Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25545
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:53

Is het niet mogelijk om een echo te maken?
Of kun je dat bij een paard door de buikwand heen ook aan het eind van de dracht niet zien?

nevica

Berichten: 1025
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:54

Fortitude schreef:
Ik vroeg me serieus af waarom de schimmel van de eerste foto ineens verkleurd was _O-

In my defense, ik ben al een week vet ziek :+

Maar ik volg mee, of er nu wel of niet een veulentje tevoorschijn komt! En hoe dan ook, wat heeft ze het getroffen met jou <3


Ik had hetzelfde MAAR ik ben ook ziek. :') _O-

Ik volg mee! Wat een schattig plekje hebben jullie voor haar gemaakt, echt super leuk!

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:58

Oh wat spannend! Dat wordt wachten. We gaan het beleven met z'n allen. Fijn dat ze nu zo'n mooi plekje heeft bij jou.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:08

Ik snap niet helemaal waarom je haar niet laat scannen/opvoelen. Wanneer je dat met rust en beleid doet door een fijne DA hoeft dat helemaal niet zo spannend te zijn. Je kunt dan veel gerichter gaan voeren wat zeker bij een winter veulen van noodzaak is. Doe je dat terwijl de merrie leeg is dan heb je straks een bevangen merrie.
No offence ts maar je doet net alsof het allemaal leuk en spannend is terwijl je merrie toch best een medisch risico loopt momenteel.
Goed dat je, je voorbereiding treft maar als je zeker weet waar je staat helpt dat nog een stuk meer.

Iris82

Berichten: 39857
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:19

Je zou eventueel rondom de uier de haren wat weg kunnen scheren met een tondeuse. Dat maakt het voor een eventueel veulen toch wel makkelijker om te drinken.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 19:41

Lief dat je zo bezorgd bent om het welbevinden van Skyla Wildgirl! Toen Skyla net bij ons was is scannen afgeraden vanwege de beschadigingen en de angst die ze had opgelopen door het vele dekken. Nu scannen schijnt ook risico te kunnen geven op een vroeggeboorte, ook vanwege de stress die dit ongetwijfeld gaat geven.
Skyla krijgt semi onbeperkt kwalitatief goed en getest hooi gevoerd. Daarnaast krijgt ze Vitalbix breed en grow wat alles bied wat ze nodig heeft maar tevens laag is in suiker en zetmeel. Skyla is absoluut niet vet, haar ribben zijn voelbaar en haar nek is mooi zacht en soepel.
Ik heb dan wel geen ruime ervaring met drachtige pony's maar wel met het houden van sobere rassen en daar is mijn hele plek op aangepast. Als Skyla staat te vervetten zal ik daar zeker op anticiperen maar dat is nu absoluut niet het geval gelukkig. Ze oogt ook absoluut niet dik (behalve dat laaghangende ronde buikje dan) vandaar ook mijn twijfel of ze wel drachtig is.

Dat ik het in dit topic wat leuk probeer te houden schept wellicht een onvolledig beeld. Ik kan vertellen dat deze situatie ook heel veel kopzorgen geeft en stress oplevert. Ik denk er absoluut niet lichtzinnig over en maak mijn beslissingen weloverwogen. Online is het altijd lastig om een volledig beeld te schetsen en daardoor ook te vormen maar ik zie Skyla tig keer per dag en ben heel bewust bezig met haar welzijn.

Uitwendig scannen heeft onze dierenarts nooit als optie gegeven. Ik kan er online ook niet veel over vinden. Wellicht zou dat nog wel een optie kunnen zijn.

Leuk dat er nog meer mensen Skyla volgen!

Wpaard

Berichten: 478
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:59

Ik volg ook.

Wat sneu dat je haar in zulke omstandigheden hebt opgehaald. Blij dat ze nu veilig bij jou staat. :j ben benieuwd wanneer de kleine zich aankondigt.. heel veel succes en hoop dat de bevalling goed mag gaan. Dat blijft eng bij zulke kleintjes..

Wintu

Berichten: 3063
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 01:03

gomir schreef:
Is het niet mogelijk om een echo te maken?
Of kun je dat bij een paard door de buikwand heen ook aan het eind van de dracht niet zien?

Volgens mij kun je met 18 dagen al een veulen zien met echo.
Is dat niet iets TS? Veel minder heftig voor de kleine dame en voor jou wat zekerheid?

gomir

Berichten: 25545
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 01:06

Met 14 dagen al, maar dan moet je een inwendige echo maken en dat wilde TS liever niet.
Ik vroeg me af of je in dit stadium niet via een uitwendige echo kunt bepalen of een merrie drachtig is. Veulen is nu zo groot dat ik me kan voorstellen dat je dan best het onderscheid tussen wel of geen veulen aan boord kunt maken.

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 01:11

Kijk even op bv mp of er een schapendracht scannen wordt aangeboden. Die scannen allemaal uitwendig, of die wat kan met pony en zo laat in de dracht is de vraag (al zijn er flink grote schapenrassen die een shet niet zoveel ontlopen qua maat), maar contact opnemen kan geen kwaad.

Wintu

Berichten: 3063
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 01:46

gomir schreef:
Met 14 dagen al, maar dan moet je een inwendige echo maken en dat wilde TS liever niet.
Ik vroeg me af of je in dit stadium niet via een uitwendige echo kunt bepalen of een merrie drachtig is. Veulen is nu zo groot dat ik me kan voorstellen dat je dan best het onderscheid tussen wel of geen veulen aan boord kunt maken.


Ik lees dit op google:

Bij drachtige merries is het mogelijk om vanaf veertig dagen dracht een transcutane (via de buitenzijde) echo- grafie te maken. 0p die manier kunnen het veulen en de placenta gedurende de dracht geregeld op afwijkingen worden gecontroleerd.

Lucia88

Berichten: 540
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 07:09

Wat lief dat je haar opgevangen hebt en zo goed verzorgt! Ze ziet er verder best goed uit dus ik zou ook zeker denken dat die drachtig is!

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 09:11

Wat leuk dat iedereen zo meedenkt en meeleeft! Ik ga me zeker verder verdiepen in mogelijkheden om uitwendig te scannen. Op marktplaats vind ik niks hier in de buurt maar iemand verderop in de straat is schapenboer dus ik ga ook eens bij hem informeren.
De dierenarts heeft de mogelijkheid van uitwendig scannen helemaal niet als optie genoemd maar ik kan ook nog eens contact opnemen met de gerichte vraag of die mogelijkheid er is.

Hevonen

Berichten: 5632
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:32

Ach, wat een mooi merrietje, en wat een ellende als je zo opgesloten zit met een hitsige hengst. Sommige eigenaren zijn echt onbegrijpelijk.

Ik begrijp overigens je twijfels, ze is inderdaad dik, maar bij shetties is dat vaak onduidelijk. Jaren geleden hebben wij ook een minishetlander opgehaald, die helemaal alleen stond tussen de huizen. Zij was al tamelijk dik en leek steeds dikker te worden, toch kon ze eigenlijk niet drachtig zijn voorzover we wisten. Dat was ze ook niet, maar echt iedereen vroeg wanneer het veulen kwam :)

Fijn zoals jij het aanpakt!

paars

Berichten: 5601
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:48

Die bewegingen die je op beeld hebt…dat lijkt echt wel een veulentje wat mss aan het draaien is geweest. Je kunt je afvragen wat een uitwendige echo daaraan toe gaat voegen maar als het je rust geeft zeker uitzoeken of iemand dat heeft. Wanneer is ze voor het laatst ingeënt tegen tetanus en influenza? Dat is ook nog iets om te checken.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 10:14

Ja dat was echt een hele nare situatie. Het heeft ook heel lang geduurt voordat ze weglopen weer als optie meenam. Eerder bleef ze gewoon compleet afgesloten staan ook als de andere paarden haar probeerden weg te sturen.

Onze andere Shetlander was al dik toen ze kwam en werd ook dikker. Heel veel mensen dachten ook dat ze drachtig was maar ze bleek vol zand te zitten. Ze is heel ziek geweest en heeft het gelukkig wel gered.
Skyla heeft dus (net als de rest) regelmatig een zandkuur gekregen om dat in iedergeval uit te sluiten. En ze is uiteraard ook ontwormt.

De bewegingen zouden goed een veulen kunnen zijn maar ik had het liever gezien terwijl ik naast haar stond en niet op de camera.
Bij onze Tinker voelde ik echt duidelijk schopjes dat was echt niet te missen of anders te interpreteren. Skyla vindt het niet fijn als je aan haar buik zit. Dus rustig bij haar gaan staan en de tijd nemen om iets te voelen zit er niet in (ze ondergaat het wel lijdzaam maar kan niet ontspannen).

We hebben Skyla toen ze bij ons kwam laten nakijken door de dierenarts en toen ook laten enten.

pillow
Berichten: 7834
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:44

Als je de pony een halve dag geen drinken geeft en je geeft dan koud water kun je het veulen vaak zijn bewegen. Of gewoon een tijd met je buik tegen haar buik dan voel je de bewegingen ook wel. Als een veulen al zo groot is zie je niks op een scan.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:57

Wat goed dat je de pony uit die situatie hebt gehaald!
Ik snap dat je haar niet laat scannen en zou het ook gewoon afwachten. Ben benieuwd...

Mirjam79

Berichten: 1727
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:47

Wat een spannend topic eigenlijk :o
Ik heb er veel bewondering voor hoe je haar opvangt en ook de soms kritische vragen beantwoord.
Heel fijn dat jullie haar zo in haar waarde laten en heel goed op haar passen zo te horen.
Je hebt er in ieder geval een volger bij <3

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 11:56

Met de vorst zag ik wel beweging in haar buik toen ze het koude water dronk. Ik zie sowieso genoeg bewegingen maar geen duidelijke schopjes. Bij onze andere shet zag iedereen "het veulen" ook bewegen, waren gewoon haar darmen...
Haar water onthouden vind ik niet zo'n fijn idee eigenlijk.
Buik tegen buik lukt niet met zo'n kleintje, benen tegen buik wel maar dan blijft ze vaak niet lang ontspannen staan.

In jouw ervaring heeft nu uitwendig scannen dus geen zin pillow? Ik vraag me ook af of het überhaupt lukt met zo'n pak haar... Maar ik heb wat lijntjes uitgezet dus wacht dat nog even af.

Ik ben ook heel blij dat we Skyla uit die situatie hebben kunnen halen soesita! Is ook mooi om haar steeds meer een blije pony te zien worden!

Bedankt voor het compliment Mirjam79, leuk dat je volgt! Skyla in haar waarde laten is voor mij inderdaad heel belangrijk. Ze is nu aan het leren dat ze nu wel keuzes heeft en dat is een hele goede ontwikkeling. Ze krijgt steeds meer persoonlijkheid en durft zich meer te laten zien en daar word ik heel blij van!

MallyBelly

Berichten: 3544
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:13

Even als aanvulling op de scan. Ik dacht ook altijd dat als ze heel ver waren je niks meer kon zien maar, pas is op het werk van mijn partner een ezel gescand, 2 weken voor de bevalling. Was prima te zien.
Wel is dit een dierenarts van een grote dierentuin waar ze alle dieren (waar het kan) op die manier opvolgen, misschien scheelt dat wel. Mijn eigen dierenarts doet het ook niet.

Lukasje
Berichten: 11327
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:02

Ik kan me best voorstellen dat deze situatie stress oplevert! Zo te lezen overweeg je alle opties en kies je steeds voor die die de pony het minst extra stress oplevert. Die heeft ze in haar leventje voor ze bij jou kwam al genoeg gehad!

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:03

Met ophalen en nu zo'n verschil , due lijkt mij wel drachtig.

Scannen, je kan ook gewoon afwachten. Je hebt de voorbereidingen al goed zo.

Pien63
Berichten: 173
Geregistreerd: 28-07-07

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:25

Misschien zeg ik iets heel stoms maar kun je geen urine opvangen en een zwangerschapstest doen ?

Kabayo

Berichten: 14066
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:28

Pien63 schreef:
Misschien zeg ik iets heel stoms maar kun je geen urine opvangen en een zwangerschapstest doen ?

Dat werkt volgens mij niet met dieren

Ik volg mee TS! Lijkt mij duidelijk drachtig