terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 00:42

sorry ik schrijf in dit topic een beetje van me af. wat weet het allemaal niet meer en wil het kwijt

ik heb t trouwens over mijn paard/pony . het is mijn verzorgpony

ik heb altijd op maandag van 7-8 les bij de verreniging hier in de buurt
terug weg ga ik zoals gewoonlijk goed verlicht ->
-zelf lichtgevend veiligheidshesje
- 4 reflecterende bandages
- reflector in paard haar staart
- reflecterende uitrijddeken.

ik rijd op de weg waar mijn stal aan licht (zo'n 2 km lang) en mijn pony was een beetje onrustig maar ze heeft niet zo geweldig veel beweging gehad de afgelopen tijd dus dat was niet zo verbazing wekkend

tot ik achter mij een auto heel snel aan hoor komen . paard heel rustig houden en tegen haar pratend dacht ik dat het allemaal goed ging

tot de bestuurder besloot dat het slimmer was nog even gas aan te houden en vooral neit te minderen
paard zag iets springt opzei. auto had het niet helemaal door en probeert tevergeefs te remmen.

ik vlieg over de moterkap de berm in (ofwel de sloot in) en paard schiet ervandoor richting stal.

bestuurder aardig en wel helpt me uit de sloot zet me in zijn auto en achter mijn pony aan.

gelukkig kwamen er net mensen van mijn stal die mijn pony zagen lopen en probeerde haar (tevergeefs) te pakken. pony rent door en we zijn er (op een afstand om haar niet op te fokken maar zodat we andere auto's konden waarschuwen) gevolgt.

zoals ik al in mijn achterhoofd had wist mevrouw maar al te goed de stal te vinden en zover ik kon zien viel haar schade mee en ze liep zuiver.

eenmaal op stal waren stalgenoten er ook wij meteen naar binnen en stalgenoot bekeek de schade en ik "moest me maar even klameren" ik wist dat pebs iets had, want ze werd afgespoten en stalgenoot sprak tegen haar vader over de DA
na een tijdje spuiten (mij was vertelt dat ik niet mocht kijken omdat ik er onrustiger van zou worden) kwam de DA aan
hij heeft de wond (ongeveer 5/10 cm) gehecht. Verder ging alles goed alleen lag er vlees los dat gehecht moest worden

Morgen worden de andere paarden bij mij op stal geent dus de DA zou toch al komen en geeft mijn pony dan meteen nog even antibiotica en bekijkt alles nog even goed.


De man die me had afgezet heb ik verder niet aan gedacht, maar de vader van mijn stalgenoot wel
in paniek/shock is hij weggereden en we weten verder helemaal niks van hem


Pony is terug op stal gezet met haar deken over (op aanraden van DA)
en ik ben naar huis gegaan. de eigenaar bellen. Helemaal in paniek natuurlijk, want zij zit op vakantie tot zondag.

Ik voel me zo machteloos. Mag mogenochtend wel weer naar haar toe, maar ik kon net gewoon niks doen, ik kon het gewoon nietmeer. Ik stond te trillen op mijn benen en heb sindsdien onophoudelijk lopen huilen.

p.s. sorry als er spelfouten in zitten of wat dan ook .. maar ben nogsteeds niet helemaal bij zinnen geloof ik & weet ook niet of het hier goed staat..
Laatst bijgewerkt door smurffie op 11-12-07 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:46

Da's zwaar balen meid maar echt een ongeluk waar je weinig tot niks aan kan doen. Iets soortgelijks heb ik ook eens meegemaakt alleen had toen de auto schade en het paard niet gelukkig. (paard sprong over de auto en tikte alleen het dak aan met een ijzer, dus mooie kras) Sindsdien pak ik altijd de trailer in het donker.

marlies85

Berichten: 5310
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Oss

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:46

tjee, het zal je maar gebeuren.Ik hoop dat jullie de schrik snel te boven

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:49

Jemig, wat een verhaal.
Ook ik ben jaren geleden geschept door een auto met paard en al.
Zoiets vergeet je nooit weer.

Misschien een leer voor de volgende keer: laat er altijd iemand meefietsen die een lichtgevend hesje aanheeft en die dwars op de weg gaat staan en een auto gebaart om gas te minderen.
Ik pak ook de trailer, maar soms kun je niet anders.
Met buitenritten tegenwoordig kan de berm zo breed zijn, ik parkeer mijn paard midden op de weg en laat de auto stapvoets mijn paard en mij passeren.
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
Wel altijd vriendelijk bedanken dat de automobilist langzaam voorbij is gegaan.

Hopelijk blijft het bij een wond en een flinke deuk in de hersens.
Ik hoop dat je je pony weer op de weg krijgt.
Heel veel sterkte ermee.
Geef haar maar een dikke knuffel.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:51

Poeh, kan me goed voorstellen dat je vreselijk geschrokken bent Scheve mond .
Ben het wel met Anne_GTI eens dat je hier niks aan kon doen.
Gelukkig is het nog redelijk "goed" met het paard, maar zeker ook met jou!! afgelopen.
Sterkte Ach gut !

Marigold

Berichten: 12598
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:51

jeetje!
nou, sterkte in elk geval,
eerst maar eens uitrusten en bijkomen,
de pony is goed verzorgd, en je kan op dit moment niks voor haar doen denk ik, behalve lekker rust geven zoals ze nu heeft.
je bent er goed vanaf gekomen hoor, maar je schrikt je rot, en dat heeft wel even tijd nodig om daar overheen te komen.
het kan zo snel gaan he!
ik zou zeggen, laat het huilen maar gebeuren dat hoort zo, en dan slapen, en morgen bellen naar stal, om te weten hoe het met de pony is..
sterkte hiermee!

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 00:52

iedereen onwijs bedankt.

mn paard heeft waarschijnlijk zijn spiegel geraakt (die lag er namelijk af.) en ik heb een flinke deuk op zijn moterkap veroorzaakt.

verder ga ik ook niet meer naar les in het donker. en ook niet meer alleen over straat.
en over de weg was ze nooit makkelijk. dus dat ga ik pas over een tijdje weer rustig opbouwen.

mijn moeder en ik hadden het er toevallig over misschien een vrachtwagentje (zie 3 paarden) aan te schaffen. dan zouden hun me moeten brengen. en anders stop ik maar met lessen op mijn verreniging.

p.s. ik ga morgenochtend zelf weer naar haar toe Knipoog staleigenaar is overal van op de hoogte. maar wil zelf haar zien enzo.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:55

Ik vind het niet raar dat je flink geschrokken bent!
Heb je zelf verder niks? Kan zijn dat je door de adreline minder gevoeld hebt en de pijn nu of morgen komt?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:59

Heb je geen kenteken kunnen noteren of iemand van stal ofzo?
Heel veel sterkte!

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 01:09

griebels@ nee niemand heeft contactgegevens van de auto. hij had zelf behoorlijke schade.. ik hoop dat hij zich binnenkort nog op mijn stal komt melden maar denk niet dat dat het geval zal zijn.

twinducklin @ ik heb alleen een blauwe en dikke enkel waar ik op dit moment nog niet veel last van heb en gewoon kan bewegen dus niet gebroken.
ik zie morgen wel hoe erg dat is want op dit moment is daar toch niet veel aan te doen.

ben ondertussen (na 3 koppen thee en een stel vrienden die op me in hebben gepraat) wel weer iets in de richting van rustig.
mijn ouders hebben beloofd dat ik morgen voor school eerst naar haar toe mag . en dat zij even voor school gaat.

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 01:15

jemig dat is schikken, ik kan me goed voorstellen hoe je je heb gevoelt. ooit heb ik ook zo iets mee gemaakt alleen dan met paard en wagen samen met de eigenaar van het paard.

sterkte en ik hoop dat de pony morgen geen spierpijn heeft oid!

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:59

smurffie schreef:
paard zag iets springt opzei. auto had het niet helemaal door en probeert tevergeefs te remmen.

ik vlieg over de moterkap de berm in (ofwel de sloot in) en paard schiet ervandoor richting stal.

bestuurder aardig en wel helpt me uit de sloot zet me in zijn auto en achter mijn pony aan.


Erg vervelend voor je.

Als ik het goed begrijp heeft de bestuurde jou opgemerkt en ging lángs jou heen.
Sprong jouw onrustige paard opzij tegen de auto.
Jij viel van je paard en dat paard is als een ongeleid projectiel door het verkeer naar stal gerend.
Heeft de bestuurder je keurig en aardig geholpen en jou achter het paard aangereden.

Fijn dat het niet echt verkeerd afgelopen is.
Ik hoop dat je die man nog kan achterhalen om je te verontschuldigen en te bedanken. Ik denk dat hij of zijn verzekering zich nog wel zal melden voor vergoeding van de schade.
Ook erg vervelend voor hem zeg: haal je een paard in, stapt die tegen je aan en landt de ruiter op je motorkap.

Dit heeft verder niets met het tijdstip van doen: had ook overdag kunnen gebeuren.

Sterkte.

hc

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:02

kaatje77 schreef:
Misschien een leer voor de volgende keer: laat er altijd iemand meefietsen die een lichtgevend hesje aanheeft en die dwars op de weg gaat staan en een auto gebaart om gas te minderen.


Doe dat maar niet. Dat mag niet en is levensgevaarlijk.

De les is dat je niet met een fris en schrikkerig paard het verkeer in moet gaan. Ook niet overdag.
Een andere les is dat je als ruiter het beste zelf preventief opzij kan gaan.

hc

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:09

KATJA!! Dat meen je niet, had ik toch moeten komen kijken, en met je mee moeten fietsen terug naar stal.. Vreselijk, sterkte kat!

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:30

Huertecilla schreef:
kaatje77 schreef:
Misschien een leer voor de volgende keer: laat er altijd iemand meefietsen die een lichtgevend hesje aanheeft en die dwars op de weg gaat staan en een auto gebaart om gas te minderen.


Doe dat maar niet. Dat mag niet en is levensgevaarlijk.

De les is dat je niet met een fris en schrikkerig paard het verkeer in moet gaan. Ook niet overdag.
Een andere les is dat je als ruiter het beste zelf preventief opzij kan gaan.

hc


Oh ja?
Sinds ik zo uit rijden ga heb ik nooit meer een vervelende gebeurtenis meegemaakt.
Als de automobilist beter zijn lessen leert weten ze dat je een paard stapvoets moet passeren.
Helaas weet 99,9 % van de automobilisten deze regel niet, dus laat ik ze op deze manier vaart minderen.Haha!
En in de meeste gevallen mindert een auto vaak vaart als ze iets reflecterends zien.Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:43

kaatje77 schreef:
Als de automobilist beter zijn lessen leert weten ze dat je een paard stapvoets moet passeren.


Oomens heeft alle teksten uit het wegenverkeersreglement die van toepassing zijn meermalen letterlijk geplaatst hier.

Los van de verkeersregels is recht of voorrang voor een ruiter irrelevant omdat jouw paard daar in geval van een verwonding niet veel aan heeft.
Onder de streep is namelijk het páárd het slachtoffer van wat jij of een ander doet. Jíj als ruiter hebt de verantwoordelijkheid voor jouw paard en dient het te beschermen tegen de fouten van een andere en wat verder ook.
Leg het je paard maar uit: 'sorry Bruin dat je nu een spuitje krijgt voor die gebroken poot, maar we kwamen écht van rechts...'
Dát is de crux van mijn tweede punt.

Verder zal de eigenaar van dit paard wel een brief van de verzekering van de automobilist krijgen. Deze zal het adres van de manege wel op zijn schadeformulier invullen.

Sterkte verder aan de ts en het paard.

hc

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:48

Wacht maar totdat jij door een dronken automobilist 12 meter wordt meegesleurd met paard half onder de motorkap. Boos!
Ja, ik reed netjes in de berm en toch gebeurt er zoiets op een 6 meter brede weg(exclusief berm)! Ik reed dus 5 meter van de andere weghelft waar de auto hoorde te rijden!

Dan zet jij je paard in het vervolg ook dwars op de weg neer als er zo'n snelheidsduivel in aantocht is.

En daarbij heeft het 3 jaar geduurd voordat ik te paard weer de weg op durfde.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:54

Een ruiter is een "zwakke" verkeersdeelnemer, de schade is voor verzekering automobilist, ook de kosten dierenarts.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:55

laatst waren wij aan het wandelen met onze paarden. We hadden van die wegwerkers jassen aan. Komt er een auto ons tegemoet, die gaat EXPRES op de linkerweghelft rijden en snijdt ons zó af. Één stap opzij en we waren er niet meer geweest.

UpDate_

Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-02-07

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:01

jeetje wat naar...sterkte, ik ben benieuwd hoe het nu met je pony is.

Karinnn

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:02

Jeetje zeg wat een verhaal. Gelukkig zijn jullie er allebei nog redelijk vanaf gekomen.

Wat onbeschoft om zomaar weg te rijden, natuurlijk is hij ook geschrokken, maar om er nou zo vandoor te gaan. Hopelijk komt hij zich nog even melden bij jullie en kunnen jullie de rest met de verzekering oplossen.

Wat ik wel een beetje onverantwoordelijk vind van de eigenaren van het paard is dat ze een minderjarig iemand alleen (in het donker) op pad laten met hun paard (die naar eigen zeggen niet de braafste is buiten). Zelf heb ik ook een minderjarig verzorgstertje, maar zij mag van mij echt nooit alleen op pad. Misschien komt het zeurderig over, maar dit soort dingen wil ik dus proberen te voorkomen!

In ieder geval, heel veel sterkte voor jou en het paard!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:30

Jakkes!

Dit is juist de reden waarom ik niet wil dat mijn (minderjarige) bijrijdster niet langs de weg rijd als het schemerig is... zelf doe ik dat ook niet. je ziet zelf minder goed en het paard ook. Dus ik zou nooit dat extra risico nemen. Je kan ook snel verblind raken door koplampen. Bovendien als je al merkt dat je paard onrustig is zou ik als eigenaar al helemaal niet het risico willen nemen dat de bijrijdster er mee op pad gaat langs een weg.

Is je paard onrustig? ga dan gewoon niet op pad. Ik ben er sowieso op tegen om in het donker langs een gewone weg te rijden als het paard niet volledig onder controle is.

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:58

Bah wat een nare ervaring, gelukkig is het (als ik het goed begrijp) nog deels goed afgelopen. Succes verder met bekomen van de blessures en schrik. Ach gut

Overigens is het verhaal wel een beetje dubbel. Niet om te bekritiseren maar Huertecilla heeft deels wel een punt. De bestuurder van de auto is niet de schuldige van het ongeval, maar juist ook slachtoffer. De bestuurder kan in deze volgens mij de eigenaar van het paard aansprakelijk stellen. De eigenaar is namelijk aansprakelijk voor de gedragingen van het paard en schrikken van iets is duidelijk een eigen gedraging van het paard.

De automobilist heeft trouwens prima medewerking verleend en dat vind ik eigenlijk ook wel een compliment waard. Ik denk namelijk dat als de auto een lagere snelheid had gehad, terwijl het paard de weg alsnog op was gerend dat alsnog het voorval niet met een sisser was afgelopen.

Hopenlijk kom je alsnog een keer de automobilist tegen, zodat jullie beide hierover nog even kunnen praten (zonder beschuldigende vingers naar elkaar dan). Sterkte alsnog, ook met je paardje Lachen

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:02

bienotje, dat wou ik inderdaad ook nog zeggen: complimenten voor de hulpvaardigheid van de automobilist!

Als ruiter ben jij verantwoordelijk voor het gedrag van je paard. De automobilist kon er niet aan doen dat jouw vz-paard tegen de auto aan kwam. Met een lagere snelheid was het waarschijnlijk alsnog gebeurt.

Anoniem

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:08

In dit geval is het inderdaad een ongeluk geweest. Geen van beide had schuld, en beide partijen zijn in dit geval slachtoffer.
Ik vind dat de automobilist zich keurig heeft gedragen zo mogen er meer zijn.
(niet alleen tegen de TS bedoelt hoor Knipoog)

Nog even op het mee fietsen en gebaren terug komen. Dat is echt niet te zien in het donker hoor, en dan alleen maar gevaarlijker.

Heel erg veel sterkte verder nog, en hoop dat je snel van de schrik bekomen bent. Ach gut