rijbewijs voor ruiters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
posbank
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-08-05

rijbewijs voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 09:50

Het is weer zover. Vanmorgen stond in de krant dat er een rijbewijs voor ruiters moet komen. Onder de mom van nederland wordt steeds drukker. Ik ben nog steeds een tegenstander voor deze geldklopperij. De veiligheid voor de ruiter en paard staat absoluut niet voorop, maar de kas van de overheid en de KNHS, want daar valt de SRR onder. Als de examen en theorie het zelfde is als de huidige ruiterbewijs weet je zeker dat het helemaal niets voorsteld. Dan nog de verplichte WA verzekering die aan het bewijs hangt. En die je elk 2 jaar moet betalen.
Iedereen die regelmatig buitenrijd weet dat je afhankelijk bent van je (niet altijd voorspelbaar) paard. Maar ook van je medeweggebruikers die het soms heel grappig vinden om je met een bloedgang in te halen en de raarste capriolen uithalen. Waardoor je regelmatig met de hart in de keel op je paard zit. Daar helpt een ruiterbewijs helemaal niets tegen.

Wat vinden jullie hiervan?

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:21

Wat ik het meeste vreemde van dit alles vind is dat (zo heb ik het althans begrepen van de radio) het CBR onder andere dit rijbewijs wil gaan uitgeven. Alsof hun er ook maar iets van weten.

Daarnaast vind ik het ook geldklopperij. Ik kan me voorstellen dat ze meer veiligheid willen, maar met een ruiterbewijs krijg je dat echt niet. Een paard is geen auto en kan dus altijd anders reageren op dingen die ze elke dag tegenkomen.

Daarnaast snap ik die WA verzekering niet. Ik ben al WA verzekerd en daar valt ook schade die mijn paard maakt onder (dus ook letselschades). Wat zou ik nog meer moeten verzekeren dan?

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:30

Zo'n ruiterbewijs zal vast gedeeltelijk helpen, dat geloof ik best. Hoewel ik er ook niet echt een voorstander van ben hoor.

Maar ik denk dat voorlichting aan andere weggebruikers ook wel eens heel prettig zou zijn. En bredere bermen en meer ruiterpaden zou ook wel schelen.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: rijbewijs voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:50

Ik ben er ook geen voorstander van
zeker niet in samenwerking met het CBR, die hebben er imo ook niet erg veel verstand van meer een geldkwestie waarschijnlijk.
maargoed, we zullen zien!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:51

Het ruiterbewijs is natuurlijk een aanfluiting wat dit betreft.
Maar ik geloof dat een soort rijbewijs niet zo verkeerd zou zijn. Als je ziet wat voor brokkenpiloten hier rondrijden op paarden, het is dan maar goed dat die paarden zo verschrikkelijk braaf zijn....
Al zou ik nog niet weten hoe je zo een bewijs moet verkrijgen. Ruiterbewijs is hier zeker niet voldoende voor.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:56

Ik denk dat het uitgeven van een ruiter-rijbewijs door het CBR niet te doen is. Ik denk dat een instantie als KNHS/SRR daar beter in thuis is, vanwege hun paardenachtergron. Wat wel zou kunnen is dat zij samen aan tafel gaan zitten om te kijken wat de inhoud van zo'n ruiter-rijbewijs zou moeten zijn.

Daarnaast kun je nooit garanderen dat elke weggebruiker precies weet hoe hij/zij moet reageren op een paard/ruiter, maar ik denk dat een stukje bewustmaking hiervan wel belangrijk is. Er is al zoveel verschil tussen de reactie van paarden wanneer iemand rustig passeert of langsscheurt, dat zo'n kleine stap al een hoop veiligheid kan geven.

(NB. ik draag altijd veel verlichting als ik te paard buiten ben.. maar sommige voetgangers en fietsers zie je niet want geen licht - ik rij altijd in een donkere polder en verlichting voor elke weggebruiker is daar echt nodig. De keren dat we ons daar een hoedje van geschrokken zijn..)

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:59

T zal idd wel meer geldklopperij zijn. Van het halen van mijn koetsiersbewijs heb ik geen moment spijt gehad maar of t ruiterbewijs nu zo veel inhoud... ik weet t niet...

lucienne

Berichten: 388
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:07

Tja als ze dit verplicht stellen denk ik niet dat het veel ongelukken scheelt.
De paarden die een ongeluk veroorzaken zijn meestal niet de brave manege paarden in groepsverband.

Als ze het dus verplichten, gaan we met zijn allen naar de manege en halen dat paardenrijbewijs op een paard/pony die geen stap verkeerd zet.
Een paar uur later stappen we weer op ons groene heethoofd en gaan de weg weer op.
Maar dan veilig natuurlijk want we hebben een paardenrijbewijs!

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:39

Wanneer krijgen we het bestuurbewijs om de hond buiten uit te laten ?
Of moeten we eerdaags ook een rijbewijs voor fietsen gaan halen

het word echt steeds gekker
eerst maar kijken of ze het doordrukken
Er zijn wel vaker dingen geroepen bij het cbr die niet doorgezet zijn

En vanaf welke leeftijd gaan ze dat dan invoeren
Stel dat ze vanaf 16 jaar doen
Dan mogen jongere mensen dus niet meer buitenrijden

Eerst zien dan geloven denk ik maar

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:46

Geldtrekkerij ...

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:51

Idd, ronduit belachelijk.
De paardensector begint meer en meer een melkkoe te worden voor de overheid.
Als ze dit gaat doen, mogen ze ook wel eens een rijbewijs invoeren voor mountainbikers is het bos.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:52

Het mes snijt natuurlijk wel aan 2 kanten. Ik vind het geldklopperij, ik rijd al jaren paard en kan echt wel sturen. Zoals Posbank aangeeft ben je afhankelijk van je paard en je medeweggebruikers, en daar kan een ruiterbewijs vrij weinig aan garanderen, veranderen.

Aan de andere kant, er zijn natuurlijk ook zat ruiters die niet fatsoenlijk kunnen sturen en zich wel op de weg begeven.....

Maar wat ik mij als aller eerste afvraag is, gebeuren er dan wel zo veel ongelukken op de openbare weg, waar dus daadwerkelijk een fout van de ruiter of een incapabele ruiter gereden heeft...... Ik denk het namelijk niet....

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: rijbewijs voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:53

indd geldklopperij.
Voor sommige mensen zou het misschien verstandig zijn om het paardrijbewijs te halen. Maar als je toch weet dat je je paard niet aankan buiten, dan ga je toch niet naar buiten? Ik ga alleen met een paard een buitenrit maken als ik zeker weet dat het goed gaat, natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, maar als mijn pony ervandoor gaat, krijg ik haar altijd weer rustig, wel zo veilig.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:55

lucienne schreef:
Als ze het dus verplichten, gaan we met zijn allen naar de manege en halen dat paardenrijbewijs op een paard/pony die geen stap verkeerd zet.
Een paar uur later stappen we weer op ons groene heethoofd en gaan de weg weer op.
Maar dan veilig natuurlijk want we hebben een paardenrijbewijs!


Ik wou eens voor het ruiterbewijs gaan. Mijn paard reed ik op een stangbit hij is buiten niet helemaal betrouwbaar, maar met dit bit hou ik hem heel goed onder controle. Dus ik naar de SRR gebeld of ik met mijn paard naar het examen mocht met een stangbit..... Nee, dat mocht niet dat kon alleen met een trensbit. Dus ik uitleggen dat het om de veiligheid gaat voor ruiter en paard.... Nee, geen discussie mogelijk.
Of ik op de desbetrefende manege misschien een paard kon huren... Jaaa,... toen brak mijn klomp. Ik heb een eigen paard waarmee ik dagelijks buiten kom. Maar voor mijn ruiterbewijs moet ik een paard huren??!!!!.

Voor een ruiter die misschien net komt kijken kan het ruiterbewijs best meerwaarde hebben. Maar voor de oude rotten onder ons (ik rij al 32 recreatief, trekdtochten, dressuur en endurance) zijn er achter gekomen dat het ruiterbewijs een grote aanfluiting is.

Maar buiten dat, er gebeuren veel meer ongelukken met rijden in de "veilige" binnenbak (daar heb ik een keer een aantal ribben gebroken) en tijdens het omgang met een paard (een keer een hersenschudding gehad).

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:58

Hoe verzinnen ze zulke dingen toch altijd weer...
Een rij/ruiterbewijs wil niet zeggen dat de houder ervan zich altijd aan de regels houdt....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: rijbewijs voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:00

vincentlover schreef:
Maar als je toch weet dat je je paard niet aankan buiten, dan ga je toch niet naar buiten?

Ga jij dat tegen alle paardenmensen zeggen??

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re: rijbewijs voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:06

ik ben hier geen voorstander van.lijkt mij meer geldklopperij.en dan moeten wij veilig met ons paard het verkeer in gaan,maar vaak zijn de andere weg gebruikers zoals auto's en motoren die het maar al te leuk vinden om alles er aan te doen om de paarden te laten schrikken en aan de kletter te laten gaan,laten ze daar dan ookeens wat aan gaan doen.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: rijbewijs voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:11

Sjonniej schreef:
vincentlover schreef:
Maar als je toch weet dat je je paard niet aankan buiten, dan ga je toch niet naar buiten?

Ga jij dat tegen alle paardenmensen zeggen??


Dit is een goed punt, maar dan zou je in mijn ogen eerder de mensen moeten testen die uberhaupt een paard willen gaan kopen of ze er wel geschikt voor zijn !!!! Dat zou helemaal een hoop ellende besparen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:31

Echt weer geldklopperij..Straks krijg je nog een boete als je zonder cap buiten rijdt

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:33


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:47

Oh hah ben ik toch nog helderziend

beau_diva
Berichten: 339
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:56

als ze de regel zouden instellen:
een cap op buiten en een lichtje op je arm/paard als het donker word ben ik mee eens, maar een verplicht ruiterbewijs..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:30


Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:01

Sjonniej schreef:
viewtopic.php?f=&t=554640
Zullen we hier verder praten dames?

Daar ben ik het mee eens

Vandaar hier een slotje