Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:27

Okay van een foto is het soms lastig te zien, ik probeer het uit te leggen wat ik zie.

Zadel 1 is definitef te smal. Je ziet dat de hoek van de boom veel scherper is dan de hoek van de schoft/schouder van je paard. Als je met deze zou gaan rijden, gaat je paard 100% pijn krijgen bij de trapezius, dikke kans ook dat het zelfs met alleen longeren al voor spier atrofie gaat zorgen.

Zadel 2 ligt iets beter qua boommaat, maar nog steeds te smal. Met name van de foto van de zijkant zie je dat het zwaartepunt achterover ligt. Daarnaast denk ik ook dat dit zadel te lang is, gezien ik de flank al zie op de foto. Dat is lastig zeggen zonder te voelen. Ook twijfel ik over de boomvorm. Ik denk dat deze boom te recht is, en de rug van je paard iets week. Deze krijgt je paard met longeren denk ik iets minder last van, maar als je erop gaat zitten is deze voor zo ver ik van de foto kan beoordelen ook een slechte keuze, gaat ie last van krijgen.

Zadel 3 is ook veel te smal, geldt hetzelfde voor als zadel 1. Die gaat knijpen op de trapezius en zou ik al niet mee gaan longeren.

Je zadels gaan klapperen omdat ze wat ik zo op de foto kan zeggen allemaal (veel) te smal zijn en dus hun zwaartepunt achterover hebben liggen, en dan stijgen ze van voor op. Om het zo te zeggen.

Ik zou dus op zoek naar een ander zadel voordat je er mee gaat longeren, anders krijgt je spijt en gaat het paard werken associëren met pijn

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:00

Dank je wel voor de uitleg!
Ik vond het erg moeilijk om te beoordelen wat nou het probleem precies was al kon ik gelukkig (voor mijn paard) wel zien dat er bij allemaal iets niet klopte.

Dan ga ik eerst maar zelf in de buurt wat zadels proberen dan moet ik denk ik opzoek naar maat MW of W als ik dan denk dat ik wat heb vraag ik het nog even bij jou na (als je dat goed vindt). En dan laat ik de zadelmaker komen om het te checken en waar nodig aan te passen.

Longeren ga ik (als ik dat al doe) met barebackpad doen. Maar richt me voor nu eerst even lekker op de dressuur aan de hand. Als het stuur en de rem er goed op zit kan ik met een nieuw zadel straks makkelijker aan de gang.

Maar super fijn dat je even mee wou kijken!

snorkel1986

Berichten: 3022
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:10

Nadiine__x schreef:
snorkel
Het klinkt alsof het een combinatie is met een ander paard, hoe is ze in de groep? Staat ze laag in rang?
Want dan is het waarschijnlijk een kwestie van grondwerk als in dat ze jou als leider gaat vertrouwen zodat ze niet meer hoeft te vluchten. Los van alle prikkels waar ze van schrikt. Het klinkt alsof ze allert is op de andere paarden en daardoor dan schrikt. Snap je wat ik bedoel?

dreamguide
Wat je ook kan doen,is aan de buitenkant de touwtjes bevestigen (los zoals je nu ook hebt)en aan de binnenkant de lijn aan het bit en dan door de singel naar je hand.en idd met zweep/stem/lichaam goed voorwaarts houden. Als dat goed gaat, buitenkant iets strakker en als dat goed gaat touwtjes aan beide kanten.
Je kan op deze manier namelijk altijd je binnenhand meegeven en op die manier de druk eraf halen. En vaak als ze het snappen dan gaat het protest ook weg :j hoef je niet met dubbele longe te klote, daar ben ik namelijk ook echt een ei in hahaha :')

dddara
Je kan ook een barebackpad erop leggen dan kan hij wennen aan iets groots op zijn rug en het klapperen van de beugels kun je oefenen met een longeersingel, dus los van elkaar en als beide goed gaat kun je altijd eens creatief de longeersingel over de bbp heen knopen voor de beugels en als dat goed gaat dan kan vast de zadelmaker zijn werk doen :D
En tussendoor wel gewoon de zadels erop leggen, maar niet aansingelen of gebruiken, voor het zicht en idee.

Denk dat je dan een heel eind komt!
Want idd aansingelen of longeren met niet passend zadel geeft ongemak, dus daar zou ik ook niet blij van worden.. En te klein gaat ook nog knijpen op de rug..


Ze staan bij ons ieder op eigen wei naast elkaar mijn andere paard is duidelijk de baas maar ook als im met de oude pony loop heeft ze het het is echt geluid denk dat het idd gewoon tijd nodig heeft en gewenning want ook longeren met bandage achterlangs of x passoa tuigje om daar vind ze nog al wat van -O- en worden alle rugspieren even goed op gerekt met 10 min is alles prima daar voor van prima tot rek en strek

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:21

Yes geen probleem!
Ik vind zadels erg fascinerend en heb me er best wel in verdiept. Ik ga ook wel eens met een auto vol verschillende zadels naar mensen in de buurt om advies te geven over wat voor soort zadel te naar moeten kijken haha.
Als je op een lokale wedstrijd goed gaat kijken naar wat voor zadels mensen op hun paard hebben, is het ook deprimerend hoe weinig zadels echt passen. Het vervelende is dat er een wildgroei aan zadelpassers in dit land is, en je hoeft niet eens een opleiding te hebben gedaan om het beroep te mogen uitoefenen in Nederland, echt triest.

Wat ik je nog kan aanraden; koop een flexibele liniaal, leg die om de schoft van je paard, en maak een malletje van je paard van karton, dan kan je die meenemen als je bij zadels gaat kijken, dan hoef je niet perse het hele zadel meenemen en op je paard passen. Bonus is dat je dan ook gelijk kan zien hoe scheef je paard is. En wat je ook helpt om gerichter te zoeken; laat je paard liefst vierkant staan,voel het schouderblad en zet met krijt een streepje waar deze eindigt. Voel dan nu de laatste rib en volg deze omhoog, teken deze ook aan met een krijtje. Meet nu de afstand tussen beide krijtjes en je weet het maximaal draagvlak van je paard. Je moet dan sowieso geen zadels langer dan dat, wat een hele hoop zadels doet afvallen. Beter natuurlijk als je je zadelmaker het draagvlak laat meten, maar het geeft je wel een goede indicatie voor als je eerst zelf wilt kijken.

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:06

En toen belde ik de zadelmaker even voor advies hoe ik dat moest doen zadels kopen en zelf passen en haar bellen voor ik de koop rond maak......
Want ik had er vannacht echt wakker van gelegen, hoe ik dat moest regelen.

Toen zei ze dat ze zelf ook 2dehands zadels heeft liggen en dat ze die voor 20 euro komt passen........
Dat was niet het bedrag waar ik aan dacht...... dus meteen gezegd wanneer kan je hier zijn. Morgen ochtend gaan we zadels passen. Voor 20 euro ga ik geen nacht langer wakker liggen om te piekeren over zadels. Al steek ik er alleen maar wat van op is het het me al helemaal waard!

Voor zo een bedrag heb ik niet het gevoel dat ik meteen een knoop moet door hakken als ik zelf nog even verder wil kijken omdat de zadels niet precies zijn wat ik zoek dan kan ik dat gewoon doen. En mocht ik niets beters naar mijn smaak vinden dan laat ik der gewoon nog een keer komen.

Ik ben helemaal gerust gesteld.

Sababber

Berichten: 2707
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:12

Misschien ben ik te kritisch, maar €20,- voor zadels passen? Wat is dan het verdienmodel van de zadelpasser en de ervaring van zo iemand? Ik betaal voor alleen het consult €65. Daar komen dan nog voorrijkosten bij.. ik vraag me af wat je dan ook gaat betalen voor een zadel, opvullen etc. Dat moet dan haast wel heel prijzig zijn, want wie komt er voor €20,- überhaupt zijn bed uit? :=

Van mij trouwens voorlopig weinig updates, ik zit zelf in de lappenmand en heb besloten dat Prop zolang hij rustig blijf vakantie mag vieren. Hopelijk zijn we in juli weer in staat wat te gaan doen.

snorkel1986

Berichten: 3022
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:17

Euh mijn zadelmaker komt ook voor 35,-
En verder ook nette prijzen vind ik

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:25

Ik vermoed dat ze in verreweg de meeste gevallen voor die 20 euro ook een zadel verkopen, en dan is de drempel voor mensen wel veel lager om een zadel passer te laten komen. Ik snap het iig wel. :)

Sababber

Berichten: 2707
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:31

DreamGuide schreef:
Ik vermoed dat ze in verreweg de meeste gevallen voor die 20 euro ook een zadel verkopen, en dan is de drempel voor mensen wel veel lager om een zadel passer te laten komen. Ik snap het iig wel. :)


Dat denk ik ook, dan is die €20,- een binnenkomer en de kans groot dat ze je er een zadel bij verkopen. Anders kan zo iemand toch simpelweg niet leven? Nu is natuurlijk ook de vraag wat de verwachting is van het consult. Is dat op de poetsplaats in 20 minuten 8 zadels er op leggen en daarvan zeggen wat het beste past. Dan kan ik me er nog een voorstelling van maken. Maar als er ook onder het zadel bewogen moet worden waardoor het langer duurt.

Begrijp me niet verkeerd hè, ik hoop dat je goed zit voor dat geld. Alleen ik kan me niet voorstellen dat iemand die goed geschoold is , ervaring en een KVK nummer heeft voor dat geld op komt draven. :o?

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:35

En uiteraard ben ik kritisch maar hoe kritisch kan je zijn als je nog niet eens op het zadel kunt zitten dus bij dit zadel hou ik in me achter hoofd alleen voor nu is en het zou leuk zijn als die straks ook nog geschikt is. Maar nu ben ik al heel blij met een zadel wat zonder het paard te storen aansluitend op de rug ligt en het in beweging niet naar voren komt.

Rianne1807
Berichten: 700
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:43

Groot gelijk Dddara
Je wil gewoon een goede start en beginnen met een zadel wat niet past waardoor je al meteen de pijn associatie krijgtbij een zadel
Ik heb er zelf wel redelijk kijk op, maar laat toch echt mn zadelmaker komen voordat ik er op ga
Ik kan het maar 1x goed doen

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:33

Voor 20 euro komt mijn zadelmaker ook het bed niet uit, en ook niet als ik vandaag bel dat ze morgen komt haha, maar het is sowieso fijn om even iemand met je mee te laten kijken met je zadel(s) en je van advies te voorzien.
De zadels die je nu hebt passen in ieder geval zeker niet, dus dan is het goed om verder te kijken.

Voor het rijden zou ik je uiteindelijk wel adviseren om een MSFC gediplomeerd zadelmaker naar je zadel te laten kijken. Diploma zegt ook niet alles, maar het helpt wel om een keuze te maken in dat grote gros zadelmakers. Jammer dat je er wakker van lag, dat is ook niet de bedoeling natuurlijk; fijn dat je er op deze manier iets aan kunt laten doen.

Ik ben benieuwd naar wat je aangeraden wordt! Tip: Laat je zadelmaker ook even het draagvlak van je paard opmeten.
Succes!

Sababber

Berichten: 2707
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:55

Rose_Sonny schreef:
Voor 20 euro komt mijn zadelmaker ook het bed niet uit, en ook niet als ik vandaag bel dat ze morgen komt haha, maar het is sowieso fijn om even iemand met je mee te laten kijken met je zadel(s) en je van advies te voorzien.
De zadels die je nu hebt passen in ieder geval zeker niet, dus dan is het goed om verder te kijken.

Voor het rijden zou ik je uiteindelijk wel adviseren om een MSFC gediplomeerd zadelmaker naar je zadel te laten kijken. Diploma zegt ook niet alles, maar het helpt wel om een keuze te maken in dat grote gros zadelmakers. Jammer dat je er wakker van lag, dat is ook niet de bedoeling natuurlijk; fijn dat je er op deze manier iets aan kunt laten doen.

Ik ben benieuwd naar wat je aangeraden wordt! Tip: Laat je zadelmaker ook even het draagvlak van je paard opmeten.
Succes!


Dat dus, ook met hoe snel ze kunnen komen zie ik dat al snel als een red flag. Persoonlijk vind ik zadelpassers/ makers de moeilijkste type “behandelaar” om een goede te vinden. Dus ik denk gelijk dat het niet veel kan zijn voor dat geld.. iedereen mag zich zadelpasser noemen.. zelf kijk ik ook alleen nog maar naar gediplomeerde passers.

Inderdaad goed dat je er nu in ieder geval vast iemand bij laat komen Dara. Hopelijk heeft deze iets bij wat goed ligt om mee te beginnen. +:)+

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:06

Ik heb zelf het draagvlak opgemeten kwam op een 43 a 44 cm.

Afbeelding
en een modeletje gemaakt van zijn vorm over 42 cm totale lengte (van links naar rechts) liggen de uiteinde van de boomtakken 33 cm uit elkaar weet iemand hoe je dan de boommaat daar uit haalt.

Deze zadelmaker woont op 5 min afstand dus maakt het kwa tijd wel makkelijker om te komen. Of ze verder geweldig is weet ik ook niet..... maar ze heeft er hoe dan ook meer verstand van dan ik.

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:34

Poeh 44cm is niet veel...
Replay heeft een heel kort oppervlak, en die heeft een draagvlak van 46cm.

Voordeel is dat dan 90% van de zadels afvallen, dus minder keuzestress :=

Mocht je een 18" zadel willen gebruiken, vallen verreweg de meeste zadels af met zo'n kort draagvlak. 17'5" is je keuze al iets groter.

Wat goed dat je ook een modelletje hebt gemaakt! Ik zou zeggen dat ie zeker een wijde boom mag hebben als ik je kartonnetje zo zie

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:57

Dit paard is echt te makkelijk hoor :')

Helemaal voor een onbeleerde 3 jarige


Afbeelding

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:15

Rose_Sonny schreef:
Dit paard is echt te makkelijk hoor :')

Helemaal voor een onbeleerde 3 jarige


Geweldig toch als ze zo braaf zijn. Reus heeft wat slechte ervaringen door zijn zaadstreng ontstekingen. Zeker 3 maanden lang hebben we aan zijn wond moeten trekken iedereen opnieuw open trekken zodat push eruit kon. Dus aan zijn lijf is die wel wat argwanend maar als hij door heeft dat het geen pijn doet is het goed. Maar hij is werkelijk nergens bang voor. Alleen de dierenarts dan..... maar dat snap ik.

Kwa zadels denk ik misschien nog wel weg te kunnen komen met een 17 inch ik ben niet zo groot.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:56

Sensibel wat een prachtige foto en wat ziet het er al top uit!

Zadels, het is en blijft een lastig iets. Voor Dream moet ik ook nog op zoek naar iets anders want deze past hij niet meer, te smal.

Vd week voor het eerst een klein sprongetje gemaakt en hij vond het echt geweldig.

Afbeelding

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:40

Jeeeeeeey ik heb een zadel!

Om 10 uur was de zadelmaker hier met 15 verschillende zadels afgestemd op mijn beschrijving van het paard.
Het eerste zadel wat hij oplegde is het meteen geworden......

Dat klinkt of ik me het eerste beste zadel heb laten aan smeren, maar zo was het zeker niet gegaan. Hij heeft met alle geduld zeker 10 of 12 van de 15 zadels bij mijn paard gepast. Over ieder zadel kreeg ik de uitleg waarom die niet goed lag hoe een te smalle lig, hoe een te wijde ligt, welke te lang was.
Vervolgens met eerste zadel op gelongeerd. Het zadel bleef keurig achter de schouder liggen. Vervolgens werden ter plaatsen die singelstoten nog vervangen. Om 13,30 gingen ze weer naar huis!

Ik ben dus super te vrede, of hij MFSC gediplomeerd is weet ik niet maar. Maar hij zit al jaren en jaren in het vak. En heeft ook bij IJsbrans Chardon op stal gewerkt en zo wel het manege als het wedstrijd tuig/zadels gedaan. (Toevallig heb ik in mijn NHB Deurne periode daar ook op stal gewerkt en ik weet hoe precies er daar met de spullen om wordt gegaan. Dus voor mij was dat de geruststelling dat het helemaal goed zit) Buiten de geweldige uitleg waardoor ik al overtuigd was.

3heathcliff5
Berichten: 461
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:37

Wat fijn DDDara! Bij mij komt in juni de zadelmaker langs. Ik heb er nu een wintec vzh opliggen, die wel lijkt te passen. Ik ben nu nog bezig met longeren en af en toe een beetje hangen aan beide kanten. Voor ik met rijden ga beginnen, wil ik wel nagekeken hebben of de boel echt past.

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:35

Wat fijn Dddara!
Wat voor zadel heb je?
Blij dat je zo snel al een passend zadel hebt gevonden!

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:08

Euroriding dressuurzadel boommaat wijd en 16,5 inch en daarvoor sta ik nou iederedag te squaten in de sportschool :')

Maar ben er nu wel achter dat boommaten in inch maten niets zeggen. We hebben een 17 inch gehad die te klein voor me was en een 17.5 inch die even veel ruimte als mijn 16.5 inch heeft.
En nu een boommaat Wijd erop en een van mij eigen Mediumsbomen is nog te wijd.
Dus je moet echt passen de maten zeggen iets maar zeker niet alles..... voor het gemak :')

Rianne1807
Berichten: 700
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:31

Super fijn Dddara

Bij solana is er vandaag een nieuw hoofdstel aangemeten <3
Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:06

Vandaag werd ik gebeld door de gedragsdeskundige en 8 mei hebben we afgesproken. Het gesprek was alleen al een eye opener moet ik zeggen :j
Hopelijk kan ze ons helpen met de trailer.

Iccc
Berichten: 1398
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 20:17

Afbeelding

Even op een roze wolk
Aankomende dagen word mijn merrie op de stal tov onze eigen stal paar keer gereden door iemand anders. Ideaal als je er tegenover staat.

Had er zelf op straat paar keer opgezeten en stukje gedraaft maar dit was de 1e keer op ander terrein en in een binnenbak. En wauw dit paar had geen stap verkeerd gezet.. niet knijppen bokken rennen.. zo bizar bijzonder..


Zit alleen nog even te puzzelen kwa bit.
Ik begreep dat een bustrens het rustigst ligt in de mond. Heb nu een dubbel gebroken erin.
Hebben jullie nog tips daarin? Want ze is wel wat onrustig namelijk metnamen beetje klooien met der tong ect.

Verder ben ik nog een fanatieke meelezer! Ookal reageer ik niet altijd , altijd leuk iedereen ze ervaring te lezen