Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:55

Oh wat balen dat jullie allebei geveld zijn door de griep Koekie. Beterschap!
Echt balen van het moment, zo fijn juist als je de eerste weken na het ophalen bij de zadelmakmaker, meteen even in hezelfde ritme door kan pakken en ze daarna wat rust te geven. Maar ja, het is zoals het is en dit is overmacht.

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 08:01

Afbeelding

Gisteren eindelijk weer eens op stap geweest. Onze bedoeling was stap rit maar hun idee was anders. Ze hebben nu geen ijzers dus vandaar dat we staprit wilden doen. Om continu strijd af te zijn ze uiteindelijk maar heel stuk laten draven toen ze eindelijk netjes in stap bleven haha. Dit resulteerde in de dijk op in galop haha maar daarna waren de dwars zittende eieren er wel uit en konden we verder alsnog de staprit doen. Was heerlijk!

Diertjec

Berichten: 4628
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:08

Ziet er goed uit Dierenfan. Beetje jammer alleen van de eieren hahah. Fijn dat ze uiteindelijk braaf waren!

Ik lees nog steeds mee, alleen reageren niet altijd tijd voor. En wij hebben sinds oktober niks meer gedaan.
Vorige week weer eens gelongeerd met zadel op en dinsdag weer eens erop gezeten. Gisteren even verder gerommeld, we zijn lekker op onze eigen manier bezig:


ElinaSK

Berichten: 2663
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:18

@oji het ziet er inderdaad uit als een knapperd zo vanaf de foto <3

@jaimy_liam fijn dat het wandelen met Liam je wat geholpen heeft. Heerlijk als dieren je zo kunnen helpen

@dierenfan klinkt als een heerlijk ritje uiteindelijk

@diertjec lekker op je eigen tempo is helemaal prima. Ziet er relaxed uit, lekker zo door gaan!

Ik heb vant weekend voor het eerst gedraafd, ging super goed. Totdat ik er naast lag en nu heb ik een pijnlijk stuitje :+ . Paard deed niks verkeerd, maar struikelde waardoor ze bijna viel en ik dus ook, als ik niet was gevallen was ze bovenop me terecht gekomen, dus een geluk bij een ongeluk wat dat betreft. En ik was niet alleen gelukkig. Daarna weer opgestapt ondanks de pijn en afgesloten na een rondje draf. Gelukkig heeft zij er zowel mentaal als fysiek niks aan over gehouden.

Koekie73

Berichten: 2676
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:31

Dat zit er heerlijk uit @Dierenfan, ik wil wel een keer mee op de wagen :o Zo leuk!

@Jaimy klinkt alsof jullie fijn bezig zijn

@Elina Oeps een pijnlijk stuitje is niet fijn.

@Oji ja slechte timing want daardoor moesten we tot 2x toe de zadelmaker afzeggen. Gelukkig komt hij vandaag voor zowel de pony als voor Ellie. Kunnen we eindelijk verder. Hopelijk is ze thuis net zo braaf als bij de zadelmakmeneer :D

Ik moet deze week ook weer even naar de tandarts met Ellie trouwens, voor controle. Zag haar met de brokjes ook weer wat gekke bekken trekken. Kiesextractie is alweer 5 maanden geleden.

Wat me trouwens opvalt sinds Ellie thuis is, dat ze ineens veel meer zelfvertrouwen lijkt te hebben. Ze staat in de winter met haar vriendin in de paddock. In de zomer gaan ze weer in groepen van 4 de wei op. Voor ze wegging liet ze door die vriendin nog wel eens over zich heen lopen maar ze zet haar ineens goed op haar plek. Staleigenaresse helemaal blij want bijna geen enkel paard kan bij die andere merrie. Op de eoa manier heeft Ellie wel echt een klik met haar. Maar van de week had Ellie die andere merrie al 3x gewaarschuwd en toen was ze het zat en heeft ze even flink uitgehaald (niets aan de hand verder) en de staleigenaresse was helemaal blij haha.

En dan wil ik nu graag een beetje voorjaar. Wij zijn vaak pas 's avonds op stal vanwege mijn werk en ik vind het steeds KOUD hahaha.

Leedebee

Berichten: 2153
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:19

Zo, weer bijgelezen :o

@Koekie73 dat zag ik ook bij mijn kinderen vanaf dat ze naar school gingen. Ze kregen gelijk een grote mond :')

Hier de zadelmaker maar afgezegd. Stip is weer zo aan het groeien dat hij ook weer vreselijk overbouwd is. Ik ga dus toch nog maar even wachten met een zadel, want nu heeft het echt geen zin...
Al twijfel ik wel of ik misschien, voor zolang het duurt, kijk voor een boomloos zadel, gewoon 2e hands. Dan kan ik toch wel alvast gaan oefenen met een "zadel" op zn rug en als hij dan tzt weer recht is zou ik er ook een keer op kunnen of zo. Ik ben er nog niet over uit :+

Gister wel een super leerzame les gehad! Hij loopt al heel lang met zn staart scheef, wat door zn spieren komt (osteopaat is geweest). Dus wat oefeningen geleerd om ervoor te zorgen dat hij wat beter in balans komt.

Je kon echt merken dat hij het best moeilijk vond en er echt even over na moest denken dat hij heus wel zn gewicht kon verplaatsen van het ene naar het andere been.
In het begin werd hij er n beetje nukkig van en later gaf hij ook heel duidelijk signalen af om te ontladen. Hij was gewoon helemaal moe na die les, maar puur in zn koppie want hij heeft bijna geen meter gelopen haha.

Hier gaan we voorlopig lekker mee aan de slag, want dat is natuurlijk wel belangrijk voor als ik er straks op wil gaan zitten!

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 18:25

@Dierenfan, wat ziet dat er heerlijk uit! Echt genieten zo.
@Koekie: Ellie is vast aan het wisselen. Misschien een paar scheef zittende doppen. Ik zou idd de tandarts even laten komen.
@Diertjec, lekker op je eigen tempo is helemaal prima
@Leedebee. Heb je al eens gedacht aan een huurzadel? Van Rijs heeft 2e handszadels soms in de verhuur. Bellen kan altijd. Dat kan mss net dat stukje overbruggen. Boomloos vind ik persoonlijk vreselijk; je moet heel goed zelf balans hebben anders is het voor het paard ook niet altijd fijn. Scheve staarthouding doet mij altijd denken aan SI problemen. Als dat niet betert zal ik toch eens een rugfoto maken.
Hier kunnen we echt goed merken dat het voorjaar is. Polletje is echt heel "fris" en heeft wat meer "joepie ik ga bokken en rennen" momentjes. En in de 20 x 60 bak kan hij heul hard. Die jonge paarden hebben dat allemaal wel eens in deze periode (het is een fase. :D )

Leedebee

Berichten: 2153
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:10

Van huurzadels nog niet eerder gehoord idd, al lijkt me dat dan weer niks haha. Maar zo "nodig" is het ook nog niet hoor, ik heb totaal geen haast.
Ik denk dat ik eerst maar ff met zn lijf aan de gang ga en daarna kijk ik wel weer wat op dat moment binnen de mogelijkheden ligt. Tot nu wijst alles er op dat het een spierenkwestie is, dus daar ga ik dan vanuit. Mocht het niet beter worden zal ik dat idd ook in gedachten houden, bedankt.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:56

Afbeelding
Longeren gaat goed. Het omdraaien en achterlijk knallen is er weer uit (af en toe wel een bok en een sprintje, maar dat hoort bij jong paard, niet meer achterlijk uit zijn plaat gaan). Ben ook weer aan het oefenen met zadel erop naast het krukje stil staan, Beetje hangen, voet in de beugel en als hij blijft staan belonen. Dat stilstaan naast het krukje zat er eigenlijk nog niet echt goed op, dus hij werd of vastgehouden, of ik was een kwartier bezig erop te komen. Omdat dat geen extra fysieke inspanning is, kan ik nu mooi de tijd nemen om dat stilstaan naast krukje goed te oefenen. Ik hoop eind februari er weer op te zitten en dan gewoon 10 minuten-kwartiertje te kunnen rijden en te verhuizen naar onze normale stal om daar verder op te bouwen. Dan blijf ik nog wel 1 x pw of per 2 weken naar de aquatrainer, maar dat was ik sowieso ook al van plan voor de hele blessure ging spelen om dat vast onderdeel van onze training te laten gaan zijn. Heb met mijn merrie gezien wat dat kan doen voor een paardenlijf.

Hij is nog wel duidelijk scheef, rechts bol, maar goed, dat was ie ook voor zijn blessure en met DA en revalidatie stal ook overlegd, dit is gewoon jongen paarden scheefheid en moet met verloop van de training onder het zadel steeds rechter worden. Die scheefheid merk je ook echt met het werken aan de hand, dat hij rechtsom echt een stuk moeilijker vind als linksom, maar wordt aan gewerkt en dat vraagt gewoon tijd.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:17

oji schreef:
Hij is nog wel duidelijk scheef, rechts bol, maar goed, dat was ie ook voor zijn blessure en met DA en revalidatie stal ook overlegd, dit is gewoon jongen paarden scheefheid en moet met verloop van de training onder het zadel steeds rechter worden. Die scheefheid merk je ook echt met het werken aan de hand, dat hij rechtsom echt een stuk moeilijker vind als linksom, maar wordt aan gewerkt en dat vraagt gewoon tijd.


Leuke foto's Oji!
Die scheefheid heeft die van ons ook nog. Wel veel verbeterd maar in de galop op de rechterhand merk je het nog goed dat ie dat moeilijker vindt. Dan gaat ie heel hard. Dus doen we korte stukjes waarin we proberen hem beheerst te laten galopperen en dat steeds uit te bouwen.

Ik vind deze van Polletje wel even leuk om naast elkaar te legggen.
Mn dochter ziet er wat 'bescheten' uit op de foto maar hij stond daar net in fastforward mode, dus ze had de handen vol. Wel een gaaf plaatje vind ik zelf.

Afbeelding

Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2663
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:56

@koekie wat fijn dat Ellie meer zelfvertrouwen lijkt te hebben. En hier ook toe aan voorjaar. Die wind en regen ben ik helemaal klaar mee -O-

@leedebee fijn dat de les leerzaam was. En zadels met jonge paarden blijft vaak even puzzelen inderdaad. Vooral als ze niet een makkelijke rug hebben.

@babootje wel fijn dat er in elk geval genoeg power in zit. Ziet er wel gaaf uit zo vanaf de foto.

@oji dat scheve herken ik ook wel een beetje. Net als het ontploffen en wegrennen. Daar is de mijne ook opeens mee gestopt, ga je je toch afvragen of ze opeens wat volwassener tussen de oren worden :+ . Fijn dat het longeren goed gaat!

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:17

Ik was eigenlijk voornemens vandaag dan echt voor het eerst zelf op paardlief te klimmen maar toen kwam weer windkracht-heul-hard voorbij. Ben er ook zo klaar mee :/

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:57

Gek he? Die van ons doet niks op wind. Terwijl het ook echt heel hard gaat bij ons op stal want alles plat daar in Woubrugge. We hebben een half open bak met aan 1 kant windgaas. Maar ze rijdt m ook net zo makkelijk in de buitenbaan met dit weer.
Mn dochter heeft gisteren heerlijk gereden zonder vooraf te longeren, omdat hij in de longeer wel wakker wordt omdat daar kuilbalen in de buurt liggen en trailers staan waaraan dan vanalles flappert.
Als hij dan eenmaal "wakker" is dan blijft ie ook wel even "aan" staan.

Leedebee

Berichten: 2153
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:09

@oji lekker bezig!

@Babootje gave foto hoor!

@manic hier is het meer dat ik de wind irritant vind, maar Stip reageert er niet echt op gelukkig.

Vandaag het opzij stappen met de voorhand geoefend. Ging al aardig goed. Later wilde hij ook nog laten zien dat hij ook in zijn geheel opzij kon. Uitslover haha

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:26

Ik moet zeggen dat die van mij er ook niet heel veel van heeft maar om nou met die omstandigheden voor het eerst op te stappen is ook weer zo wat. Nog even geduldig zijn. Ze doet het wel echt heel goed!

Leedebee

Berichten: 2153
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:13

Ja dat is idd wel anders dan vanaf de grond aan het werk met storm :D

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:49

gave fotoos Babootje.

Scheefheid maak ik mij ook totaal geen zorgen over, dat gaat vanzelf verbeteren met training onder het zadel.

Wind, ik heb niet het idee dat paarden die veel buiten staan en die in hun opfok periode ook gewoon het hele jaar door op de wei konden, daar veel last van hebben. En klapperende zeiltjes, etc daar wennen ze ook snel aan als je zelf maar blijft doen alsof het normaal is. Ik ben er wel blij mee en ga het ook niet uit de weg, want van dat soort zaken worden ze op den duur gewoon zo makkelijk. Ik heb nog nooit met een paard een schriktraining gedaan, maar als je op een akkerbouw bedrijf staat waar zoveel vreemde dingen zijn en de verschillende dieren (honden in alle maten, katten, kippen, schapen, shetlander) gewoon tijdens het rijden onder de omheining door de bak ik komen tippelen of rennen, kinderen met skelters, skateboards, steps en sqads gewoon langs de bak scheuren, klapperende zeiltjes vlak naast de bak, en groot landbouwverkeer zoals bietenrooiers, spuiten etc die gewoon vlak langs de bak over de akkers komen, dan heb je echt geen schriktraining meer nodig, dan is het bijna schrikken als er een keer niet iets gebeurt.

Nu staat Owen dus op de revalidatiestal en daar is de voerplek voor de opfokpaarden direct langs de binnenbak. Daarkomen ook altijd veel geluiden, ineens wegstuivende kudde jonkies. In het begin was dat reden om supergespannen te worden en uit zijn plaat te gaan, nu schrik ik soms van een knal tegen het beschot, maar maalt Owen er niet meer om.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:34

Vandaag eindelijk voor het eerst zelf opgestapt en voelde eigenlijk gelijk heel stabiel en vertrouwd. Knappe, stoere merrie :D

Ik moet zelf ook nog even mijn balans vinden op haar.

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:15

Ze is zeker knap! Ben benieuwd hoe ze gaat uitgroeien.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:17

oji schreef:
gave fotoos Babootje.

Scheefheid maak ik mij ook totaal geen zorgen over, dat gaat vanzelf verbeteren met training onder het zadel.

Wind, ik heb niet het idee dat paarden die veel buiten staan en die in hun opfok periode ook gewoon het hele jaar door op de wei konden, daar veel last van hebben. En klapperende zeiltjes, etc daar wennen ze ook snel aan als je zelf maar blijft doen alsof het normaal is. Ik ben er wel blij mee en ga het ook niet uit de weg, want van dat soort zaken worden ze op den duur gewoon zo makkelijk. Ik heb nog nooit met een paard een schriktraining gedaan, maar als je op een akkerbouw bedrijf staat waar zoveel vreemde dingen zijn en de verschillende dieren (honden in alle maten, katten, kippen, schapen, shetlander) gewoon tijdens het rijden onder de omheining door de bak ik komen tippelen of rennen, kinderen met skelters, skateboards, steps en sqads gewoon langs de bak scheuren, klapperende zeiltjes vlak naast de bak, en groot landbouwverkeer zoals bietenrooiers, spuiten etc die gewoon vlak langs de bak over de akkers komen, dan heb je echt geen schriktraining meer nodig, dan is het bijna schrikken als er een keer niet iets gebeurt.

Nu staat Owen dus op de revalidatiestal en daar is de voerplek voor de opfokpaarden direct langs de binnenbak. Daarkomen ook altijd veel geluiden, ineens wegstuivende kudde jonkies. In het begin was dat reden om supergespannen te worden en uit zijn plaat te gaan, nu schrik ik soms van een knal tegen het beschot, maar maalt Owen er niet meer om.


Ik heb ooit met een jong paard op een grondwerkbedrijf gestaan. Die wist ook wel snel wat grote voertuigen waren :D

ElinaSK

Berichten: 2663
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:39

@leedebee leuk hè als ze zo fanatiek zijn. :))

@manic wat fijn dat je nu ook zelf gestapt hebt en dat het vertrouwd voelt is ook niet geheel onbelangrijk.

Vrijdag is de tandarts geweest, ze heeft alle kiezen inmiddels gewisseld, nog twee snijtanden en dan is ze uitgewisseld. Kreeg complimenten over hoe goed haar gebit er uit ziet, dus dat is wel super fijn, is dat iig geen issue met rijden :)

Diertjec

Berichten: 4628
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:17

Knap dier Manic! En fijn dat je er zelf opgezeten hebt :)

Wat goed dat ze bijna uitgewisseld is en de complimenten zijn ook altijd leuk.
Odin is ondertussen denk ook bijna klaar met wisselen, heb helaas nooit een tand kunnen vinden. Had me wel leuk geleken als ik er wat had gehad

ElinaSK

Berichten: 2663
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:21

Mijn merrie heeft ze ook allemaal voor zichzelf gehouden. Behalve toen ze een handje geholpen moest worden vorig jaar. Heel flauw :')

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:38

ElinaSK schreef:
Mijn merrie heeft ze ook allemaal voor zichzelf gehouden. Behalve toen ze een handje geholpen moest worden vorig jaar. Heel flauw :')


Dat doe je soms he? als je er eentje wil houden. Polletje is ook "geholpen" hoek/voortandje vorige week.
Verder heb ik er nog wel eentje gevonden. Altijd leuk :D

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:50

Nou euforie was weer van korte duur want ze heeft een mega drukking overgehouden aan de nieuwe singel. Ik had een simpel singeltje gekocht omdat oude te lang was nadat de stoten vervangen waren. Bleek elastiek in te zitten en dat ging kennelijk niet echt lekker, of het is het neopreen.

In ieder geval heeft ze 2 enorme vocht ophopingen aan beide kanten op de singel plek die ook echt gevoelig was. Zo sneu… doet ze zo goed haar best en dan dit weer :\