terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:16

Brr moet er niet aan denken wat er gebeurt zou zijn als er nu iemand naast had gefietst... paard sprong toch wel opzij, ongeacht mens of niet.

smurffie

Berichten: 11134
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 15:57

ik heb rust genomen en ben alles na gaan lopen wat er gebeurt is.
bestuurder is waarschijnlijk van schrik op zijn gas gaan staan. er zijn namelijk geen remsporen zichtbaar.
op de weg waar ik reed mag je maximaal 40.

deze man reed (is geen twijfel over mogelijk) TE hard

pebbels schrok weg op het moment dat de auto mij in wilde halen . als hij op dat moment nog 40 reed en zou remmen was hij niet tegen mij aangekomen. (gezien hij nog op een lagere afstand dan 5 meter was. en ik ook nogsteeds vooruit reed.)

uit schrik zal hij dus waarschijnlijk geprobeerd hebben er nog snel voorlangs te gaan.

ik ben vannochtend bij pebbels geweest. ze is nog een beetje van slag maar dat had ik wel verwacht.
na wat te eten was ze alweer zo goed als rustig en was haar wond goed te behandelen Knipoog
vanmiddag rond half 4 komt de DA weer. ik zal jullie dan op de hoogte brengen Knipoog

Over degene die zei dat je geen minderjarige met een paard overstraad moet laten : dit had ook bij een volwassenen kunnen gebeuren
overgens heb ik mijn pony altijd netjes bij me. en heb ik de controle over haar als ik haar rijd Knipoog
helaas blijft een paard een vluchtdier en zal voor gevaar willen wegrennen!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:52

Je mist het punt van het verhaal over dat jij als minderjarige op die pony zit. Het gaat er niet om dat het net zo goed bij een volwassene had overkomen Knipoog Maar de eigenaar van de pony is verantwoordelijk voor een minderjarige, terwijl een volwassene verantwoordelijk is voor zichzelf.
(zo moest mijn verzekering betalen voor de revalidatiekosten van mijn minderjarige bijrijder toen zij met paard en al is aangereden). Bovendien kan een volwassene (vaak, uitzonderingen daar gelaten Clown) beter een keuze maken mbt tot verantwoordelijkheid omdat zij beter de gevaren kunnen inschatten.
Op mijn 14 reed ik rustig in het donker langs de weg, nu zou ik dat niet eens meer durven.

Karinnn

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:01

Welshcobfan schreef:
Je mist het punt van het verhaal over dat jij als minderjarige op die pony zit. Het gaat er niet om dat het net zo goed bij een volwassene had overkomen Knipoog Maar de eigenaar van de pony is verantwoordelijk voor een minderjarige, terwijl een volwassene verantwoordelijk is voor zichzelf.
(zo moest mijn verzekering betalen voor de revalidatiekosten van mijn minderjarige bijrijder toen zij met paard en al is aangereden). Bovendien kan een volwassene (vaak, uitzonderingen daar gelaten Clown) beter een keuze maken mbt tot verantwoordelijkheid omdat zij beter de gevaren kunnen inschatten.
Op mijn 14 reed ik rustig in het donker langs de weg, nu zou ik dat niet eens meer durven.


Idd, dat is voor mij ook de reden dat mijn minderjarig verzorgstertje niet alleen over straat mag met mijn pony.

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:33

Als meerderjarige is de eigenaar volgens mij ook nog altijd aansprakelijk te stellen voor de gedragingen van het dier..

Ik ken trouwens geen 40 km/ h begrenzing op wegen, weet je zeker dat dat klopt?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:34

Klopt,maar een volwassene is beter in staat risico's in te schatten dan een 'kind'.

Anoniem

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:39

Jeetje ik werd helemaal niet lekker toen ik je verhaal las. Wat een vreselijk voorval. Ik ben allang blij dat het zo is uitgepakt, het had veel erger kunnen zijn maar toch. Hopelijk meldt die man zich snel, maar hij is iig goed geschrokken. Hij zal wel schade hebben aan zijn auto?

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:50

hierbij is de eigenaar ten aller tijden verantwoordelijk voor het doen en laten van zijn paard, en kan jou op geen enkele wijze aansprakelijk stellen.

heel veel sterkte jullie allebei

paardengek87
Berichten: 51
Geregistreerd: 28-03-07

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:51

Schemerig of niet overdag gebeuren zo'n dingen ook. Zelfs als je als een kerstboom rond zou rijden ze letten niet op jou. Minderjarig of niet het gebeurt altijd wel een keer. Er zijn genoeg automobilisten en andere verkeersdeelnemers die extra stoer gaan doen of geen idee hebben wat ze aan het doen zijn als ze een paard tegenkomen. Vanmiddag nog reed ik met mijn paard in de berm, er kwam een auto aan, die te hard reed, mijn paard schrok ervan en kwam iets de weg op, de automobilist ging mij toch inhalen maar ongeveer zo dat ik de auto aan kon raken.
Zelfs fietsers en scooters zijn levensgevaarlijk, ze gaan toeteren en bellen en onderhand onder je paard rijden. Heel veel verkeersdeelnemers houden geen afstand ook niet bij het inhalen. Men denkt niet na dat een paard opzij kan springen/schoppen of er vandoor kan gaan.
De enige die nog een beetje rekening houden zijn meestal de tractoren (deze remmen bijna altijd af of gaan stilstaan) en de crossmotoren, als ik die tegenkom en ze zien me dan stoppen ze meteen en zetten zelfs hun motor uit!
Er moet hoog nodig iets gebeuren aan de veiligheid van de ruiters op de weg.

Veel sterkte!

Up_to_Date

Berichten: 3232
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pannerden(gld.)

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:03

Jeetje, wat vreselijk dta jou dit moest overkomen!
Maar.. Het had ook erger kunnen aflopen..
Hopelijk komt alles snel goed en is het vertrouwen er snel weer!

Mijn vriendin is laatst ook zowat aangereden, scheelde echt maar 5 cm!!
We liepen op een fietspad en er kwam een auto tegemoet maar was te lui om maar iets uit te wijken. Haar paard schrikt ook van iets en zet een stap op zij. Bijna tegen de auto aan! Ik schrok me rot want reed er achter met mijn paard!

smurffie

Berichten: 11134
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 19:41

arabgirl schreef:
hierbij is de eigenaar ten aller tijden verantwoordelijk voor het doen en laten van zijn paard, en kan jou op geen enkele wijze aansprakelijk stellen.

heel veel sterkte jullie allebei


eigenaar stellen wij niet aanprakelijk en wij betalen alle dierenarts kosten
mijn ouders hebben afgesproken dat ik haar mee naar les mag nemen. wat natuurlijk risico's met zich meebrengt.
maar dit was & mijn paard & mijn schuld niet. en we gaan niet de eigenaar laten betalen voor dingen waar niemand iets aan kan doen.
ik was degene die reed. en ik ben degene die verantwoordelijk was.
ik zelf rijd liever ook niet in het donker maar les is nou eenmaal s'avonds. alleen op zaterdag neit maar dan heb ik hockeywedstrijden

kosten gaan dus echt niet naar de eigenaar. die zijn voor mij en dat is ook bij de dierenarts al aangegeven Knipoog

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:39

wat ik net schreef is wettelijk gezien.

maar vind het wel heel lief van je dat je alle kosten op je neemt.


natuurlijk kon niemand er wat aan doen, dat is gewoon onmacht, en helaas gebeuren zulke dingen nou eenmaal.

Anoniem

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:43

Wat een verhaal meid Ach gut Het komt vast goed, en het is jouw schuld niet! Dat kan iedereen overkomen. Knipoog

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:50

Jemig, dat is wel schrikken dan, maar gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen.
Dit was iets waar niemand wat aan kon doen, de automobilist had hoogstens vaart kunnen minderen, maar dan was het waarschijnlijk nog wel gebeurd.
Ik wil je verder nog heel veel sterkte wensen.

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:37

en wat zei de DA..?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 00:40

Wat lief dat jij alle kosten op je neemt Lachen

(ik doelde niet alleen op de DA kosten, maar ook op de kosten die jij eventueel maakt als jij naar de huisarts moet door dit, dat betaald de verzekering van de eigenaar Lachen )

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 02:02

smurffie schreef:
gezien hij nog op een lagere afstand dan 5 meter was. en ik ook nogsteeds vooruit reed


36 km/uur is 10 meter per seconde

Het is heel normaal om van een schrik-/reactieseconde uit te gaan: dan is hij al 11 meter verder bij 40 km/h. Dit houdt nog geen rekening met de remweg.
Als hij enigzins vaardig remt, zie je nauwelijks of geen remspoor.
Je schrijft niet wat de staat van het wegdek was of wat voor soort wegdek, anders is de remweg ook vrij nauwkeurig te berekenen vanaf die 11 m/s.

Op grond van jouw omschrijving kan hij op 5 meter afstand achter jou niet hard hebben gereden.

hc

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 02:09

echt ik word zooooooooooo moe van die hard rijdende mafkezen, het liefst nog ff toeteren enzo ook lekker stoer doen walgelijk Misselijk

wel weer redelijk van hem om je te helpen, onredelijk weer dat hij zo wegscheurt!!!

Hoop dat het met je verzorgpony goed komt , wat zeiden de eigenaren? (Sorry als de laatste vraag al gesteld is heb niet zoveel tijd maaar moest dit gewoon ff lezen en reageren)
hoop dat er met jou verder ook niks is en je van de schrik een beetje bent bekomen!

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 02:43

Ik vind het l*llig wat er gebeurd is en ik hoop van harte dat de pony in orde is/komt.

Maar ik vind het super onverantwoordelijk als 14-jarige, met een pony van een ander, in het donker, niet goed verlicht (reflectie is geen verlichting en is niet genoeg in het donker, zeker niet op de straat waar snelverkeer rijd!) op de straat te rijden.
Ik hoop dat je hier van geleerd hebt en dat je je niet meer in zo'n situatie begeeft, zeker niet met een pony.

Dirkje_
Berichten: 3648
Geregistreerd: 19-03-05

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:23

Dat is echt onwijs K.lote voor je, Kat!
Ik neem aan dat alles wel weer goed komt, maar ik kan begrijpen dat je zo ontzettend overstuur bent geweest!

Nou succes dan maar verder Ach gut

blauw00gje

Berichten: 12547
Geregistreerd: 26-11-05
Woonplaats: Veldhoven

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:34

So dat is niet niks!
Hopen dat het snel weer wat beter gaat!

Sterkte! Ach gut

smurffie

Berichten: 11134
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 10:42

GamblersCup schreef:
Ik vind het l*llig wat er gebeurd is en ik hoop van harte dat de pony in orde is/komt.

Maar ik vind het super onverantwoordelijk als 14-jarige, met een pony van een ander, in het donker, niet goed verlicht (reflectie is geen verlichting en is niet genoeg in het donker, zeker niet op de straat waar snelverkeer rijd!) op de straat te rijden.
Ik hoop dat je hier van geleerd hebt en dat je je niet meer in zo'n situatie begeeft, zeker niet met een pony.


als je goed had gelezen had je geweten dat ik niet alleen reflectie had Knipoog ik rij namelijk met een hesje dat van zichzelf lichtgeeft.
Ik heb met mensen van mijn stal gepraat die mij vaker met haar over straat hebben gelopen. en hebben gezegt dat ik echt niet te missen ben (en dat ik wel een grappige kerstboom ben)

DA is gister geweest en heeft haar nog 2 antibiotica spuiten gegeven.
ik moet de aankomende 3 dagen nog atibiotica pasta geven. en maandag komt hij de hechtingen eruit halen.
tot die tijd meot ik het behandelen. en dan komt alles goed Lachen

mijn enkel is nog gezwollen . maar ik kan er al beter op staan en het trekt goed weg Lachen

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:30

Jeetje, vervelend dat dit gebeurd is, gelukkig zijn jullie er nog redelijk goed vanaf gekomen.

Wat alle andere opmerkingen betreft, ben ik het eens met de opmerking dat het niet zo verstandig is dat je onbegeleid in het donker over straat moet, gezien het feit dat nog niet meerderjarig bent.

@GC, ben het met je eens wat de reflectie betreft, maar als ze inderdaad nog een lichtgevend hesje heeft gedragen ben je doorgaans voldoende zichtbaar. Overigens is 40 km/h geen snelverkeer.

Nog even over het schrikeffect, ze geeft aan dat de automobilist in eerste instantie al te hard reed en haar vervolgens met teveel vaart passeerde, het is zeer aannemelijk dat het paard juist schrok omdat de auto te snel wilde passeren. Juist doordat het paard alert is op het geluid van een (te) snel naderende auto, kan het daardoor gespannen raken en schrikken van iets waar het niet van geschrokken zou zijn als de auto de pony stapvoets had gepasseerd.

En er is nog steeds iets dat meespeelt, instinct kun je nooit uitschakelen (bij je paard), hoe goed je je paard ook onder controle hebt, als het reageert op instinct heb je gewoon even niets te vertellen.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:53

Wat kan mij het schelen of het snelverkeer of snel verkeer is, er rijden auto's = gevaarlijk. Punt.
Hesje dat licht geeft vind ik ook niet voldoende.

Tuurlijk zitten er altijd eikels tussen die niet opletten of dom gaan doen als er paarden in de buurtzijn. Maar nogmaals, ik ben er niet van overtuigd dat je goede verlichting had en ik vind het hoogst onverantwoord!

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: terug van les. goed verlicht. en toch gebeurde het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:04

Het nadeel van lichtgevende hesjes is dat die nogal hoog zichtbaar zijn, het beeld van een automobilist is laag op de weg. Reflectie werkt overigens ook alleen als er veel licht in de buurt is om te reflecteren. Daarbij verwacht men (logisch ook) in het donker helemaal geen paarden op de weg.

Het is gewoon ontzettend vervelend zoals het is gelopen, vervelende samenloop van omstandigheden. Gelukkig heeft niemand er in ieder geval blijvende schade aan over gehouden.

Overigens (los van dit voorval, dus voel je niet aangesproken TS Knipoog ).. Als paarden toch zulke onvoorspelbare vluchtdieren met instinct zijn, niet te vertrouwen waardoor automobilisten ons alleen maar stapvoets mogen benaderen omdat ons paard gevaarlijk kan schrikken. Is het dan wel reeƫl dat we te paard ons in het verkeer begeven? Bloos