Paard aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 15:45

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Hallo, ik heb sinds 2 weken een eigen paard en we zijn hard bezig vriendjes te worden. Hier heb ik wat foto's van het rijden van vandaag. Wat ik denk/vind, wat lastig is is het "neusje er uit rijden" zodat ze niet achter de loodlijn kruipt zoals hier wel gebeurd, en der hals op krult. Op de punten dat der neusje er goed uitkomt loopt ze ook lekker over de rug, maar met gekrulde nek is dat niet zo prettig ;) Maar dat krijg ik echt nog niet elk rondje voor elkaar. Er zitten wat goede stukjes tussen maar er valt nog zooooooooveeeel te veranderen!

Kunnen jullie mij vertellen hoe het er uit ziet? En dan wat ik moet veranderen en eventueel ook hoe ik dat het beste kan oplossen? We kennen elkaar nog niet zo goed, en zijn een beetje aan het ontdekken saampies. Ik sta open voor heeel veel commentaar, want daar kan ik van leren!


Mijn paard is een Friese merrie van 6 jaar oud. Wij wonen samen in Frankrijk. Volgende week gaan we hier voor het eerst lessen, wel spannend in het Frans maar we moeten echt, we kunnen nog zoveel leren! Ik hoop met jullie tips alvast een stukje verder te komen,Jullie weten vast al heel veel meer dan ik!

Dankjulliewel

M0N5T3R

Berichten: 273
Geregistreerd: 02-03-13
Woonplaats: ergens in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:51

ik vind het er al heel goed uit zien maar je moet je handen wat meer gaan dragen. succes met het frans :p

kimseyfert

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-09-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:52

Mooi paardje heb je :) ! Ik zou de handen wat hoger dragen (dan zijn jouw armen ook niet meer zo lang) en een iets meer rechtop zitten...verder ziet het al goed uit :j Success!

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 16:36

Dankjewel! ik ga er op letten! Iemand nog andere dingen?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:43

Mooi paard veel plezier samen!
Je beugels misschien een gaatje of 1 a 2 langer?

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 16:44

Dankjewel! ik ga er op letten! Iemand nog andere dingen?

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 16:46

Okee dan komt daar mn volgende vraag, Ik heb twee zadels, een dressuurzadel, waarop ik 2 gaatjes langer zit, en dit veelzeidigheids zadel. Langer zit inderdaad lekkerder maar als ik op deze langer ga zitten sluiten mijn knieen niet meer aan aan die flap van mn zadel zegmaar. Maakt dat dan niet uit als dat niet aansluit?

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:46

Volgens mij zit je beugel verkeerd om aan je voet.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:49

Leuk paard!

Ik zou zeggen: teugels langer en naar voren! Uit dat valse krulletje en tempowisselingen. Laat haar zelf maar haar hoofd dragen, voorwaarts, neerwaarts. Aan valse knikjes hebben we niks.

Wel echt een hele leuke fries! Wat voor afstamming heeft ze?

BLAF
Berichten: 44
Geregistreerd: 31-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:56

Hallo,

Kan je paard ook voorwaarts-neerwaarts lopen? Ze loopt nu nog redelijk met haar hoofd omhoog.

Door een paard voorwaarts-neerwaarts te laten lopen, leert ze haar rugspieren te gebruiken. Dit is erg belangrijk, omdat het paard ons gewicht moet dragen. Als je paard voorwaarts-neerwaarts kan lopen, kun je haar meer naar de oprichting trainen.

Misschien was je, je hier al van bewust, maar ik vertel het toch maar even. Persoonlijk vind ik dit een van de belangrijkste dingen tijdens het paardrijden.

Verder vind ik dat je een erg mooie merrie hebt en dat je haar vriendelijk rijdt. Succes!

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 17:08

Ik wil inderdaad heel graag dat ze der rug bolmaakt, nu drukt ze hem snel weg. Ik weet alleen niet zo goed hoe, van een langere teugel gaan we slingeren of ze krult op en drukt der neus gigantisch ver achter de loodlijn. Hopelijk kan ik in de les geholpen worden daar mee. ( ze moet dus.... lager richting de grond en dan der neusje er uit? )

Vorige week was er een meneer die mij vertelde hoe ik dat moet oplossen, deze meneer zij, op een mini volte, binnenhand op je enkel leggen en neus t zand in trekken. na een aantal rondjes blijft der hoofd zo staan en gebruikt ze der rug goed. DIT IS DUS NIET WAT IK BEN GAAN PROBEREN! Iets onvriendelijkers kan ik niet bedenken en ik probeer het idd vriendelijk te doen. Bedankt voor de complimenten over de mooie fries, ik ben erg blij met der alleen ik moet zelf ook echt nog een hele boel leren. Het is nog wel heel lastig rijden. Ook heb ik het idee dat ze over der binnen schouder draait zegmaar ipv dat ik der zegmaar met mn binnenbeen naar buiten rij. Maar ook hoe ik dat aanmoet pakken weet ik even niet zo goed.

Beugel zit idd verkeerd zie ik.

heeel erg bedankt voor de hulp allemaal!

Afstamming: Wierd sport x ster v. Nanno x Melle

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:14

Debby614 schreef:
Ik wil inderdaad heel graag dat ze der rug bolmaakt, nu drukt ze hem snel weg. Ik weet alleen niet zo goed hoe, van een langere teugel gaan we slingeren of ze krult op en drukt der neus gigantisch ver achter de loodlijn. Hopelijk kan ik in de les geholpen worden daar mee. ( ze moet dus.... lager richting de grond en dan der neusje er uit? )

Vorige week was er een meneer die mij vertelde hoe ik dat moet oplossen, deze meneer zij, op een mini volte, binnenhand op je enkel leggen en neus t zand in trekken. na een aantal rondjes blijft der hoofd zo staan en gebruikt ze der rug goed. DIT IS DUS NIET WAT IK BEN GAAN PROBEREN! Iets onvriendelijkers kan ik niet bedenken en ik probeer het idd vriendelijk te doen. Bedankt voor de complimenten over de mooie fries, ik ben erg blij met der alleen ik moet zelf ook echt nog een hele boel leren. Het is nog wel heel lastig rijden. Ook heb ik het idee dat ze over der binnen schouder draait zegmaar ipv dat ik der zegmaar met mn binnenbeen naar buiten rij. Maar ook hoe ik dat aanmoet pakken weet ik even niet zo goed.

Beugel zit idd verkeerd zie ik.

heeel erg bedankt voor de hulp allemaal!

Afstamming: Wierd sport x ster v. Nanno x Melle


Ja, richting het halsstrekken eigenlijk. Dus contact met de mond houden en de neus naar voren laten strekken. Je moet dat niet zoeken in je handen, maar puur in je benen. Pak desnoods alleen maar grote voltes en de hoefslag. Overgangen! Ze moet voor het been zijn, dan komt die aanleuning vanzelf en het ruggebruik daarmee ook.

Met het instappen kun je haar trouwens wel bezighouden door bijv. vanaf de tweede hoefslag je binnenbeen aan te leggen. Ze moet dan richting hoefslag gaan. Ze zal niet keurig scharen als in een volmaakte wijking, maar ze moet opzij voor je been, dan wordt sturen ook makkelijker.

Dus heel kort: aan het werk met die benen en ontspannen bij de juiste reactie! :D

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 17:20

Okee super, dankjewel! En dan nog iets, ik heb het idee dat der achterhand er veeeel meer ondermoet. als we draven gaat ze heel snel maar niet zo zeer actief. Voor is een heel spectacel en ze zet der voorbenen een kilometerverweg, en dan.. sjokken der achterbenen er achter aan laat maar zeggen. Als ik been bij geef wil ik der dus opvangen van voren. Is der hoofd redelijk (zoals de momenten op de foto's) dan kan dit. Maar vaak is der hoofd hoger en dan,,, kan ik niet sturen, en niet remmen. Ja wel op mijn stem maar dan is het dus in draf: hooo maar, en staat we dus metteen stil.

Klopt het dat der achterbenen blijven hangen? Ik der dus iets terug moet brengen in tempo maar wel die achterbenen actief moet maken?

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:27

Debby614 schreef:
Okee super, dankjewel! En dan nog iets, ik heb het idee dat der achterhand er veeeel meer ondermoet. als we draven gaat ze heel snel maar niet zo zeer actief. Voor is een heel spectacel en ze zet der voorbenen een kilometerverweg, en dan.. sjokken der achterbenen er achter aan laat maar zeggen. Als ik been bij geef wil ik der dus opvangen van voren. Is der hoofd redelijk (zoals de momenten op de foto's) dan kan dit. Maar vaak is der hoofd hoger en dan,,, kan ik niet sturen, en niet remmen. Ja wel op mijn stem maar dan is het dus in draf: hooo maar, en staat we dus metteen stil.

Klopt het dat der achterbenen blijven hangen? Ik der dus iets terug moet brengen in tempo maar wel die achterbenen actief moet maken?


Vanaf de foto's is het lastig te zien. Ze is wel arm bespierd, maar dat komt vanzelf wel. Als ze in een vals knikje loopt, dan zal de achterhand idd achter blijven.

Longeer je ook? Dat kan heel makkelijk zijn om de stemcommando's aan te leren. Als 'hoooo' al halthouden is, dan kun je ook aanleren dat ze met 'stappen' gaat stappen.

Ik vind haar hoofd niet echt een probleem, het enige wat je kunt doen is voorwaarts. Is ze voorwaarts en blijven de achterbenen achter? Dan weer naar stap. Stapt ze 5 passen? Weer naar draf. Probeer haar zo goed wakker te houden.

En houd de lol erin! *\o/*

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:36

Oh, wacht! Je hebt haar pas twee weken? :oo
Dan ben ik nog het een en ander vergeten...

Gefeliciteerd met je superleuke paard! }>
En voor een paard wat je pas twee weken hebt zit je er écht niet slecht op hoor!

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 18:14

hihi <3 bedankt :) Ja hopelijk hebben we nogheeeeeeel wat jaren samen en kunnen we nog heel veel oefenen! :)

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 18:18

Ja ik longeer ook, maar echt basis. Geen poespas en niet echt werken aan de longe. Eergister voor het rijden even gelongeerd zodat ze even der ei kwijt kon. daarna ging het rijden echt heeeellekker. maar vandaag ging minder, dus vandaar vandaag mn bericht om hulp. Als ik longeer is het stappen en af en toe halt en draf en stap en halt en stap en draf en galop en draf. Morgen half 9 klim ik der weer op en gaan we weer lekker aan de slag. Toch mischien eerst maar even aan de longe dan is ze in iedergeval rustig als ik op stap. En dan gaan we ons best doen :) Nogmaals bedankt voor de tips!

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:01

Je kunt door je paard van achteren naar voren te rijden leren haar hoofd omlaag te doen. En haar rug te leren gebruiken. Dat hoofd zakken is zeg maar een cadeautje van haar aan jouw, als je haar goed aan het lopen hebt. Zou dit zadel er niet meer op doen. Het is niet goed voor jouw zit. En het lijkt ook je paard niet goed te passen. Zou het dressuurzadel er op doen. En laten controleren of dat wel goed past, zonder bontje.

Je kunt dat voorwaarts neerwaarts voor elkaar krijgen, door regelmatig tempowisselingen te doen. Dus een paar pasjes naar voren in stap en draf. En dan weer een paar pasjes terug. En gewoon lekker de tijd nemen om elkaar te leren kennen. Dan komt het helemaal goed met jullie.

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 11:17

Ontzettend bedankt allemaal, ik heb toch fijn gereden vanochtend!!!! Ik heb gewoon doorgedraaft, lekker vlot, ( veel voltes gereden afwisselend in grote) totdat paard wat terug viel en ik bij moest gaan drijven. En toen was ze er eigenlijk al! Hoofd zakken, aanleuning op pakken en lekker doorgewerkt! Toen overgangen gereden en ze bleef redelijk waar ze zijn moest! Met aandraven een beetje wankel maar al snel zakte ze weer!

Linksom ging moeilijker dan rechts om, totdat ik mezelf betrapte op mn binnenhand die dichter bij me stond dan mn buitenhand! Toen ik dat doorhad en er oplette mn binnenhand naar voren te doen ging ie ook hier goed! :)

Nu ben ik vandaag voor het eerst pas een beetje gaan drijven eigenlijk. Het ging zoveel beter zo ipv dat we eerst een kwartier gaan remmen totdat ze rustig draaft om vervolgens rustig te draven met der hoofd in de lucht.... Maar nu ik der votterliet draven in het begin kon ik der later gewoon verzamelen en terug rijden op mn zit!

Zo blij jongens, bedankt allemaal! xx

Shar161

Berichten: 24
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:39

Leuke fries! Ziet er ook al prima uit voor 2 weken, jullie zijn nog lekker aan elkaar aan het wennen. Goed om te horen dat het vandaag zo goed ging.
Lekker veel tempowisselingen met haar rijden en inderdaad aan het been maken, ze mag dan ook wel wat meer teugel zodat ze wat lager kan gaan lopen. Voor jou, schouders goed naar achter en je handen wat meer dragen zodat je ellebogen ook op 1 lijn blijven met je schouders.
Veel succes verder!

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:10

Debby614 schreef:
Ontzettend bedankt allemaal, ik heb toch fijn gereden vanochtend!!!! Ik heb gewoon doorgedraaft, lekker vlot, ( veel voltes gereden afwisselend in grote) totdat paard wat terug viel en ik bij moest gaan drijven. En toen was ze er eigenlijk al! Hoofd zakken, aanleuning op pakken en lekker doorgewerkt! Toen overgangen gereden en ze bleef redelijk waar ze zijn moest! Met aandraven een beetje wankel maar al snel zakte ze weer!

Linksom ging moeilijker dan rechts om, totdat ik mezelf betrapte op mn binnenhand die dichter bij me stond dan mn buitenhand! Toen ik dat doorhad en er oplette mn binnenhand naar voren te doen ging ie ook hier goed! :)

Nu ben ik vandaag voor het eerst pas een beetje gaan drijven eigenlijk. Het ging zoveel beter zo ipv dat we eerst een kwartier gaan remmen totdat ze rustig draaft om vervolgens rustig te draven met der hoofd in de lucht.... Maar nu ik der votterliet draven in het begin kon ik der later gewoon verzamelen en terug rijden op mn zit!

Zo blij jongens, bedankt allemaal! xx


Gefeliciteerd! *\o/* Fijn dat het beter gaat!
Lekker zo doorgaan :D

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:49

Hetgeen wat me zo 123 opvalt zijn vooral je armen, die moet je wat meer dragen. Ook je voeten lijken een beetje ver naarvoren te liggen en je rug mag wat meer naar achteren. Je hakken uitdrukken doe je daarintegen wel netjes.

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 15:52

Hallo, Is dit, ( fotos van vandaag) Beter? het voelde iig wel beter! Ook een dressuurzadeltje op der gelegt. Afbeelding Afbeelding

Bij de laatste foto kwam ze meer omhoog. Ik zie zelf dat mijn handen hier wel hoger zijn, alleen mijn armen zijn nog raar... moet er een diepere knik in mn ellebogen? Afbeelding

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:58

Het ziet er iig al een stuk actiever uit! De teugels mogen nog ietsje langer, maar ik denk zeker dat ze zo haar rug al meer gebruikt dan tijdens het maken van de foto's in de openingspost.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Paard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:08

Ik vind dit zadel er beter opleggen als van de 1e fotoserie. Dat lijkt te ver naar achteren te liggen. Ik vind je nu ook veel netter zitten!