Mario's eerste HAW topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 19:17

Hoi Bokkers!

Ik twijfelde of ik dit topic in HAW of bij RIJ-ITP moest plaatsen, maar omdat ik toch ook wel open sta voor de tips van bokkers plaats ik het hier.

Even voorstellen natuurlijk.
Ik rijd mijn E pony Mario, hij is 8 jaar (bijna 9) en is een kruising KWPN x arabier. Toen ik hem kocht was hij zadelmak en kende stap, draf en galop. Ik heb hem zelf verder doorgereden. Sinds vorig jaar mei zijn we officieel gaan starten. Eerst nog bij de pony's maar vanaf 2014 bij de paarden. We zijn nu B+6.
Ik ga 1x per week naar de dressuurles en 1x per week naar de springles. Daarnaast rijden we veel buitenritten en rijd ik natuurlijk ook thuis in de bak.
Ik heb zelf tot vorig jaar eigenlijk alleen maar recreatief gereden, pas sinds vorig jaar wat serieuzer en meer dressuurmatig. Ik kan dus nog veel bijleren!

De laatste maanden heb ik eigenlijk geen dressuur wedstrijden meer gestart. Dit vooral omdat het dressuurmatig eigenlijk helemaal niet lekker ging. Hij hield verschrikkelijk vast op links en wilde op een gegeven moment ook echt niet meer zakken met zijn hoofd. Ik heb hem vorige week maandag los laten maken door een fysio/osteopaat, en dit heeft echt geholpen! Hij begint al veel beter los te laten en ook weer wat na te geven.

Zondag heeft Emma, emmaxsammy hier op bokt, foto's gemaakt. Hij liep hier nog niet zo fijn als dat het gisteren ging maar goed, het was een begin. Na het foto's maken heeft Emma ook nog even op Mario gereden. Bij haar liep ie al een stuk beter dan bij mij!

Wat mij zelf opviel aan de foto's is dat mijn zit echt niet netjes is. Ik zit te ver naar voren en moet mijn bekken meer kantelen, ook mijn handhouding kan beter en ik moet m'n hakken meer uitdrukken.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13
Afbeelding


Ik ben benieuwd wat jullie voor tips hebben. Ik zou zeggen brand los, maar houd het vriendelijk!

Esther & Mario

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:28

Mooi Essie!!

Het rijden gaat de goede kant op!

Mijn tips zijn dan:
Meer achterover en iets minder holle rug
Hakken uitdrukken idd
Meer contact houden op (beide) teugels
En teugels iets korter denk ik!

Het ging natuurlijk niet op je allerbest zondag maar foto 7 ziet er al heel mooi uit!
Heeft ie niet zo dat houdinkje wat ie vaak heeft.

Lekker veel binnenstelling gaan rijden met af en toe ook weer rechtstellen,
Op de goede momenten omstellen de andere kant op en lekker oefenen met slangenvoltes.

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 19:30

Thanks voor je tips Em!

Gisteren ging het gelukkig al veeel beter :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33808
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:30

Ziet er goed uit zeg!
Je moet je handen iets meer dragen, je zet ze nu vast op schofthoogte dat is voor het paard ook niet fijn!

normann_love

Berichten: 705
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:57

je punten geef je zelf ook goed aan! en mag er met het hoofd nog iets meer zakken, maar goed dat heeft nog training nodig! succes met verder trainen!

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 20:50

Bedankt voor de tips!
Hij kan idd "mooi" in een houding lopen maar ondertussen houd hij zn lijf strak. Dus ik ga proberen wat lager te rijden en ook veel stelling vragen om hem losser in zn lijf te maken.

En natuurlijk goed op mn houding letten!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:22

Ik vind jou houding helemaal niet zo gek eigenlijk!

Je zit alleen behoorlijk op de lepel van het zadel. Ik vermoed dat het zadel achterover helt waardoor de daar terecht komt - dan verplaatst het dieptepunt en dus ook jouw zit meer naar achteren. Omdat je meer op de lepel zit val je voorover en zie je spanning vanaf jouw kant om toch nog een beetje rechtop te blijven zitten. Door die spanning is het onmogelijk je been ontspannen naar beneden te laten hangen en heb je bovendien wat steun van je bovenbenen nodig om te blijven zitten.

Ik zou dus de oorzaak eens bij het zadel zoeken! Je zit absoluut niet slecht, ik heb niet het idee dat je je paard er heel erg mee hindert :)

Wat wel een aandachtspuntje is, is de laatste foto. Jij zit erg scheef en het paard lijkt ook als een blok de bocht door te komen vallen.

Vind jullie wel een hele leuke combinatie!

Edit: Ik zie dat je gaat proberen je paard wat lager te rijden en wat meer stelling te vragen. Vooral niet lager rijden! Het paard is hier qua bespiering nog bij lange na niet aan toe. Zie haar nog liever een fractie meer omhoog dan naar beneden! Een paard in dit stadium wat met het koppie naar beneden loopt dendert gegarandeert op de voorhand. Probeer haar eens wat meer bij elkaar te rapen en te verzamelen, tempowisselingen, voltes draaien. Losser maken doe je meer met buiging dan stelling!

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 07:20

Aan het zadel kan het niet liggen. Heb net 3 weken geleden een nieuw zadel laten aanmeten, en hij zit ook heerlijk. Als ik met bovenlichaam iets meer terug zit en mn hakken uitdruk ziet het er al heel anders uit.

Zelf denk ik dat het juist wel belangrijk is om hem te laten zakken, hij moet zijn rug en lijf gaan gebruiken.
Dus wat je zegt tempowisselingen, voltes, etc zijn daarbij ook belangrijk. En bij stelling bedoel ik ook de buiging waar we aan gaan werken.

Bedankt!

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:32

Al wat je zelf aan gaf over je zit dat klopt wel. Al vind ik je zit wel redelijk goed . Probeer eens je handen boven de maan stapel te houden en je teugels wat korter te maken , die vind ik aan de lange kant. Dit zijn mijn tips die ik aan je wil geven. Succes met de trainen ! Vind jullie een leuke combinatie .

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 08:00

Bedankt voor je reactie ;)

Ik ga zeker proberen mn handen wat meer te dragen.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10439
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:12

Als je je teugels iets korter hebt kun je je handen iets meer dragen en mooi meeveren in je hand

succes

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 14:26

Bedankt!
Ik ga m'n best doen en hoop binnenkort een update te plaatsen of een nieuw topic en hopelijk ziet het er dan wat netter uit :)

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:51

Mooi paardje, mag net wat meer bespiering op ! Maar dat komt wel als jullie meer gaan trainen, overgagen rijden enz is altijd een goede tip.
Mag ik vragen hoe groot hij is en hoeveel inch je zadel is ?
Puur uit nieuwsgierigheid.

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 18:36

Bedankt!
Ja dat komt vast wel weer.
Hij is 155cm en het zadel is 17,5 inch. ;)

Kempertje
Berichten: 54
Geregistreerd: 19-04-14

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:18

Toffe foto's! Probeer je bewust te zijn van waar je in het zadel terecht komt als je aan het lichtrijden bent. Controle van jezelf is heel belangrijk. Verder vind ik jullie een hele leuke combi!

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:35

Wat een leuke complimenten es!

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: Mario's eerste HAW topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 13:12

Dankjewel!

Gisteren weer heerlijk gereden, hij begint veel beter los te laten en ik probeer goed op mn zit te letten ;)

Ps ja zeker leuk om te horen Emma :)