Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3762
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:15

Jeetje, wat balen! Hopelijk valt het mee. Zolang je paard vrolijk en blij is, geen discutabele gedragsveranderingen heeft en een goede eetlust heeft en normale mest heeft is er meestal weinig reden tot zorg natuurlijk. Niet iets om dan meteen een dierenarts voor te moeten laten komen. Ik zou het denk ik even aankijken en zien hoe ze reageert op het meer bewegen de komende tijd en dan inderdaad langzaamaan even peilen of de tandarts weer kan komen en desnoods even rondkijken welke andere dierenarts je anders uit kunt proberen als je huidige je minder vertrouwen geeft. :j

Hele andere wending: ik zit nu zelf heel erg in de PPID materie, vandaar dat ik erop kom. Zoiets hoeft natuurlijk zeker niet, maar ik zie volgens mij wel de kenmerkende vetbultjes boven de ogen en ook een hangbuik en schrale rug kunnen daarbij passen. Gedragsveranderingen trouwens ook. Misschien iets om ergens ver in een hoekje van je gedachten te stoppen?

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 11:18

Ja mijn vertrouwen ligt inderdaad meer daar Shirley. Ze nemen contact op als hij weer voldoende hersteld is en dan maken we een nieuwe afspraak. Ik vind ook dat Skyla er nu goed uitziet dus ik heb geen grote zorgen, ik vind het wel raadselachtig wat er gebeurt is maar daar krijgen we waarschijnlijk toch nooit een waterdichte verklaring voor.

Bedankt voor het meedenken Ensueno, A7 Noord is hier inderdaad vlakbij en is dan ook mijn dierenartspraktijk.
Peter heeft hier best wel een aantal keer fouten gemaakt/steken laten vallen. En bij dat eerlijk zijn over inslapen, ik zie in je profiel dat je jouw Shetlander verloren bent aan hoefbevangenheid,  wat erg voor je! Ik gok dat het inslapen ook over hoefbevangenheid ging? Peter heeft mij twee keer geadviseerd een hoefbevangen pony in te laten slapen. De eerste bleek na onderzoek op de kliniek niet hoefbevangen en heeft daarna nog jaren in goede gezondheid geleefd. De tweede leeft nu jaren later nog steeds en het gaat heel erg goed met hem.
Daarnaast zijn er dus nog meer dingen mis gegaan, dat neem ik hem niet echt kwalijk want (dier)geneeskunde is geen exacte wetenschap en fouten maken mag/kan maar er zijn ook een aantal dingen die echt niet zo hadden gehoeven. Maar hij heeft ook een keer één van mijn pony's het leven gered door zorgvuldig en oplettend handelen. Ik vind hem (over het algemeen) wel prettig, handig en rustig in de omgang met de paarden maar vind hem persoonlijk wel heel lastig om mee te communiceren. En ik vertrouw (door de ervaringen uit het verleden) niet blind op zijn oordeel.
Ik heb hier wel een aantal keer wat jongere dames gehad, ik weet niet of één van hen Ellen was maar ik was over hen ook niet laaiend enthousiast. Ze waren beide wel heel aardig en betrokken maar ik miste kundigheid.
Eén heeft de halve hoef van mijn pony uitgesneden opzoek naar een hoefzweer (die er niet bleek te zijn en waar ik ook al steeds mijn twijfels over uitsprak). Ze stopte pas toen ik heel duidelijk aangaf dat ik dit niet oké vond en mijn hoefsmid het wilde laten doen. Mijn hoefsmid (die ik wel blind vertrouw) heeft heel wat werk gehad om de schade nog enigszins te beperken... Ik had toen geen diagnose, geen behandeling, een pony met een gat in zijn hoef en wel een flinke rekening.
De andere dame was niet in staat (super lieve maar wel erg angstige en doodzieke) Sterra te injecteren.  Ik weet dat het heel precies komt met injecteren op de juiste plek maar dit was echt geen doen, ze minste echt de handigheid en kundigheid en we zijn daardoor bijna een half uur aan het klungelen geweest. Andere dierenartsen hadden het injecteren van Sterra binnen een paar seconden voor elkaar zonder enig probleem. Ze was wel heel lief en betrokken maar ook handelingsverlegen en dat is niet wat ik zoek in een dierenarts. Ze wilde Sterra naar de kliniek hebben omdat ze het zelf niet voor elkaar kreeg terwijl Sterra op dat moment nauwelijks kon blijven staan laat staan drie kwartier vervoerd kon worden...
Uiteindelijk moest ik zelf de touwtjes in handen nemen en een plan maken en dat is niet wat je hoopt als je de dierenarts belt...
Ik zoek iemand die luistert naar wat ik heb gezien, respectvol naar mijn pony's is en kundig genoeg is om mij van advies te voorzien op een onderbouwde manier en ook bereid is om mee te denken (desnoods buiten de gebruikelijke kaders). In mijn ervaring vind ik dat niet bij A7 Noord. Wat niet wegneemt dat ik heel dankbaar ben voor zo'n grote, goed bezette dierenartspraktijk vlakbij waar ik in geval van nood dag en nacht terrecht kan voor hulp! Dat is ook heel fijn en waardevol en ze hebben me ook een aantal keer heel goed geholpen in dat soort noodgevallen. Het is dus ook echt niet alleen maar kommer en kwel, het is een goede dierenartsenpraktijk. Maar voor de vage klachten, overleg, meedenken en outside the box denken is het voor mij persoonlijk niet de beste plek.

Ja het is echt heel sneu Celebi, het klonk best heftig ook :oo Skyla doet het super en ik vind haar er ook steeds beter uitzien. Ik heb dus geen grote zorgen maar ben wel verbaasd over het verloop van haar proces maar vooral dankbaar dat het nu weer zo goed gaat in de kudde! Dat is zo enorm fijn! En Skyla is ook echt zachter en geduldige geworden naar kinderen, zo lief en mild! <3
PPID is vaker genoemd en is inderdaad iets wat ik in mijn achterhoofd hou. Maar Skyla is nog maar acht en boven haar ogen zit volgens mij meer haar dan vet maar dat is straks in de zomervacht beter te beoordelen want het kan natuurlijk ook haar en vet zijn...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JudithO

Berichten: 7068
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:39

PPID is geen ouderdomsziekte. Het wordt alleen vaak pas op latere leeftijd ontdekt doordat de symptomen over de jaren opstapelen en verergeren.
Mijn ruintje is met 10 officieel gediagnostiseerd, achteraf heeft hij het absoluut zijn hele leven al.

Ze ziet er goed uit hoor! Leuke foto's ook met de kids erbij.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 12:06

"De ziekte van Cushing, heden beter PPID genoemd, komt vooral voor bij oudere paarden en pony’s." Aldus het universitair dierenziekenhuis in Utrecht. (Bron:https://diergeneeskunde.nl/kennisbank/ppid-ziekte-van-cushing/)
Wat natuurlijk niet betekent dat het niet voor kan komen bij jongere pony's, dat blijkt wel bij jou pony JudithO. Gelukkig ben je er bij hem wel achter gekomen!
Aangezien PPID (zonder behandeling) progressief is vind het niet ook niet helemaal aansluiten bij de zichtbare verbetering die Skyla laat zien. Maar ik hou het zeker in mijn achterhoofd als optie!
Als ik nu zou moeten gokken zou ik het zelf op schijndracht houden, dat verklaart het drachtige beeld/gedrag en ook de plotselinge ommekeer die we nu zien.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:10

Weet je waar ik nou benieuwd naar ben?
Naar wat Skyla jouw kleine meid had ingefluisterd ;)

En wat een nare ervaringen heb je achter de rug, lekker wachten op de "tandarts"!

Celebi
Berichten: 3762
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:11

Dat lijkt me ook waarschijnlijker hoor! Het kan inderdaad bij jongere paarden voorkomen, maar over het algemeen zijn de meeste paarden 15 tot 20 waar de diagnose gegeven wordt. Het is welliswaar progressief, maar zeker in het beginstadium kan het wel een beetje schommelen heb ik het idee. Plus ze reageren vaak sterk op wel of niet passend voer en gezien je zowel brok als hooi hebt geswitcht zou dat wellicht voor verandering gezorgd kunnen hebben. Sowieso ook buiten PPID om trouwens. Wat voer, vriendjes en vrijheid wel niet doen voor een paard.

Maar goed vooralsnog lijkt het dat ze aardig goed in haar vel zit momenteel. Dat zonnetje zal ook wel helpen. {:}

Kookaburra

Berichten: 5426
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:58

Wat vervelende ervaringen met veeartsen heb je al gehad -O-

Zo mooi om te zien dat je dochtertje gewoon zo bij Skyla kan zijn!

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 17:45

Het begint steeds meer achterhaalt te worden dat ppid en ouderdomskwaal is, wij hadden een pony die 6 was een het al had.
Net wat hierboven al aangegeven is, misschien hebben ze het al, maar komt het op latere leeftijd te voorschijn door het opstapelen.
Maar er zijn uiteraard ook paarden die het op latere leeftijd krijgen.
Ppid is erfelijke aandoening, dus het zit in de genen, bij de één komt het al op jonge leeftijd naar boven drijven, bij de andere op latere leeftijd.

Ensueno
Berichten: 679
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 19:20

Jeetje wat een ervaringen heb je met dierenartsen. Dan neem ik mijn woorden terug :oo zo zie je maar dat één ervaring niet alles is..

Ik vermoed dat ik één van die jonge meiden ook bij mijn andere pony heb gehad. Zij nam ons totaal niet serieus, dat bezoekje was weggegooid geld.. dat was niet Ellen. Naam wil ik wel in PB noemen, maar vind het niet netjes om hier openbaar neer te gooien want ze heeft bij mijn geen echte fouten gemaakt (behalve het niet serieus nemen van een uiteindelijk wel zieke pony).
Het ging inderdaad om die shet haar hoefbevangenheid. Dankjewel! Ze is gelukkig niet voor niks ingeslapen want we hadden er al een paar bezoekjes bij de kliniek op zitten, haar situatie was vrij uitzichtloos, ze had nog meer klachten én ging achteruit. Dit was wel een poosje na het telefoontje en de kliniek stond er ook achter.

Ponytante

Berichten: 227
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:56

Zo pony zo dochter, want je kind heeft óók Andrelon-waardige vlechtjes! Of... :+

Het droge weer is super fijn alles ziet er mooier uit met de zon. {:}

Dierenartsen... niet serieus worden genomen is me ook paar x overkomen (pony doet moeilijk, je moet hem aanpakken... nou er was wel degelijk een reden en ben blij dat ik stug bij mijn zachte aanpak bleef ipv "zweep uit de kast halen" :( ). Er zijn nog steeds zo veel oude, foute 'waarheden'. Als de pony moeilijk doet in het bos heeft hij het geleerd dat hij met jou niet hoeft ammehoela :roll:

Mijn leidraad is al een aantal jaar: het moet leuk voor allebei partijen zijn. :) (En ja, bij jong grut of hengsten moet je wel eens op je strepen staan etc, maar jullie snappen het vast).

Zo, van veeartservaringen naar een volgroeide zondgochtend-rant. :')

Dus ik zou ook idd wachten tot de bekende/vertrouwde arts er weer is, gezien hier geen nood aan de man pony is. :)

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 10:37

Het blijft inderdaad complex met dierenartsen, wij gingen eerder altijd naar een kleine kliniek in de buurt en die dierenarts was fantastisch. Hij luisterde ook heel goed naar wat je aangaf en keek naar het hele paard. Zo zonde dat hij met pensioen is :(
Ik denk zelf dat Peter teveel lijden heeft gezien van hoefbevangenheid, het is natuurlijk een enorme rot ziekte en te lang doormodderen is ook niet paard waardig... Maar het is wel belangrijk om elk geval ook goed te blijven beoordelen. Ik ben blij dat ik eigenwijs ben en op mijn eigen gevoel heb durven vertrouwen.

Nog maar weer even een Skyla update, ik ben blij dat we een laatste dekdatum hebben want ze is af en toe net een Barbapapa zowel qua buik als qua uier :oo De hangbuik is gelukkig niet terug maar vandaag toont ze weer behoorlijk bol. Als we geen uitste datum hadden gehad hadden we nu waarschijnlijk alsnog fanatiek zitten waken :')
Ze is gelukkig nog steeds vrolijk, ze vindt het fijn bij de kudde maar trekt zich af en toe ook nog terug op haar eigen stukje. Sterra staat daar trouwens ook graag. Voor die kleintjes denk ik ook wel fijn om een eigen plek te hebben waar ze zich even niet staande hoeven te houden tussen die grote lomperikken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7661
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:00

Lekkere snoet is het toch! Dat zwarte neusje is zo schattig

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:13

Je kan wel zien dat ze haar best niet meer doet voor de dagelijkse fotosessies >;)

Ponytante

Berichten: 227
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:42

Shirley schreef:
Je kan wel zien dat ze haar best niet meer doet voor de dagelijkse fotosessies >;)


Hoezo niet? ik zie op foto 1 gewoon een enorme The Cure fan. :D

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:52

Die moest ik even opzoeken, maar ja, de gelijkenis is treffend :D

Melzazu
Berichten: 1806
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:36

Lieve Skyla met hooi in haar haar :D

pien_2010

Berichten: 43587
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:28

Lekker ding die Skyla...

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 12:57

Hahaha ik zie de overeenkomst Ponytante :D Ze heeft echt wilde haren momenteel!

Het was een geluk bij een ongeluk dat de tandarts gister niet kon komen want het erf van de buren werd met enorm kabaal geasfalteerd. Gelukkig is het land alweer goed genoeg opgedroogd en konden de paarden daarheen. Ik ben zo blij dat Skyla alweer lekker in de kudde staat zodat ze in dit soort situaties ook de veiligheid van de kudde heeft.

Verder gaat het nog steeds heel goed met haar, ze is lekker in beweging en geniet van het zonnetje. Al vind ze zelf het af en toe wel vermoeiend allemaal:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jorex

Berichten: 9988
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:13

A7 Noord is heel goed voor de standaard dingen. Hier doen ze de inentingen, hebben ze beide pony's gecastreerd en hebben vorig jaar nacontrole gedaan nadat mijn pony oververhit was geweest. Dus duidelijk aangegeven, dierenarts die er dit weekend bij was zei dit dit en dit en ik wil dat jullie dat allemaal checken bij hem. Voor complexere zaken zou ik zelf inderdaad ook naar Wolvega gaan. Ik heb van zo'n 15 jaar geleden, dus inmiddels doen ze dat anders, ook een hele rare ervaring met hun bij de fokker van mijn pony's. Ik vond het zelf ook erg spannend dat ze mijn pony gingen castreren, maar sindsdien doen ze het anders.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:30

Ze ziet er fantastisch uit, ook mooi roze tandvlees ;)

En wat wordt het al lekker groen bij jullie, echt een beetje voorjaar al!

pien_2010

Berichten: 43587
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:37

Lieve Skyla

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:02

Wat is het toch een knappe pony <3

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 14:56

En nog even voordat het topic verplaatst wordt; gefeliciteerd aan de mensen van team hooi **\O/** Aangezien bokt weg komt met digitale bloemetjes kom ik vast weg met digitale chocolade :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En speciaal voor Tiwi:
Afbeelding

Iedereen heel erg bedankt voor het meeleven en meedenken! En voor het delen van kennis, informatie, ervaringen, grapjes en prachtige plaatjes! Het was een bijzondere ervaring om met zijn allen zo mee te leven met een kleine bijzondere pony en haar buik die uiteindelijk toch gewoon een silly belly en geen veulentje bleek te zijn -O-

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:04

Leuk gedaan Swift. Kan er nog om lachen hoe we steeds "veranderingen" zagen :=

pien_2010

Berichten: 43587
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:11

Het was een heel erg leuk topic en zonde dat er geen veulen is.