Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11296
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 20:49

Wat vervelend Vidya!

vidya

Berichten: 305
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 23:23

Ja heb er echt de baal in. Op zich niet veel bezocht, stuk of 5 en zelfs eentje onder voorbehoud van keuring gekocht. Maar wel heel veel afspraken staan die dan last minute gecanceld worden, paard verkocht of geen zin aan kopers. Heb je net 'je crew' opgetuigd kun je alles weer afblazen.

Ik snap de frustratie wel hoor van de mensen die hier verkopen, dat is aan de andere kant soms net zo

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 23:29

Vidya wat ontzettend balen! Toch hoop ik dat er binnenkort voor jou ook een prima en geschikt paard komt, maar wat een gedoe toch!

Paardenflat: [VN] Nieuw in Nederland; manege met twee verdiepingen . Dit is hier in Nederland, een topic op Voorpaginanieuws van 26 februari 2022... Daar staat op de laatste pagina ook een foto van een stal met een verdieping stallen bovenop de begane grondstallen, dat is in Duitsland.

Blacky94

Berichten: 3484
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 23:43


ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 07:09

Het is ook maar net wat je kent denk ik... Ik denk dat mensen in Zweden liever geen paarden naar NL verkopen bijvoorbeeld. Elk land heeft zijn gewoontes. Mag je gelukkig ook keuzes in maken toch :)

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:45

Padoertje schreef:
Wat me wel opvalt is het hoge aantal particuliere paarden die tussen de 8-14 jaar zijn en die echt alleen maar recreatief in de achtertuin hebben gelopen en nooit instructie hebben gehad. Veelal de gedwongen verkoop waar bijna nul investering in is gedaan. Daar moet je dan net doorheen kunnen kijken. Maar vaak haken kopers daarop af, want ze willen een paard met sportuitslagen, schoolmaster, pavo beweger, bomproof en een kind van 6 moet erop, maar dan wel voor dezelfde prijs als die recreatieve die in de achtertuin staat :P


Veel van die paarden zijn die van de "niet klikkende combinaties". Kopers met niet al te veel ervaring die dan denken "goedkoper" uit te zijn met het kopen van een groen paard. Vaak is het dan ook nog een sportpaard met dito karakter. En die er dan achter komen dat ze dat helemaal niet kunnen rijden en er bang van worden. Geen geld hebben (of geen geld voor over hebben) om een paard nog te laten beleren. En die belanden dan in de achtertuin of bij een handelaar die er ook geen drol voor geeft. Vervolgens gaan die paarden dan ook van hand tot hand omdat ze voor de puur recreatieve ruiter net te scherp zijn. Of blijven in de achtertuin omdat de eigenaar altijd nog hoopt op een koper die er goed geld voor geeft.
Voor de prof ruiter zijn deze paarden niet interessant/vaak al te oud. En profruiters kopen liever paarden waar de basis al in zit.
Ik heb ook liever een 3 jarige schone lei dan een verreden 8 of 9 jarige die nog helemaal moet worden opgeleerd en recht geknutseld. Als ie al gezond is gebleven. Maar er zijn uitzonderingen.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:39

Babootje schreef:
Padoertje schreef:
Wat me wel opvalt is het hoge aantal particuliere paarden die tussen de 8-14 jaar zijn en die echt alleen maar recreatief in de achtertuin hebben gelopen en nooit instructie hebben gehad. Veelal de gedwongen verkoop waar bijna nul investering in is gedaan. Daar moet je dan net doorheen kunnen kijken. Maar vaak haken kopers daarop af, want ze willen een paard met sportuitslagen, schoolmaster, pavo beweger, bomproof en een kind van 6 moet erop, maar dan wel voor dezelfde prijs als die recreatieve die in de achtertuin staat :P


Veel van die paarden zijn die van de "niet klikkende combinaties". Kopers met niet al te veel ervaring die dan denken "goedkoper" uit te zijn met het kopen van een groen paard. Vaak is het dan ook nog een sportpaard met dito karakter. En die er dan achter komen dat ze dat helemaal niet kunnen rijden en er bang van worden. Geen geld hebben (of geen geld voor over hebben) om een paard nog te laten beleren. En die belanden dan in de achtertuin of bij een handelaar die er ook geen drol voor geeft. Vervolgens gaan die paarden dan ook van hand tot hand omdat ze voor de puur recreatieve ruiter net te scherp zijn. Of blijven in de achtertuin omdat de eigenaar altijd nog hoopt op een koper die er goed geld voor geeft.
Voor de prof ruiter zijn deze paarden niet interessant/vaak al te oud. En profruiters kopen liever paarden waar de basis al in zit.
Ik heb ook liever een 3 jarige schone lei dan een verreden 8 of 9 jarige die nog helemaal moet worden opgeleerd en recht geknutseld. Als ie al gezond is gebleven. Maar er zijn uitzonderingen.


Ik denk dat dit met de huidige prijzen alleen maar vaker voor gaat komen.
Paarden die "al wat kunnen" zijn enorm duur in aanschaf en omdat veel mensen dat niet kunnen betalen gaan ze dan voor een jonger en onervaren exemplaar waarbij lastiger in te schatten is of het een match is. Plus men moet nog zien of ze het inderdaad qua kunde aan kunnen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de prijzen te hoog zijn van paarden, maar wel dat brave goed opgeleide paarden en pony's voor de doorsnee paardeneigenaar moeilijk betaalbaar zijn.

Besje

Berichten: 828
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:36

hier sluit ik mij ook wel bij aan.

Ik zou liefst een 5 max 8 jarige merrie kopen die al wat kent, moet niet super veel ervaring hebben, maar de prijzen die ze daarvoor vragen momenteel zijn gewoon over the top voor ons. Dus ik kijk nu naar de kleinere 2-3-4 jarigen. Gelukkig wel ervaring genoeg om zelf op te leiden, maar ook niet mijn initiële keuze dus...

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:50

Besje schreef:
hier sluit ik mij ook wel bij aan.

Ik zou liefst een 5 max 8 jarige merrie kopen die al wat kent, moet niet super veel ervaring hebben, maar de prijzen die ze daarvoor vragen momenteel zijn gewoon over the top voor ons. Dus ik kijk nu naar de kleinere 2-3-4 jarigen. Gelukkig wel ervaring genoeg om zelf op te leiden, maar ook niet mijn initiële keuze dus...


Wat zijn de prijzen daarvoor dan? Ik heb echt het idee dat het terugloopt.

Besje

Berichten: 828
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:11

Laatste die ik zag was een 4 jarige, niet zadelmak €15.000

in België staan de vp nog hoog, of ze dat er ook voor krijgen... :Y)

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:38

Besje schreef:
Laatste die ik zag was een 4 jarige, niet zadelmak €15.000

in België staan de vp nog hoog, of ze dat er ook voor krijgen... :Y)


Ligt echt ook wel aan de kwaliteit maar dat is wel de prijs voor een 3-jarig gezond (sport)paard. :j
Sportpaard wordt het tegenwoordig ook al snel genoemd. Van een 3-jarige weet je natuurlijk nog niet heel veel. Maar met 3 goede ruime gangen, taktmatig goed, beetje leuk voorkomen is dat een normale prijs.
Kleintjes (die dus nog in de paardenmaat moeten groeien) kun je nog wel eens wat goedkoper kopen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:48

Dat is ook niet meer dan de kostprijs

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:50

fokfanaat schreef:
Dat is ook niet meer dan de kostprijs

Dat klopt.

Padoertje
Berichten: 1545
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:04

Hier is er vanmorgen eentje ongezien en obv filmpjes en keuringsrapport verkocht voor >25k en ook al opgehaald. 5 jarige, niet geklasseerd, wel jonge paarden competitie gelopen en destijds 2e bezichtiging. Was een trainingspaard wat in Duitsland naar een jonge amazone gaat. Er is geen pijl op te trekken mbt verkoop momenteel..

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:10

Padoertje schreef:
Hier is er vanmorgen eentje ongezien en obv filmpjes en keuringsrapport verkocht voor >25k en ook al opgehaald. 5 jarige, niet geklasseerd, wel jonge paarden competitie gelopen en destijds 2e bezichtiging. Was een trainingspaard wat in Duitsland naar een jonge amazone gaat. Er is geen pijl op te trekken mbt verkoop momenteel..


Ja klopt. En je moet ook maar net het goede netwerk hebben als verkoper.
Maar dat zijn dan toch vaak wel de iets beter bewegende paarden.
Ik had het over 3 gewone goede gangen, niet spectaculair. Maar die kunnen je soms ook goed verrassen.

Padoertje
Berichten: 1545
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:18

Ja klopt Babootje. Al kun je als handige ruiter een degelijke beweger ook expressiever laten bewegen. Dan maakt de ruiter het paard echt zoveel beter en dan krijg je ineens de reacties van ‘had ik dat geweten, dan had ik hem niet laten staan’ :')
Maar die ruiters zijn tegenwoordig ook dun gezaaid.

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:42

Dat stukje kostprijs gaat toch voor een particulier helemaal niet op? Leuk idee als we het hebben over fokkers en handelaren, maar alles wat daarna komt, heeft daar toch helemaal niets mee te maken? Ik heb toevallig van de week nog eens op mp gekeken en dan kom ik genoeg leuke paarden tegen onder de 8k. Het zullen geen wereldbewegers zijn. Maar voor een hobbyist prima na te rijden.

Eef_Bam

Berichten: 4108
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:03

Door de hoge inflatie is alles duurder, ook de paarden. Maar het budget van de meeste amateurs is niet zo sterk meegegroeid. Heb het idee dat er daardoor ook meer kapotte en gevaarlijke paarden in de handel blijven. Genoeg mensen die nog wel een paard willen kopen voor prijzen die 10 jaar geleden normaal waren. Er zullen echt wel een paar gezonde tussen zitten. Maar het merendeel van de dieren onder de 8k is toch wel iets mis mee of heel groen.

En veel mensen die dan
inderdaad maar voor onbeleerd of groen gaan ivm budget. En onwijs onderschatten hoe moeilijk het is om een paard goed op te leiden. En dan vervolgens nog een fortuin kwijt zijn aan lessen, therapeuten en trainers omdat het allemaal niet zo goed gaat :Y) .

ikke

Berichten: 37589
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:06

Eef_Bam schreef:
Door de hoge inflatie is alles duurder, ook de paarden. Maar het budget van de meeste amateurs is niet zo sterk meegegroeid. Heb het idee dat er daardoor ook meer kapotte en gevaarlijke paarden in de handel blijven. Genoeg mensen die nog wel een paard willen kopen voor prijzen die 10 jaar geleden normaal waren. Er zullen echt wel een paar gezonde tussen zitten. Maar het merendeel van de dieren onder de 8k is toch wel iets mis mee of heel groen.

En veel mensen die dan
inderdaad maar voor onbeleerd of groen gaan ivm budget. En onwijs onderschatten hoe moeilijk het is om een paard goed op te leiden. En dan vervolgens nog een fortuin kwijt zijn aan lessen, therapeuten en trainers omdat het allemaal niet zo goed gaat :Y) .

Die ervaring deel ik niet.....

Je vergeet voor het gemak ook maar even dat een heleboel mensen helemaal niet zitten te wachten op welk uiterlijk vertoon dan ook. Gewoon simpel, gezond, betrouwbaar is nog steeds te vinden voor een simpele prijs, voor de mensen die paard belangrijker vinden dan uiterlijk vertoon of grootspraak op een forum.

Padoertje
Berichten: 1545
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:16

Nee, maar jij kunt ze altijd vinden op internet. Gek genoeg de meeste zoekers hier op het forum niet :')

Het is ook net wat iemand aanspreekt. De een is gek van schimmel of bont en de ander vindt dat misschien verschrikkelijk. Dus uiterlijk vertoon speelt wel degelijk een rol. En mijn ervaring is toch echt dat de meeste mensen wel dat beetje extra zoeken in een paard. En ja dat kost geld. Niet iedereen zoekt een lieve recreatieve grasmaaier voor in de achtertuin.

Voor betrouwbaarheid betaal je nu eenmaal ook. Niets voor niks dat maneges geen nieuwe aanwas kunnen kopen. Of voor meer dan 8k wat ze eigenlijk niet willen uitgeven en zelfs dan hebben ze een dier waar al artrose is geconstateerd.

Eef_Bam

Berichten: 4108
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:32

Ja ikke alleen jij weet ze wel te vinden , jij hebt ook hele bijzondere gaven en kan ook aan de buitenkant al zien of ze gezond zijn :+. Maar voor alle gewone stervelingen is het niet zo eenvoudig.

Simpel, gezond en betrouwbaarder is dankzij de moderne fokkerij heel lastig te vinden. Want niemand wil veel betalen voor een simpel braaf dier, zoals je zelf ook al demonstreert. Er is gefokt op groot bewegend en sensibel omdat bij die sportdoelgroep het geld zit. Karakter vinden heel veel mensen belangrijk, maar niet als dat geld moet kosten :7 . Als mensen wat meer zouden betalen voor brave recreatiepaarden zouden er ook meer gefokt worden. Een brave simpele kost net zoveel om op te fokken als een sportpaard.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:10

Maar de mensen willen die simpele brave niet kopen. Die zijn ook nog steeds gefokt hoor en ook te koop, maar mensen hebben daar helemaal geen geld voor over.
Of ze kopen een groene die met goede opleiding dat paard had kunnen worden, maar ze kunnen het zelf niet en dan wordt het paard toch niet dat brave fijne paard wat ze wilden.

Ik kende er meerdere en die hebben maanden te koop gestaan. Niet knap genoeg, geen goede bewegingen en noem maar op. Wel gezond en goed opgeleid. Die zijn naar het buitenland gegaan allemaal, wat eerst afgehouden werd door verkopers.

ikke

Berichten: 37589
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:17

Eef_Bam schreef:
Ja ikke alleen jij weet ze wel te vinden , jij hebt ook hele bijzondere gaven en kan ook aan de buitenkant al zien of ze gezond zijn :+. Maar voor alle gewone stervelingen is het niet zo eenvoudig.

Simpel, gezond en betrouwbaarder is dankzij de moderne fokkerij heel lastig te vinden. Want niemand wil veel betalen voor een simpel braaf dier, zoals je zelf ook al demonstreert. Er is gefokt op groot bewegend en sensibel omdat bij die sportdoelgroep het geld zit. Karakter vinden heel veel mensen belangrijk, maar niet als dat geld moet kosten :7 . Als mensen wat meer zouden betalen voor brave recreatiepaarden zouden er ook meer gefokt worden. Een brave simpele kost net zoveel om op te fokken als een sportpaard.

Nee, ik ben een van de weinigen die dat hier neer zet. De rest heeft dit topic helemaal niet nodig om dat gewone, pretentieloze maar betrouwbare paard te vinden.
Net als dat je de connecties moet hebben om 25k+ voor een paard te kunnen vangen, zo heb je ook je connecties nodig om die pretentieloze, betrouwbare paardjes in incourante maar werkbare uitvoering te vinden.

MarjanB

Berichten: 16480
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:41

Hier nog zo’n iemand die ook voor normaal geld normale paarden kan vinden. Heb nu wel een project maar tijdens m’n zoektocht heb ik echt wel leuke paarden gezien en aangeboden gekregen voor onder de 6k. Iedereen wil meer dan Z rijden maar vergeet dat je daarvoor zelf ook talent nodig hebt en je een combinatie moet worden met welk paard je ook koopt. En dat laatste kost je toch wel een half jaar tot een jaar. Dus tja iedereen wil zo veel en is het ook echt nodig om lol te hebben?

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 23:22

Hier ook een normaal paard voor normaal geld gekocht. Het kan prima, maar je moet wel even wat verder kijken dan je neus lang is. En je eigen eisen bijstellen, een jong Z paard ga je niet voor weinig vinden, maar een paard dat niet geklasseerd en 10+ is hoeft niet duur te zijn (en ook niet per se stuk, niet iedereen heeft ambitie in de dressuurring ;) ).