Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:42

Thanks dames!
Wij hebben vandaag weer stappen gemaakt. Ze is pas 1x eerder mee wezen wandelen. Maar vandaag zijn ik en Xio samen op pad gegaan! Ze was super braaf, weet nu ook wat ze doet als ze schrikt: niet zo veel :+

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:42

Ik meld me ook hier :D 2023 mag onze Polletje eraan geloven om beleerd te worden. Wat gaat die tijd hard! Kan niet wachten eerlijk gezegd. Hij staat nog in de opfok en komt februari/maart naar stal. Dan maken we hem zadelmak en kan hij lekker nog veel de wei op.

Maak kennis met Polunin (Polletje)
Polunin is vernoemd naar een Russische balletdanser. Dat vonden we (toen) wel wat hebben, want het was een lichtvoetig veulentje. Daarna heb ik m alleen nog maar zien galopperen :=

We waren bij de geboorte

Afbeelding

En toen hij voor het eerst stond op die enorme lange benen

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Toen pol in de opfok stond en een jaar oud was kreeg hij dikke sprongen. Geen wondjes dus dan weet je hoe laat het is. Foto's gemaakt en toen best geschrokken. Hij had heel veel OCD's. De dierenarts die de foto's maakte zei: Laat maar inslapen, dit gaat hem niet worden. Daarvoor moet het hele gewricht open en dat loopt meestal niet goed af. Mijn dierenarts in Bodegraven zei: Dit kan ik wel opereren met een kijkoperatie. Ik was verzekerd, maar ook zonder verzekering had ik m wel laten opereren. De operatie was heel goed gelukt.

De dierenarts heeft alles weg kunnen halen (een chipszakje vol). Controle foto's waren goed en na een half jaar nog een x controlefoto's te hebben genomen kon je niet eens meer zien waar ze hadden gezeten. Alle botranden glad, en geen kraakbeen schade. Ongelooflijk hoe die veulens zich dan gewoon herstellen.

Nu is hij 2,5. We hebben besloten hem nu de winter te laten in de opfok en hem dit voorjaar terug te halen. Hij is nu wel geruind. Dierenartsproof (ze hadden nog nooit zo'n brave jonge hengst meegemaakt daar) en inmiddels ook zeer makkelijk te laden. (Dat zijn dan weer de voordelen van regelmatige dierenartsbezoekjes)

Afbeelding

Afbeelding

Ben zo benieuwd wat het gaat worden. Zijn moeder (Vivaldi x Ferro) is ook ontzettend lief en braaf maar wel met veel "go" en heel sensibel. Zijn vader Ferguson staat ook bekend als fijn bewerkbare hengst met een makkelijk karakter.

Zn moeder

Afbeelding
Afbeelding

Zn vader:

Afbeelding

Zijn moeder is echt een vos-vos. Zn vader koffievos. Polletje wordt donkerder dan zn moeder maar niet zo donker als zn vader: Iets ertussen in denken we; beetje leverkleurig lijkt het nu. Zo te zien, wordt hij wat groter dan zn moeder.

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:47

Prachtige combinatie babootje

Vandaag is er weer gereden bij ons. Half uurtje ongeveer in de bak aan de longeerlijn in stap en draf. Het was ondertussen twee weken gelden en er liep een ander paard in de bak dus dat is altijd wat spannend

ElinaSK

Berichten: 2663
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:53

Welkom babootje, wat een prachtig dier <3 en fijn dat de operatie destijds geslaagd is!

Wel een goed leermoment denk ik voor je paard Amber? Wel fijn dat je er na twee weken zo weer op zit lijkt mij.

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:58

Ja zeker, andere paarden zijn echt een 'ding'
Ze had zich laatst in het zweet gewerkt omdat ze op de poetsplaats stond terwijl de paarden werden binnen gezet :roll:

Maar ze is inderdaad wel super braaf, ik ben zo gewend van haar dat ze alles wel prima vindt dat ik dat soms vergeet

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:22

Afbeelding

Vandaag voor het eerst met de 2 draken op pad! Het doel is om Xio binnenkort als handpaard mee te nemen. :D

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:44

Afbeelding
Onze lieve Otis gaat beleerd worden 2023 en ik hoop dat we zelf een heel eind komen.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:48

Wat een lieve koppies Zoey. Xio kan veel leren van haar grote vriendin.

Sfh1992

Berichten: 182
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Julianadorp

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:40

Hoi! Ook ik meld mij, in 2021 heb ik een 1,5 jarige hengst uit zuid-Frankrijk gekocht en naar NL gehaald!

In 2023 wordt hij in maart 3 jaar, inmiddels is hij al gecastreerd maar is een zeer nuchtere ruin (precies wat ik zocht!). Phinley is een pools warmbloed en zijn kleur is een palomino leopard appaloosa.

Op dit moment spelen we wat in de bak, hebben we af en toe grondwerkles en staat hij regelmatig tussen de touwen als ik moet mesten of ga poetsen :)

Ik heb geen haast om erop te zitten, hij is geschat om rond 1.70CM te worden en hij is nu nog maar +-1.60. Ik geef hem de tijd om lekker uit te groeien want vergeleken met zijn leeftijdsgenootjes is hij nog echt een baby daar waar de rest al aan het uitdijen zijn :P Ik kan alles met hem, hangen vind hij geen probleem, een plastic zak kan ik over zijn hele lichaam halen als het vast zit aan een carrotstick :D

Afbeelding

Foto in de opfok vorig jaar :D

Afbeelding

Afgelopen winter op stal <3

Afbeelding

Spelen/grondwerken in de bak

Afbeelding

Afgelopen weekend een rondje gewandeld naar het bos en foto's gemaakt *-:)

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:40

Kimddddd schreef:
[ [url=m/njtJgV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Onze lieve Otis gaat beleerd worden 2023 en ik hoop dat we zelf een heel eind komen.


Wat een puppie nog <3

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:42

Sfh1992 schreef:
Hoi! Ook ik meld mij, in 2021 heb ik een 1,5 jarige hengst uit zuid-Frankrijk gekocht en naar NL gehaald!

In 2023 wordt hij in maart 3 jaar, inmiddels is hij al gecastreerd maar is een zeer nuchtere ruin (precies wat ik zocht!). Phinley is een pools warmbloed en zijn kleur is een palomino leopard appaloosa.

Op dit moment spelen we wat in de bak, hebben we af en toe grondwerkles en staat hij regelmatig tussen de touwen als ik moet mesten of ga poetsen :)

Ik heb geen haast om erop te zitten, hij is geschat om rond 1.70CM te worden en hij is nu nog maar +-1.60. Ik geef hem de tijd om lekker uit te groeien want vergeleken met zijn leeftijdsgenootjes is hij nog echt een baby daar waar de rest al aan het uitdijen zijn :P Ik kan alles met hem, hangen vind hij geen probleem, een plastic zak kan ik over zijn hele lichaam halen als het vast zit aan een carrotstick :D

[ [url=m/IeW6aW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Foto in de opfok vorig jaar :D

[ [url=m/UCkjqI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afgelopen winter op stal <3

[ [url=m/Q1tqfY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spelen/grondwerken in de bak

[ [url=m/4nhXti.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afgelopen weekend een rondje gewandeld naar het bos en foto's gemaakt *-:)



Wat een apart dier om te zien zeg!. 170 kan heel goed nog hoor. Ik heb ook een ruin gehad die na zn 3e nog 10 cm is gegroeid (werd 175). Heb je ook een standfoto (benieuwd naar zn achterkantje qua kleur).
Onze Polletje wordt in april 3. Dat is ook zo ongeveer de tijd dat we met hem gaan beginnen.
Ik heb m niet gemeten maar ik schat m ook zo rond de 1.60m nu. Zijn moeder heb ik niet meer gemeten maar naar schatting 165+ nu. Zijn vader is 1.69. Ik denk dat Pol ook wel de 1.70 gaat aantikken.
Ik vind dat een mooie maat; daar passen toch ook heel veel ruiters op en zelf hoef ik niet zo'n enorme kolos.

Maartje_M

Berichten: 9402
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:04

1.70 geen kolos noemen := kom ik met mijn puppy van 1.50 aan :')

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:43

Ik hoop vooral dat bas stopt met groeien bij 1.60 := kleiner mag, groter liever niet. Wordt zo lastig opstappen wanneer je een keer op buitenrit bent en geen krukje hebt

Django_Mette

Berichten: 1377
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 22:28

Ik ben nog steeds vurig aan het hopen dat Fedde de 1.50 aan gaat tikken. Hij blijft nu al maanden steken op 1.46,5 :=

Heeft iemand trouwens een gouden tip om ze uit een automatische drinkbak te leren drinken? Ze hadden altijd een specikuip, maar van de week hebben we een automatische drinkbak op een IBC-vat gemonteerd, maar ze snappen niet dat ze die lepel in moeten drukken :+ En vervolgens staat paardlief als ik m'n ingedrukt houd vijf minuten te drinken -O-

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:45

Hoi!

Ik ga 2023 langzaam beginnen met mijn kleine dame
Afbeelding

Ze is van 2020, maar nog echt fors overbouwt. Dus ze staat nu nog lekker te spelen en groeien in mijn kudde.
Ze leert super veel van de oudere paarden.
We beginnen nu rustig met wat loswerken in de bak en ik wil haar met haar maatje mee vast wat stukjes mee naar buiten nemen.
Van het voorjaar rustig beginnen met vanaf de grond eens wat sturen en wijken voor druk.
Mocht ze de zomer voldoende bijgetrokken zijn maak ik een start met inrijden, maar anders wachten we nog wat langer.

Django_mette als je wat kleine stukjes appel/Wortel erin doet of een beetje appelsap?

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 23:34

hiphorse schreef:
Ik hoop vooral dat bas stopt met groeien bij 1.60 := kleiner mag, groter liever niet. Wordt zo lastig opstappen wanneer je een keer op buitenrit bent en geen krukje hebt


Er bestaan uitklapbeugels. En anders is er wel een bankje of boomstammetje te vinden :D

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 04:26

Bij het leren drinken doe ik het volgende. Ik druk de lepel in zodat ze kunnen drinken, tijdens het drinken laat ik hem langzaam losser tegen hun neus aankomen. Sommige paarden drukken meteen terug en andere gaan weg met hun hoofd. Als ze terug drukken hoe klein ook help ik ze en druk ik hem weer in dan snappen ze dat er dan water uitkomt. Als paarden meteen weggaan herhaal ik die stap net zo vaak tot ze niet meer reageren op de lepel op hun neus

Sfh1992

Berichten: 182
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:34

Babootje schreef:
Wat een apart dier om te zien zeg!. 170 kan heel goed nog hoor. Ik heb ook een ruin gehad die na zn 3e nog 10 cm is gegroeid (werd 175). Heb je ook een standfoto (benieuwd naar zn achterkantje qua kleur).
Onze Polletje wordt in april 3. Dat is ook zo ongeveer de tijd dat we met hem gaan beginnen.
Ik heb m niet gemeten maar ik schat m ook zo rond de 1.60m nu. Zijn moeder heb ik niet meer gemeten maar naar schatting 165+ nu. Zijn vader is 1.69. Ik denk dat Pol ook wel de 1.70 gaat aantikken.
Ik vind dat een mooie maat; daar passen toch ook heel veel ruiters op en zelf hoef ik niet zo'n enorme kolos.


Hier foto's van afgelopen winter waar zijn billetjes patroon goed op te zien zijn! (toverbal :D )

Afbeelding


Afbeelding

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:59

Ik ben momenteel heel erg aan het twijfelen om mijne al naar huis te halen nu. De opfok schiet niet op met het organiseren met de gegroepeerde rx dag en ik wil graag weten waar ik aan toe ben. Hij had eigenlijk in april al op de foto gegaan maar toen kreeg halverwege de dag de apparatuur een storing en konden ze niet verder doen. Hij is ook nog niet gecastreerd overigens ook niet.

Maar een 2,5 jarige niet halstermakke hengst naar de pensionstal halen, lijkt me dan ook weer geen geweldig plan. Zucht. Ik zou ook nog een exportkeuring moeten laten doen dan anders kan ik hem in België niet eens fatsoenlijk inschrijven zonder een hoop bureaucratie.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:58

Is het niet mogelijk om hem in de opfok halster en trailer mak te maken en hem via de kliniek naar huis te halen? Wil je hem hengst houden?

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:50

smurffie schreef:
Is het niet mogelijk om hem in de opfok halster en trailer mak te maken en hem via de kliniek naar huis te halen? Wil je hem hengst houden?


De opfok is voor mij 200km verderop dus zelf doen is geen optie en of zij dit willen voorbereiden moet ik dan nog vragen. Wil de kliniek ook niet met een onhandelbaar paard opzadelen.
Mijn hoefsmid doet dit ook wel meer, jonge paarden halen en mak maken en vrij laten springen en meten en rx laten keuren en misschien had hij over een paar weken wel plaats dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn dan.

We hebben gelukkig zelf een vrachtwagentje met hengstenschot dus laden is in theorie nooit een probleem.

Capriootje

Berichten: 6769
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:15

Ik meld mij hier ook graag!

Ik heb een nu 2,5 jarige Mcjonnas x Calypso. Een heel fijn dier qua karakter, al mooi aan de maat en ook zijn spring manieren voldoen aan de wensen :Y) Mijn doel met hem is vooral de springsport, met mijn vorige paard reed ik M en Z klaar maar die is helaas heel plotseling overleden vorig jaar. Ik vind allround erg belangrijk, buitenritjes, lol met je knol etc. dus niet alleen maar de sport.

Qua basis kent hij al een hele hoop zoals wassen, toiletteren, trailer laden en wandelen we al hele stukken alleen door de polder. Met een ander paard is hij wel veel stoerder maar we wisselen het rustig af. In de bak kent hij wat grondwerk zoals over een zeiltje, balkje en wijken voor druk. Heel rustig pakken we nu de basis van het longeren een beetje op. Plan is om hem van het voorjaar zelf zadelmak te maken.

Dit zijn wij

Afbeelding


Wat extra foto's is altijd leuk :D

Afbeelding


Afbeelding

1 keer laten vrijspringen vorig jaar, wil ik binnenkort nog een keertje doen :j
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:36

Capriootje schreef:
Ik meld mij hier ook graag!

Ik heb een nu 2,5 jarige Mcjonnas x Calypso. Een heel fijn dier qua karakter, al mooi aan de maat en ook zijn spring manieren voldoen aan de wensen :Y) Mijn doel met hem is vooral de springsport, met mijn vorige paard reed ik M en Z klaar maar die is helaas heel plotseling overleden vorig jaar. Ik vind allround erg belangrijk, buitenritjes, lol met je knol etc. dus niet alleen maar de sport.

Qua basis kent hij al een hele hoop zoals wassen, toiletteren, trailer laden en wandelen we al hele stukken alleen door de polder. Met een ander paard is hij wel veel stoerder maar we wisselen het rustig af. In de bak kent hij wat grondwerk zoals over een zeiltje, balkje en wijken voor druk. Heel rustig pakken we nu de basis van het longeren een beetje op. Plan is om hem van het voorjaar zelf zadelmak te maken.

Dit zijn wij

[ [url=m/vf7GZn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat extra foto's is altijd leuk :D

[ [url=m/szslne.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/QKbeIJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

1 keer laten vrijspringen vorig jaar, wil ik binnenkort nog een keertje doen :j
[ [url=m/n2MXeb.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat een leuk dier Capriootje; mooie maat en lekker robuust. Zo te zien misstaat hij ook niet de dressuurring.
Leuk dat je hem ook zelf gaat beleren.
Wat voor afstamming heeft hij? Heb je hem als veulen gekocht of recent?
Ik kan het niet goed zien, maar is hij valk of gaat hij schimmelen?

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:39

Sfh1992 schreef:
Babootje schreef:
Wat een apart dier om te zien zeg!. 170 kan heel goed nog hoor. Ik heb ook een ruin gehad die na zn 3e nog 10 cm is gegroeid (werd 175). Heb je ook een standfoto (benieuwd naar zn achterkantje qua kleur).
Onze Polletje wordt in april 3. Dat is ook zo ongeveer de tijd dat we met hem gaan beginnen.
Ik heb m niet gemeten maar ik schat m ook zo rond de 1.60m nu. Zijn moeder heb ik niet meer gemeten maar naar schatting 165+ nu. Zijn vader is 1.69. Ik denk dat Pol ook wel de 1.70 gaat aantikken.
Ik vind dat een mooie maat; daar passen toch ook heel veel ruiters op en zelf hoef ik niet zo'n enorme kolos.


Hier foto's van afgelopen winter waar zijn billetjes patroon goed op te zien zijn! (toverbal :D )

[ [url=m/ht2JA1.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/p3plaC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hij is prachtig sfh! Heel apart.

ElinaSK

Berichten: 2663
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:15

Wat een prachtige paarden komen er allemaal voorbij <3 Leuk, ben heel benieuwd hoe iedereen het volgend jaar gaat doen met hun paarden.