Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:47

Die van mij gooide van de week ook weer tong over het bit. Nieuw hoofdstel dus misschien hangt hij ook stiekem weer wat te laag. Maar misschien is zo een trust bitje ook wel een keer het proberen waard.

Leedebee

Berichten: 2153
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:54

Hier een "simpel" dubbelgebroken kneveltrens van Harrys Horse. Die had ik nog liggen van mijn vorige pony. Dus dacht probeer die eerst wel. Tot nu toe lijkt hij deze prima te vinden :o

Diertjec

Berichten: 4628
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:21

Ik heb voor Odin idd ook de trust innosense, alleen dan wel de water trens :)
Tot nu toe bevalt dat beter dan een gebroken bitje, rustiger idd

Koekie73

Berichten: 2675
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:30

Welke brok geven jullie de jonkies die net onder het zadel zijn? Bij de zadelmakmeneer kreeg ze merriebrok en ik heb zelf nog een halve zak podogrow liggen die ik op kan maken.
Wat zal ik daarna doen? Gewoon basisbrok of toch nog wat merriebrok omdat ze nog zo groeit en spieren op moet bouwen?

Leedebee

Berichten: 2153
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:37

Stip kreeg tot hij 3 was Vitalbix Breed & Grow. Nu krijgt hij een balancer van Master Vit-Crix en een beetje nutrimash en hand lucerne om het lekker te maken / beetje volume te geven. Hij is overigens nog niet onder het zadel, maar daar kan ik de dosering op aanpassen als dat nodig is. In die balancer zit in principe alles wat hij nodig heeft (los van zijn ruwvoer natuurlijk).

Ik zou in iedergeval eerst je zak voer opmaken. :D

Babootje

Berichten: 26383
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:40

Kan prima nog even op de merriebrok blijven. Zo in het begin hebben ze best nog wat extra nodig.
De mijne staat inmiddels op onderhoudsbrok.
Mn andere paard op sport.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:51

Ik ben er ook van overtuigd dat ze in het begin wat extra nodig hebben. Groeien en beginnen met trainen kost nogal wat van een paardlijf, dan wil je niet dat er tekorten ontstaan waar ze pas jaren later de gevolgen van ondervinden door extra blessuregevoelig te zijn.

Merriebrok ken ik niet, ik heb nooit een drachtige merrie gehad. Owen kreeg op de zadelmakmaakstal Draversbrok, juist om die extra energie te leveren. Daarna ging hij op gewone sportbrok (uiteraard alles altijd naast kwalitatief goed en ruim voldoende ruwvoer). Tot zijn ongeluk, toen stond hij in de boxrustperiode op Vitalbix Breed&Grow maar dit was duidelijk te weinig toen hij weer aan het werk ging. Nu staat hij op Cavalor Vitamino. Als hij straks klaar is met de revalidatie en weer gewoon in het werk staat dat hoort bij zijn leeftijd/opleidingsniveau, gaat hij weer op een gewone kwalitatieve sportbrok.

ElinaSK

Berichten: 2663
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:37

Ik heb een vrij sober paard dat maakt ook verschil. Ze krijgt vitalbix balance + dat is een combinatie van muesli en een balancer. Doet ze het super op, heeft genoeg energie tot nu toe in elk geval. Maar je eigen voer opmaken kan geen kwaad hoor.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:21

Merriebrok en draverbrok zitten alletwee hoog in het eiwit en zijn goed betaalbaar. Eiwit is de basis van opbouwen van spieren.

Ik gaf daarnaast Vitalstyle Spierkracht voor de spieropbouw.

Inmiddels is ze zo goed op gewicht, lijkt ze grotendeels uitgegroeid dat ik eigenlijk niks meer bij geef anders dan de basisbrok van stal en een schep basis slobber.

Was ze nog wel echt aan het groeien en spiertjes aan het kweken zou ik idd naar merrie of draversbrok kijken.

Heb ook een poosje Vitalbix variaties gevoerd maar ik vind het echt te duur en eigenlijk heeft ze het niet nodig; in de basisbrok die ze krijgt zit al genoeg vitaminen en mineralen.

Ze ziet er echt top uit vind ik zelf.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:28

Klopt dat eiwit/aminozuren de basis is voor spieropbouw. Daarom voer ik nu ook de cavalor vitamino, daar zit ook extra eiwit/aminozuren in. Omdat Owen nog op een revalidatie stal staat willen ze de paarden daar niet op volle sportbrok ivm rustig houden van de paarden, vandaar dit tijdelijk "minder goed betaalbare" alternatief :D

Koekie73

Berichten: 2675
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:06

Die van mij is een duikboot op het moment ;-) Dus ik wil idd graag iets voeren met nog wat extra eiwit tot ik het idee heb dat weer wat minder overbouwd is. Ik kijk even of de podogrow nog goed is en anders haal ik nog even een zak merriebrok. Ga ik daarna wel over op een basis of sportbrok.

dierenfan
Berichten: 9648
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:21

Zooo de heren vandaag de ijzers eraf en de bevroren weide op. De komende dagen dtaan ze daar goed. Uiteraard hebben ze toegang tot hun container maar we verwachten dat ze weinig binnen gaan zijn. Eindelijk de vorst!! Wel beetje jammer deze wind hoewel het heel veel water nog weg gewerkt heeft.

Babootje

Berichten: 26383
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:40

Stond bij ons (niet de onze) een paard met (verstoppings)koliek. Gelukkig milde verstopping.
De DA zei dat dat vaker voorkomt dat paarden -doordat het water kouder is - dan soms minder drinken. En dan dus koliek krijgen.
Dus in het kader van "Weer wat geleerd" goed om in de gaten te houden en even wat gekookt lijnzaad of olie door het voer te te geven

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:00

Is het eindelijk gestopt met regenen, is alles stijf bevroren, inclusief de waterleiding. Heeeel voorzichtig gelongeerd. Ze had gelukkig goed door dat ze een beetje rustig moet doen.

dierenfan
Berichten: 9648
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 06:39

Babootje schreef:
Stond bij ons (niet de onze) een paard met (verstoppings)koliek. Gelukkig milde verstopping.
De DA zei dat dat vaker voorkomt dat paarden -doordat het water kouder is - dan soms minder drinken. En dan dus koliek krijgen.
Dus in het kader van "Weer wat geleerd" goed om in de gaten te houden en even wat gekookt lijnzaad of olie door het voer te te geven


Onze leidingen zijn bevroren. De watertonnen staan nu in de container stal. Deze stal staat hoger dan de grond en dubbele bodem door stalmatten. Ze staan in de bodembedekking (potstallen) en rondom door de paarden afgekeurd kuil geduwd. Zo blijft het water best op temperatuur gelukkig.

Leedebee

Berichten: 2153
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 08:41

Waardeloos nu weer die vorst :')
Maar gelukkig is het wel droog!

Een bal in de waterbak leggen helpt ook nog wel eens als er een laagje op vriest. Als ze dat de bal bewegen breekt het of zit daar onder in iedergeval een gat waar ze kunnen drinken.

dierenfan
Berichten: 9648
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 06:37

Niets waardeloos haha laat mij maar slepen met water ipv dat het buiten naar beneden komt! Vanmorgen geef ik ze een andere weide en vanavond krijgen ze waarschijnlijk alle weides zodat ze kilometers kunnen maken. Helaas verwacht ik vanaf donderdag weer de verharde paddock terug op maar deze dagen pakken ze mijn paarden niet meer af!

magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:13

Ik kom ook weer eens binnenvallen!

Leuk om te zien hoe iedereen op zijn eigen manier lekker bezig is met zijn jonkie!

Parker doet het zo goed! Ik werk veel aan de hand met hem en we zijn onder het zadel ook lekker aan het spelen.
Vandaag voor het eerst op vreemd terrein gaan oefenen. Hij vond het meeeeega spannend!! Keek zijn ogen uit, kroop de eerste rondje echt naast me door de bak en toen ik erop ging liet hij zich zoo fijn rijden! Zo trots op mijn vriendje! <3


manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:17

Ziet er fijn uit zeg!

Raineri
Berichten: 6255
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:27

Wat leuk magootie! Vroeg me laatst al af hoe het met jullie ging. Hij loopt lekker voorzichtig maar je ziet echt wel verschil in bespiering met eerder!
Ik zie nu pas dat het echt wel een groot paard is :wow:

magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:29

Ja hij is nu 1.73 ;) geen kleine jongen meer idd :P

Leedebee

Berichten: 2153
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:48

Mooie rustige combinatie zijn jullie +:)+ Hij is idd echt groot haha

Babootje

Berichten: 26383
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:23

magootie schreef:
Ja hij is nu 1.73 ;) geen kleine jongen meer idd :P


Zoo dan. En vast nog niet uitgegroeid. Maar hij staat jou wel hoor. Mooi paard.
En lekker bewegen. Ik kan me goed voorstellen dat je er heel blij mee bent.

magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:48

Ja ik ben er heel erg blij mee! In alles is het echt mijn droompaard! Thuis zijn we nu wat meer bezig met overgangen en tempowisselingen en dan word hij zo stoer!! Het gevoel wat hij je dan geeft is zo gaaf! <3

Babootje

Berichten: 26383
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:02

Same here. We zijn de afgelopen periode nog veel bezig geweest met het controleren van het tempo, want Polletje is echt vlug. (Nu met de vrieskou en druk in de bak hebben we er toch maar even een slof om gegooid :D) Hij kan heel hard gaan en dat is ook zn escape op momenten dat hij het moeilijk vindt worden. Tempocontrole en been accepteren daar begint ie aardig naar te luisteren en dan kun je ook weer eens een keer vooruit schakelen zonder dat hij het overneemt. En dan komt ie echt heel fraai van achteruit. Daar word je blij van.