bij die dag ( én daarvoor en daarna met alles wat er gebeurt.. )

Monique1963

Berichten: 8697
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 14:47

Welkom, Mainat, Roosch, Moon10 en N4n4. Grappig Monique dat jij ook Monique heet en je paard Nana heet. Als je het nog niet wist, dan weet je nu dat Nana, chickie betekend in het Frans ;-)

En de andere trouwe volgers, dank voor jullie gedachten.

Donderdag 15 oktober 2015
Ik wilde het vandaag weer proberen een klein ritje te maken. Het stormde nogal, laten we het fris weer noemen. Uit voorzorg heb ik op een geel veiligheidsjasje geschreven: "Ralentir svp, jeun cheval". ('Afremmen aub, jong paard')

(niet in het logboek maar een plaatje van een andere keer dat mijn vriend heeft geschoten)

Afbeelding

Bij het opstijgen wilde ze niet stil staan. Ik wil eigenlijk niet opstijgen via de stijgbeugel om haar rug te ontlasten, ze is uiteindelijk nog niet volgroeid, maar een opstapblok heb ik nog niet, dat moet mijn vriend nog even uit een oude boom zagen. Ik had dus het onzalige idee opgevat om dan via een stevige ijzeren prullenbak te gaan opstijgen. Ik had hem getest met erop en eraf stappen, hij stond goed stevig.
Maar ja. Als je dan een paard hebt dat met geen mogelijkheid wil stilstaan, dan is niets vanzelfsprekend. Ik ben keurig geduldig gebleven, niet boos geworden, telkens weer opnieuw neerzetten naast de prullenbak, maar het onvermijdelijke gebeurde door haar gedraai raakt ze de prullenbak, die omklettert met veel kabaal, ze flipt compleet, loopt me weer omver en gaat er op het erf vandoor mij meeslepend omdat ik de teugels niet wilde loslaten.
Ongetwijfeld zullen omstanders het een groot Laurel en Hardy-effect hebben gevonden, maar met alle blauwe plekken die ik al had opgelopen, kon ik er niet om lachen. Ondanks dat ik kookte van woede, en ik als dit bij Thor gebeurd zou zijn hem ongenadig op zijn donder zou hebben gegeven, ben ik kalm gebleven. En ik ga me toch zeker niet laten kennen! Doorzetten en opstappen.
Ik begrijp dat het allemaal nieuw voor haar is, ik ben er nu uiteraard wel achter dat er totaal geen opvoeding of training in deze tinker zit, maar ze moet er toch doorheen. En ik ook trouwens. Ergens in haar moet toch dat stoere kalme paard zitten zoals ze bij de fokker was.

En het was maar goed ook dat ik doorzette, want ik ben toch weer supertrots op haar maar ook op mezelf. Ze was verschrikkelijk bang. Voor alles. De wind blies blaadjes langs haar heen, een vlaamse gaai maakte een rare schreeuw toen hij voor ons uit wegvloog, ik raakte een tak met mijn beugels, het geluid van het klittenband van mijn jas toen ik mijn jas wat losser deed, allemaal redenen om te schrikken.
En het is toch best heel bijzonder om ineens een meter lager te zitten op je paard. Ze schrikt namelijk door met vier benen uitgespreid opzij te springen, het lijkt dan wel zo'n insectje, zo'n schaatsenrijdertje op het water, maar ze is er niet vandoor gegaan. Dus erg knap dat ze haar angsten overwint en we toch een ritje hebben kunnen maken en dat allemaal op het halster, aan het bit ben ik niet gekomen. Ze leek iets minder doorweekt toen we thuiskwamen dus het lijkt beter te gaan.

Na afloop heb ik haar dan de wormspuit gegeven die ze nog moest hebben en haar mond blijft een probleem dus een wormspuit is helemaal een drama. En wat kan ze dan haar hoofd hoog optillen! Ik heb haar helaas in een hoek moeten zetten waar ze niet verder naar achteren kon en toen met min of meer geweld de troep naar binnen gedaan. Vond het rot, maar tegen de tijd dat ze het goed vindt dat ik aan haar mond zit, zijn we zoveel verder dat de wormen feest kunnen vieren in haar darmen, dus dan toch maar op deze manier.

freetorun

Berichten: 2265
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:54

Is er een reden dat je - twee jaar geleden - per se wilde doorzetten en direct wilde rijden? Ik zou met dit jonge paard vooral veel grondwerk hebben gedaan. Netjes leren stil staan, leren stilstaan naast het krukje (of in jouw geval de prullenbak), wandelen zodat ze aan alles went terwijl je haar vanaf de grond gerust kan stellen etc. Maar ook vooral de grondwerk zodat ze jouw kan gaan zien als leider, dat ze jouw ruimte leert respecteren, maar ook leert jouw te vertrouwen tijdens die - voor haar - enge buitenritten terwijl ze nog moet bekomen van haar lange reis & nieuwe omgeving & nieuwe kudde.

Nu heb je hier natuurlijk niks aan, maar ik ben wel erg benieuwd waarom je toen deze keuze hebt gemaakt :)

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:55

Chapeau dat je (uiterlijk) zo rustig kon blijven!
En wat hebben jullie daar een prachtige omgeving trouwens <3

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:58

Ik neem alles terug over lomp, onbenullig, stoomwals en dieseltank. Ik heb een stikbrave Tinker... _O- :D

Zo herkenbaar, al dat gedrag. Alleen beschermt die van mij zichzelf door op 'off' te gaan. Error en shut down. Maar ik heb gelukkig destijds ook het 'reset en on' knopje gevonden.

joey2010

Berichten: 4354
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:07

Dat ze telkens dat ze schrok niet ervoor wegrende maar in een soort van spreidstand ging staan is al veel beter om te handelen dan dat ze wegrent.

Toch denk ik dat de vorige eigenaren niet helemaal eerlijk zijn geweest en het hebben verbloemd Door heel aardig over te komen.

Ik leef helemaal mee in je verhaal.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:07

Ik zeg ook herkenbaar! Alleen mijn tinker mankeerd(e) dus het een en ander wat het gedrag verklaarde.
Tinker van ts zal ook het een en ander onder "de ledematen" hebben (gehad) denk ik.

Anoniem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:13

Ohhh TS wat schrijf je heerlijk! Ik heb net al je berichten gelezen en ga vanaf nu ook volgen! :D

Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:45

Lees ook al vanaf het begin mee! Leuk dat je dit alles wilt delen met ons TS, en inderdaad kan dit heel leerzaam zijn. Zit af en toe hoofdschuddend te lezen, en je schrijfstijl is geweldig, zie het allemaal zo voor me!

Nu duimen dat alles uiteindelijk goed komt, dat heb je wel verdiend. Hoewel met paarden is nooit iets zeker helaas....