Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:59

Sababber wat is de reden om het op die manier vast te maken? Druk meer verdelen?

Zertab

Berichten: 12306
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:11

Ik gebruik een kaptoom bij het longeren en ben aan het twijfelen of ik niet een keer de longeerhulp erbij pak.

Sababber

Berichten: 2719
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:59

Samir schreef:
Sababber wat is de reden om het op die manier vast te maken? Druk meer verdelen?


Op deze manier spaar je de mond want je kan niet al te veel druk geven. Daarnaast kun je het bit niet door de mond heen trekken.

o Lijn aan binnenste bitring

Druk komt van opzij, in de mondhoek, zowel binnen als buiten.

Nadeel: het bit kan door de mond worden getrokken als er veel kracht nodig is om het paard op de cirkel te houden.

o Lijn door binnenste bitring onder de mond naar buitenste bitring Het bit wordt samengetrokken. Op deze manier veroorzaak je het beruchte notenkrakerseffect, waarbij druk op de tong en op de lagen ontstaat.

o Lijn door binnenste bitring, over het hoofd naar buitenste bitring Druk opzij en omhoog, in de mondhoeken en achter de oren.

Het bit wordt samengetrokken. Op deze manier veroorzaak je ook het beruchte notenkrakerseffect, maar dan in de bovenzijde van de mond.

o Lijn met tussenstukje aan beide bitringen

Druk duwt naar beneden, op de lagen.

o Lijn aan bitring én neusriem (haak gaat om de bitring en de neusriem)

Je spaart de mond.

Je kunt het bit niet door de mond trekken (Den Hoed, 2020, blz 23).

Sababber

Berichten: 2719
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:09

Gisteren even de pivo in de bak gezet om wat beeldmateriaal te klikken. Van de week had ik weer even een momentje waarop ik dacht dat hij van een hulpteugel misschien beter ging lopen, was voor mij alleen een geheugensteuntje waarom ik dat normaal niet doe :+ . Hij liep precies zoals ik ze niet wil hebben, onstabiel, omhoog of achter de loodlijn. Heb het hem gisteren weer zelf uit laten zoeken, dat past beter bij ons. :))
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zertab

Berichten: 12306
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:40

Ik gebruik gewoon een kaptoom. Komt de druk op de neus.

Ziet er netjes uit Sababer! :)

Moonlight17
Berichten: 2348
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:02

Zadelmaker vandaag op bezoek gehad. Ik kan gelukkig voorlopig verder met de spullen die ik nu heb. *\o/* Altijd weer een opluchting als je niet te horen krijgt, dat je gen nieuw zadel hoeft te kopen/regelen.

Zertab

Berichten: 12306
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:04

Ah dat is fijn om te horen! :D Hier zou ik vandaag meer horen over het zadel wat ik kan over kopen... Maar helaas moet ik toch nog even geduld hebben.

Wel alvast een singel besteld bij de zadelpasser.

Het valt me trouwens op dat zodra ik meer inwerk op het bit, zoals "sturen" (vanaf de grond) meneer zijn leuter laat hangen. En dan wel begint te spelen met het bit.

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:26

Afgelopen week wilde we voor de 2e keer erop, hangen en stappen, meneer draafde aan dus mooi gebruik van gemaakt :j

Onwijs braaf en fijn dier, nu al enthousiast over! <3 toch speciaal als je ze al zo lang hebt en er nu ineens op zit.

Afbeelding

Kruipt er wel enorm achter maar hey, 2e keer iemand op z’n rug :o

Zertab

Berichten: 12306
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:56

Knap dat hij het al zo doet! Dat niet meer achter de loodlijn kruipen komt vanzelf wel :)

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:20

Enorm speciaal xsensibel, wat doet hij t knap, heel fijn.
De eerste keer er op lijkt me ook zo bijzonder als je ze, in mijn geval iig, vanaf geboorte hebt.

Mer1980

Berichten: 18889
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:29

Gaaf hoor zo ermee wegrijden. Die van mij kruipt er ook nog achter, maar dat wordt wel minder straks als ze sterker worden.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:00

Sababber goh wat loopt die lekker, ziet er goed uit!

Xsensibel wat een super braaf paard zeg! Wat fijn dat die het zo goed oppakt!

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:18

Leuk topic! :)

Sinds enige tijd heb ik een bijrijdpaard (Oldenburger) en daarnaast ook weer eentje om te beleren.
Kayleigh (v. Timor) is een 10-jarige fokmerrie die 2 jaar geleden zadelmak is gemaakt en wegens tijdgebrek niet verder beleerd is. Doordat ze vorig jaar niet gedekt is, hebben we nu mooi de tijd om haar in te rijden. Na het nodige longeerwerk de afgelopen maanden en wat werk aan de hand, zat ik er vandaag voor het eerst op, aan de longe. Super braaf paard en ze zit als een huis <3. Ik dacht in een behoorlijke spagaat terecht te komen maar dat viel reuze mee :Y) (aan haar gewicht wordt overigens gewerkt).
Ik gebruik bewust (tijdelijk) een dubbele teugel aangezien ze druk op de neus al kent vanuit het werk aan de hand, om zo de mond te sparen.
Ben heel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen *\o/*


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sababber

Berichten: 2719
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 20:09

Xsensibel wat braaf zo! Groot gelijk dat je gelijk gebruik maakt van dat drafje. Niet gek dat hij nog wat balans zoekt door achter de loodlijn te lopen, doet Prop onder het zadel soms ook.

Joellaloves ik denk dat de mods er ook zo over denken, Prop staat bij uitgelicht vanuit dit topic *\o/*

Zoals hierboven met dubbele teugel vind ik ook top werken, merk wel dat het lang geleden was dat ik zo gereden had. Moest weer even wennen met de handhouding. Knap fjorden hoor <3

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 20:39

Wat een knappe paardjes allemaal. Onze dame wordt in juni 3 en willen nu een beetje gaan beginnen met grondwerk/longer en etc.
Ze is super braaf…dekentje, dekje, plastic zakje allemaal geen probleem. Hoefsmid en tandarts geweest, super braaf. Loopt ook braaf mee aan halster en stapt ook zo op de trailer. (Nog niet gereden)
Waar ik nu wel tegenaan loop, is dat zodra wij aan een halstertje de afgezette rijbak inlopen ze als een gek gaat rennen en bokken en gekkigheid. Dus is het heel lastig om haar op een cirkel te krijgen waarop ze kan gaan draven…is dat joligheid, of dat ze (nog) niet weet wat ze moet doen? Mijn vraag is, hoe gaan wij haar leren “longeren” zodat ze dit gaat snappen. Aan de hand op t harde kan ze netjes haar cirkeltjes om mij heen lopen en luistert ze goed. Af en toe afgeleid maar prima onder controle.

jitskenienke

Berichten: 379
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 22:17

Leuke updates iedereen! Jullie zijn echt lekker bezig zeg!

@ mandy73_unes. Wat ik geleerd heb en nu bezig ben met goofy is eerst de achterhand verplaatsen en dan de schouders als ik naast hem sta. Daarna met een stik en een touw op afstand de achterhand te verplaatsen en ook zo de schouder door rustige cirkels te maken met mijn stik+ touw. Toen hij dat snapte deed ik mijn lichaam draaien in de positie welke kant hij op moest en mijn “leidende” hand omhoog en met mijn “drijvende” hand weer met de stick rustige cirkels maken achter zijn kont. En zodra die naar binnen kwam verplaatste ik zijn schouder weer met de stik.

Nu dit een beetje bevestigd is zijn we gaan spelen om van hand te veranderen en te draven. Om hem naar draf te krijgen huppel ik wat op de plaats en doe mn leidende hand omhoog, stem commando en weer met mijn stik rustige cirkels maken. En om hem te laten stilstaan verplaats ik de achterhand.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd. Dit werkt voor mij en mijn paard heel goed. Maar het is een beetje zoeken wat voor jullie werkt. Ik doe dit met leadrope en niet los. Echt longeren kun je dit niet noemen maar het is een mooi begin ! Ben heel benieuwd voor jou en je paard gaat werken!

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:58

Vandaag weer op basje gezeten, hij blijft het raar vinden. Ondanks dat echt super braaf!
Ik heb op het moment geen zadel, die is te smal en voor zadelpassen is het wel fijn dat hij in elk geval een rondje kan stappen.

Ik zie hier ook al veel hier die al vrij vlot in draf zitten enzo zonder dat het paard steeds kijkt waar je bent (of lijkt zo), tips?

Afbeelding

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:29

Hier gaan we rustig aan door met longeren. Nu met peesbeschermers voor hoofdstel met bit onder een equine halster. , longeersingel en rugriem. Binnenkort maaar eens de broek proberen ipv de rugriem.

Hoe doen jullie dat met leren vaststaan? Ze moet het nog leren maar ik heb een pony gehad die zich los probeerde te trekken dit wil dus niet hebben en nu dus wat zoekende in hoe ik haar het het beste aan kan leren.

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:36

Spaikey schreef:
Hoe doen jullie dat met leren vaststaan? Ze moet het nog leren maar ik heb een pony gehad die zich los probeerde te trekken dit wil dus niet hebben en nu dus wat zoekende in hoe ik haar het het beste aan kan leren.

Eerst leren wijken voor druk, zodat druk achter de oren naar voren stappen oplevert. En rustig leren stilstaan zonder vast te staan. Daarna vastzetten. Ik zet ze, zeker de eerste keren, vast aan een dun touwtje aan de ring, in plaats van direct aan de ring. Als er dan toch paniek ontstaat, beschadigen ze niet :)

Iccc
Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:45

Leuk om iedereen zijn tips en verhalen te lezen. Blijf dit ook elke keer bijlezen super leuk. Hoe iedereen het ook op zijn eigen manier doet.

Hier heb ik erook opgezeten. Ik doe de 1e keer op straat. Ook het stappen en zelfs paar passen gedraaft. De tweede keer stapte ik los over het erf.

Het longeren met zadel en hangen was ze niet van onder de indruk. Dus zat vrij snel erop echt een fijn karaktertje.

Voor in de bak heb ik even iemand gevraagd om paar keer te rijden. Vind het tussen mij oren daar toch iets spannend ofzo.. en ze is zo gevoelig op mij dat ik dat liever even uitbesteed. Als ik zie dat ze daar dan oke is stap ik al met een zelfverzekerd gevoel op. Altijd bang het fout te doen ofzo.

Verder longeren we met de band wat ze super fijn oppakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:26

__Suzanne__ schreef:
Eerst leren wijken voor druk, zodat druk achter de oren naar voren stappen oplevert. En rustig leren stilstaan zonder vast te staan. Daarna vastzetten. Ik zet ze, zeker de eerste keren, vast aan een dun touwtje aan de ring, in plaats van direct aan de ring. Als er dan toch paniek ontstaat, beschadigen ze niet :)


Bedankt. Zo had ik het ook in gedachte. Met een touwtje er tussen.
Nu houdt ik haar gewoon vast met het touw door de vastzet haak zodat ik mee kan vieren met het touw

SandraWierda

Berichten: 1428
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:53

Spaikey schreef:
Bedankt. Zo had ik het ook in gedachte. Met een touwtje er tussen.
Nu houdt ik haar gewoon vast met het touw door de vastzet haak zodat ik mee kan vieren met het touw


Zo doe ik ik het ook altijd om het ze te leren. En dan eerste keren vast zetten niet in de open ruimte maar bij voorkeur in een box of zo.

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:36

Spaikey, ik deed t touw door de ring en gaf druk als ze weg liep, daarna vroeg ik haar naar voren en beloonde haar als ze t deed
Zo leerde ze vanzelf dat de druk weg was bij een stapje naar voren.
Ik heb in het verleden ook eentje gehad namelijk die ging hangen en net zo lang door ging tot ze los was en dus alles kapot trok.

Mandy73_unes, wat kan helpen is een kaptoom aan doen ipv halster, dan heb je net wat meer te zeggen.
Ik leer lopen op een volte aan door mee te lopen naast haar op de volte, vervolgens neem ik per training sessie steeds meer ruimte er tussen tot ze uiteindelijk op de volte lopen.
Vaak snappen ze niet ze goed wat de bedoeling is vandaar dat ik het zo rustig opbouw.
Al vind Solana longeren en mega stom, zodra ze de volte op moet krijg ik een boze blik, oren naar achteren en stapt ze verontwaardigd de volte op.
Ze doet het hoor, maar wel onder protest, ze vind er geen zak aan.

Vandaag ben ik met clicker training begonnen, uiteraard had ze de click al erg snel door dus dat was zo aangeleerd.

Iccc super zeg!! Knap paard

Sababber

Berichten: 2719
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:50

Prop moest vandaag even tot 3x toe zijn break away halster testen op de poetsplaats. Niet dat er wat engs was, hij had even door dat als hij druk gaf hij los stond en dan om zich heen kon kijken, hij blijft verder gewoon staan. Daarna was het ook klaar gelukkig, ik straf zoiets niet af, doe gewoon het halster opnieuw om en ga door. Hij doet het er al 2 maanden prima mee, is al een paar keer los gegaan toen hij wel even schrok en dagelijks trekt zijn buurman hem los in de paddock. Maar goed, de wervels blijven wel heel. :+

Ik heb er vandaag na 3 weken weer eens opgezeten, de bak was slecht dus alleen wat gestapt en gedraafd. Beetje balans zoeken en ontspannen. Daarna was meneer moe.Afbeelding

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:57

Bedankt voor de tips weer. Sowieso eerst in de box inderdaad open ruimte hoeft nog niet.