Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:18

ja,hier kunnen ze bv niet op de weg.naast een weg zou ik zoiets ook niet vertrouwen.
zal ook van de locatie afhangen.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:22

Daarom :j

Als hij hier de punt van de wei in stuift met zijn kruiwagentje richting het hooinet terwijl ik nog bij de stal bezig ben, dan laat ik hem ook lekker gaan. Eer hij dan bij de weg is kan ik hem nog wel onderscheppen...want dan moet hij eerst onder de eerste draden en door een droge sloot waar die dan waarschijnlijk in dondert, hihi, en dan nog een heuvel op klauteren...dus dat loopt wel los :P

Maar rond de stal moet ik hem toch in de gaten houden want daar zou hij nog onder het draad door kunnen schieten als hij dat idee ineens krijgt :=

Denk dat lang niet elke pensionstal helemaal afgesloten zal zijn, en dat er ook wel eens mensen binnenkomen die de boel (even) open laten staan en dan zit je nog constant op te letten.

Of dat lang niet het hele erf is te overzien van waar je rijdt... en kind niet kunnen zien daar krijg ik de zenuwen van persoonlijk want wie weet wat ze aan het uitspoken zijn :P

En het ene kind loopt ook veel makkelijker veel verder weg dan het andere. Die van ons stuift zo een paar honderd meter weg hoor, net zo makkelijk :oo

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:44

Zo'n tablet werkt fantastisch anders... :o

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:44

Hier valt het goed te combineren, maar ik heb ook wel de luxe dat ik thuismanager ben (huismoeder) en mn vriend werkt fulltime maar is altijd avonds thuis tussen 5 en half 6. Ik heb een vrij makkelijke peuter en die gaat wel eens mee naar stal en dan gaan we samen lekker poetsen. Rijden doe ik als die niet mee gaat zo'n 4 a 5x per week. Mn moeder wil altijd graag even oppassen als ik wil rijden en mn schoonmoeder ook en als dat toch een keer niet zou gaan dan kan ik dus als mn vriend thuis komt. 1 ochtend in de week gaat hij naar de peuterschool dus plan ik vaak een les of iets dergelijks in.
Verder staat mijn paard op volpension dus hoef haar alleen te verzorgen en bewegingen geven. Dus mocht zoontje ziek zijn of iets anders hoef ik niet perse.

Dus ja hier goed te combineren maar heb ook de factoren mee :)

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:57

Onze dochter van 3.5 is ook een heel pittig ding en zeer ontdekkend, nu is dat al een stuk minder hoor.
Ze luisterd eigenlijk heel goed!
Ik kan dr gerust ff alleen laten op het erf en dan ff de pony uit het land halen.
Voorheen was het soms wel lastig met opletten helemaal omdat ik 1x per week onze pup (intussen 16 mnd) ook nog meeneem.
Maar ik liet dr altijd lekker spelen dat ze jonger was (nog steeds natuurlijk), en altijd extra kleding mee waar ik ook vaak gebruik van maakte!
Maar zelf rijden was me toch te veel hoor.
Dat zou nu op zich wel kunnen maar er komt pas een paard bij als ze aan huis kunnen staan.
Nu mag zij lekker van dr pony genieten!

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 19:41

Wat een geinig zadeltje! En dochter ziet er inderdaad uit als 1 met een mening :)) Is de cap te klein :D

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 23:00

Mijne is nu bijna 6 en gaat dus al even naar school. Als baby nam ik haar mee om te mesten en binnen buiten zetten en sporadisch rijden als ze sliep. Auto naast de bak en raam open. Werkte niet erg fijn. Kon me niet concentreren. Dus vaak laat in de avond naar stal om te rijden.
Soms paste mijn juf overdag op en kon ik trainen. Heb haar ook wel eens in de kinderwagen in de bak gezet met een koekje maar dat was dan al op voordat ik was losgestapt.
Was dan ook vooral aangewezen op de avonduren om te rijden en verzorgen. Regelmatig ging ik twee keer naar stal. Overdag om te mesten en s avonds om te rijden. Ik geef les en train paarden dus dat kon ik redelijk plannen.
Toen ze naar de peuterspeelzaal ging werd het al wat makkelijker en had ik twee keer per week mijn handen even vrij maar vond het een hoop gepuzzel. Heb vanaf 1 jaar tot 2,5 een bijrijder gehad om twee keer per week te helpen.
Nu staan de paarden aan huis en is het goed te doen. Maar nog train ik niet meer zoveel als ik deed voordat ik een kind had. Is toch lastiger.
Die van mij was ook erg druk en kon ik niet een paar uur in een hoekje laten spelen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 00:01

Als baby vond ik ze iets makkelijker als dat ze peuter zijn.Ik had ze gewoon in de kinderwagen liggen als ik aan het rijden was.Naast de bak is een afdak daar stond hij onder.Toen ze ouder werden en zelf konden lopen gingen ze twee ochtenden naar peuterspeelzaal en verder reed ik in het weekend als mijn man vrij had.Drie dagen reed ik dan niet ,maar ze staan bij ons 24/7 buiten.Schuilsstal uit mesten en zo deed ik gewoon waar ze bij waren en als de paarden in de verte stonden.Op de draden naar de paarden staat goed stroom 1x er tegen komen en ze wisten gelijk weer waarom ze de wei niet op mochten.De kinderen zijn nu semi volwassen en hebben het overleeft.

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 08:08

Had die van ons gisteren wat! Ons kind kijkt veel dingen af, ow zo doen jullie dat? Dan kan ik dat ook wel.

Mijn vader heeft destijds van ijzer een constructie gemaakt zodat we daar bij op kunnen rijden met de kruiwagen en dan zo de kruiwagen leeg kunnen gooien in de aanhanger. Onze zoon mag daar niet alleen bij omhoog, maar heeft dit gisteren toch gedaan! Ik had hem weer wat mestballen in zijn kruiwagen gedaan en hop hij ging direct naar de aanhanger, mijne zat ook bijna vol dus ik kwam er vlot achteraan. Maar helaas dus toch te laat om hem te kunnen corrigeren.

Vond het wel erg schattig dat hij zelf ook door had dat hij dan zijn kruiwagen leeg moest gooien en dat hij vervolgens zijn kruiwagen naar beneden wou laten rollen, want Opa doet dat je ook altijd.. Mijn vader(Opa van onze zoon) dan moeten we er maar een leuning op gaan maken..

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 08:18

Ik heb een zoontje van 4 en een dochtertje van bijna 2. Ik heb vier paarden waarvan ik er zelf nog eentje start op wedstrijden en die dus wel gemiddeld vijf keer in de week moet/wil rijden. S morgens gaat de kleinste in de box met een broodje. En de grootste kijkt een filmpje.dan kan ik voeren en de paarden buiten zetten. Ze weten dit ook en als er iets is dan roept de oudste mij. De stallen doe ik als de jongste haar middag dutje doet en de oudste op school zit. Als ik ga rijden doe ik dit als mijn man thuis is en anders heb ik twee lieve oma's waarvan er altijd eentje wil oppassen als ik wil rijden. Ik moet wel zeggen dat als de oma's er niet waren het lastiger zou zijn om vijf keer in de week te kunnen rijden aangezien mijn man best veel werkt ook s avonds.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 08:54

Toen ik zwanger was van de eerste heb ik mijn toenmalige paard verkocht, die stond op een doe-het-zelf stal een flink eind van mijn huis, kind kwam begin december, ik ging borstvoeding geven en ik zag mezelf dat allemaal niet combineren.
Paard is toen uitstekend terecht gekomen (ik heb afgeleerd te denken dat ikzelf de enige ben die goed voor een paard kan zorgen :o of dat een heel paardenleven lang dezelfde eigenaar hebben, de enige manier is om een paard gelukkig te houden) en ik moet eerlijk zeggen dat ik na de verkoop pas merkte hoe veel zorgen er van mijn schouders vielen.
Echt respect voor diegenen die alles weten te combineren en er ook nog van kunnen genieten, zichzelf daarin niet verliezen +:)+

Een aantal jaar verzorg- en bijrijdpaarden gehad, en weer gaan lessen bij de manege. Maar natuurlijk kriebelde het toch. Een klein jaar geleden begonnen met zoeken naar een weitje in de buurt van ons woonhuis, en gevonden! 10min van ons huis. Sinds januari lopen daar 2 pony's.
De kinderen zijn nu 6 & 7. Ik werk 24u verdeeld over 4 dagen en ga naar de pony's als ze op school zitten (wo.ochtend) of op de bso (2x per week). Als ze na school bij anderen gaan spelen, ga ik op dat moment. Komen er kindjes hier, dan spreek ik af dat die om 16.30u worden opgehaald. Ondertussen bereid ik het avondeten voor, als de vriendjes weg zijn gaan wij nog even naar de wei.
Als het goed weer is nemen we de vriendjes ook wel eens mee (dat bespreek ik dan wel eerst met de ouders). Er gaat een voetbal mee, of een boek, of speelgoed.
In de zomermaanden ga ik ook wel eens 's avonds als de kinderen al op bed liggen. Op de fiets, hond mee, heerlijk. Mijn man vindt het stiekem ook wel leuk en neemt het wel eens van me over <3
De jongste rijdt trouwens, en in het weekend mogen ze ook altijd mee als ze willen. Ik probeer er geen moeten van te maken maar soms komt het zo uit, dat ze geen keus hebben. Meestal is het geen probleem. Soms blijven ze even in de auto zitten met hun boek, of met Lego.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:44

VivaLaVida schreef:
Eens.. gretoes wat nu als er brand uitbreekt?? Dat vergeef je jezelf nooit.
Of als ze wakker word en van de trap valt? Iets inslikt? Ik kan 100 scenarios bedenken....Denk alsjeblieft na!


Even mezelf quoten. Al zal het misschien niet gewaardeerd worden. Gisteravond zijn er 3 kinderen gered door de brandweer, het huis stond in brand en de ouders waren niet thuis.
Het is dus geen ver-van-je-bed-show

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:50

Poeh! In dit geval misschien nog maar goed dat de ouders weg waren, gezien ze de brand ontdekten toen ze thuiskwamen. Wie weet hadden ze anders ook liggen te slapen, net als de kinderen ;)

Maar nee gekkigheid, ik vind het erg bijzonder dat je je kleine kinderen alleen thuislaat. Puberleeftijd zoals genoemd wordt in dit geval vind ik alweer wat anders... je moet toch een keer weg kunnen en op een bepaalde leeftijd willen ze (logisch) niet altijd meer mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:55

Het gaat me er niet om of deze kinderen in dit voorbeeld wel of niet alleen thuis konden blijven. Het gaat me om het voorbeeld dat er ineens onverwachts brand uitbreekt. Dat lijkt iets wat je nooit zal overkomen.
Deze kinderen waren boven en de brand brak beneden uit zoals ik het lees. Dit zijn pubers die zelf 112 kunnen bellen (want ik lees niet dat de ouders de brand ontdekten toen ze thuiskwamen hoor?) , een 3 jarig kind kan dit niet..

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:26

Dat de ouders de brand ontdekten bij het thuiskomen staat gewoon online in de nieuwsberichten. Of het waar is of niet dat is een ander verhaal natuurlijk.

Zo'n ukje alleen thuislaten is gewoon onverantwoord. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.
Even achterin de tuin deed en doe ik al niet graag, met babyfoon erbij :P

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:30

VivaLaVida schreef:
VivaLaVida schreef:
Eens.. gretoes wat nu als er brand uitbreekt?? Dat vergeef je jezelf nooit.
Of als ze wakker word en van de trap valt? Iets inslikt? Ik kan 100 scenarios bedenken....Denk alsjeblieft na!


Even mezelf quoten. Al zal het misschien niet gewaardeerd worden. Gisteravond zijn er 3 kinderen gered door de brandweer, het huis stond in brand en de ouders waren niet thuis.
Het is dus geen ver-van-je-bed-show


Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar heb het ook half meegekregen op de radio vanmorgen. Brr..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:45

Toverbal schreef:
bobje26 schreef:
...


Moeten ze mee omdat je het zelf wil of omdat je kinderen het willen?

Ik vind het zo naar om jonge kinderen die niks met paarden hebben mega doelloos en zich dood te zitten vervelen op stal te zien. Ze worden vervelend, gaan jammeren en zeuren en geef ze ongelijk, ze hebben er niks te zoeken... Ik zal nooit mijn kind tegen wil elke keer mee nemen. Vooral op de grotere stallen zie ik soms hele gezinnen elke dag en dan denk ik tja, zoek een oppas. Misschien heel hard maar wat heeft een kind wat niet van paarden houdt te zoeken op een stal?


Het is geven en nemen. . . .

Ik heb ook geen zin om elke zaterdag om 07.00 uur uit bed te gaan en dan te kou te lijden op het voetbalveld, maar dat doe ik voor haar. ;)
Net zo goed dat zij twee uurtjes met mij mee gaat naar stal. ook al heeft ze geen zin.
Dochter is 8 en zoontje vier.


Nou.. Jij hebt gekozen voor kinderen, de kinderen niet voor jou en je hobby toch? :)
Ik snap best dat ze af en toe eens mee moeten maar als ze er geen plezier beleeft, wat heeft ze er te zoeken?
Geven en nemen bij je eigen kind vind ik een beetje raar. Zal wel aan mij liggen.
Dat jij elke zaterdag om 7 uur uit bed moet voor je kind heeft toch niks te maken met geven en nemen?
Zij is jong en heeft gekozen voor voetbal: je had nee kunnen zeggen.
Jouw dochter kan geen nee zeggen tegen jou omdat je naar je paard, ze moet gewoon mee. Je hebt niet een gelijkwaardige relatie met je kind als met iemand van je eigen leeftijd dus dat geven en nemen gaat echt niet op voor mij op die manier.

Gero_Justine

Berichten: 201
Geregistreerd: 25-02-10
Woonplaats: Wemeldinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:17

Ga wel eerlijk bekennen niet het hele topic te hebben doorgelezen...

Mijn kleine meid is nu ruim 2,5 jaar. Mijn paard staat in pension, maar moet wel zelf uitmesten en 1x in de week binnenzetten/voeren/poepscheppen deze werkzaamheden doe je in 1 beurt en is ongeveer 30 minuten werk!

Ik heb mijn paard wel verhuisd toen de kleine meid 10 maanden was omdat de stal waar ik toen stond teveel stress en spanning veroorzaakte waardoor ik mijn paard bijna te koop heb gezet.

Mijn laatste weken van de zwangerschap en de eerste weken na de bevalling hebben medepensionklanten haar voor mij uitgemest.

Vanaf ongeveer 2/3 weken na de geboorte ben ik de zorg weer zelf gaan overnemen en bij 6 weken ben ik weer gaan rijden. Dankzij hele lieve ouders, schoonmoeder en man heb ik mijn paard altijd nog kunnen trainen.
Ik werk 3 dagen in de week en op die dagen rij ik sowieso omdat ze dan toch bij de oppas is. In het weekend rij ik ook iedere dag omdat mijn man dan thuis is. En sinds ik van stal verhuisd ben kan ok ze met een gerust hart meenemen en los laten rondlopen omdat het terrein volledig is afgezet.

Het kan dus wel, maar dan moeten de mensen om je heen het je gunnen en je niet veel anders willen als je kind, paard en man ☺️

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:58

Combineren? Niet. Ik wil geen kinderen want ik heb liever tijd om te gaan paardrijden :D

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 07:41

Ben het wel met je eens Bobje. Mijn kinderen hoeven niet mee naar mijn hobby. Toen zij naar school gingen, begon de hobby weer voor mij en rijd ik onder schooltijd. Al af en toe met hen samen, nu ze zelf beter rijden, maar dat vinden ze alleen maar leuk en kan omdat ze ook zijn gaan paardrijden. Was dat niet zo geweest, ook prima, liever zelfs nog :o Kinderen mogen wat mij betreft ook kinderen zijn, ze hebben al zoveel, hele dagen naar school behalve woensdag, ze spelen daarnaast nog handbal en hun eigen pony's. Dat is al best puzzelen af en toe. Ze mogen ook tijd voor zichzelf hebben om te spelen, dan hoeven ze niet nog mee naar mijn hobby om daar zichzelf verplicht te vermaken. Een keer sporadisch kan dat natuurlijk gebeuren, maar dat is iets anders dan iedere keer mee. In mijn ogen zet je toch dingen opzij voor je kinderen, maar dat doe je toch met plezier omdat je van ze houd. Het leven voor en na kids ziet er toch heel anders uit en dat is wat mij betreft prima. Hier niet veel oppasmogelijkheden en man met drukke baan, aan alles wat ik vroeger graag deed, kan ik gewoon niet meer vast houden met kids. Maar daar komen kids voor terug <3

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 07:52

Ik ben het wel helemaal eens met geven en nemen :j

Op alle gebieden. Kind moet nu eenmaal soms iets anders doen dan het zelf op dat moment het liefst zou willen....dat hebben we allemaal regelmatig en is deel van het leven, kan je maar beter vroeg aan wennen :P

De ene keer mag jij kiezen wat je wilt doen, de andere keer een ander en je moet samen een beetje voor elkaar zorgen en elkaar wat gunnen :j

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:03

Dat is het idd pmarena, ze moeten ook wel eens mee naar winkels of op visite etc waar zij geen zin in hebben. Maar verplicht mee naar mijn hobby omdat ik mee ga naar die van hen, vind ik iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:08

pmarena schreef:
Ik ben het wel helemaal eens met geven en nemen :j

Op alle gebieden. Kind moet nu eenmaal soms iets anders doen dan het zelf op dat moment het liefst zou willen....dat hebben we allemaal regelmatig en is deel van het leven, kan je maar beter vroeg aan wennen :P

De ene keer mag jij kiezen wat je wilt doen, de andere keer een ander en je moet samen een beetje voor elkaar zorgen en elkaar wat gunnen :j


@mightymike: precies wat ik dus bedoel!
@pmarema: je hebt het nu over soms. Ik heb het over kinderen die ELKE dag meemoeten naar stal. Met soms mee, is niks mis. Maar als jij je kind elke dag meesleurd onder het mom van geven en nemen... nee dankje.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:16

Ik zie niemand het specifiek over elke dag hebben :)

En al zou dat wel zo zijn, heb ik er geen moeite mee, dat moet ieder lekker voor zich bepalen :j
Het is natuurlijk wel zo eerlijk als je wel je best doet om je kinderen dan iets (mee) te geven waardoor ze het wel okee vinden (en niet vervelend daar gaan lopen doen voor anderen) zodat het nou ook weer geen dagelijkse straf is :P

En als ze het echt niet leuk vinden en op stal gaan lopen griepen of anderen zitten te irriteren dan vind ik wel dat je een andere oplossing moet voorzien. Weinig dingen zo vervelend als dat je lekker naar je paard denkt te gaan en je hebt de hele tijd andermans de boel op stelten zettende koters om in de gaten te houden :x

Maar of ze nou verplicht mee moeten naar stal, naar een verjaardag, naar school, naar oma, verplicht thuis zitten terwijl ze liever naar een speelpaleis willen....ik zie het probleem niet zo. Het leven bestaat nu eenmaal niet uit 1 lange aaneenschakeling van dingen die je het allerliefste doet. Als er maar genoeg eigen invulling van eigen leven en eigen behoeftes tegenover staat zodat het kind onder de streep niet tekort wordt gedaan :j

Ik vind het ook wel een leuke uitdaging om de dingen die toch moeten gebeuren, een beetje leuk te maken voor je kind zodat die er toch lol in heeft :j

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 23:17

Zooo, wat een reacties!

Ik ben inmiddels bevallen van een kerngezonde dochter op 21 september.
Ik ga eens op mijn gemakje alle reacties lezen.