Harmonie in chaos vinden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 22:32

Lucia88 schreef:
Ik kan me echt zo vinden in jouw manier van over (onge)diert(j)es denken! Hier gelukkig ook katten die t werk voor mij doen. Wel tot 2x toe eens een rat s ochtends in de drinkton vd paardjes gezien, die zichzelf blijkbaar verzopen had, dat vind ik al sneu, dat ze zolang hebben moeten zwemmen totdat ze te moe waren....

En 1 is ooit door Silfer (jong paard) vertrapt, ben heel benieuwd of dat per ongeluk of expres is gegaan.

Wat fijn dat je zo begaan bent met alle diertjes!

Ik heb 1 paard gehad die ze expres dood trapte, muizen ook. Die kon ze echt niet verdragen. :=

Heb idd ook wel eens muizen verdronken terug gevonden. Dat vind ik gewoon sneu. Ook al een paar keer dat ze nog zwommen en een keer dat ik letterlijk ‘plons’ hoorde terwijl ik avondvoer pakte en eerst dacht ik ‘huh?’ En toen drong het door wat er waarschijnlijk gebeurt was. Als ik ze nog zwemmen leg ik een touw in de bak dat ze er uit kunnen.

‘Mijn’ muizen gedragen zich sowieso goed eigenlijk. :+ van de muizen heb ik nooit schade dus daar doe ik ook niets aan…

Ik heb vroeger zowel ratten als muizen als huisdier gehad dus dat maakt ook wel dat ik anders naar ze kijk misschien. Het zijn ontzettend intelligente dieren.

Maar sowieso vind ik dat alles wat leeft niet moet lijden omdat het kan. Ik snap dat dood er bij hoort. Ik eet vlees dus het zou hypocriet zijn als ik daar dwaas over doe. Maar IMO moet het lijden zoveel mogelijk beperkt en liefst voorkomen worden.

Ik zeg altijd: als er ooit aliens naar aarde komen en ik wordt voer voor ze. Dan hoop ik dat ze mijn angst en lijden ook zoveel mogelijk beperken.

Dat ze me op zijn minst niet in de fik steken zodat andere mensen ook gaan lopen. :=

We staan voorlopig aan de top van de voedselketen maar we maken er wel gewoon deel van uit…

Rocamor

Berichten: 10958
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:17

Hier krijgen ze inderdaad ook een loodvergiftiging. Vandaag ook weer een aantal kooien op scherp gezet nadat ik me weer de rimram schrok van zo'n ritten die vlak voor mijn neus langs de hooibaal vloog.

Ik vind het ook sneu, maar een beeld als de rattenvanger van Hamelen, zonder de vanger.... neee, laat maar

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 23:26

Lood kan ik mee leven. Dat lijkt me het snelst voor hen en ze zijn nog veilig eetbaar voor de aaseters. Zo’n klein loodje zit zelfs een buizerd niet dwars lijkt me?

Rocamor

Berichten: 10958
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:27

Onze loodjes gaan er doorgaans doorheen, dus als ik het kadaver al doneer, dan verslikken ze zich niet in het kogeltje.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 00:06

Rocamor schreef:
Onze loodjes gaan er doorgaans doorheen, dus als ik het kadaver al doneer, dan verslikken ze zich niet in het kogeltje.

Daar heb ik nu niet echt op gelet eerlijk gezegd. :o volgende keer wel doen.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:48

Mijn vader ziet helaas niet meer goed genoeg om ze te schieten vandaar dat verdrinken nog het humaanst is vind ik. Verbranden hebben wij ook al gehoord maar dat vind ik toch echt te gortig.

Hier houdt de stalkat de muizenpopulatie goed in toom. Kleine rattenjongen durft ze wel pakken maar de volwassen exemplaren lukt haar niet. Vandaar dat we ze verdrinken en dan aan haar geven. Ze is wel kieskeurig de stalkat. bruine ratten moet ze niet. het moeten zwarte ratten zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 13:36

Hier zijn het wel allemaal bruine en de opvolger heeft zich al aangediend helaas. Wellicht daarom dat de katten ze niet vangen. Vossen hebben sowieso geen echte voorkeur voor ratten dacht ik gelezen te hebben. Denk dat er te veel kippenhouders in de buurt zitten met slechte omheining… Dat ze daarom niet echt jagen. := de laatste was niet zo groot maar die er voor was wel een flink exemplaar… die kon voor dwergkonijn door ook kwa massa. Deze laatste was meer wat mijn normale beeld is van ratten. Nu er zit een nest want die wat we nu gevangen hebben was aardig dik en van de ene dag op de andere ‘normaal’. :+

Geen raketwetenschap hoe ze die extra grammen zo snel verloren is. :=

Rocamor

Berichten: 10958
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:51

Ik heb deze gisteren gevraagd of ze haar menu wat wilde aanpassen. Maar ben er bang voor...


Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 14:09

_O- geen interesse?

Rocamor

Berichten: 10958
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:11

Het antwoord
Afbeelding

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:12

Rocamor schreef:
Het antwoord
[ [url=m/FTl7lh.jpg]Afbeelding[/url] ]


_O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 14:23

_O- wel ze is in elk geval duidelijk……. :=
En beleefd… ze had nog een middelvinger kunnen opsteken. :+

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 19:22

Duidelijk is ze wel. :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 00:47

Zo vandaag weer medicatie gehad. Hoop dat de komende dagen meevallen.

Yaico (mijn mechel) had zich onder de vrachtwagen weten te wringen maar raakte in paniek en wist niet hoe er onder uit te komen. :roll:

Hoorde ineens een heel klaaglijk zielig gehuil. Zyon (de jongste) stond aan het achterwiel te blaffen en te graven. Dus kon Kath in buik lig… onze camion ligt dus echt laag. := Zyon heb ik het niet aangeleerd gekregen maar de andere twee kennen ‘dood’. Dus hem gerust gesteld. ‘Dood’ doen liggen en op zijn flank kon ik hem er onder uit trekken zonder hem pijn te doen. :+ manlief kan niet meer zeggen dat het een nutteloos commando is. :+
Denk als hij gewoon rustig gebleven was hij er achterwaarts wel weer onderuit gekomen was maar dat kwam niet echt in hem op en ik ga een bange hond niet bij zijn liezen pakken. := zelfs niet als die hond normaal door het vuur gaat voor me.

Daarna heb ik dus wel een kwartier met 35kg Mechelaar op mijn schoot op de grond gezeten. :(:)
Iets wat je moet weten voor je een mechel aan schaft is dat je doorheen hun leven, vooral als pup maar ook later in hun leven, meer dan gemiddeld op je buik ligt, meestal in nat en koud weer of als al je spieren toch al protesteren, omdat ze ergens onder gekropen zijn zonder nadenken. :+

Zijn ooglid is lichtjes geschaafd, maar je moet echt kijken om het te zien. Paar dagen oogzalf voor de zekerheid.

Hij wilde niet meer bij me weg dus is ie in de stal komen zitten en toen mijn man vroeg wat ie daar deed (normaal mogen ze dat niet, Yaico alleen als er iets is gebeurt)!en ik uit legde wat er gebeurt was (terwijl Yaico tegen mijn been kwam leunen.) heeft manlief eens met zijn ogen gerolt. :+
Yaico is een schat maar hij is vrij… lomp voor een Mechelaar. _O-

Just another day in paradise. :+

Donnatella

Berichten: 436
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:51

Niet te geloven dat een Mechelaar dat als ras toch bovengemiddeld intelligent is zo een stunt kan uithalen en zichzelf zo in de problemen kan brengen. Gelukkig had jij op tijd door wat er mis was. Ik zie je al op de grond zitten met 35kg Mechelaar op je schoot om getroost en gerust gesteld te worden dat alles in orde is. :+
Misschien heeft hij geprobeerd om nog één van de rattenbewoners te vangen voor je? Of is dat dan iets wat ze niet zullen doen?

pien_2010

Berichten: 43712
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:59

Hahahaha je dieren houden je van de straat zullen we maar zeggen Kathleen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 13:25

Manlief vroeg of ik de kabels gecontroleerd had. Toen ik vroeg waarom ik dat zou doen gezien ik niks van kabels ken zei hij: ‘tis vrij simpel, als ze naar beneden hangen en nergens mee verbonden zijn heeft m ze door gebeten.’

Er is dus een kans dat hij kabels heeft willen stuk bijten. := ik weet dat ie de zij lampjes nog wel eens af bijt maar dat ie kabels door beet had ik nog niet vernomen. :=

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:36

Ze houden je dus niet van de straat... je moet er weer gaan liggen om te checken of het nog heel is allemaal _-:(

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:08

Voor een Mechelaar is Yaico blijkbaar toch niet zo slim. :')

Kathleen laat je man maar eens op zijn buik gaan liggen om die kabels te controleren.
Hij zal daar meer verstand van hebben dan jij.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 22:17

petraaken schreef:
Voor een Mechelaar is Yaico blijkbaar toch niet zo slim. :')

Kathleen laat je man maar eens op zijn buik gaan liggen om die kabels te controleren.
Hij zal daar meer verstand van hebben dan jij.

Dat heb ik ook gezegd. _O-
Hij is vooral een tikkeltje lomp en erg gevoelig. Dus als hij bv iets om duwt of idd vast zit schrikt hij en zoals elk levend wezen stopt ie met denken zodra hij bang is.


Muga schreef:
Ze houden je dus niet van de straat... je moet er weer gaan liggen om te checken of het nog heel is allemaal _-:(

Ah hij geeft ook wel echt zijn leven voor me. Dingen waarvan we weten dat hij er bang voor is gooit hij zich voor als hij denkt dat het mij bedreigd. :+: het is echt abnormaal hoe loyaal die hond is zelfs voor een herder. Heb er al een paar gehad inmiddels maar zoals hij is nog nooit.

Joy heeft vandaag de tweede keer ‘aan de longe’ gelopen. (Lees: leren linksom en rechtsom gaan en commando’s, denk dat ik een kwartiertje bezig ben. Haal hem niet eens uit de kudde. := )

Joy is een heel gevoelig en alert paard dat een gruwelijke hekel heeft aan ‘fouten’ maken. Dan gaat ie in de flight.
Mijn ‘leerling’ wilde komen kijken en het ging even mis met rechtsom gaan. Linksom deed hij echt gewoon meteen alsof hij al jaren loopt. :+ Dus ik zet Joy stil om hem uit zijn flight te laten komen want een bang paard leert niet. En ik vraag haar; ‘wat heb ik nu net fout gedaan?’

Ze had even paniek. _O- denk dat ze dacht dat het een strikvraag was. :)) haar uitgelegd dat je een paard en zeker een onervaren paard eigenlijk in een ‘driehoek’ houdt. Hoofd naar jouw arm. Je lichaam ter hoogte van zijn midden en de longeerzweep achter hem. Zodat hij voor en achter ‘begrenzing’ heeft en je op de juiste plaats staat om je lichaamstaal te zien.

Doordat ik even net te traag was ‘brak’ de driehoek en had hij dus ruimte om tussen de hulpen uit te komen wat een paard dat gespannen is omdat ie het niet snapt natuurlijk doet.

Dus terwijl ik het ook deed zeg ik: ‘fouten maken is oke. Hoe je reageert is wat telt. Ik wil nu dat hij stil staat dat hij uit zijn vluchten komt. En als hij klaar is om na te denken proberen we opnieuw. Eerst is gewoon zijn gewicht naar rechts verplaatsen al goed. Daarna moet hij gewoon twee passen rechts om me heen en dat bouwen we uit. Niet straffen. Stil zetten, ontspannen en opnieuw. Je wil een paard dat bij jou antwoorden komt zoeken niet eentje die vlucht. Dan moet je ook zorgen dat hij dat durft.’

Dus heb gewoon gewacht tot ik zijn houding zag veranderen van ‘stijf’ naar ‘oké wat wil je van me?’ En toen stap voor stap zonder gepush rechtsom gevraagd. Eerst deed ie gewoon twee passen naar rechts wijken voor de zweep. (Voor alle duidelijkheid hij werd niet aangeraakt. Dan had ik de hele weide gezien als ik kon vast houden denk ik. := ). Meteen beloont want hij ging al niet meer achterwaarts en niet meer linksom (hij was echt aan het zoeken en viel dan terug op waar ie het laatst voor beloont werd.)
Wijken werd twee pasjes voorwaarts. Dat werd eigenlijk na een ‘ja goedzo!!’ Een rondje en vijf minuten later draafde hij rechtsom met veel focus en een oortje naar mij gedraaid.

Ik houd niet van druk zetten op paarden. :o ik wil dat mijn paarden als ze het niet weten de reflex van ‘stop and think’ hebben ipv ‘run and see what happens’. Dat heb ik Rêve meteen geleerd op deze manier omdat het zo’n tank is en nu dus terug met Joy. Ik ga haar paard ook beleren (met haar als ze zichzelf de krediet durft te geven dat ze dat kan.) dus is voor haar ook fijn om nu te zien hoe ik het doe.

Joy loopt trouwens voor nu gewoon aan één touwhalster. Als hij comfortabel loopt gaat het hoofdstel over het touwhalster en pas als hij daar oké mee is werk ik wat in stap aan de grond aan links en rechts.

Klinkt als een heel gedoe maar in praktijk was Rêve eigenlijk op twee weken van de longe met een redelijk betrouwbaar stuur (als je niet zoals ik afgeleid raakte en vergat te sturen omdat je denkt dat ze wel slim genoeg is om gewoon de bakrand te volgen en ze ineens stil staat. :+ of na een korte aarzeling gewoon over de berg houtvezels gaat die nog verspreid moest worden…. := toen wisten we dat Rêve dus echt gewoon door loopt zolang je haar niet vraagt om te stoppen. Was even een hobbeltje. _O- ). Goede rem en goede gas.

Joy reageerde vandaag bv al op stem commando’s terwijl het de tweede keer was. (Zondag de eerste).

pien_2010

Berichten: 43712
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:41

Zo bouw je aan een solide basis!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 22:49

Denk dat ik zaterdag nog eens met hem werk zoals vandaag. Dan weer even vrij. Zadeltje eens mee nemen en als hij dat vooral boeiend vind eens opleggen en gewoon wandelen. Ik longeer liever niet te vaak. Laat ze dan liever kennis maken met dingen terwijl ik een rondje door de weide wandel met ze dat we daar het longeren al een beetje kunnen overslaan. Hij is 28 mei 3 dus een beetje kan wel maar wil hem ook niet consequent drie keer per week aan de longe.

Vindt hij het zadel eng dan poetsen we terwijl hij er aan kan snuffelen. Ik heb tijd. Wil wel stilaan wat met hem doen maar op zijn tempo en eigenlijk iets trager want hij is iets te vlot zeg maar. := hij moet niet imploderen omdat ie te veel will to please heeft.

Hij id van zichzelf mooi ‘af’ dus ook met oog op keuren moet hij vooral aan de hand leren mee lopen. Hij is mooi gespierd dus tis niet dat dat perse getraind moet worden. Hij beweegt en speelt genoeg uit zichzelf.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 17:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Over twee weken kunnen ze naar de grote weide. Vrijdag wordt gesproeid. Dan mogen ze er tien dagen niet op. Dus ze moeten het nog even hiermee doen.

Vandaag op eentje van 1,68 geklommen en zodra ik zat moest ik concluderen dat ie eigenlijk niet breder of groter voelde dan Rêve. := :=
Rêve is echt een kleine tank. := (die van vandaag is nl ook geen modern smal dressuurpaardje maar nog een degelijk gebouwde)

Dadelijk Rêve nog even en dan ben ik bijna klaar met de dag. :=

pien_2010

Berichten: 43712
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:42

Geniet van het rijden Kathleen op je tank.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 21:19

Als ik zo nog eens op een ander zn paard gezeten heb voel ik wel weer hoeveel verschil het toch maakt tov mijn paarden die niks anders kennen dan lichtheid en soepelheid en een paard dat hard en stijf gemaakt is (niet door de huidige ruiter, zij is hem los aan het maken.)

Die werd ook licht maar toch komt dat laatste stukje dan precies net niet… nu is Rêve ook wel extreem lenig. Bij de travers hebben we gewerkt aan minder buiging ipv meer. := dus dat contrast is dan nog groter. Heb haar uitgenodigd om een lesje op Rêve te doen. :D ben erg benieuwd wat ze van Rêve gaat vinden.

Het grappige is alleen dat mensen altijd wat ‘trots’ doen wanneer ze een grote rijden. Terwijl ik het enige verschil vindt dat een grote gewoon trager is. Als Rêve weg springt lig je met wat pech op het startpunt. Bij elk groot paard (vanaf 1,68 reken ik ze als groot) vind ik dat zulke dingen altijd in slow Motion gebeuren. := heb bij een grote veel meer tijd om te reageren voor mijn gevoel.

Als hij eenmaal soepel is gaat ze er wel een fijn dier aan hebben, enfin nu al want hij leert haar massa’s. Maar als hij los laat gaat hij nu al echt swingen…