Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 17:57

Beetje nuance is idd daar ook wel op z'n plek :+ bij de duurdere segment wagens krijg je ze ook niet altijd mee zomaar mee.

Balou_k

Berichten: 14084
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:34

MariekeS_ schreef:
Beetje nuance is idd daar ook wel op z'n plek :+ bij de duurdere segment wagens krijg je ze ook niet altijd mee zomaar mee.


Wat is duurder? Onze nieuwe Explorer kregen we zonder morren mee voor een proefrit.
Die tikte ook bijna de €90.000 aan. Mogelijk is dat nog niet duur genoeg. :+

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:29

MariekeS_ schreef:
Beetje nuance is idd daar ook wel op z'n plek :+ bij de duurdere segment wagens krijg je ze ook niet altijd mee zomaar mee.

Ik heb geen verstand van auto's. Mijn vader wel en die zei vroeger, dat zodra een NIEUWE auto de showroom heeft verlaten, hij meteen minder waard zou worden. Voor gebruikte auto's geldt dat natuurlijk niet. Dit is allemaal wel off-topic want een paard is een levend wezen die juist meer waard kan worden door meer ervaring met bereden worden. Ik hoorde vroeger wel van kopers die op proef een buitenrit gingen maken en dan in het bos iemand met een trailer hadden klaarstaan en met het paard verdwenen.

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:29

Och… m’n hart breekt ook bij die sneue paarden bij ontzettend onbeschofte en gewetenloze liegende handelaren…
Toch even, had wel beter kunnen weten, met zo’n figuur contact gezocht.. met wat simpele vragen..
Wat krijg je dan toch een bak stront over je heen, onvoorstelbaar..

c_alsemgeest

Berichten: 20704
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:18

Balou_k schreef:
MariekeS_ schreef:
Beetje nuance is idd daar ook wel op z'n plek :+ bij de duurdere segment wagens krijg je ze ook niet altijd mee zomaar mee.


Wat is duurder? Onze nieuwe Explorer kregen we zonder morren mee voor een proefrit.
Die tikte ook bijna de €90.000 aan. Mogelijk is dat nog niet duur genoeg. :+

Wij kregen de ferrari van mijn man ook makkelijk mee :P dus denk dat het niet aan een prijs vast zit bij auto's :+

Maar ik begrijp het bij paarden wel hoor... bij een GP paard van een vriendin waren er ook genoeg giegelmeiden die belden om proef te kunnen rijden. Na wat doorvragen was er geen koop interesse. :')

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:06

:+ denk dat ze bij bepaalde stallen er wel gek van worden.

Hier in de buurt staat een paard te koop zzl geklasseerd en meisje rijd het er zelf niet uit. Heb zat paarden op dat niveau gereden in training dus zei al als je hulp nodig hebt voor een filmpje _O- kan ik even knopjes testen hahaha lijkt me wel weer eens leuk. Maar om daar nu voor paarden te gaan proefrijden

Cjuan
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-19

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:46

Hi allemaal,

Ik heb een keuringsrapport ontvangen van een paard ik geïnteresseerd in ben. Het staat erin dat er een plantair p1 fragment zit in de kootgewricht RA (rapport is van een paar jaar geleden.) Er is ook een frans stand genoteerd.

Ik heb gegoogled maar kan zelf weinig uitleg over de type fragment vinden.

Weten jullie wat dit in de praktijk betekent? Ik zou sws opnieuw willen keuren.

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:19

Gaat met name over de locatie en welk botje..
Maar je zou eigenlijk al een foto moeten hebben om het exact zelf te kunnen zien..

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:10

Cjuan schreef:
Hi allemaal,

Ik heb een keuringsrapport ontvangen van een paard ik geïnteresseerd in ben. Het staat erin dat er een plantair p1 fragment zit in de kootgewricht RA (rapport is van een paar jaar geleden.) Er is ook een frans stand genoteerd.

Ik heb gegoogled maar kan zelf weinig uitleg over de type fragment vinden.

Weten jullie wat dit in de praktijk betekent? Ik zou sws opnieuw willen keuren.


Cjuan, plantair betekent aan de achterkant van het achterbeen. Een P1 fragment houdt in dat er een OCD ( los bot stukje) te zien is en dat zit dus rechtsachter in het kootgewricht. Dat zit nog net in de hoef, het zit één gewricht onder de kogel. Als het echt in het gewricht zit en er is niets aan gedaan, kan dat artrose veroorzaken.
Het hangt er heel erg vanaf hoe oud het paard was toen de foto's gemaakt werden, hoe oud het paard nu is, wat het paard in de tussentijd gedaan heeft en hoe het nu loopt of het zin heeft om te laten keuren. Als je het paard overweegt te kopen, zou ik naast de klinische keuring zeker dat gedeelte opnieuw op de foto willen zetten en de oude foto's willen ontvangen om te kunnen vergelijken en zien of er in dat gebied verslechtering is te zien op de botten.
Een franse stand hoeft op zich geen probleem te geven.
Het hangt er wel wat vanaf wat jij ook met het paard wil gaan doen, maar ook als je recreatief wil gaan rijden is het wel belangrijk dat het paard goed is en op termijn ook goed blijft, zoals ik het zie kan het wel een risico zijn.

https://openjournals.ugent.be/vdt/artic ... 5272/view/ , op bladzijde 310 kan je een stukje lezen dat o.a. hierover gaat ( de OCD), met wat röntgenfoto's erbij.

Cjuan
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:18

Jet schreef:
Cjuan schreef:
Hi allemaal,

Ik heb een keuringsrapport ontvangen van een paard ik geïnteresseerd in ben. Het staat erin dat er een plantair p1 fragment zit in de kootgewricht RA (rapport is van een paar jaar geleden.) Er is ook een frans stand genoteerd.

Ik heb gegoogled maar kan zelf weinig uitleg over de type fragment vinden.

Weten jullie wat dit in de praktijk betekent? Ik zou sws opnieuw willen keuren.


Cjuan, plantair betekent aan de achterkant van het achterbeen. Een P1 fragment houdt in dat er een OCD ( los bot stukje) te zien is en dat zit dus rechtsachter in het kootgewricht. Dat zit nog net in de hoef, het zit één gewricht onder de kogel. Als het echt in het gewricht zit en er is niets aan gedaan, kan dat artrose veroorzaken.
Het hangt er heel erg vanaf hoe oud het paard was toen de foto's gemaakt werden, hoe oud het paard nu is, wat het paard in de tussentijd gedaan heeft en hoe het nu loopt of het zin heeft om te laten keuren. Als je het paard overweegt te kopen, zou ik naast de klinische keuring zeker dat gedeelte opnieuw op de foto willen zetten en de oude foto's willen ontvangen om te kunnen vergelijken en zien of er in dat gebied verslechtering is te zien op de botten.
Een franse stand hoeft op zich geen probleem te geven.
Het hangt er wel wat vanaf wat jij ook met het paard wil gaan doen, maar ook als je recreatief wil gaan rijden is het wel belangrijk dat het paard goed is en op termijn ook goed blijft, zoals ik het zie kan het wel een risico zijn.

https://openjournals.ugent.be/vdt/artic ... 5272/view/ , op bladzijde 310 kan je een stukje lezen dat o.a. hierover gaat ( de OCD), met wat röntgenfoto's erbij.



Bedankt voor de uitleg en info, Jet!

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:28

Hopelijk kan je de oude foto's krijgen en die voorleggen aan een echt goede paardenarts die jij vertrouwt! Die kan je dan waarschijnlijk nog wel meer uitleg erover geven. Dat zal niet kosteloos gaan, maar beter dat je dat van te voren kan doen dan wanneer je al verliefd bent geworden op het paard.

Cjuan
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-19

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:18

Je hebt zeker gelijk! Helaas ga ik niet verder met dat paard (voor een ander reden) maar heb wat geleerd, dankjewel!

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 23:00

Graag gedaan!

robbie88

Berichten: 2094
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:27

En een Gelderse?
Cheyenne heeft een lieve 5 jarige tuin te koop.. eerlijk verhaal bij.. vos rond de 160,groen naar heel eerlijk, gewoon opstappen en wegrijden. Binnenbak, buiten bak stuk langs de weg.. nuchter dier="Sky_As"]Hier voor iemand mee aan het kijken naar een paard. Lagere (voor deze tijd dan, in mijn tijd was dit midden prijsklasse) prijsklasse, maar mag dan ook een project zijn (maar wel met eerlijk verhaal er bij). En daar gaat het helaas mis.

Via markplaats leuk dier gezien, maar vanwege de vraagprijs weet je gewoon al dat er iets mee is. (Stond wel bij iets sensibel met rijden, maar op het ontvangen filmpje was niks heel geks te zien.)

Maar goed, er is meer mee, en dat is dus niet erg, mits het volledige verhaal mee komt.

Dus gebeld, en op de eerste vraag, of ze iets wilde vertellen over het verleden van het dier (waarvan we zelf natuurlijk ook al het eea hadden uitgezocht) werd vaag geantwoord dat hij het even uit moest zoeken en of we later terug kunnen bellen.
Dan weet je al : laat maar....

Je kunt ook gewoon zeggen ik heb het dier x tijd op stal staan, ik heb hem van mensen gekocht omdat.... Merrie was op de merrie keuring geweest, dus dat had hij kunnen vertellen... Maar dit was zo vaag. Net of het verhaal nog verzonnen moet worden of zo.

De "eisen"

- tussen de 1.58 en 1.70 (komt niet op een cm meer of minder
-leeftijd tussen de 5 en 10 jaar ongeveer
- gewoon nette gangen (hoeft niks speciaals te zijn, maar wel geschikt om gewoon thuis wat lekker mee te dressuren)
-gezond (als in klinisch, röntgen mag er best een acceptabele bemerking zitten)
-braaf met buitenzetten (vanwege de stal waar we staan geen gekkenhuizen die met ketting door de mond buiten gezet moeten worden)
-met rijden mag er werk aan zitten, mits wel eerlijk. (dus niet 1 die al voor je opstapt op zijn rug gaat liggen of die gevaarlijk is) en Vooral met een eerlijk verhaal er bij.
Niet 1 die volop staakt maar waar vervolgens nog nooit een dierenarts bij geweest is.
-mag om in ikke taal te praten echt prima een tante taart zijn
-eenkennig meestal ook geen probleem

Verkeersmak is een pre (vanwege dat we bijna aan de bossen staan), klein sprongetje ook

Maar degene die nu een beetje binnen budget vallen, daar is gewoon een verhaal bij wat niet verteld wordt.

Paard komt op een hele fijne stal te staan, met hele jaar door overdag op de paddock met water en (zo goed als onbeperkt) hooi. In de zomer eventueel paar uur per dag op gras op 5 minuten stappen van de bossen en duinen.

Dus ikke, mocht je iets weten te staan, dan horen we het graag via pb :), want volgens mij is dit wel een beetje het plaatje waarvan jij aangeeft dat er altijd wel wat te koop staan....[/quote]

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:17

Onze merrie voldoet aan je zoek eisen maar is tevens een elite merrie en Z1 geklasseerd
Ik weet niet wat je prijsklasse is :D

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:32

Gelderse mag ook prima, krijg hem alleen niet zo snel gevonden.....

Wij zoeken in lagere prijsklasse (lagere voor in deze tijd dan....paar jaar geleden was het in mijn ogen gewoon gemiddelde prijsklasse). Paard hoeft dan ook echt niet perfect te zijn.

(maar geen staatsgek of klinische ongezonde/zeer risicovol paard voor alsnog veel te veel geld voor zo'n dier)

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:11

Kabayo heeft ook een hele leuke ruin staan, weet alleen niet of deze in jullie prijsklasse valt.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:02

Nee die valt daar boven :-)

xRivaldo

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:23

Zou er iemand voor mij een OCD kunnen aanwijzen als ik de röntgenfoto stuur?

Twee jaar geleden mijn merrie gekocht, die eerst werd geopereerd aan deze OCD. Ik zou er graag een stukje over willen schrijven. Mijn ervaring, want ik kon er toen zo weinig over vinden toen ik voor het helse dilemma stond. B-)

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:22

Ja stuur maar pb.

Wat is dan wel de prijsklasse? Want die ruin was vp 8 en daar kon over gepraat worden.

robbie88

Berichten: 2094
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:55

Cheytje heet ze op bokt.. quote="Sky_As"]Gelderse mag ook prima, krijg hem alleen niet zo snel gevonden.....

Wij zoeken in lagere prijsklasse (lagere voor in deze tijd dan....paar jaar geleden was het in mijn ogen gewoon gemiddelde prijsklasse). Paard hoeft dan ook echt niet perfect te zijn.

(maar geen staatsgek of klinische ongezonde/zeer risicovol paard voor alsnog veel te veel geld voor zo'n dier)[/quote]

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:14

Sky_As schreef:
Gelderse mag ook prima, krijg hem alleen niet zo snel gevonden.....

Wij zoeken in lagere prijsklasse (lagere voor in deze tijd dan....paar jaar geleden was het in mijn ogen gewoon gemiddelde prijsklasse). Paard hoeft dan ook echt niet perfect te zijn.

(maar geen staatsgek of klinische ongezonde/zeer risicovol paard voor alsnog veel te veel geld voor zo'n dier)


Wat is tegenwoordig de lagere prijsklasse :D

Eef_Bam

Berichten: 4120
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:27

Ik vermoed meer richting de 5/6K want het paard van Kabayo stond voor 8 te koop. En dat lijkt mij lastig te vinden voor een braaf normaal paard. Maar ikke weet ze met bosjes te vinden, dus ik ben heel benieuwd waar hij mee komt : :D .

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:44

robbie88 schreef:
Cheytje heet ze op bokt.. quote="Sky_As"]Gelderse mag ook prima, krijg hem alleen niet zo snel gevonden.....

Wij zoeken in lagere prijsklasse (lagere voor in deze tijd dan....paar jaar geleden was het in mijn ogen gewoon gemiddelde prijsklasse). Paard hoeft dan ook echt niet perfect te zijn.

(maar geen staatsgek of klinische ongezonde/zeer risicovol paard voor alsnog veel te veel geld voor zo'n dier)
[/quote]

Zoek in de prijsklasse 4-6000? Dat wordt moeilijk idd.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:44

Eef_Bam schreef:
Ik vermoed meer richting de 5/6K want het paard van Kabayo stond voor 8 te koop. En dat lijkt mij lastig te vinden voor een braaf normaal paard. Maar ikke weet ze met bosjes te vinden, dus ik ben heel benieuwd waar hij mee komt : :D .


Yep ik ook!