monty roberts...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carneau
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: alkmaar

monty roberts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:51

hoi... op horse event 2008 heb ik monty roberts gezien,
voor de gene die niet weten wie hij is: hij is een wereld beroemde paardenfluisteraar.
nou hoor ik van veel mensen dat hij eigelijk helemaal niet zo goed met [paarden om kan gaan en dat hij die paarden gewoon van tevoren al zadelmak heeft gemaakt.
wat denken jullie?
ik zelf denk dat sommige mensen gewoon de gave hebben om met paarden zeg maar te kunnen praten en ze contact met ze te maken met lichaam beweging op precies het goede moment en het goede doen.
maar sommige denken er anders over.

ik zou graag jullie mening willen weten

groetjes carlijn

lisanneOnne
Berichten: 74
Geregistreerd: 24-09-07

Re: monty roberts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:27

Ik heb monty roberts ook gezien en ben zelf ook met onze Fries naar annemarie vd toorn geweest,,
Nou geloof me die man kan echt met paarden omgaan en de NL montyroberts Annemarie ook, het was in 1 woord geweldig.
Heb je die tinker niet gezien LEO, die was ook zo enorm opgeknapt!
Ik twijfel iig niet :)

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:25

AP --> NH

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: monty roberts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:28

ik denk allleen dat anne en monty juist de rust en de tijd nemen voor een paard wat de meesten niet nemen of een verkeerde lichaams houding aan nemen.. als je zelf eens kijkt naar hoe hun presteren en het van ze over neemt kan je het zelf ook bereiken met veel gedult en rust ;)

mvs

Berichten: 812
Geregistreerd: 30-01-08

Re: monty roberts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:07

heb tijdens een cursus bij annemarie ook met leo gewerkt en t was wel duidelijk dat hij een verleden had hoor.. moet je nagaan hoe hij was toen ze net met hem begonnen, heel knap werk!

GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Re: monty roberts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:55

Ben alles behalve fan van monty roberts, ik zie vaak dat hij de lichaamstaal van het paard compleet negeerd en er zijn eigen taal van maakt...
Ik heb meer met Klaus Hempfling :)
(www.hempfling.com)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:46

carneau schreef:
hoi... op horse event 2008 heb ik monty roberts gezien,
voor de gene die niet weten wie hij is: hij is een wereld beroemde paardenfluisteraar.
nou hoor ik van veel mensen dat hij eigelijk helemaal niet zo goed met [paarden om kan gaan en dat hij die paarden gewoon van tevoren al zadelmak heeft gemaakt.
wat denken jullie?
ik zelf denk dat sommige mensen gewoon de gave hebben om met paarden zeg maar te kunnen praten en ze contact met ze te maken met lichaam beweging op precies het goede moment en het goede doen.
maar sommige denken er anders over.

ik zou graag jullie mening willen weten

groetjes carlijn



het is geen gave ;) jij kan het ook!!
wij doen voor het zadelmak maken bijna hetzelfde, laten ze aan een halster en longeerlijn in de cirkel lopen, goed gedrag (is paard kijkt naar mens, komt ernaar toe enz. belonen!) verkeerd gedrag (is weg rennen, mens totaal negeren enz. "straffen" door precies hetzelfde te doen als de leider in het wild zou doen, dus het paard "opjagen" tot dat hij zijn hoofd laat zakken, begint te likken en naar je gaat kijken, dan geef je hem de kans om naar je toe te komen, doet het paard dit meteen goed belonen en zo lopen ze vaak heel snel als een lammetje achter je aan!
het kan soms even duren (met een dominanter paard ben je wel eens een uur of anderhalf bezig!)
maar maak het altijd af!!! het meest voorkomende is dat mensen het op gaan geven als het paard niet achter hun aan loopt binnen 10 min. maar dan krijg je het nog veeel moeilijker de dag erna!

als je dit super onder controle hebt heb je een super netjes opgevoed paard wat heel goed luisterd naar je stem en met zadelmak maken scheelt het heel veel!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:39

Ik geloof er wel degelijk in dat hij voor de tijd niet met de paarden heeft gewerkt die hij in handen krijgt, en zijn methode werkt wel degelijk.
Wat ik me eerder afvraag is of deze methode echt op ieder paard toegepast moet worden.
En of de talrijke demonstraties die hij gegeven heeft (en nog geeft) niet soms het averechts effect hebben omdat kinderen met shetjes hem te vaak toepassen. En mensen hem te vaak verkeerd toepassen.
En verder heb ik ook mijn vraagtekens bij het hele verhaal wat hij verteld rond het ontstaan van de Join Up en hoe hij het geleerd heeft.

Er is een sticky over zijn methode hier op bokt. In deze sticky staan een aantal topics die ik je aan kan raden om door te lezen, en lees ook de sticky even helemaal door.

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

en voor degenen die het boek: "De man die naar paarden luisterd" gelezen hebben, hier een online te lezen boek over de visie van zijn nicht en zijn tante, dat er wat anders uitziet.

http://www.horsewhispersandlies.com/

En ik vind het uitermate vreemd dat mensen, waarvan hij beweert dingen samen mee beleefd te hebben, zich deze niet meer kunnen herinneren.
Ik vind het ook uitermate vreemd dat personen, waarvan hij beweert dingen mee beleeft te hebben, van uitgave naar uitgave van het boek "de man die naar paarden luisterd" verschillen.
En heel opvallend is dat geen van de personen waar hij die dingen mee beleeft zegt te hebben in leven is om te getuigen dat hij de waarheid (of de onwaarheid) spreekt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-02-09 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_likepink_
Berichten: 4820
Geregistreerd: 04-06-06

Re: monty roberts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:44

De mensen die dat zeggen,doen dta puur uit jalozié
En verder is het niet echt een hele gave,met rust en tijd en als je je paard wilt begrijpen lukt t,ik geloof zelf wel dat ie meer heeft dan normale mensen.Maar voor de rest lees de sticky idd :j

GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Re: monty roberts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:23

het hoeft niet altijd jaloezie te zijn ;)

AngelofLove
Berichten: 3801
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: vlakbij de paardjes :-)

Re: monty roberts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:34

Ben een keer vrijwilliger geweest tijdens een show van Monty en heb ook de paarden van het begin af aan 'meegemaakt' dwz selectie gezien en hoe ze voor aanvang van de show waren etc. En tja, er zijn veel verschillende meningen over Monty maar ik vind dat hij echt wel met paarden om kan gaan. En dat hij paarden zadelmak maakt vóór aanvang van de show, dat is niet wat ik gezien heb

goldflower

Berichten: 2288
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Westland

Re: monty roberts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:40

Ik geloof wel in hem en weet dat er heel veel tegenstrijdige discussies over deze man zijn.
Maar ik zou zeggen ervaar het zelf en vertrouw op je eigen gevoel of hij echt goed is..

Ik vertrouw er dus wel op ;)

GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:42

ik zeg dat ook helemaal niet. Alleen niet iedereen die monty niet mag of niet goed vind is gelijk jaloers. Hij krijgt het misschien wel voor elkaar, maar ik vind het er vaak wat te streng uitzien en heb het veel 'paardser' gezien.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:42

Soms willen de mensen gewoon de waarheid boven tafel hebben. Probleem is dat de eerste indruk van iemand meestal blijft hangen. De sensationele koppen in de krant over moordenaars blijven hangen. Dat er een aantal weken later rectificaties op pagina 6 komen te staan weet niemand, leest niemand, en blijft niet bij iedereen hangen (als ze het al lezen).
Stel dat jij in "De Telegraaf" (om maar een krant te noemen) als moordenaar wordt bestempeld, en drie weken later onschuldig wordt bevonden. Wat blijft er volgens jou bij de mensen hangen die die krant lezen?

Monty heeft zijn vader als moordenaar bestempeld in zijn boek: "De man die naar paarden luisterd". Een moord, een lijk, dat nergens terug te vinden is. Er is geen graf, geen krantenartikel, niets. Zijn vader was hulpsherrif, dus daar moet ergens melding van gemaakt zijn of terug te vinden zijn. In geen krant is het te vinden, er is geen graf van die man.

Monty beweert door zijn vader met een ketting het ziekenhuis in geslagen te zijn. Zijn broer weet daar niets van. Zijn broer was (zo zegt Monty in zijn boek zelf) erbij toen hij Mustangs uitzocht voor de rodeo. Toch vreemd dat zijn broer zich nergens van kan herinneren?

En er zijn geruchten dat Monty zelf heeft gezegd dat zijn boek niet echt helemaal op de waarheid berust.
Ik durf - nav een boek dat Monty's vader over zijn trainingsmethodes heeft geschreven - te beweren dat Monty de methode van zijn vader heeft geleerd, en niet zelf heeft uitgevonden.

Maar ja, dat is een minder smeuig verhaal dan dat je een moordenaar en misdadige vader hebt, tegen wie je als kind ook nog op moest boxen, niewaar?

debbie80
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:59

Ik denk dat de meeste mensen overal wel een mening over hebben. Of dat het nu over paarden gaat of over andere dagelijkse dingen. Daar kan je lang en breed over discuseren. Dus ik vraag met altijd af wat voor bijdrage het heeft om in dit geval een mening vragen over een persoon en het werk wat hij doet. Er zijn 3 opties, je gelooft er in, je gelooft er niet in of je bent een beetje sceptisch en je gaat voor je zelf een manier zoeken om je mening te vomen. Als je dit topic bekijkt kan je zeggen....ik heb een demo gezien maar ik twijfel door meningen/verhalen van iemand anders, dan is het toch aan jou om het voor je zelf uit te zoeken of je er wel of niet in gelooft, dan krijg je weer mensen die er wel in geloven, mensen die er niet in geloven of mensen die twijfelen. Dus dan weet je het nog niet. Vorm een eigen mening, ga bijv nog een keer naar een demo, bekijk filmpjes of ga een keer naar monty roberts nederland en ervaar het zelf. Zoals ik zei ga uit van je eigen gevoel en niet van wat 100 andere zeggen.

_likepink_
Berichten: 4820
Geregistreerd: 04-06-06

Re: monty roberts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:33

Heb t hele verhaal gelezen,en ben nu totaal van edachten verandert :j
Er zal miss iets goeds zijn maar wat moet je me dan even uitleggen :j

FGM

Berichten: 11
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:19

De basis van wat al deze fluisteraars doen is oké. Kijk naar het paard leer zijn taal spreken en volg het tempo van je paard. Make it Broke don't break it. Het nadeel is dat er bij die demo's snel resultaat geboekt moet worden want iedereen moet zien hoe goed hij/zij wel niet is. Paarden worden dus van tevoren gescreend is het probleem te groot komt ie echt niet binnen bij de demo. Kortom het begint teveel op een showtje te lijken. Mensen zien iets en proberen dat thuis ook uit en zijn vervolgens dag in dag uit bezig met join up's. Vervolgens vinden ze het gek dat het paard zich tegen hen keert.

GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Re: monty roberts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:01

misschien werken sommige paarden 'fluisteraars' zo maar hempfling absoluut niet ;) heb je de verhalen niet gehoord van mensen die daar zijn geweest? Hadden de grootste problemen, paarden waren soms gewoon echte killers geworden. Klaus probeert het ook niet zo snel mogelijk te doen. Maar meestal is het zo gebeurt. Maar hij laat het zo lang duren als het paard nodig heeft.

ojele
Berichten: 123
Geregistreerd: 25-03-06

Re: monty roberts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:53

Daar gaan we weer... Laten we nu eens loslaten dat de een helemaal goed, en de ander helemaal slecht. Enige tijd gelden deden ook hardnekkige geruchten de ronde dat hempfling verdacht werd van sektevorming. Ik zal maar zeggen... hoge bomen....

mvs

Berichten: 812
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:16

precies ojele

ik heb jou @greenrider al meerdere malen in monty topics gehoord over hoe geweldig je hempfling vind(niet dat ik hem dat niet vind hoor) maar bij elke bekende paardenman zijn er voors entegens, zo heb ik ook hele vreemde verhalen over hempfling gehoord maar dat doet net als bij monty egt niet onder aan zijn prachtige manier met paarden omgaan

Misschien houd jij greenrider er niet van zoals monty wat meer de dominante positie inneemt maar dat betekend niet dat het paard het ls slecht of naar ervaart.

Ik ken zijn methodes goed en durf wel te zeggen dat hij elk paard in zijn waarde laat en het paard de hulp bied en geeft die het nodig heeft om weer normaal te kunnen functioneren

brennie75
Berichten: 960
Geregistreerd: 22-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:39

weet je wat ik vind, als het jou aanspreekt moet je je daar wat meer in verdiepen, probeer gewoon wat boeken te lezen over verschillende paarden (fluisteraars) heb ik ook gedaan, ik was lang zoekende, ik heb de boeken van monty gelezen en ik vond ze zeer boeiend!
ik heb er veel van geleerd, maar zelf ben ik blijven steken bij parelli dat lag mij wat meer en je kan er naar mijn mening wat meer mee! ;)
en ach wat iemand in zijn prive leven heeft gedaan of doet maakt mij niet veel uit als hij maar goed voor paarden is, en dat ik en de mensen er maar van kunnen leren! :D
we zijn niet allemaal schoon op de haak toch? ;)
Dus mijn advies zoek lees en leer!
groetjes en succes ermee hoor!

GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:31

mvs schreef:
precies ojele

ik heb jou @greenrider al meerdere malen in monty topics gehoord over hoe geweldig je hempfling vind(niet dat ik hem dat niet vind hoor) maar bij elke bekende paardenman zijn er voors entegens, zo heb ik ook hele vreemde verhalen over hempfling gehoord maar dat doet net als bij monty egt niet onder aan zijn prachtige manier met paarden omgaan

Misschien houd jij greenrider er niet van zoals monty wat meer de dominante positie inneemt maar dat betekend niet dat het paard het ls slecht of naar ervaart.

Ik ken zijn methodes goed en durf wel te zeggen dat hij elk paard in zijn waarde laat en het paard de hulp bied en geeft die het nodig heeft om weer normaal te kunnen functioneren


omdat ik van hem alles heb geleerd ja. Mag ik het dan niet zeggen? sorry hoor.
Ik heb de verhalen ook gehoord, maar geen verhalen die slecht tegenover het paard gaan, en dat vind ik nu
even belangrijker. Ik vind Monty niet perse te dominant, maar te ruw, ik zie hem bijv. ook heel vaak de paarden
taal compleet negeren en zijn eigen gang gaan. Terwijl hij zegt de paardentaal te kennen..
Nu is hempfling niet de enige die ik goed vind ;) Honza Blaha vind ik bijv. ook goed.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 02:17

ojele schreef:
Daar gaan we weer... Laten we nu eens loslaten dat de een helemaal goed, en de ander helemaal slecht. Enige tijd gelden deden ook hardnekkige geruchten de ronde dat hempfling verdacht werd van sektevorming. Ik zal maar zeggen... hoge bomen....


Makkelijk gezegd: hoge bomen vangen veel wind. Het stadium van verdenkingen was de goede man allang voorbij.
Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar misschien kun je dit even doorlezen.

http://www.nh.cybercomm.nl/kfh_file/kritik.htm

mvs

Berichten: 812
Geregistreerd: 30-01-08

Re: monty roberts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:11

ook ik ben meer blijven steken bij parelli omdat je daar inderdaad kwa spel met het paard meer mee kan monty is egt een manier van omgaan met wat moeilijkere paarden of als basis voor dingen

ik heb monty zelf nog nooit een paard(taal) zien negeren en ookal zijn er heel wat dingen over hem te melden hij is dan ook een echt bekend persoon zelfs voor mensen die helemaal niet aan iets natural doen, daarmee gaat natuurlijk gepaard dat hij erg commercieel is...

ik zou de TS adviseren gewoon haar gevoel te volgen.. dat is het beste, en ookal zijn er allemaal soorten bewijs dat monty niet deugt, in praktijk heeft hij toch ook heel bijzondere en mooie dingen met paarden bereikt

Sin

Berichten: 988
Geregistreerd: 05-09-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:36

Cassidy schreef:
ojele schreef:
Daar gaan we weer... Laten we nu eens loslaten dat de een helemaal goed, en de ander helemaal slecht. Enige tijd gelden deden ook hardnekkige geruchten de ronde dat hempfling verdacht werd van sektevorming. Ik zal maar zeggen... hoge bomen....


Makkelijk gezegd: hoge bomen vangen veel wind. Het stadium van verdenkingen was de goede man allang voorbij.
Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar misschien kun je dit even doorlezen.

http://www.nh.cybercomm.nl/kfh_file/kritik.htm


:Z

Daar ging het topic niet over ...