[VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texas02

Berichten: 4641
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:36

Dat is echt heel jammer, dat hij daar niet voor open staat. Het gaat inderdaad ook om de veiligheid van jullie twee. Luistert hij vanaf de grond naar de stem (ho of halt oid)? Dat gebruikte ik onder het zadel ook bij mijn jonge merrie toen, en ik had voor ik opstapte al aan de lange lijnen het sturen en de rem geoefend zodat ik wist dat dit werkte en direct de tweede keer erop ook los kon. Dat vond ik persoonlijk heel belangrijk, dat ze dat snapte voor ik er voor het eerst op ging.

Zertab

Berichten: 12257
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 13:12

Ja dat kent hij ook al vanaf de grond. Maar ik denk dat de combinatie voor hem te veel is om dan zonder hulp vanaf de grond dat samen te voegen. Als je snapt wat ik bedoel?

Texas02

Berichten: 4641
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:15

Ja, ik snap wat je bedoelt. Lastig hoor, dat de eigenaar er zo in staat. Ik ken het van toen ik mijn merrie toen inreed, omdat die mensen daar er dus ook zo in stonden en alles wat ik deed maar vreemd vonden. Alleen ik had de mazzel dat het dus om mijn eigen paardje ging toen en ze er niks over te zeggen hadden. Mijn vader hielp me met erop en zij hoefden er niks mee (behalve mij soms belachelijk maken :+ ). Zo had ik de eerste paar keer een hoofdstel in met teugels eraan, en een halster er overheen met teugels eraan, zodat ik haar in principe niet in de mond zat en daar mee reed, en af en toe iets met het bit kon doen. Nou, daar was een lol om, en levensgevaarlijk vonden ze het.. voor tijd lange lijnen ook, grote lol.. grondwerk ook, overbodig, dikke onzin en je zet jezelf voor schut werd er gezegd. Naja, het werkte wel _O- Maar als het paard niet van jezelf is en de eigenaar ziet het zo anders, is dat echt heel lastig..

Zertab

Berichten: 12257
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 15:21

Ja eigenaar vind dat ook onzin. Maar laat mij wel heen doen. Ook omdat ik dat stuk zonder hulp kan.

Het maakt me wel verdrietig. Ik was zo goed bezig en begon echt vertrouwen te krijgen in mijzelf. En nu denk ik .. misschien moet ik er maar niet meer op stappen. Ook al weet ik dat ik mijn best heb gedaan, en het niet mijn schuld is.

Captain

Berichten: 21396
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:43

Dit soort momenten zul je echt veel vaker krijgen bij het beleren. Laat je daardoor niet uit het veld slaan. Je hebt er van geleerd, schouders ophalen en door naar de volgende keer en weer lekker genieten! :*

Zertab

Berichten: 12257
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 21:18

Captain schreef:
Dit soort momenten zul je echt veel vaker krijgen bij het beleren. Laat je daardoor niet uit het veld slaan. Je hebt er van geleerd, schouders ophalen en door naar de volgende keer en weer lekker genieten! :*


Ik kijk altijd best wel tegen je op vanwege wat je met Latino bereikt hebt. Dus bedankt voor je fijne reactie, dat geeft wat vertrouwen :o

Texas02

Berichten: 4641
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:55

Ja, daar ben ik het mee eens, er zijn altijd dingen die minder gaan, gewoon doorzetten! Het komt vanzelf! Durf je hem met halster te proberen? Eventueel met halster en hoofdstel samen (als het mogelijk is kun je de neusriem uit het hoofdstel pakken). Soms reageren ze beter op druk op de neus met stoppen dan op het bit.

Captain

Berichten: 21396
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:57

Zertab schreef:
Captain schreef:
Dit soort momenten zul je echt veel vaker krijgen bij het beleren. Laat je daardoor niet uit het veld slaan. Je hebt er van geleerd, schouders ophalen en door naar de volgende keer en weer lekker genieten! :*


Ik kijk altijd best wel tegen je op vanwege wat je met Latino bereikt hebt. Dus bedankt voor je fijne reactie, dat geeft wat vertrouwen :o


Lief!!

Daarom reageerde ik ook. Dit soort dingen komen altijd even extra heftig in, maar over een jaar lach je er om! :)) Leermoment, en weer door! :D

Zertab

Berichten: 12257
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 21:50

Texas02 schreef:
Ja, daar ben ik het mee eens, er zijn altijd dingen die minder gaan, gewoon doorzetten! Het komt vanzelf! Durf je hem met halster te proberen? Eventueel met halster en hoofdstel samen (als het mogelijk is kun je de neusriem uit het hoofdstel pakken). Soms reageren ze beter op druk op de neus met stoppen dan op het bit.


Ik heb een kaptoom die ik gebruik, dus ik kan de teugels ook aan die ringen vastmaken en dan idd druk op de neus uit oefenen. Na even wat reflectie ging het stoppen de laatste twee keren ook beter omdat ik niet veel met mijn handen deed maar alleen op stem en zit.

Zaterdag maar even kijken. Hij kan echt wel stoppen op teugels uiteindelijk, maar hij snapt het simpelweg nog niet. Super logisch ook. En ik vind het heel verdrietig voor hem dat hij toen dus geen hulp kreeg van eigenaar terwijl je zag gebeuren dat hij steun zocht.

Texas02

Berichten: 4641
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 23:06

Dat is het ook, maar gelukkig krijgt hij die steun wel van jou, en uiteindelijk zal hij dat ook gaan snappen. Komt goed hoor, niet opgeven!

Zertab

Berichten: 12257
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 20:20

Vandaag geoefend met het hoofdstel en elke keer als het bit in ging, een snoepje gegeven. Oftewel: na twee keer had meneer het door en de derde keer hapte hij zelf naar het bit. Toen dus ook gestopt. Toch maar voorlopig even zo doen...

En mijn snuffelmat is binnen! *\o/* Meteen even kennis mee laten maken. Alleen hij vindt het nog moeilijk om te snappen dat het snoepje niet meer in mijn hand is maar op de mat :')

Afbeelding

Afbeelding


Iedereen mag op Pharon zitten :+


Afbeelding

Texas02

Berichten: 4641
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:02

Super dat hij zelf naar het bit hapt, dat is toch wel het fijnst! Die snuffelmat is grappig zeg, dat heb ik nog nooit eerder gezien! En je kunt hem dus ook als dekje gebruiken :D Lijkt best grappig eigenlijk :D

Zertab

Berichten: 12257
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 08:30

Texas02 schreef:
Super dat hij zelf naar het bit hapt, dat is toch wel het fijnst! Die snuffelmat is grappig zeg, dat heb ik nog nooit eerder gezien! En je kunt hem dus ook als dekje gebruiken :D Lijkt best grappig eigenlijk :D


Ja het is bedoeld als hersenwerk voor je paard en er zit ook een instructie bij hoe je het op kan bouwen :)

De onderkant is zwaar zodat het niet weg schuift, ideaal. Als dekje iets minder. Al staat het hem wel heel grappig :')

Zertab

Berichten: 12257
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 12:21

*\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding


Het ging er goed vandaag! Aanstappen op kuit hulp snapt hij. Het sturen ging ook beter, ik stuur meteen op de voor mij juiste wijze. Dus teugels, lichaam en been. Zo heb ik al een klein stukje op de volte gestapt waar ik hem zelf naartoe heb gestuurd :D
Remmen nu voornamelijk op stem gedaan en op zit. De ruiter had hem vast vanaf de grond maar wel wat speling zodat hij zelf moet nadenken over het juiste antwoord op mijn vraag. Het duurt een paar passen maar hij hield wel halt uit zichzelf:)

Teugels gewoon tijdens het "rijden" op contact gehad. Maar verder op het sturen na niets gedaan met mijn handen. Lekker mee laten veren. Hij zocht ook mijn hand op, zonder zwaar te worden of te gaan hangen. Zo blij met dit paard <3

Ook nog geoefend met de vlag, de ruiter werkt via de TRT methode van Tristan Tucker. Ging prima! :)


Afbeelding


Dinsdagavond weer verder!

Igniss

Berichten: 1001
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 13:57

Wat fijn! Hij pakt het snel op *\o/*

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:46

Rare vraag misschien maar waarom heb jij vaak wegwerp handschoenen aan? Allergie of andere reden..? Sorry voor de brutale vraag maar vraag het mij af :o

Zertab

Berichten: 12257
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 14:48

snorkel1986 schreef:
Rare vraag misschien maar waarom heb jij vaak wegwerp handschoenen aan? Allergie of andere reden..? Sorry voor de brutale vraag maar vraag het mij af :o


Haha helemaal niet brutaal hoor!
Het ruikt daar naar boerderij en dat trekt ook makkelijk in je handen. Daarnaast heb ik ook gelnagels, zonde als ze beschadigen of afbreken. Ik werk ook dagelijks met mijn handen, zit ook veel aan andermans handen. Dus vind ik dan niet zo fris als mijn handen nog ruiken, of nagels beschadigd zijn :)

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:16

Zertab schreef:
snorkel1986 schreef:
Rare vraag misschien maar waarom heb jij vaak wegwerp handschoenen aan? Allergie of andere reden..? Sorry voor de brutale vraag maar vraag het mij af :o


Haha helemaal niet brutaal hoor!
Het ruikt daar naar boerderij en dat trekt ook makkelijk in je handen. Daarnaast heb ik ook gelnagels, zonde als ze beschadigen of afbreken. Ik werk ook dagelijks met mijn handen, zit ook veel aan andermans handen. Dus vind ik dan niet zo fris als mijn handen nog ruiken, of nagels beschadigd zijn :)


Aha :') heb zelf de boel aan huis inclusief rest beesten geit kip hond vogels snap wat je bedoelt ( al trek ik er zelf geen handschoenen voor aan ( was wel eens mijn handen met tandpasta :') werkt goed voor de lucht..) en gelnagels enz mag ik toch niet met het werk..

Zertab

Berichten: 12257
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 16:06

Ik moet ze dan echt schrobben met heet water en afwasmiddel. Ook niet echt goed voor je huid. Dus dan maar wegwerp handschoenen voor het grove werk! Ik had ze toevallig nog aan op het paard omdat ik geen rij handschoenen op stal heb liggen nog. En met blote handen leek me nog niet zo'n goed idee... Voor het geval dat.

Texas02

Berichten: 4641
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 20:20

Wat fijn dat het zo goed ging vandaag! :)

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:08

Fijn dat het goed ging :j
Maar ik wil toch even een kritische kanttekening plaatsen: ondanks dat je het paard als je eigen mag beschouwen is het dat natuurlijk niet. Ik merk dat ik wat moeite heb met hoe je de eigenaar neerzet, net alsof hij geen goed kan doen bij je ofzo.
Terwijl hij je het paard beschikbaar stelt en ook nog eens professionele hulp regelt. De opmerkingen alsof hij het allemaal niet goed zou doen vind ik dus eigenlijk nogal hard.
Zeker van iemand die schrijft longeren aan te leren door meelopen.... sorry, maar dan kom je in mijn ogen niet echt over als iemand die goed weet wat ze doet. Fijn dat het paard zo braaf is, dat wel.
Maar je mag je echt in je handjes knijpen dat je zo'n fijn dier te rijden krijgt en dan ook nog eens met professionele hulp erbij betaald door de eigenaar. Dat is echt iets om heel zuinig op te zijn.

Zertab

Berichten: 12257
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 21:36

Achterom schreef:
Fijn dat het goed ging :j
Maar ik wil toch even een kritische kanttekening plaatsen: ondanks dat je het paard als je eigen mag beschouwen is het dat natuurlijk niet. Ik merk dat ik wat moeite heb met hoe je de eigenaar neerzet, net alsof hij geen goed kan doen bij je ofzo.
Terwijl hij je het paard beschikbaar stelt en ook nog eens professionele hulp regelt. De opmerkingen alsof hij het allemaal niet goed zou doen vind ik dus eigenlijk nogal hard.
Zeker van iemand die schrijft longeren aan te leren door meelopen.... sorry, maar dan kom je in mijn ogen niet echt over als iemand die goed weet wat ze doet. Fijn dat het paard zo braaf is, dat wel.
Maar je mag je echt in je handjes knijpen dat je zo'n fijn dier te rijden krijgt en dan ook nog eens met professionele hulp erbij betaald door de eigenaar. Dat is echt iets om heel zuinig op te zijn.


Ik zal erop letten dat ik het anders verwoord. Ik bedoel namelijk niet dat hij het verkeerd doet, maar wel dat we beide een andere mening hebben over het beleren van paarden. Hij wil graag snel, gaf vanmorgen aan dat remmen vanzelf gaat als ze het hek raken... Tja.. mijn veiligheid vind ik ook wel belangrijk. We weten dat we in die zin een andere mening hebben en die respecteren we ook van elkaar.

Phonix
Berichten: 1102
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 23:10

Is er afgesproken wat er gebeurt als hij ingereden is?

Bretsa

Berichten: 32
Geregistreerd: 20-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:13

DDDara schreef:
Als je het mij vraagt was jou toevoeging juist dat je zo uitgebreid kon beschrijven wat je had gedaan en hoe je dat deed. En alle twijfels en onzekerheden die je daar bij kon hebben.
Dat maakte het zo lekker menselijk en zo herkenbaar.
In tegenstelling tot sommige berichten die alleen "ik ben er vandaag maar even op gaan zitten" waren, vond ik jou verhalen zo verfrissend als of het niet allemaal zo makkelijk is en niet allemaal vanzelf gaat. (Wat in mijn ogen ook de werkelijkheid is)
Maar ik ga je nu hier (ook) volgen.


Haha ik zag ineens dit topic en ik herkende de naam van jouw (verzorg)paard! ik dacht ook 'hee waar zijn de berichten van Zertab gebleven in het andere topic?". Leuk dat ik je nu kan volgen hier. :)

Zertab

Berichten: 12257
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 11:42

@Phonix: Pharon blijft zolang de eigenaar het natuurlijk allemaal nog aan kan. Dit is afgesproken. Ik vertrouw eigenaar hier ook in, misschien naïef. Maar hij heeft Zertab (mijn vorige paardje bij hem) ook gehouden voor mij.

@Bretsa: Leuk dat je hier ook volgt! :D

Gister weer een volgende stap gezet. Eindelijk is er een stukje rijbak droog wat groot genoeg is om in te longeren en dus erop te gaan. Pharon was daar nog niet eerder geweest dus hij moest eerst even ontladen door even lekker te bokken :') Daarna ik er weer op, dit keer ook de safety belt maar om gedaan. Echt een heel fijn ding! :)
Maar hij was super braaf. Echt zo trots op hem, remmen ging al een heel stuk beter! Zodra ik mijn bovenbenen aanspan gaat hij langzamer. Nog niet volledig bevestigt, als in, de andere keer kan hij er doorheen lopen nog. Maar hij blijft altijd denken en meedenken.
Ik heb ook een stukje gedraafd! Het idee was om gewoon aan te draven, paar passen te zetten, en weer terug naar stap. Dat gewoon rustig opbouwen. En hij deed het super! *\o/* Ik heb gewoon gedraafd! *\o/* *\o/* *\o/*

Vandaag alleen aan de longe gehad. Er was geen spanning meer voor de "nieuwe" plek dus daar was ik blij mee. Geoefend met de galop hulp. Ook weer, drie galop passen en weer terug. Want een cirkel is niet echt ideaal voor jonge paarden om te galopperen. Maar de hulp moet er wel op natuurlijk. Ook dat pakte hij goed op.

Nu paar dagen rust en zaterdag weer verder samen met de ruiter.

De glimworm <3

Afbeelding