Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 14:04

Weer eens na lange tijd een update.

Het gaat verassend goed met Mira. Ze is heel stabiel en gelukkig.
Ondanks dat het koud is en veel regent en vriest, heeft ze bijna geen echt slechte dagen meer. Eigenlijk is ze heel stabiel dus.

Ze doet rustig haar ding, en is lekker actief op de wei. Sinds ik haar heb is ze niet zo goed geweest.

Ze zit heerlijk in haar vel, heeft een zacht wintervachtje en is heel boevig. Ook in de kudde ligt ze beter. Ze is minder het onderdeurtje, en bijt van zich af als het nodig is.

Met mooi droog weer staat ze lekker zonder deken, als het nat is of als ze laat zien dat ze het te koud vindt krijgt ze haar mooie deken op met eventueel een liner.
En als het veel regent krijgt ze haar halsstuk op, die vindt ze heel fijn.

Even wat foto's van de afgelopen dagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:16

Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat met Mira! Ik vind haar lichaam/houding er ook prettiger en meer ontspannen uit zien.

Heel veel respect voor jou TS, hoeveel je voor haar doet. Fijne kudde heb je zo bij elkaar!

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:22

Wat fijn dat het goed gaat met haar. En super dat je het dekengebruik helemaal afstemt op haar echte behoefte. Dat doet haar zichtbaar goed.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:26

Wat fijnn!! Ze ziet er ook echt lekker relaxt uit! <3

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 18:45

Vandaag is Mira 8 jaar geworden. Een leeftijd die ik een paar maanden geleden nooit dacht dat ze zou halen. En hier is ze, 8 jaar oud en beter dan ze ooit is geweest.

Het is al 2 weken bijna nonstop aan het regenen en stormen. Geen ideaal weer voor een PSSM paard zou je zeggen. Maar Mira, die is gewoon gelukkig. Ze kan droog en uit de wind staan in de schuilstal, met onbeperkt hooi. En ze hebben een nieuwe weide erbij van ongeveer een hectare, met vers gras. Mira vindt het allemaal heerlijk. Ze staat hoger in de rangoorde, en is een stuk steviger in karakter geworden.

Ze heeft een nieuw kunstje geleerd, flemen. Oh wat is ze daar trots op!

Ik kan met recht zeggen dat ik Mira nog nooit zo blij heb gezien, zo goed in karakter en humeur. En zo goed ook in haar lijf.

Vorige week is de osteopaat geweest, ze was heel relaxed. De osteo zei dat ze onwijs strakke rugspieren heeft, en er zat wat niet goed in haar rug en hals. Maar dat is nu allemaal weer goed.
Toch heeft de behandeling haar stress gegeven, maar ze heeft er niets aan overgehouden. Niet eens een slechtere dag erna!


Ondanks dat het voor Mira een dood normale dag is, heb ik haar verjaardag toch gevierd. Gewoon omdat ik zo blij ben dat ik deze dag nog met haar mee mag maken...

Ze heeft ook wat lekkers gehad om het te vieren.
Afbeelding

Afbeelding


En even haar nieuwe trucje showen: <3

Afbeelding
<3 <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voetje:

Afbeelding


En even een vergelijkje, wat is ze veranderd...

Afbeelding

Afbeelding

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:15

Die laatste hoofdfoto's zijn treffend zeg. Wat een verschil. Het lijkt wel een ander paard.

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:58

Super leuk! Fijn om te horen! Dat heb je toch mooi voor elkaar gebokst.

Gefeliciteerd met haar verjaardag!

Die is inderdaad strak in de rug. Ik denk dat het tijd wordt dat je haar gaat oppakken met dressuurmatig grondwerk. Ontspannen maar doelgericht bewegen hebben ze heel veel baat bij.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:04

Die laatste hoofdfoto’s in de vergelijking, prachtig, dat heb je goed gedaan

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:16

Gefeliciteerd met Mira haar verjaardag, en fijn dat het zo goed gaat.

Maar 1 ding: geen schijfjes wortel voeren, dat geeft teveel kans op verslikken. Althans, zo heb ik het altijd geleerd dus hele wortel of in de lengte snijden maar niet zo overdwars.

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:33

Idd frietjes wortel zijn beter.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 10:50

Mooi verschil he, die hoofdfoto. Ze lijkt ook veel jonger bijna. Ook in karakter is ze veel jonger. In de groep heeft ze een mening, en af en toe speelt ze ook even of gaat ze even gek doen. Heerlijk!

@Marigold, dank je wel voor de tip, voortaan krijgen ze frietjes :j

Orange

Berichten: 1406
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 15:03

Wat een prachtig dier is Mira en wat een verschil tussen het begin en nu. Zo zie je maar wat een juiste plek/baasje/fijne kudde kan doen.

Zelf ben ik gelukkig niet bekend met pssm, maar vind het altijd interessant om bij te leren.
Dus ik kom je volgen.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-23 15:55

Wat leuk dat je mee volgt Orange, welkom!

Jullie verdienen ook weer een update.

Niet dat er veel te vertellen is, Mira gaat haar gangetje en het gaat eigenlijk heel goed. Ondanks dat het ook hier veel nat en koud is geweest. Elke nacht heeft ze lekker haar dekentje op, en als het echt vies weer is overdag ook. Ze doet haar eigen ding en is heel zelfstandig en vrolijk.

Ik had eigenlijk verwacht dat de winter met een PSSMer veel zwaarder zou zijn, maar niets is minder waar. Mira heeft de tijd van haar leven!
Ik had haar liever wat dikker gezien, ze zit op het randje van te mager. Maar ze doet het zo goed (en ze krijgt extra bijgevoerd) dat ik me er geen zorgen over maak.

Ik heb niet veel foto's van de afgelopen tijd, meestal staat ze ingepakt, of kijkt ze zo raar/oncharmant...

Maar toch nog een paar normale foto's kunnen vinden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 09:39

Wat fijn dat het nog steeds goed gaat! Winter of slecht weer is niet perse een trigger voor een pssm paard. Het beschermen tegen de elementen wel. Maar dat is is wat het hele jaar door moet. Ik heb wel eens een plotselinge heftige regenbui op de blote rug gehad bij 32 graden terwijl ze een normale vliegendeken op had. Dus geen waterdichte deken. Mooi wel dat ze daar dus een aanval van kreeg. Extreem weer op de huid is een stessfactor en reden voor een aanval. Dus regen, extreme zon, vliegen enz. Zolang je ze daartegen beschermt met een deken is het weer eigenlijk niet echt een trigger heb ik gemerkt. Bij die van mij tenminste. In ieder geval voor de komende jaren fijn dat je weet dat je je daar niet extra zorgen over hoeft te maken. Het hele jaar door strak monitoren en gepaste maatregelen nemen en als er dan niks geks gebeurt kun je het gewoon onder controle houden. Echt hele slechte periodes komen dan gelukkig weinig voor. Zelfs als je een keer te laat bent en je hebt een beginnende aanval dan is die snel op te vangen door ze asociaal dik in te pakken (die keer in de zomer heb ik er alle dekens op gegooid die ik maar kon vinden. Bij 32 graden stond ze denk ik met 400 gram op stal). Ze herstelde snel, de verkramping liet los en binnen een uur stond ze weer in de wei. Ik was er meteen na de regenbui. Als je het niet meteen oplost maar ze dan daarna zo laat staan dan schieten ze weg in een serieuze aanval en dan is het hek van de Dam. Dus management tot je er moe van wordt, maar als je dat eenmaal gewend bent dan is het best redelijk te doen.

Nog steeds super van je dat je het zo serieus hebt opgepakt!

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-23 11:40

@pluissje88, dank je wel weer voor je informatieve post. Ik heb er veel aan.

De lente is hier volop bezig, en Mira heeft het onwijs naar haar zin.
Ze is vrolijk, energiek, en gewoon een blij ei.

Ze heeft een dunnere liner onder haar deken voor de nachten, en overdag staat ze zonder.
Af en toe doe ik eens wat met haar, wat grondwerk, wandelen en zelfs een paar keer gelongeert. Deed ze verrassend goed, ze was veel meer ontspannen dan ik had verwacht.
Ze is wel wat mager, maar haar gewicht gaat enorm mee op de seizoenen, ze zal snel dikker worden van het lentegras. En ik voer haar genoeg bij.

Ik heb ook haar staart kunnen wassen, en haar benen weer eens. Leuk hoor, lichte paarden, maar ze maken er wel een potje van :')

Hieronder de link van een filmpje van haar gekke 10 minuten, als ze blij is is ze ook echt heel blij :') Welk paard doet er nou zelf bommetje in het water terwijl er gewoon een pad naast is _/-\o_
https://www.bitchute.com/video/fiQZ8dC4mQDP/

Ik kan nog steeds niet geloven dat dit hetzelfde paard is als de merrie die we 8 maanden geleden bijna hadden laten gaan... Wat is ze ver gekomen in relatief korte tijd al.

Het is nu zo'n lief en zachtaardig paard. Geen kroelpony, maar op haar eigen manier zo lief. Zo beleeft, rustig, en prachtig eigenlijk. Ze kan een draf showen waar menig dressuur paard trots op zou zijn, en ook keurige stops en spins maken zelf in de wei. En dan raced ze weer als een veulentje door het veld met een herten galop.
Ik ben zo dankbaar voor haar, wat ze me heeft geleerd, hoe is is geworden.
Ze heeft haar dingetjes en problemen, en een hele dikke gebruiksaanwijzing, maar als je haar eenmaal goed kent is ze echt goud. Vanbinnen en vanbuiten (na een poestbeurt dan, daarvoor is ze meestal donkerbruin *D )


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En tijdens het longeren:

Afbeelding

Afbeelding
Ze had nog wel wat spanning in haar lijf en hield haar rug vast. Maar ze bleef verder rustig, en deed het keurig. Toen ik haar net had raakte ze in paniek zodra ik haar iets vroeg. En al helemaal van longeren. Dus ik ben allang blij!

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:36

Wat een geluk dat ze jou in haar leven heeft getroffen. Ze lijkt dat zelf ook te vinden en ziet er goed uit. Top dat je je zo inzet voor haar.

Ik vind dat ze op de achterhand wat stijfjes oogt op het filmpje. Geen idee of dat aan de PSSM ligt, misschien dat pluisje88 - met al haar ervaring - daar iets zinnigs op te zeggen heeft.

Popstra
Berichten: 13833
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:35

Dat filmpje is geweldig!
Heerlijk hoe die paardjes met elkaar spelen. Je merrie vind het wel prima zo!!

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:43

Wat fijn dat ze zo kan genieten, en jij ook. Ze heeft het maar getroffen met jou.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 13:48

Ze ziet er goed en gelukkig uit! Denk dat je daar gerust mee kan rijden!

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 18:15

Weer even een update.

Mira is toch flink afgevallen. Haar ribben zijn duidelijk te zien. (geen zorgen, hier werken we flink aan)
Ze heeft ook een tijdje wat strak in haar spieren gestaan weer. Ze was ook minder blij. Ik heb haar dieet iets aangepast en toen ging het weer beter. Nu is ze weer los in haar spieren, en de vetjes komen er weer op.
Het verse lentegras doet haar erg goed.

Binnenkort zal ik weer betere foto's maken, maar hier zo hebben jullie toch een beetje een idee. De foto's zijn iets meer dan een week geleden gemaakt. Ondertussen is ze weer een flink stukje dikker en losser in haar spieren. Ze heeft niks gegeten van de blauwe regen hoor.

Vooral haar bovenlijn voelt zacht en ontspannen aan, vorig jaar zomer (toen het zo slecht ging) waren haar rugspieren hard en stijf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

beegee
Berichten: 954
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:31

Hoe gaat het nu met Mira? Is ze weer bijgetrokken?

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 12:04

Wat leuk dat je het vraagt! Ik wist niet of er nog volgers waren.

Het gaat goed met Mira, ze is helemaal bijgetrokken!

Haar dagen bestaan uit eten, zonnen, slapen, eten, eten en weer slapen. Ze vindt het heerlijk!
Eigenlijk een soort pensioen. Als ze laat merken dat ze er zin in heeft, mag ze wat doen. Een beetje longeren, wandelen, of af en toe een stapritje. Zeker het laatste vindt ze geweldig! Ze gaat helemaal stralen als ze mag rijden. We doen het niet vaak, en alleen als ze aangeeft het te willen. Ondanks dat het rond de 30 graden is al een hele tijd, lijkt ze er geen last van te hebben. Ze zit heel los in haar spieren, overal zacht en ontspannen voor haar doen.

Een jaar geleden stond ze er zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

En nu zo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zeer charmant...
Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18892
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:30

Wat ziet ze er fantastisch uit zeg!!!!

ellepel

Berichten: 47417
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:44

haha,die laatste foto _O-

ze ziet er mooi uit,fijn dat het goed gaat!

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 13:22

Wat voer je precies als ik vragen mag?

Ze heeft het getroffen.