Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:06

Volgens mij is het heel simpel bij profs, is er aan te verdienen dan is het de moeite waard om in te investeren. Die hele talentvolle met chip die GP niveau loopt verkoopt wel, maar om aan te verdienen moet deze ook goedkoper ingekocht zijn.
Als een paard super is op de rontgen maar hij heeft niet genoeg talent dan zal die ook altijd minder opbrengen. Het gaat om het hele plaatje.

De wat minder getalenteerde die ook niet perfect is op de foto zal het nooit opleveren dus niet de moeite waard om op te leiden/ in te investeren.

Het ligt ook heel erg aan de doelgroep, sommige landen doen helemaal niet zo moeilijk over geen schone foto's en bij andere landen zijn ze er juist heel kritisch op.

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:41

Elisa2 schreef:
Volgens mij is het heel simpel bij profs, is er aan te verdienen dan is het de moeite waard om in te investeren. Die hele talentvolle met chip die GP niveau loopt verkoopt wel, maar om aan te verdienen moet deze ook goedkoper ingekocht zijn.
Als een paard super is op de rontgen maar hij heeft niet genoeg talent dan zal die ook altijd minder opbrengen. Het gaat om het hele plaatje.

De wat minder getalenteerde die ook niet perfect is op de foto zal het nooit opleveren dus niet de moeite waard om op te leiden/ in te investeren.

Het ligt ook heel erg aan de doelgroep, sommige landen doen helemaal niet zo moeilijk over geen schone foto's en bij andere landen zijn ze er juist heel kritisch op.

En precies daar zit 'm de crux!

Handelaren willen eraan verdienen en hebben er dus belang bij dat iedereen gelooft dat er niks fatsoenlijks te koop is onder de 10k en dat je beter begint bij 15k.
Maar die handelaren komen bij diezelfde particulier niet inkopen voor 10k. Die particulier met z'n fatsoenlijke paard mag in z'n handjes knijpen als ie 5k krijgt!

waarom mag die handelaar wel inkopen voor 5k en ik die paarden niet voor z'n neus kapen voor 5,5?

DAT is.nwaar gezever in dit topic steeds weer op terug komt en wat aardig strontvervelend begint te worden en de aardige mensen weg houdt. Die hebben jullie gezever namelijk helemaal niet nodig!

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:54

ruitje schreef:
Maar nogmaals: ik ben niet voor of tegen ofzo, ik noemde dit als reden voor de hogere prijzen. En daar moet je dan ( sorry :') voor wie ik beledig) niet over 'zeuren' als amateur die 10.000 meer moet betalen voor een RX schoon paard, want eigenlijk is wat je doet: die 10.000 inwisselen voor 10.000 die je later niet wil uitgeven.

Daar is toch ook niet iets mis mee ofzo? Maar ik denk dus dat er in wezen niet betaald word voor het RX schone paard, maar voor het niet emotioneel aankunnen vroeg afscheid te nemen van een paard?


Als je geluk hebt. Want die 10.000 minder uitgeven kan er ook toe leiden dat je helemaal geen paard meer hebt en 10.000 meer uitgeven niet meer gaat hoe graag je dat ook zou willen.
Dat is voor zowel de prof als de amateur vervelend en verdrietig.

MarjanB

Berichten: 16526
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:01

Maar goed, je kan nog een paard kopen, helemaal perfect op de foto’s en die breekt twee dagen later z’n been. Of een maand later een peesblessure..

En er zijn ook zat paarden voor onder de 10 die röntgen goed zijn. Die van mij is ook inclusief hals en rug goed en die heb ik voor iets meer dan 3 gekocht. Tja t is een scherpe gevoelige merrie maar ook geen gek beest ofzo.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:08

Elisa2 schreef:
Volgens mij is het heel simpel bij profs, is er aan te verdienen dan is het de moeite waard om in te investeren. Die hele talentvolle met chip die GP niveau loopt verkoopt wel, maar om aan te verdienen moet deze ook goedkoper ingekocht zijn.
Als een paard super is op de rontgen maar hij heeft niet genoeg talent dan zal die ook altijd minder opbrengen. Het gaat om het hele plaatje.

De wat minder getalenteerde die ook niet perfect is op de foto zal het nooit opleveren dus niet de moeite waard om op te leiden/ in te investeren.

Het ligt ook heel erg aan de doelgroep, sommige landen doen helemaal niet zo moeilijk over geen schone foto's en bij andere landen zijn ze er juist heel kritisch op.


Een prof betaalt niet minder voor een paard dan een amateur. Niet bij de fokker en ook niet als het paard Z loopt. Het geld verdienen aan een paard zit hem echt in de opleiding. Van groen naar Z. En verder.
Veel profs beginnen niet eens aan een paard tot Z opleiden; duurt veel te lang en er zit ook nog steeds een risico aan. Een Z opgeleid paard dat gezond is en verder kan heeft heeft de "basisschool" doorlopen en kan naar de paardenuniversiteit. In de paardenuniversiteit kan een paard zeker nog 3 of meer x "over de kop" gaan in waarde. Daar zit de winst voor de prof. Niet omdat hij het paard goedkoper koopt.

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:17

Ik kocht mijn destijds 4-jarige röntgenologisch ggk ruin ook voor minder dan 5K. Gewoon een lief, braaf dier met functionele gangen, niet spectaculair maar voor mijn doel (lange bosritten, dressuur lesjes en sprongetje) Super geschikt. Eigenlijk het type wat veel mensen zoeken. Imo moet je dat soort paarden zoeken met een vergrootglas want die komen gewoon niet veel te koop. Of ze mankeren wat of zijn verreden. Zijn ze dat niet is het ook logisch dat je er meer voor betaald maar dat hoeft uiteraard ook geen 15K te zijn

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:31

MarjanB schreef:
Maar goed, je kan nog een paard kopen, helemaal perfect op de foto’s en die breekt twee dagen later z’n been. Of een maand later een peesblessure..


Dat kan altijd natuurlijk. Maar als je je paard moet laten inslapen op iets wat je had kunnen weten is dat erg zuur.

MarjanB schreef:
En er zijn ook zat paarden voor onder de 10 die röntgen goed zijn. Die van mij is ook inclusief hals en rug goed en die heb ik voor iets meer dan 3 gekocht. Tja t is een scherpe gevoelige merrie maar ook geen gek beest ofzo.


Maar ook al heb RX laten keuren dan weet je nog niet helemaal zeker of het paard goed is. Daarvoor zou je ook de pezen moeten laten scannen. Bij spring gefokte paarden vooral voor. Maar ik zou alle 4 doen.

Een kennis van mij dacht ook het paard van dr leven gekocht te hebben. En het was ook nog een duur paard.
Als ze met hem op wedstrijd kwam waren er altijd wel geïnteresseerden om het paard van haar te kopen. Er werd een keer 5 ton voor geboden. Maar een aantal maanden later sprong hij niet meer. Begon langs de sprongen te lopen. Paard onderzocht en toe bleek het paard een flinke peesblessure te hebben, naast een oudere blessure die wel 5 cm groot was geweest. Dat paard was eigenlijk nooit meer geschikt geweest voor de springsport. Ze heeft haar verlies genomen en het paard voor een appel en een ei verkocht (en dan is 3000 voor zo'n paard ook een appel en een ei) met het hele verhaal erbij aan een recreant die er af en toe mee rijdt en verder staat ie in de wei. En dat gaat prima.
Dit kom je dus heel veel tegen. Soms wordt het erbij gezegd maar soms ook niet.

Er is meestal wel een reden dat een paard t niet meer doet in de sport, staakt of wat dan ook. En dan kom je vaak ook wel terecht in de weke delen problemen, die niet altijd makkelijk te vinden zijn.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:47

kyrkelover schreef:
Joh ik denk dat er neer paarden niet goed dan wel goed zijn op de foto die presteren.
In de tijd dat ik op de kliniek werkte hadden we 5 operaties per dag ongeveer jaarrond. 80% daarvan chip en ocd operaties bij rijpaarden. Vandaag was ik er toevallig weer voor iets anders. Staan momenteel 35 paarden... op 2 na alles rijpaarden voor been operaties.


Ik denk dat dat ook wel komt doordat RX keuren veel gewoner is geworden en dus veel meer gedaan wordt dan in het verleden. Daarnaast is het inzicht ook echt veranderd bij veeartsen dat het laten verwijderen van chips beter is dan deze te laten zitten ook al is het paard klinisch goed. Plus dat dit soort operaties met het vooruitschrijden van de techniek veel eenvoudiger zijn geworden en ook goedkoper. Paarden hoeven er vaak niet eens meer voor onder narcose waardoor opereren ook minder risicovol is. Er is al een aantal klinieken die dit soort operaties staand kunnen uitvoeren.

kyrkelover schreef:
J
Daarnaast zie ik op mijn huidige werk wekelijks een 5 a 600 springpaarden door de ring komen. Veelal voor de handel. Presteren ze dan is die bemerking helemaal geen issue. Dus ja ik ga echt wel met ruitje mee. Veel goede paarden worden ook onderling verkocht/in ander segment. Dus ook voor verkoop maakt die mindere foto dan niet zo uit mits ze presteren.


Het ligt er natuurlijk helemaal aan om wat voor bemerking het gaat. En hoe oud het paard is en hoe het ermee functioneert. Een springpaard i.c.m. een peesblessure is voor de springtoekomst voor dat paard absoluut een issue.

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:59

ikke schreef:
kyrkelover schreef:
Joh ik denk dat er neer paarden niet goed dan wel goed zijn op de foto die presteren.
In de tijd dat ik op de kliniek werkte hadden we 5 operaties per dag ongeveer jaarrond. 80% daarvan chip en ocd operaties bij rijpaarden. Vandaag was ik er toevallig weer voor iets anders. Staan momenteel 35 paarden... op 2 na alles rijpaarden voor been operaties.

Daarnaast zie ik op mijn huidige werk wekelijks een 5 a 600 springpaarden door de ring komen. Veelal voor de handel. Presteren ze dan is die bemerking helemaal geen issue. Dus ja ik ga echt wel met ruitje mee. Veel goede paarden worden ook onderling verkocht/in ander segment. Dus ook voor verkoop maakt die mindere foto dan niet zo uit mits ze presteren.

En die paarden gaan voor 15k van de hand?


En voor nog wel heeeel veeeeeel meer......

3heathcliff5
Berichten: 469
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:16

Interessante discussie, maar die is toch niet van toepassing voor de gemiddelde zoeker hier? Mensen laten zich makkelijk gek maken door een heel goed en duur paard te kopen. De realiteit is dat de meeste ruiters ook met een goed sportpaard niet in het 1.30 of in de Grandprix eindigen. Het goede sportpaard dat voor de gemiddelde ruiter binnen bereik ligt, is hetzelfde goede sportpaard dat door de prof niet goed genoeg bevonden wordt voor het echte werk. Als amateur koop je naar mijn idee in de 10-20k categorie al snel een heel mooi paard waar je niet verder mee komt dan die geinige kruising in de stal naast je. De een heeft daar geld voor over en de ander niet.
Mijn idee is dan dat je er beter eentje kan kopen waar vooraf zo min mogelijk risico’s aan vast kleven.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:23

De gewone mens betaald niet ff 10000-15000€ voor een paard en zeg dan …..dat je gemiddeld 4-5 jaar met een paard doet

Dan ben je in 10 jaar zeker 25000€ lichter alsof dat voor iedereen haalbaar is.

Ik heb redelijk “geluk” gehad paard is nu 13 jaar in bezit niks meer waard maar voor mij ook niet meer betrouwbaar ben er 3 weken geleden vanaf gegooid en helaas voel ik het nog steeds.
Nu twijfel ik zo….gaan we door… tot de dood ons scheidt wetend dat dit haar gedrag is…. Ik vind dit niet leuk dat schrik gedrag en snelle bokken en iets snel zien in de verte en overdreven op reageren maar ze is wel mijn vriendin.
Over 5 jaar komt er wel een 2e bij waar mijn kind op kan zal een pony worden.

Of gaan we zoeken en laat er nou op MP meer dan 7 paarden zijn die me aanspreken vanaf 7000-15000€
Maar …blijven ze gezond…… zijn ze braaf.
15000€ vind ik een boel geld en als ik dat moet sparen excl alleen voor een paard want he ik heb een auto, kinderen, huis dan ben ik echt wel jaartje of 5 bezig, dan vind ik 7000€ ook veel geld ben je ook wel aantal maanden mee bezig

Vind dure hobby paard kopen ….. iets wat niet meer zo makkelijk gaat. Vroeger werkte ik fulltime, geen kinderen en dan gaat sparen wel wat sneller
Laatst bijgewerkt door tita op 28-04-24 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16526
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:51

Nou dat, het is gewoon onbegonnen werk voor veel mensen. En dan zie je een tinker van een oud stalgenoot voor 8k voorbij komen met een hele lijst erbij van eigenlijk bemerkingen en dat ze geen match zijn maar dat ie wel braaf is. _O- nou dat ding is zo onopgevoed als wat, de hoefsmid vervloekt hem en hoopt maar dat ze er niet bij is als hij hem bekapt want dan kan ie hem even op z’n plek zetten en dan is ie braaf.

En dan denk ik, hoe kan het ooit dat iemand een leuk normaal paard voor hetzelfde geld kan vinden? Dit soort dingen konden vroeger echt niet :+

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:04

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Volgens mij is het heel simpel bij profs, is er aan te verdienen dan is het de moeite waard om in te investeren. Die hele talentvolle met chip die GP niveau loopt verkoopt wel, maar om aan te verdienen moet deze ook goedkoper ingekocht zijn.
Als een paard super is op de rontgen maar hij heeft niet genoeg talent dan zal die ook altijd minder opbrengen. Het gaat om het hele plaatje.

De wat minder getalenteerde die ook niet perfect is op de foto zal het nooit opleveren dus niet de moeite waard om op te leiden/ in te investeren.

Het ligt ook heel erg aan de doelgroep, sommige landen doen helemaal niet zo moeilijk over geen schone foto's en bij andere landen zijn ze er juist heel kritisch op.


Een prof betaalt niet minder voor een paard dan een amateur. Niet bij de fokker en ook niet als het paard Z loopt. Het geld verdienen aan een paard zit hem echt in de opleiding. Van groen naar Z. En verder.
Veel profs beginnen niet eens aan een paard tot Z opleiden; duurt veel te lang en er zit ook nog steeds een risico aan. Een Z opgeleid paard dat gezond is en verder kan heeft heeft de "basisschool" doorlopen en kan naar de paardenuniversiteit. In de paardenuniversiteit kan een paard zeker nog 3 of meer x "over de kop" gaan in waarde. Daar zit de winst voor de prof. Niet omdat hij het paard goedkoper koopt.


Ik zeg niet dat een prof minder voor een paard betaald, ik zeg dat deze er naar ratio meer uit kan halen. Ieder paard met een chipje kost minder dan zonder chipje. En opleiden naar het Z is voor een prof een peulenschilletje wat binnen 1/2 jaar klaar is. Als het paard dan wel talentvol genoeg is kan deze alsnog winst opleveren. Zeker als het ook succesvol jonge paarden competities loopt etc.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:07

ikke schreef:
Elisa2 schreef:
Volgens mij is het heel simpel bij profs, is er aan te verdienen dan is het de moeite waard om in te investeren. Die hele talentvolle met chip die GP niveau loopt verkoopt wel, maar om aan te verdienen moet deze ook goedkoper ingekocht zijn.
Als een paard super is op de rontgen maar hij heeft niet genoeg talent dan zal die ook altijd minder opbrengen. Het gaat om het hele plaatje.

De wat minder getalenteerde die ook niet perfect is op de foto zal het nooit opleveren dus niet de moeite waard om op te leiden/ in te investeren.

Het ligt ook heel erg aan de doelgroep, sommige landen doen helemaal niet zo moeilijk over geen schone foto's en bij andere landen zijn ze er juist heel kritisch op.

En precies daar zit 'm de crux!

Handelaren willen eraan verdienen en hebben er dus belang bij dat iedereen gelooft dat er niks fatsoenlijks te koop is onder de 10k en dat je beter begint bij 15k.
Maar die handelaren komen bij diezelfde particulier niet inkopen voor 10k. Die particulier met z'n fatsoenlijke paard mag in z'n handjes knijpen als ie 5k krijgt!

waarom mag die handelaar wel inkopen voor 5k en ik die paarden niet voor z'n neus kapen voor 5,5?

DAT is.nwaar gezever in dit topic steeds weer op terug komt en wat aardig strontvervelend begint te worden en de aardige mensen weg houdt. Die hebben jullie gezever namelijk helemaal niet nodig!


Verschil zit hem in dat de handelaar er waarde in kan rijden en de gemiddelde amateur niet. Dat is waar deze handelaar aan verdient en dat is terecht. Zadelmak maken en gewoon een goede basis geven waardoor het een braaf paard is. Dat is wat de meeste mensen willen, alleen niet voor willen betalen.

Zonnebloem24
Berichten: 62
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:51

Blegh wat is verkopen toch vervelend.
Mijn paard wordt morgen opgehaald door nieuwe eigenaar maar hoor helemaal niets meer en reageren ook niet op mijn appjes.
Heel vervelend want ik heb daardoor andere kijkers afgezegd.

Alja

Berichten: 25639
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:57

Zonnebloem24 schreef:
Blegh wat is verkopen toch vervelend.
Mijn paard wordt morgen opgehaald door nieuwe eigenaar maar hoor helemaal niets meer en reageren ook niet op mijn appjes.
Heel vervelend want ik heb daardoor andere kijkers afgezegd.


Maar het kan ook andersom, dat je afspreekt een paard op te halen en dat je geen contact meer krijgt met de verkopende partij.
Ga je dan ook gewoon heen zonder duidelijke afspraak?

Balou_k

Berichten: 14078
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:59

Zonnebloem24 schreef:
Blegh wat is verkopen toch vervelend.
Mijn paard wordt morgen opgehaald door nieuwe eigenaar maar hoor helemaal niets meer en reageren ook niet op mijn appjes.
Heel vervelend want ik heb daardoor andere kijkers afgezegd.


Heb je al geprobeerd te bellen? Is er een aanbetaling gedaan oid?

Zonnebloem24
Berichten: 62
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:11

Nee Alja, ik zou niet zomaar ergens heen rijden zonder specifieke afspraak.


@Balou: Ik ga haar einde middag inderdaad even proberen te bellen als ik nog niets heb gehoord.
Er is ook geen aanbetaling gedaan.

StalNollie

Berichten: 9154
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:26

ikke schreef:
Elisa2 schreef:
Volgens mij is het heel simpel bij profs, is er aan te verdienen dan is het de moeite waard om in te investeren. Die hele talentvolle met chip die GP niveau loopt verkoopt wel, maar om aan te verdienen moet deze ook goedkoper ingekocht zijn.
Als een paard super is op de rontgen maar hij heeft niet genoeg talent dan zal die ook altijd minder opbrengen. Het gaat om het hele plaatje.

De wat minder getalenteerde die ook niet perfect is op de foto zal het nooit opleveren dus niet de moeite waard om op te leiden/ in te investeren.

Het ligt ook heel erg aan de doelgroep, sommige landen doen helemaal niet zo moeilijk over geen schone foto's en bij andere landen zijn ze er juist heel kritisch op.

En precies daar zit 'm de crux!

Handelaren willen eraan verdienen en hebben er dus belang bij dat iedereen gelooft dat er niks fatsoenlijks te koop is onder de 10k en dat je beter begint bij 15k.
Maar die handelaren komen bij diezelfde particulier niet inkopen voor 10k. Die particulier met z'n fatsoenlijke paard mag in z'n handjes knijpen als ie 5k krijgt!

waarom mag die handelaar wel inkopen voor 5k en ik die paarden niet voor z'n neus kapen voor 5,5?

DAT is.nwaar gezever in dit topic steeds weer op terug komt en wat aardig strontvervelend begint te worden en de aardige mensen weg houdt. Die hebben jullie gezever namelijk helemaal niet nodig!

Voor die 500 verschil is de handelaar de makkelijkste weg zonder gezeik.

Cjuan
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-19

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:54

Hoe doen jullie het met een paard kopen en een stal vinden? Welke als eerste?

Ik heb mijn stal laten gaan toen mijn merrie is gegaan, het koste waar ik stond teveel geld per maand om het aan te houden en ik wist toen niet of ik een ander wilde... Nu ben ik bij een paard geweest waar ik voor de tweede keer wil gaan kijken maar het zit in mijn achterhoofd dat ik geen stal heb als ik haar wel wilt kopen… had niet verwacht dat ik zo snel één leukerd zou tegenkomen!

Ik ben bang dat ik pas 1 juni plek heb, hoe regel je dat met verkoper? Heeft iemand hier ervaring mee? Aanbetaling doen of iets?

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:34

Zonnebloem24 schreef:
Blegh wat is verkopen toch vervelend.
Mijn paard wordt morgen opgehaald door nieuwe eigenaar maar hoor helemaal niets meer en reageren ook niet op mijn appjes.
Heel vervelend want ik heb daardoor andere kijkers afgezegd.

Tja een paard is pas verkocht als hij is betaald en opgehaald of geleverd. Anders krijg je gevallen van toch geen zin meer of geen geld of ander paard gevonden of wat dan ook. Ik zou ze berichten dat, als ze morgen op de afgesproken tijd er niet zijn, dat je dan weer andere belangstellenden laat komen. Zo vaak zie je advertenties: "Wegens niet nakomen afspraken opnieuw te koop aangeboden....."

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:36

Cjuan schreef:
Hoe doen jullie het met een paard kopen en een stal vinden? Welke als eerste?

Ik heb mijn stal laten gaan toen mijn merrie is gegaan, het koste waar ik stond teveel geld per maand om het aan te houden en ik wist toen niet of ik een ander wilde... Nu ben ik bij een paard geweest waar ik voor de tweede keer wil gaan kijken maar het zit in mijn achterhoofd dat ik geen stal heb als ik haar wel wilt kopen… had niet verwacht dat ik zo snel één leukerd zou tegenkomen!

Ik ben bang dat ik pas 1 juni plek heb, hoe regel je dat met verkoper? Heeft iemand hier ervaring mee? Aanbetaling doen of iets?


Dat zou ik niet doen. Beter is het om eerst je stal te regelen en als je het paard gekocht hebt m ook direct laten komen. Want pas als het paard bij jou thuis staat kun je pas zien wat voor "vlees je in de kuip hebt" of dat er misschien toch verborgen gebreken zijn.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:46

Babootje schreef:
Cjuan schreef:
Hoe doen jullie het met een paard kopen en een stal vinden? Welke als eerste?

Ik heb mijn stal laten gaan toen mijn merrie is gegaan, het koste waar ik stond teveel geld per maand om het aan te houden en ik wist toen niet of ik een ander wilde... Nu ben ik bij een paard geweest waar ik voor de tweede keer wil gaan kijken maar het zit in mijn achterhoofd dat ik geen stal heb als ik haar wel wilt kopen… had niet verwacht dat ik zo snel één leukerd zou tegenkomen!

Ik ben bang dat ik pas 1 juni plek heb, hoe regel je dat met verkoper? Heeft iemand hier ervaring mee? Aanbetaling doen of iets?


Dat zou ik niet doen. Beter is het om eerst je stal te regelen en als je het paard gekocht hebt m ook direct laten komen. Want pas als het paard bij jou thuis staat kun je pas zien wat voor "vlees je in de kuip hebt" of dat er misschien toch verborgen gebreken zijn.

Ik heb zoiets ook wel eens gehad. Ik zou pas na ruim een maand de beoogde pensionplek kunnen krijgen. Echter ik ga geen risico lopen dat het paard dan aan een ander verkocht is. Ik heb toen een tijdelijke stalling gehuurd voor de tussentijd. Er is altijd wel ergens wat .

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:48

Cjuan schreef:
Hoe doen jullie het met een paard kopen en een stal vinden? Welke als eerste?

Ik heb mijn stal laten gaan toen mijn merrie is gegaan, het koste waar ik stond teveel geld per maand om het aan te houden en ik wist toen niet of ik een ander wilde... Nu ben ik bij een paard geweest waar ik voor de tweede keer wil gaan kijken maar het zit in mijn achterhoofd dat ik geen stal heb als ik haar wel wilt kopen… had niet verwacht dat ik zo snel één leukerd zou tegenkomen!

Ik ben bang dat ik pas 1 juni plek heb, hoe regel je dat met verkoper? Heeft iemand hier ervaring mee? Aanbetaling doen of iets?

Ligt er ook aan waar het paard staat.
Ik heb tot twee keer toe gewoon een poos bij de verkoper in pension gestaan. Als die ene dichterbij geweest was, was ik zelfs nooit verhuisd....

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:48

Ik had al een stal besproken op de stal waar ik een paard bij reed voordat ik m’n eigen paard kocht. De verkopers kwamen m een week of wat na de keuring brengen; zij wilden ook wel zien waar ie terecht kwam en ik had geen trailer dus daar was ik super blij mee. Als je op 1 juni op ‘jouw’ stal terecht kan zou ik dat wel te overzien vinden. Voor eventueel verborgen gebreken heb je dan nog 5 maanden om die te ontdekken :') (niet te hopen). Verkoper moet er wel voor open staan; ik zou het als verkoper wel een risico vinden: er zou in die maand maar wat gebeuren met het dier. Als verkoper zou ik het alleen doen als het paard echt verkocht is en betaald. Koper zou imo dan ook wat stalgeld moeten betalen en draagt het risico