De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Salinah
Berichten: 43
Geregistreerd: 19-01-24

De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 15:10

Hallo allemaal.
Zaterdag 13 April kwamen Sally en Lucy op mijn pad.

Ik was al een paar maanden op zoek naar een geschikte pony voor mij en mijn jonge kinderen. Veel gezien en nog meer niet gekocht. Wat is de zoektocht toch ellendig in deze tijd... vele teleurstelling verder bleven we moed houden tot het moment zaterdag 13 april.

Ik zag een heel klein oproepje over een merrie met haar 2 dagen oude veulen die binnen een dag weg moesten. Ze stonden heel dichtbij dus dacht ik ga gewoon even kijken om het verhaal te horen waarom ze met spoed weg moesten, misschien kon ik ergens mee helpen, niet om voor mezelf te kopen.

Daar aangekomen bleek het verhaal totaal anders. Het was een zeer trieste gewaarwoording, van graatmagere 6 jarige blauwschimmel merrie, een nog magere 3 jarige schimmel Arabische hengst (met gek genoeg een top stamboom) en hun vermoedelijk ook schimmel wordende veulen van 2 dagen oud. Geboren tussen 10 en 11 april op een nat weiland zonder toezicht of hulp en zonder enige vorm voedselbron of water, behalve wat er aan water op het weiland lag aan plassen. Er was een eigenares bij de wei en iemand met een trailer en papieren van de inspectie. Het werd me snel duidelijk dit was geen "verkoop" van een merrie met veulen maar een inbeslagname. Daar aan de praat geraakt werd het trieste verhaal duidelijk. De eigenares heeft haar best gedaan maar boven haar hoofd gegroeit met dit resultaat als gevolg. (Ik treed niet verder in details)

Afbeelding

Voor de merrie met veulen moest snel een oplossing gezocht worden. Deze stond nog onder toezicht maar waren nog niet officieel inbeslag genomen, de graatmagere 3 jarige hengst was dit wel. De eigenares kon echt niet voor merrie met veulen zorgen en het was een kwestie van tijd en meer vermagering en ze zouden ook officieel inbeslag genomen worden. Ze moesten dan ook alle 3 per direct daar weg gehaald worden van de inspectie.

Afbeelding

Dus een lang verhaal kort. Heb ik besloten de merrie met veulen over te kopen. Geregeld dat ze bij de stalling waar de hengst heen ging, zij ook tijdelijk een plekje kon krijgen, zodat we vanuit daar een goed plan kunnen maken voor de merrie en veulen. Het is ongeveer een halfuur rijden maar daar staan ze voor nu prima en de afstand is goed overbrugbaar.

Afbeelding

Inmiddels zijn we 1,5 week verder. De mama heeft een nieuwe naam gekregen. Ik heb haar Sweetheart Sally genoemd. Haar merrie veulen heeft de naam Love of Lucy gekregen.
Hun Roepnamen worden Sally en Lucy.

Lucy is vandaag 2 weken oud
Afbeelding

Heb ik er goed aan gedaan. Nee vast niet. Ze zijn beiden totaal niet wat in mijn zoekplaatje paste... maar jeetje wat ben ik trots op beide. Ze doen het naar omstandigheden allebei super. Je ziet moeder elke dag lichamelijk vooruit gaan maar hebben ook vooral tussen haar oren nog bergen te verzetten. Ze vind alles heel spannend en kom je bij haar hoofd bijt ze serieus. We maken stappen en gaan vooruit maar dit gaat nog veel tijd, rust en vertrouwen kosten om haar gezond en ontspannen te krijgen. Maar we komen elke dag een stapje vooruit. Het veulen groeit keurig en wat een ondeugd gaat dat worden.

Afbeelding

Afbeelding

Hier wil ik graag jullie meenemen in ons avontuur en uiteraard kan ik veel tips, handigheidjes en weetjes gebruiken. Kennis van volwassen paarden heb ik best wel wat maar dit is voor mij echt een heel ander verhaal.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Salinah op 25-04-24 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:28

Wat goed dat je dit hebt gedaan en maak je geen zorgen, gaandeweg leer je ook van alles oven veulens.
Het betere leven is ze nu al aan te zien <3

Lalladidoo
Berichten: 90
Geregistreerd: 06-03-24

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:39

Gelukkig heeft Lucy niet te lang daar gestaan. Geweldig dat je dit doet

Lukasje
Berichten: 11302
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:54

Wow, daar heeft een hart gesproken !! Heel nobel van je dat je dit doet! Wie weet welke avonturen je nog met hen beleeft maar voor nu zijn merrie en veulen veilig. En bovendien: ik vind het een prachtige levensles wat je je kinderen meegeeft.

Mando

Berichten: 15699
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:56

Wat geweldig dat je dit heb gedaan.
Op naar een beter en liefdevol leven.

Wat is er dan toch een hoop verborgen leed, echt triest.

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:59

Jeetje wat een situatie zeg.
Zo schraal en dan een veulen aan de voet.

Ik vind het een mooi merrietje. Heb je enig idee van de achtergrond er van? Import uit oost Europa misschien?
En is de arabier de vader van het veulen?

Succes met het opknappen van deze hartjes.
Lief dat je dat doet.

_Tarzan

Berichten: 11189
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:05

Ach jeetje wat een knapperds, ongelofelijk mooi dat je dit gedaan hebt <3

Salinah
Berichten: 43
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 17:09

santie schreef:
Wat goed dat je dit hebt gedaan en maak je geen zorgen, gaandeweg leer je ook van alles oven veulens.
Het betere leven is ze nu al aan te zien <3

Bedankt voor je lieve reactie. We doen ons best :)

Salinah
Berichten: 43
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 17:11

Lalladidoo schreef:
Gelukkig heeft Lucy niet te lang daar gestaan. Geweldig dat je dit doet

Nee, daar zijn wij ook heel blij om. Ze maakt nu een goede kans om gezond op te groeien.

Salinah
Berichten: 43
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 17:16

Lukasje schreef:
Wow, daar heeft een hart gesproken !! Heel nobel van je dat je dit doet! Wie weet welke avonturen je nog met hen beleeft maar voor nu zijn merrie en veulen veilig. En bovendien: ik vind het een prachtige levensles wat je je kinderen meegeeft.

Bedankt voor je reactie. Ja soms komen dingen zo en moet het zo zijn. Ik denk dat we nog meer dan genoeg avonturen zullen beleven. Waar we uitkomen is een vraagteken maar we doen ons best. Mijn zoon (7) vind het jammer dat hij niet kan leren rijden nu maar staat er helemaal achter dat we deze mama met haar kindje gaan helpen :) hij heeft helemaal zelf de naam Lucy bedacht voor het veulen, wat ook nog eens een mooie betekenis heeft, schitterd en licht <3

Salinah
Berichten: 43
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 17:19

Mando schreef:
Wat geweldig dat je dit heb gedaan.
Op naar een beter en liefdevol leven.

Wat is er dan toch een hoop verborgen leed, echt triest.

Bedankt voor je reactie. Er is inderdaad stiekem veel leed in de paardenwereld. Met de hengst was het echt kantje boord maar omdat hij in een paar dagen vooruit gang liet zien,mag het nog even aangekeken worden van de dierenarts. Anders had hij afgelopen vrijdag geeuthenaseerd geworden. Nu heeft hij nog even tijd om te kijken of het herstel doorzet. Het vorige veulen van deze merrie is door de omstandigheden overleden.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:22

Wat een geluk voor Sally en Lucy dat ze bij jou terecht zijn gekomen. <3

NibbitLotus

Berichten: 1670
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:24

Wat een geluk voor dit stel dat ze op jouw pad terecht zijn gekomen!
Hopelijk knappen ze snel op en wie weet blijken ze precies te zijn wat je nodig had!

Salinah
Berichten: 43
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 17:35

Marigold schreef:
Jeetje wat een situatie zeg.
Zo schraal en dan een veulen aan de voet.

Ik vind het een mooi merrietje. Heb je enig idee van de achtergrond er van? Import uit oost Europa misschien?
En is de arabier de vader van het veulen?

Succes met het opknappen van deze hartjes.
Lief dat je dat doet.


Ja ze begint nu al gelukkig wat vooruit te gaan maar voor ze gezond is wat betreft gewicht, zijn we nog wel een tijdje verder.

Over moeder is niets bekend, ze is rond de 1.47 hoog. Ze heeft in 2022 pas een paspoort en chip gekregen (in nederland). Ze is geboren in 2018 maar land van herkomst onbekend. Ze is ook nog nooit gezien sinds die tijd door een dierenarts want het paspoort is op de eerste pagina's na, volledig leeg. Ik ben er nog wel meebezig om achter meer informatie te komen maar vermoed dat dit erg lastig zal worden.

De volbloed arabier is denken wij wel 100% de vader. Hij is nu 3 jaar, hengst en de enige waarbij ze samen mee in die wei stond. Ook heeft Lucy best wat arabieren uitstraling. Mocht het nodig zijn voor de registratie van Lucy willen we dit ook nog vaststellen via dna. Maar wij zijn er wel zeker van.

De hengst/papa heeft echt een mega stamboom. Zijn vader/opa van Lucy is o.a. 2x in de top 5 geweest op de wereldkampioenschappen.

Van de vader is dus wel veel informatie te vinden over de bloedlijn. De hengst/papa was zelf wel echt kantje boord maar omdat hij in een paar dagen vooruit gang liet zien, heeft de dierenarts hem extra tijd gegeven. Anders was hij afgelopen vrijdag geeuthenaseerd.

Het vorige veulen van Sally, de vorige eigenares had haar schijnbaar destijds drachtig gekocht, is wel overleden door de slechte situatie (was eerder al dood in de wei gevonden, was geloof ik rond de 9 maanden oud)

Salinah
Berichten: 43
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 16:59

Omdat we van Sally geen achtergrond weten, letten we natuurlijk op alles.

Ze is enorm gespannen bij aanraking/borstelen als je eenmaal bezig bent lijkt ze iets meer te ontspannen. Zodra je richting haar hoofd beweegt durft ze serieus te bijten. Niet uit het niets er zijn wel signalen vooraf maar ze is snel en met bijten zeer direct.

Nou viel het mij al vanaf dag 1 op dat ze een soort van littekens rond haar mondhoeken heeft aan beide kanten gelijk. Ik ben heel erg benieuwd of iemand dit herkent als litteken (ja misschien is het geen litteken) van een bepaald bit of een of ander ding wat in of rond de mond heeft gezeten. Ik heb het vandaag proberen te fotograferen maar zoals gezegd in de buurt van haar hoofd komen is niet altijd veilig. Dus voorzichtig mijn best gedaan om er iets van te maken. Mijn telefoon vind ze trouwens wel super interessant om aan de ruiken en te voelen maar dan krijg je van gekke neus foto's :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan haar inmiddels veilig een wortel uit de hand geven en vandaag ook 2x een snoepje uit de handen en haar neus kunnen aaien zonder bijten of extreem boos gezicht. We maken stapjes als het gaat om een veilige benadering richting haar hoofd maar dit zal nog zeker veel training en oplettendheid vragen.

Lucy was vandaag weer nieuwsgierig in de stal. Ze kan al bijna over de deur kijken :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:31

Tjee wat een verhaal joh! Wat bijzonder dat dit op je pad is gekomen. Dat zal ongetwijfeld een reden hebben. Ik vind het al heel knap dat de merrie jou het veulen laat aanraken. En liefde gaat door de maag, dus met veel wortels gaat ze vast inzien dat jij lief bent en haar leider en coach kan zijn. Ik stip aan.

Salinah
Berichten: 43
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 17:19

Vandaag is officieel het volgende avontuur begonnen. Samen met een kennis, zijn we trotse huur eigenaar geworden van een mooi weilandje van ongeveer een 1/2 hectare.

Straks voor Sally en Lucy en later dit jaar komt daar nog een jaarling bij van mijn kennis, waarmee we samen onze paddock paradise hier hopen te gaan maken. Voor nu, voor een jaar gehuurd maar hopen er straks jaren plezier te hebben.

Er moet best wat aan gebeuren om het veulen veilig en eigen te maken. Dus voorlopig nog genoeg te doen! Maar de basis er!

Als eerste gaan we de omheining aanpakken en schuilstal en rondom de schuilstal gaan we ophogen en modder/paddock platen neerleggen (+/- 50m2). Voordat Sally en Lucy hierheen verhuizen.

Mochten jullie leuke ideeën of tips hebben, laat het gerust weten.

Afbeelding

Ps het is oude Google foto, inmiddels staat er een goede schuilstal bij van 7x3, alleen de bodem willen we daarvan verbeteren.

Lalladidoo
Berichten: 90
Geregistreerd: 06-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:03

Wat een mooi weilandje! Helaas geen tips hier

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:30

Wat fijn dat je die merrie met veulen hebt gekocht! Het zou zomaar kunnen dat je over een paar jaar zegt dat dit precies was wat je wilde... ook al zocht je iets anders (ik was op zoek naar een rustige ingereden bruine merrie van 10+, kocht een 2-jarige onbeleerde hengst; precies wat ik had moeten hebben, mijn droompaard).

Ik zou dat weitje in tweeën delen, met een 3-meter brede poort ertussen. Je kunt dan beide weitjes samen gebruiken, maar ook eentje afsluiten om het gras te laten bijgroeien. Ik heb zelf zo'n stuk in drieën gedeeld, een stuk rondom de inloopstal, waarvan ik de grond (klei) heb laten keren zodat de zandlaag boven ligt, dat dient als 'bak', maar vooral als paddock. Ik combineer dat dan steeds met 1 van de aansluitende weitjes, behalve wanneer het in de winter een blubberboel wordt, dan hebben ze alleen de 'bak'; paarden trappen anders de hele wei kapot.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:04

Mooi dat je deze twee kunt en wilt helpen. Het veulen kan heel behulpzaam zijn bij het vertrouwen van de merrie, want het veulen is onbevangen nieuwsgierig naar jou en moeder kan dan zien dat het goed gaat.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:05

Salinah schreef:
Vandaag is officieel het volgende avontuur begonnen. Samen met een kennis, zijn we trotse huur eigenaar geworden van een mooi weilandje van ongeveer een 1/2 hectare.

Straks voor Sally en Lucy en later dit jaar komt daar nog een jaarling bij van mijn kennis, waarmee we samen onze paddock paradise hier hopen te gaan maken. Voor nu, voor een jaar gehuurd maar hopen er straks jaren plezier te hebben.

Er moet best wat aan gebeuren om het veulen veilig en eigen te maken. Dus voorlopig nog genoeg te doen! Maar de basis er!

Als eerste gaan we de omheining aanpakken en schuilstal en rondom de schuilstal gaan we ophogen en modder/paddock platen neerleggen (+/- 50m2). Voordat Sally en Lucy hierheen verhuizen.

Mochten jullie leuke ideeën of tips hebben, laat het gerust weten.

[ [url=m/rhfdMl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ps het is oude Google foto, inmiddels staat er een goede schuilstal bij van 7x3, alleen de bodem willen we daarvan verbeteren.

Ken je dit topic? [VSW] [VOLG]Van wei naar equihabitat

ConnemaraP
Berichten: 125
Geregistreerd: 31-08-19

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:03

Wat fijn dat ze bij jou terecht zijn gekomen. Ben heel benieuwd hoe ze gaan opbloeien. Ik volg dus mee :)

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:04

Wat goed van je dat je ze hebt gekocht! <3
In de winter van 1982/83 heb ik ongeveer hetzelfde gedaan, ook een broodmagere dravers merrie gekocht die hoog drachtig was, beestje stond in een hele vieze stal met overal paddenstoelen op de mest en ze leek zelf wel een schaap met oude vacht die ze op haar rug had zitten, ook hele lange hoeven.
Die was na een aantal maanden al aardig opgeknapt en het veulen was gezond geboren en heb ik ook altijd gehouden.
Tips heb ik genoeg maar dat wordt dan een enorm boekwerk haha, ik denk in eerste instantie vooral opletten qua worm bestrijding en inentingen en oppassen dat ze niet teveel gras in ene krijgt, voorzichtig opbouwen.
Verder is inderdaad de veiligheid met het veulen belangrijk, mijn veulen kon bijvoorbeeld heel goed springen. :')
Zorg dat je ook een goede plek hebt om ze veilig op te sluiten, het is namelijk heel handig om ze vanaf het begin te leren even alleen te blijven. Ik ging altijd even met de merrie weg en liet het veulen in de stal, eerst met iemand ook bij het veulen en dan eerst 1 minuutje, dat opbouwen. In het begin vond het veulen dat niet zo leuk maar toen het gewend was ging hij gewoon eten en dat is wel echt één van de dingen die heel handig zijn om geleerd te hebben!

Salinah
Berichten: 43
Geregistreerd: 19-01-24

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 20:53

Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes met mee denken, tips en ervaringen. Erg fijn om al die berichtjes te lezen.

Vrijdag 19 April is de dierenarts al geweest om Sally en Lucy even op zicht te bekijken en om mest mee te nemen voor een mestonderzoek. Daaruit bleek niet onverwacht dat ze inderdaad ook behoorlijk wormen had. Afgelopen woensdag (Lucy was toen 2 weken oud) hebben we ze beide mild ontwormd. Over 6 weken komt er een nieuw mest onderzoek om te kijken hoe het dan is. Dan zijn er ook wat meer opties aan ontworming omdat Lucy dan weer wat ouder is.

Inentingen gaan we ook op orde maken maar daarvoor vond de dierenarts Sally nu nog niet klaar voor. Dus dat gaan we oppakken als Sally wat beter in haar vel komt.

Ik ben ook aan het uitzoeken waar ik Lucy kan registreren. Ik dacht zelf aan de NRPS?

Ik heb vandaag weer wat foto's gemaakt. Op deze foto's kun je wat beter zien hoe schraal Sally nog is.
Afbeelding
Ze staan nu 2 weken veilig met o.a. onbeperkt hooi en wat krachtvoer, op het gras komt ze nu nog niet.
Afbeelding

Lucy liet zich vandaag best goed aaien over haar gezicht en oren. Ik heb vandaag een kleiner veulen halstertje gekocht want daar wil ik nee gaan oefenen maar stap 1 is dat ze zich laat aaien en kriebelen rond haar gezicht en oortjes. Met die oefening zijn we nu begonnen.
Afbeelding
Afbeelding
Ze is ook zo nieuwsgierig aan het worden en zet inmiddels in alles in de stal haar "tandjes" in om alles te ontdekken. En ze knabbelt ook al rustig mee aan het hooi.... heerlijk in de sprietenregen onder mama.
Afbeelding

beenjesshar

Berichten: 1220
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 22:51

Kom jullie volgen

Soms lopen dingen anders dan dat je in je hoofd hebt maar het zal zeker ergens goed voor zijn of het heeft zo moeten wezen ..