Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje09

Berichten: 1861
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:47

De afgelopen weken een hele hoop eerste keren ;) tja dat krijg je van een paard dat week of wat nog in de klei liep en niet verder kwam als een boer die hem water gaf op t land en een hond die er omheen rende :D

De klapper was gister toen ik er “even” een zadel op legde, ik moest fotos hebben en had even een zadelbok nodig. Zonder er bij na te denken leg ik het zadel op Nico, hij vond het allemaal wel heel best!
Afbeelding

Net als dekens op(hij staat er niet standaard mee, het is alleen om te oefenen):
Afbeelding

beenbescherming om en enge zakjes “pakken” (was de bedoeling soort van schriktraining te doen maar was alleen maar bezig met de plastic zak tussen zn tanden te halen :+ )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met de noodle spelen ;


Oow en hij staat tegenwoordig in de vlechten om te proberen zijn manen een beetje 1 kant op te laten hangen }>
Afbeelding

Tja het leven van een jonkie is verder vooral kusjes krijgen, spelen, slapen en hekken slopen....(Nico mankeert verder niets, die hing heel sullig met zn benen over de 2e regel en stond te wachten op hulp… hij wou na het rollen in de paddock even een rondje gek doen maken waar was vergeten de bocht te nemen, en ook voor remmen was het te laat :roll:
Afbeelding

Django_Mette

Berichten: 1377
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 17:38

Oooh wat is Nico een leukerd! <3

Hier zijn de kinderen ontwormd - uiteraard niet zonder slag of stoot :+ - en vrijdag komt de dierenarts enten, met 10 november een booster zodat zijn entingen correct zijn mochten we volgend jaar ergens naartoe willen :D

Meneer is vooral bezig met vies zijn en nog lekker baby zijn, al merk ik wel dat hij heel langzaamaan wat nieuwsgieriger wordt. Plastic was doodeng, en gisteren speelde hij ermee toen ik mest wilde pakken met een handschoen :") Maar hij is ook al lang niet meer zo overbouwd als eerst. Nog wel iets, maar het wordt steeds minder.
Afbeelding

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:39

Oh wat leuk! Ik meld me ook graag hier :)

Ik heb een merrie Pasodoble van 2,5 (Jameson RS2 X El Capone) ze is de grote vriendin van Phinne die hier ook werd voor gesteld al.
Pasodoble is echt heel lief maar ook erg onzeker.

In april zal ze zadelmak gemaakt worden. Ik ga dat niet zelf doen, voornamelijk door mijn lichamelijke klachten. Maar kijk er nu al erg naar uit.

Eens even kijken of ik foto’s kan toevoegen. Dat heb ik al in geen eeuwen meer gedaan hier op bokt :P :o

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:42

Wat een leuke paarden allemaal

Een keertje schriktraining moet hier ook nog een keertje gebeuren. Wil eigenlijk ook nog een keer met een motor oefenen en een trekker

Toushie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 18:05

Ik meld mij ook , volgend voorjaar/zomer mag mijn dan 3 jarige painthorse merrie eraan geloven.
Ik ga het zelf doen met behulp van instructie.

En echt beleren wil het niet noemen maar iemand op de rug leren dragen en daarbij op eigen benen lopen en dan stap en draf de galop komt dan wel een keer vanzelf. En rem/stuur/gas en achteruit.

Van deze zomer.

Afbeelding

dieseltje09

Berichten: 1861
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:45

Django_Mette schreef:
Oooh wat is Nico een leukerd! <3

Hier zijn de kinderen ontwormd - uiteraard niet zonder slag of stoot :+ - en vrijdag komt de dierenarts enten, met 10 november een booster zodat zijn entingen correct zijn mochten we volgend jaar ergens naartoe willen :D

Meneer is vooral bezig met vies zijn en nog lekker baby zijn, al merk ik wel dat hij heel langzaamaan wat nieuwsgieriger wordt. Plastic was doodeng, en gisteren speelde hij ermee toen ik mest wilde pakken met een handschoen :") Maar hij is ook al lang niet meer zo overbouwd als eerst. Nog wel iets, maar het wordt steeds minder.
[ [url=m/82aSdk.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankje!

Oooww het ontwormen is hier een dagelijkse training met een oude gebruikte spuit en een pot appelmoes :j :')
De eerste wormenkuur van mij was nog op ht land bij zijn oude eigenaar waarbij ik goed 2ha land over ben gegaan en vervolgens alles onder zat en ik hoop dat er genoeg spul in zn mond was gekomen… eind van deze maand krijgt ie er nog 1 en ik hoop door het oefenen met de appelmoes nu zonder heel veel protest :D

Leuk Toushie! Ik hoop van de zomer de eerste buitenritjes te maken :) maar die van mij is een jaar ouder ;)

ElinaSK

Berichten: 2663
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 07:17

Leuk om te lezen hoe anderen al bepaalde dingen doen :j . Hier gelukkig geen problemen met wormenspuiten..

Wel moet ze nog leren dat het uit doen van het bit betekent dat ze op mij wacht en haar mond open doet. Ze wil nu zo snel mogelijk het hoofdstel uit waardoor het bit tegen haar tanden komt daar schrikt ze natuurlijk van _O- . Ik probeer nu te wachten totdat ze normaal doet maar geduld is nog een dingetje bij haar :+

Maartje_M

Berichten: 9402
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:07

Hier is (in ons geval dan) kaptoom afdoen ook nog altijd een dingetje. Ze wil het dan graag af en is dan heel druk met haar hoofd. Ben er best wel mee bezig en beloon haar als ze rustig is, want ik vind het echt mateloos irritant om die losvliegende riempjes te moeten ontwijken haha. Ik betrapte me er zelfs op dat ik mijn oudere merrie ging belonen omdat zij wel braaf stil staat met het hoofdstel afdoen :+

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:33

Hier überhaupt nog rustig halster/kaptoom af en om. Azu wil zijn hoofd nog wel eens omhoog doen (ik denk dat de stalhulp een beetje ongeduldig is geweest) en daar komt mijn moeder amper bij, en nu is hij nog maar 1.59 dus laat staan als ‘ie straks wel 1.70 wordt. _O-

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:03

Wanneer beginnen jullie met longeren en de rest.
Hij staat nu nog op de wei en deze winter heb ik sowieso geen tijd om er überhaupt iets aan te doen dus blijft hij met z’n vrienden spelen.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:38

Wat een leuk topic! Leuk ook om te lezen wat jullie allemaal al met jullie jonkies doen! :)

Ik heb een 2,5-jarige springgefokte ruin. De bedoeling is om hem eind van het voorjaar langzaam zadelmak te gaan maken. In april dit jaar is hij geopereerd aan OCD, wat nog wel een pittige ingreep was. Volgend jaar controle foto’s maken en dan hopelijk groen licht. Zadelmak maken ga ik uitbesteden. Dit zelf nooit gedaan en ook weinig ambities om dit zelf op te pakken, daarvoor ben ik gewoon echt niet handig en ervaren genoeg. Hij is ontzettend mensgericht en lief, wil graag samenwerken. Kan daarnaast wel snel veel spanning opbouwen en is dan zo vlug als water. :D

Hij staat nu nog met een vriendje 24/7 buiten op het land.

Meet Pino <3


Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding

Muze
Berichten: 5298
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:48

Ik heb een jonge Camargue ruin die in juli 3 is geworden.
We zijn nu wat bezig met “ longeren”( even wat door de grote rijbak heen, geen oeverloos kleine rondjes lopen), wandelen, werk aan de hand.
Volgende zomer wil ik er rustig eens opgaan.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:02

Spaansepony schreef:
Wanneer beginnen jullie met longeren en de rest.
Hij staat nu nog op de wei en deze winter heb ik sowieso geen tijd om er überhaupt iets aan te doen dus blijft hij met z’n vrienden spelen.



Ik ben met Timmie rond 2,5 begonnen aan de longe, spelenderwijs steeds een stapje verder uitbouwen. Vanaf een jaar of 3,5 begonnen met een zadel erop leggen aan de longe, vanaf 4,5 rustig aan er op zitten en wat simpele stap dingetjes, nu issie 5,5 en stappen we buiten wat lange lijnen onder de man en thuis in de bak wat stap en draf werk. Tussendoor wandelen we veel, heb veel clickerwerk gedaan, en gewoon nog steeds basis longeer werk. Ik merk dat hij meer tijd nodig heeft om een goede balans te vinden dan mijn vorige paarden (die overigens geen gangenpaarden waren dus daar zit het verschil waarschijnlijk in).
Ook trainen we dingen als schriktraining, waterslang (vind hij echt niet tof), basis luisteren aan de hand etc. Ik heb wel gemerkt dat het clickeren van klein af aan echt een hele goede basis heeft gelegd voor uitbouw, als hij iets spannend vind kan ik altijd terugvallen op het clickeren!

Maartje_M

Berichten: 9402
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:32

AlwaysH schreef:
Hier überhaupt nog rustig halster/kaptoom af en om. Azu wil zijn hoofd nog wel eens omhoog doen (ik denk dat de stalhulp een beetje ongeduldig is geweest) en daar komt mijn moeder amper bij, en nu is hij nog maar 1.59 dus laat staan als ‘ie straks wel 1.70 wordt. _O-


Omdoen gaat steeds beter, afdoen blijft een ding :')

Lissy is in juni 3 geworden en we zijn eigenlijk nu pas wat serieuzer met longeren bezig. Eerder vooral snappen dat ze een rondje om me heen kon lopen op afstand en nu dus pas meters maken. We zijn in het voorjaar ook begonnen aan de hand te werken met de basis: meelopen, stoppen, achteruit, wenden. Ik had altijd trainingen van max 10 minuten en dat zijn we nu aan het opbouwen als haar koppie het toe laat.

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:15

Ah wat een leukerds komen hier voorbij.

Ik kom graag mee kletsen. Ik ga beginnen met het in en doorrijden van mijn nu 3,5 jarige nrps pony. Hij is wel al bekend met het zadel, en ik heb ook al eens een keer gehangen, maar dit verder links laten liggen ivm geen grondpersoon. Grondwerken en longeren is hij ook al bekend mee.
Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2663
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:00

Wat ik doe wil ik nog niet echt longeren noemen. Maar 1 max 2x in de week loopt ze nu stap draf galop beide kanten aan de lijn. Echt heel kort en daarna is het ook klaar. Verder doen we vooral leuke dingen en doet ze nog niet zo veel eigenlijk. Ze is ook pas 3 geworden deze zomer dus we hebben alle tijd. Volgend jaar ben ik dus van plan wel wat meer te gaan doen. :j

Edit; wat een knapperd saphira <3

Django_Mette

Berichten: 1377
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 12:31

Ooooh Chupa! Knap ding! <3

Longeren is bij mijn geen longeren. Het is bij mij half voor me uit lopen op 3 meter afstand door de bak heen. Zo wil ik het uit gaan bouwen. Fedde doet dat maar heel af en toe omdat hij het graag goed wil doen .

dieseltje09

Berichten: 1861
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:49

Longeren is na de basis: overal aangeraakt worden, jouw/mijn ruimte en leiden vanuit daar, weg voor druk, de volgende logische stap. Ik ben daar wel al voorzichtig mee bezig l(of athans doe een poging tot) maar hij vind het echt super lastig. De drijvende hulp van achter vind hij super lastig en Nico heeft heel graag dat in de leid positie als leider of partner pak maar vanuit de drijvende positie, nope liever niet, dan draait ie ook echt zn hoofd naar me toe met de melding erbij help….

moet wel zeggen dat echt longeren pas bij mij vanaf een jaar of 3 zou gebeuren(gelukkig is Nico die leeftijd al gepasseerd haha want wil dan ook weer niet echt stil staan in zo’n proces), daarvoor vind ik de belasting op banden/pezen en gewrichten nog wel te groot

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:32

Ik vind dat er voor het longeren nog zoveel dingen zijn waar ik aan kan werken. Om longeren hierop een vervolg stap te maken.

Maartje_M

Berichten: 9402
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:50

Zo serieus is het longeren hier ook nog niet hoor. Komt vanzelf als ze ouder (en wijzer := ) is.

Ik zat er dit weekeind bijna op :oo maar toen bedacht ik me dat het misschien niet heel erg handig was om dat te doen als er niemand thuis was dus het is bij been zwaaien gebleven. Dat kent ze nu in ieder geval al een beetje O:)
Ook ontwormt dit weekeind, dat was echt appeltje eitje. Zo blij dat mijn paarden dat allemaal heel makkelijk doen

Django_Mette

Berichten: 1377
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 13:59

Die van mij zijn vorige week ook ontwormd. En geënt :+

Fedde laat het allemaal wel toe, maar echt leuk vinden is ook een groot woord. Guus is ieder jaar ellende. Appelmoes, appelstroop, snoepjes, noem het maar op, het gaat er gewoon niet in als er een spuit bij in de buurt is.

Enten net zo. Gewoon vasthouden gaat niet, tegen het hek zetten helpt niet, tegen het hek zetten met de praam op eigenlijk ook niet, maar zo gaat ie er tenminste in := Dat doet Fedde wel heel braaf.

En de jaarlingmerrie die erbij staat hapt naar de wormenspuit alsof het haar favoriete snack is :')

Maartje_M

Berichten: 9402
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:25

Oh wat een drama, met enten ook... Ik doe ze hier gewoon in de paddock, en het halster is dan meer om zodat ze niet zelf besluiten dat ze weer hooi willen gaan eten dan voor iets anders :+ Ik prijs me weer even gelukkig met mijn makkelijke groepje :')

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:44

Mijn muis is nu 3,5.
Die mag ook rustig een beetje aan het werk.
Ze kent al een beetje longeren.
Bitje in gaat ook prima singeltje om ook geen probleem dus verwacht niet al te veel heisa van haar straks.
Maar wil zeker nog een half jaar geen gewicht op haar rug hebben.
Eerst maar het stuurtje maken en alleen een zadeltje op oefenen.
Afbeelding

Afbeelding

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:44

Bas mocht gister mee een rondje wandelen, zijn 1e vrachtwagen tegen gekomen en veel motoren. Perfecte training!
Afbeelding

Bas is met alle medische dingen echt wel braaf, zelfs de dierenarts merkte op dat hij erg braaf is voor een 2 jarige :D

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:06

Ja nou moet ik zeggen dat longeren bij mij begint met grondwerken en werken zonder lijn, meestal zet ik er op die manier de stap, draf en galop commando’s op en vanuit daar bouw ik op met een lijn er uiteindelijk aan. We hebben in het begin ook best wel wat grondwerklessen gehad.

Hij is met medische handelingen trouwens meestal super braaf. Enten gaat nu zonder gemiep (was in het begin wel drama haha) de wormenkuren zuigt die leeg alsof die een snoepje krijg, metacam gaat er zo in. Alleen algemeen onderzoek is een dingetje, want vreemden aan zijn lichaam is toch wel iets minder fijn.