Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16544
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:37

Hoefsmeden… echt daar kan ik wel het eea over vertellen. Maar goed daar is het topic niet voor. Maar je moet tegenwoordig wel zelf echt op blijven letten, er zijn zoveel mensen die ergens een cursus doen, zich iets van masseur, zadelmaker, hoefsmid oid noemen en je van alles wijsmaken. Als je dan met je eerste eigen paard koopt ben je zo heel veel geld verder voordat je ook maar bedenkt dat je met logisch nadenken en trainen je een hoop kan verbeteren aan en voor een paard. Tel daarbij op dat het op stallingen ook niet altijd goed gaat qua ruwvoer of vrije beweging.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:13

Cjuan schreef:
Ik heb net een 5 jarige merrie met een peesblessure te koop gezien voor 6k… wat vinden jullie daar van?

Mijn persoonlijke mening is dat je een ziek of geblesseerd paard niet kunt verkopen. Revalideer het paard eerst.

Cjuan
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:24

anjali schreef:
Cjuan schreef:
Ik heb net een 5 jarige merrie met een peesblessure te koop gezien voor 6k… wat vinden jullie daar van?

Mijn persoonlijke mening is dat je een ziek of geblesseerd paard niet kunt verkopen. Revalideer het paard eerst.


Ik ben met je eens hoor. Ik zie het best vaak voorbij komen tegenwoordig.

Babootje

Berichten: 26412
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:16

anjali schreef:
Cjuan schreef:
Ik heb net een 5 jarige merrie met een peesblessure te koop gezien voor 6k… wat vinden jullie daar van?

Mijn persoonlijke mening is dat je een ziek of geblesseerd paard niet kunt verkopen. Revalideer het paard eerst.


Cjuan schreef:
Ik ben met je eens hoor. Ik zie het best vaak voorbij komen tegenwoordig.


Het is vaak wel een teken aan de wand dat het gaat om een meer ernstige blessure. Anders revalideer je wel zelf

Muze
Berichten: 5316
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:54

Er staan ook echt veel paarden te koop met bemerking en blessure waarbij dan wel gezegd wordt “ er mag niet meer op gereden worden”..
Verbaas me daar steeds weer over.. de kans dat zo’n dier de handel in gaat is toch bizar groot..

StalNollie

Berichten: 9160
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:33

Vorige week heb ik de beslissing gemaakt om een paard dood te laten maken. Omwille van zijn toekomst. Snap niet dat meerdere dit niet doen..

Even gekopieerd en geplakt van mijn Facebook voor de 'korte' situatie schets


Altijd aan staan altijd paniek altijd stress... Na 1.5 jaar aan geduld liefde tijd en veel eten wilde onze Pruske maar niet aarden... Het ging zo leek het zachtjes aan de goede kant in maar helaas ging het toch vaker achterwaarts als voorwaarts... De angst in je ogen de paniek. Het was er werkelijk altijd.

Om een klein simpel voorbeeld te geven, even zo uit de weide halen was al een hele paniek opgave voor je. En als ik eerlijk terug kijk een lekkere poets beurt was voor jou een hele week bijkomen.
En dan was het op bepaalde stukken ook niet veilig voor de persoon aan de grond. Door de angst de deur die soms op een kier stond kon zomaar dichtklappen en dat zorgde voor onveilige niet bedoelde situaties.

We hebben van alles geprobeerd je juist volledig te triggeren door het 'normaal' te laten worden tot volledige weide rust van echt niks verwachten van je maar ook dan stond je aan. En los van dat je groeide niet. Zakken maar dan ook echt zakken voer van Kruiden, SP, paardenmeel, merriebrok, luzerne, potjes gastro aid etc etc alles is voorbij gekomen.
Ook volledig gras combi hooi, alleen hooi /kuil droog / nat... Bedenk het zich en het zit erin. Fotos zijn recent, 1 foto van week of 3 geleden dit was altijd op en af en vaker mager dan 'oke'

Los van alle 'standaart' kosten entingen tandarts, hoefjes heeft het al veel geld gekost. (En nee ook pruske zelf heb ik niet gratis meegekregen) Maar we gaven niet op... Cranio sacraal behandelingen 1 was niet voldoende dus is hij 3x behandeld. Eind vorige maand zelfs nog een foto reading op hem uit laten voeren !!! Daar kwamen herkenbare schokkende dingen uit (pony heeft het eigenlijk nooit goed gehad)...

Maar wat dan... Weidemaatje? Een Pony die niet veilig is je niet kan pakken en ook niet groeit van gras! Nee ik heb prus de rust gegeven die hij verdient. (En de veiligheid voor mens en dier) Heb hem vanmorgen zelf weg gebracht en dat doet pijn maar voelt Oke ⭐ En nee voor sommige die dit gaan denken, er moest geld toe (paspoort was vervangend dus niet geschikt voor...).

Dag lief vriendje mijn clowntje

#verantwoordelijkheidnemen

Zinzi_jewel

Berichten: 8840
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:46

Moeilijk maar het enige juiste Nollie.
Er wordt te vaak de moeilijke keuze vooruit geschoven of uit handen gegeven en we kunnen niet de hele wereld redden.
En sommige dieren zijn beter af als ze de rust mogen krijgen .

Sababber

Berichten: 2719
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:01

Sterkte Nollie :(:)

Zulke beslissingen zijn niet makkelijk om te nemen, maar ik begrijp je keuze hierin volledig. Die verantwoordelijkheid hebben we vind ik ook naar onze dieren toe.

Zelf heb ik vorige zomer een soortgelijke beslissing gemaakt. Het dier heeft 4 jaar alle kansen van de wereld gehad maar, mijn pony was onvoorspelbaar, had allergieën en zomereczeem, viel al jaren van de ene blessure in de andere (had ECVM) en raakte uiteindelijk hoefbevangen. De bevangenheid was voor mij de druppel, het enige wat het dier nog had was zijn onbelaste sprintje op de wei en lekker gras plukken. Een leven op de paddock, zonder de rest van de kudde vond ik voor hem geen optie. Zulke beslissingen zijn ontzettend pijnlijk, maar ik had er niet aan moeten denken om hem weg te geven of te verkopen. Ik kreeg ook opmerkingen over dat hij best nog een lang leven op de paddock had kunnen hebben.. tja, wat is dan de kwaliteit van leven voor het dier? Altijd ingepakt, niet gegarandeerd pijnvrij, alleen op een postzegel van zand..

Bij de aanschaf van een dier ben je verantwoordelijk voor bewaking de kwaliteit van leven, hoe moeilijk de beslissing ook is.. alleen maar respect dat je het dier rust hebt gegund.

Babootje

Berichten: 26412
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:55

StalNollie schreef:
Vorige week heb ik de beslissing gemaakt om een paard dood te laten maken. Omwille van zijn toekomst. Snap niet dat meerdere dit niet doen..

Even gekopieerd en geplakt van mijn Facebook voor de 'korte' situatie schets


Altijd aan staan altijd paniek altijd stress... Na 1.5 jaar aan geduld liefde tijd en veel eten wilde onze Pruske maar niet aarden... Het ging zo leek het zachtjes aan de goede kant in maar helaas ging het toch vaker achterwaarts als voorwaarts... De angst in je ogen de paniek. Het was er werkelijk altijd.

Om een klein simpel voorbeeld te geven, even zo uit de weide halen was al een hele paniek opgave voor je. En als ik eerlijk terug kijk een lekkere poets beurt was voor jou een hele week bijkomen.
En dan was het op bepaalde stukken ook niet veilig voor de persoon aan de grond. Door de angst de deur die soms op een kier stond kon zomaar dichtklappen en dat zorgde voor onveilige niet bedoelde situaties.

We hebben van alles geprobeerd je juist volledig te triggeren door het 'normaal' te laten worden tot volledige weide rust van echt niks verwachten van je maar ook dan stond je aan. En los van dat je groeide niet. Zakken maar dan ook echt zakken voer van Kruiden, SP, paardenmeel, merriebrok, luzerne, potjes gastro aid etc etc alles is voorbij gekomen.
Ook volledig gras combi hooi, alleen hooi /kuil droog / nat... Bedenk het zich en het zit erin. Fotos zijn recent, 1 foto van week of 3 geleden dit was altijd op en af en vaker mager dan 'oke'

Los van alle 'standaart' kosten entingen tandarts, hoefjes heeft het al veel geld gekost. (En nee ook pruske zelf heb ik niet gratis meegekregen) Maar we gaven niet op... Cranio sacraal behandelingen 1 was niet voldoende dus is hij 3x behandeld. Eind vorige maand zelfs nog een foto reading op hem uit laten voeren !!! Daar kwamen herkenbare schokkende dingen uit (pony heeft het eigenlijk nooit goed gehad)...

Maar wat dan... Weidemaatje? Een Pony die niet veilig is je niet kan pakken en ook niet groeit van gras! Nee ik heb prus de rust gegeven die hij verdient. (En de veiligheid voor mens en dier) Heb hem vanmorgen zelf weg gebracht en dat doet pijn maar voelt Oke ⭐ En nee voor sommige die dit gaan denken, er moest geld toe (paspoort was vervangend dus niet geschikt voor...).

Dag lief vriendje mijn clowntje

#verantwoordelijkheidnemen


Sterkte Nollie.
Ik lees dat je er vanalles aan hebt gedaan. Van voer, tandarts, inentingen, fotoreading, craniosacraal. Maar ik mis eigenlijk de veearts in het verhaal. Heb je dat niet overwogen of gewoon niet opgeschreven?

StalNollie

Berichten: 9160
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:19

De veearts die is wel 5x geweest en ook ketting in manen energetic (of hoe je het schrijft). En zal vast meer zijn vergeten op te schrijven

Maar los van dat na 1.5jaar de angst icm met gedrag...het was een ponytje 125 dat is toekomst voor kinderen qua formaat.... Dat risico ging ik niet nemen niet eerlijk naar de pony en eigenaar.

Muze
Berichten: 5316
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:27

Altijd verstandig om gewoon in te slapen in zulke gevallen als hierboven.
Heb de mijne ook net vorige maand moeten laten gaan, hoefbevangenheid dus geen keus meer.
Maar zie zoveel kapotte dieren te koop, ik zou mezelf echt niet meer in de spiegel kunnen aankijken om die te verkopen ( en dan heb ik het niet over een kleine bemerking waarmee een andere ruiter wellicht nog best lekker wat rustige ritjes kan maken maar de dieren die fysiek of mentaal echt echt kapot zijn).
De lol van het rondklikken op advertenties vergaat me echt.

StalNollie

Berichten: 9160
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:34

Het is schrikbarend wat er online staat aan troep.

MarjanB

Berichten: 16544
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:35

Ja het is echt extreem, en veel mensen nemen hun verantwoordelijkheid ook niet met het risico dat zo’n paard alsnog weer in de handel komt. Paar maanden terug ook de moeilijke keuze gehad om kaat te laten gaan. De dierenarts had nog twijfels maar na een extra echo ook niet meer. Ja ze glom als een spiegel en zag er uit of ze nog energie voor 10 had. Maar dat was helaas adrenaline van de pijn.

Muze
Berichten: 5316
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:51

Ja het is idd schrikbarend en ik word er een beetje gemengd boos en verdrietig van.
Hoop maar dat ik toch ergens tegen een nieuw vriendje mag aanlopen maar het is huilen met de pet op.

Babootje

Berichten: 26412
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:38

StalNollie schreef:
De veearts die is wel 5x geweest en ook ketting in manen energetic (of hoe je het schrijft). En zal vast meer zijn vergeten op te schrijven

Maar los van dat na 1.5jaar de angst icm met gedrag...het was een ponytje 125 dat is toekomst voor kinderen qua formaat.... Dat risico ging ik niet nemen niet eerlijk naar de pony en eigenaar.


Daar heb je helemaal gelijk in hoor.

Sababber

Berichten: 2719
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:20

Muze schreef:
Ja het is idd schrikbarend en ik word er een beetje gemengd boos en verdrietig van.
Hoop maar dat ik toch ergens tegen een nieuw vriendje mag aanlopen maar het is huilen met de pet op.


Ik begrijp best dat de moed je een beetje in de schoenen zakt op het moment ja.. -O-

Ik zat toevallig even op marktplaats te kijken, voor een onbeleerde 3 jarige kruising tinker x kwpn met röntgenologisch 2 bemerkingen waardoor alleen geschikt voor recreatie en lichte sport.. vraagprijs €8000 8)7

De andere kant dan nog, bij deze wordt er in ieder geval nog bij vermeld wat er mis mee is.. hoeveel zijn er nog in de handel waar alles in de doofpot wordt gestopt..

Muze
Berichten: 5316
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:24

Ja, die zijn er ook genoeg.
Zie je filmpjes met weggedrukte ruggen, onregelmatig lopende paarden, knarsetanden, of vage omschrijvingen als “ gevoelig met rijden, moet weer even bevestigd worden, al een tijd niet gereden dus wat werk aan, bla bla bla”…
Ik lees door alle regels heen, en dan blijft er maar weinig leuks over.
( voor mij dan, misschien dat het voor de echte sportpaarden in het duurdere segment beter is). Ik wil gewoon een maatje om lekker t bos mee te doorkruisen.
Maar soms denk ik, “ laat maar zitten”.

Zinzi_jewel

Berichten: 8840
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:29

Wat voor type zoek je ,Muze ?!

Soms moet je door een verhaal heen lezen meen ik !
Hoop bla bla vaak

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:43

Bij "tijdje niet gereden" of "moet weer opgepakt" worden gaan bij mij ook de alarmbellen af. Misschien niet altijd terecht.

Juiste beslissing gemaakt zo te lezen Nollie, zulke dieren moet je ook niet in de handel willen doen en als alleen al bestaan zoveel spanning kost dan vreten ze zichzelf helemaal op van binnen. Hoe triest ook.

Ik vind ook dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen, zo'n handels (vaak lijdensweg) moet je een paard niet aan willen doen. Als ze iets mankeren komen ze automatisch in het laagste segment terecht.

Sababber

Berichten: 2719
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:50

Moeilijk hoor, nu moet ik zeggen dat mijn jonge paard bij het bezichtigen ook ging tandenknarsen, hij schacht ook uit na het rijden. Het tandenknarsen deed hij al niet meer toen ik er thuis na een maand voor het eerst op ging. Het uitschachten doet hij nog heel af en toe als er mentaal wat meer van hem gevraagd is onder het zadel. Dat zijn wel dingen die zich met de tijd kunnen verbeteren, maar die garantie krijg je natuurlijk niet, ook afhankelijk van de oorzaak..

Ik ben ook wel benieuwd wat je precies zoekt, ik zag in een eerdere post wat je ongeveer zoekt, maar misschien kun je het hier nog wat specifieker delen zodat we mee kunnen zoeken?

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:57

Muze schreef:
Er staan ook echt veel paarden te koop met bemerking en blessure waarbij dan wel gezegd wordt “ er mag niet meer op gereden worden”..
Verbaas me daar steeds weer over.. de kans dat zo’n dier de handel in gaat is toch bizar groot..

Als er niet meer op gereden "mag" (kan?) worden dan kan hij nog verkocht worden als weidemaatje maar dan wel voor een aangepaste prijs. En dus niet voor duizenden euro's. Als je trouwens zeker wilt zijn dat je paard niet meer bereden wordt dan moet je hem niet verkopen maar zelf houden. Want na verkoop heb je er niets meer over te zeggen.

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:57

Ik ben ook weer op zoek naar een nieuw paard. Ik zoek in het goedkopere segment maar ik stel ook geen hoge eisen. En dat valt dan toch weer niet mee. Nu weet ik ook wel dat juist in die hoek je echt goed moet kijken en wat geluk moet hebben.

Ik zoek een braaf paard om lekker mee te rijden, grondwerk en gewoon samen oud worden. Het liefst een PRE merrie van rond de 1.57. Ze zijn er wel maar er worden toch vaker hengsten of ruinen aangeboden. En dan weer boven de 1.60, mooi kleurtje en super bewegend. En dan vallen ze ook meteen buiten het budget. Dit weekend gaan kijken maar die viel in het echt nogal tegen. Ik zou er naar nog eentje gaan kijken, maar kreeg na een paar keer dat de afspraak verzet werd de ochtend zelf een appje dat de merrie al verkocht was.

En ja, een probleempje met opstappen, even niet gereden, heeft zelfverzekerde ruiter nodig. Die sla ik maar over.

En zo zoeken we rustig verder.

Muze
Berichten: 5316
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:04

Wat ik zoek, Tsja ik zoek vooral een klik eigenlijk.
Bij mijn vorige was het, heel Penny , liefde op t eerste gezicht.
Voorkeur voor ruin of een no nonsense merrie, vanaf 3 jaar. Ongeveer 1.50/1.62
Werkwillig, stoer, geen onzekere introverte paarden maar ook niet eentje die zichzelf zo stoer vindt dat stijgeren, rennen, omdraaien of bokken leuk is.
Nuchter dus, voor met name bosritten en wat soepel makend dressuurwerk, werk aan de hand, “ plezier maken”.
Looplust is prima, graag zelfs. Maar zoek geen dressuur wonder, wedstrijd paard, zeg maar.
Wel wat zwak voor arabieren, dravers en de Spaanse types hoewel die laatsten vaak best verkloot zijn en ook zo sober dat ik enigzins bang ben voor weer een hoefbevangenheid. Dat is echt een van m’n grootste angsten geworden nu.

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:07

Misschien een idee om contact op te nemen met Ruitje voor een leuke draver?

Dartel, zoiets zeg ik gisteren nog voorbij komen in een van de paard zoekt nieuwe stal groepen op Facebook. Merrie schimmel, PRE, niet te groot en super braaf.

Sababber

Berichten: 2719
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:10

Dartel schreef:
Ik ben ook weer op zoek naar een nieuw paard. Ik zoek in het goedkopere segment maar ik stel ook geen hoge eisen. En dat valt dan toch weer niet mee. Nu weet ik ook wel dat juist in die hoek je echt goed moet kijken en wat geluk moet hebben.

Ik zoek een braaf paard om lekker mee te rijden, grondwerk en gewoon samen oud worden. Het liefst een PRE merrie van rond de 1.57. Ze zijn er wel maar er worden toch vaker hengsten of ruinen aangeboden. En dan weer boven de 1.60, mooi kleurtje en super bewegend. En dan vallen ze ook meteen buiten het budget. Dit weekend gaan kijken maar die viel in het echt nogal tegen. Ik zou er naar nog eentje gaan kijken, maar kreeg na een paar keer dat de afspraak verzet werd de ochtend zelf een appje dat de merrie al verkocht was.

En ja, een probleempje met opstappen, even niet gereden, heeft zelfverzekerde ruiter nodig. Die sla ik maar over.

En zo zoeken we rustig verder.


Wil je de 1.57 omdat de prijs dan interessanter is of vind je groter niks?
Dan nog moet het echt PRE zijn als in een papier? Is cruzado of het type “Andalusiër” zonder papier ook welkom?