Cliff vh Wilgenhof Z... Wie heeft de gouden tip?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Baby_Lucky
Berichten: 383
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: Venlo

Cliff vh Wilgenhof Z... Wie heeft de gouden tip?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 23:14

Hallo,

Dit is ons eerste topic, dus eerst wat informatie. Cliff is nu 1 jaar in mijn bezit en springgefokt.

Paspoortje & fotootjes;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naam; Cliff van het Wilgenhof Z
Afstamming; Cracky Z x Leader M (Zangersheide)
Leeftijd; 8
L1 dressuur & B springen (Vorige eigenaar L/M)

De reden dat ik dit topic eigenlijk open is het feit dat Cliff erg schrik heeft van andere paarden onder het zadel. Dit had hij al toen ik hem kocht, echter wist ik dit niet. De oorzaak is dus helaas onbekend voor mij. Het is in een jaar tijd wel iets verbeterd maar nog lang niet genoeg on probleemloos een proef te kunnen rijden zoals je ziet op het filmpje. Wanneer hij eenmaal geschrokken is blijft hij de hele proef gespannen is en niet in de richting van het andere paard durft en altijd uitwijkt tegen mijn been aan. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en misschien wel de gouden tip hebben (trainingen, oorzaken etc..)?

Op het filmpje kunnen jullie een ideaal voorbeeld zien van de situatie. Omdat dit een HAW topic zijn rijtechnisvhe tips uiteraard welkom, graag zelfs. Maar hou het netjes....




Bedankt voor het lezen en het bekijken van de video!

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Cliff vh Wilgenhof Z... Wie heeft de gouden tip?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:24

Het is echt een kwestie van oefenen.. desnoods spreek je met iemand af dat jij diegene telkens opzoekt als jullie aan het rijden zijn..

En vooral niet af gaan zitten wachten of hij wel of niet zal schrikken, maar op het moment dat je voelt dat hij ook maar iets terug komt in tempo schakel jij gelijk voorwaarts..
Jij moet echt leiding geven.. doe je dat niet, gaat hij zijn eigen plan trekken..

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:45

Ik vind dat het er voor de rest wel echt netjes uitziet trouwens! :)

Stalgenootje had hetzelfde met haar paard. Ik en een vriendin hebben toen samen met onze paarden (die totaal niet op andere paarden reageren) midden in de bak gestaan terwijl zij met haar paard achtjes om ons heen stapte. Het paard moest dus ook tussen mijn paard en mn vriendin's paard heen. Uiteindelijk kon stalgenootje rustig om ons heen stappen zonder dat het paard erop reageerde. Dit heeft haar best geholpen volgens mij.

Edit: Wat gebeurt er als je met meerdere paarden in de bak rijdt? Of bijvoorbeeld tijdens het losrijden op een wedstrijd?

Baby_Lucky
Berichten: 383
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: Venlo

Re: Cliff vh Wilgenhof Z... Wie heeft de gouden tip?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 00:03

Het probleem is als de paarden in draf of galop op hem afkomen als ik draaf of galopeer... Met losrijden voel ik de spanning wel maar kan ik het redelijk voorkomen door mijn eigen weg te gaan...

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Cliff vh Wilgenhof Z... Wie heeft de gouden tip?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 00:13

Dat is echt een kwestie van wennen, eigenlijk is het logisch.
Want een paard zal normaal nooit zo op een ander paard af galopperen en dan er opeens langs rennen.
Je paard moet leren dat als je erop zit er andere (niet paardachtige) regels zijn, vooral onderdanige types vinden het lastig.
Gewoon heel rustig aan beginnen met een ander paard wat rustig is, desnoods jij zelf eerst ernaast.
En zo elke keer wat dichterbij totdat je paard er aangewend raakt dat dat andere paard niks van hem wil.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 00:35

Het beste is om met een goede trainer aan de slag te gaan. Zelf oefenen leidt nogal eens tot versterking van het probleemgedrag. Dit doordat onbedoeld dat gedrag wordt beloond.

Leo3hoekje
Berichten: 520
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Amstelveen

Re: Cliff vh Wilgenhof Z... Wie heeft de gouden tip?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:47

Ik vind t er heel netjes uitzien afgezien van het probleem, dat ten eerste. Ik ben het niet helemaal eens met de opmerking van senna21, je kunt probleem gedrag ook heel goed zelf aanpakken als je weet hoe een paard natuurlijk denkt. Dit paard lijkt een onderdanig paard wat aan de kant gaat voor een meer dominant paard, hij is op zoek naar 'release' van de druk die het andere paard uitoefent door op hem af te komen. Ik denk dat met oefening en hem te laten zien dat jij leiding hebt over de situatie en dat er niks ergs gebeurt met hem als deze situatie zich voordoet dat hij meer vertrouwen krijgt. Zoals je zelf aangeeft ga je bij het losrijden de situatie uit de weg. Probeer thuis te oefenen met de situatie niet uit de weg te gaan, maar te herhalen en zorgen dat na een goed uitgevoerde uitoefening het paard de 'release' kan vinden, zodat hij leert dat hij niet hoeft uit te wijken voor release. Wrs heeft hij in de groep in de wei ook een lagere rang, heb je dit weleens bekeken of staat hij alleen? Sowieso oefenen met andere paarden en zorgen dat je t juiste gedrag beloont (dus niet de situatie uit de weg gaan, want dan beloon je het probleemgedrag met release) en eventueel hulp van iemand op de grond met extra kritische ogen. We hebben idd zelf vaak niet door dat we onjuist bedrag belonen. Oefening baart kunst en vertrouwen met de situatie. Mijn advies bel je vrienden en ga oefenen. Het ziet ee verder heel erg ontspannen uit, ik zie niet echt dat de spanning wordt vastgehouden nadat hij de release heeft gevonden. Maar dat voel je zelf natuurlijk beter. Ook kan t zijn dat je zelf meer gespannen bent en onbewust een klein beetje anders gaat zitten of vasthoud of iets dergelijks.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Cliff vh Wilgenhof Z... Wie heeft de gouden tip?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:46

Mijn paard was ook erg bang als er andere paarden op haar afkwamen. Ze sprong de ring uit, of sprong de lucht in en keerde om. Om haar iets meer rust te geven heb ik haar lange tijd Magic van NAF Five Star gegeven. Daarnaast het vertrouwen opbouwen. Met losrijden op wedstrijd goed anticiperen en de ruimte opzoeken, en thuis oefenenen met bepaalde situaties. Met passeren altijd binnenhoefslag nemen, en voorkomen dat ze opgesloten zit tussen de bakwand en het andere paard. Zo het vertrouwen verder uitbouwen. Veel succes.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Cliff vh Wilgenhof Z... Wie heeft de gouden tip?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:52

Oefenen, oefenen, oefenen. In Duitsland had ik een merrie die bang was van andere paarden, zodra ik bij C was en iemand was bij X uitte het al in spanning, opkroppen, passen verkorten. Kwam er een dichterbij dan dat, begon ze te panieken. Uiteindelijk ben ik gewoon gaan longeren op de binnenhoefslag en mensen er omheen laten stappen en vooral veel doen, heel veel gewoon doen. Gewoon dingen doen in de aanwezigheid van andere paarden. Dat is vooral de kwestie, gewoon veel opzoeken in veilige zone en dat steeds uitbreiden. Mijn merrie had uiteindelijk nergens meer last van, liep later buitenritten voorop met een ander paard zo ongeveer tegen haar kont aan, zonder dat ze er spanning om maakte. :) Zij was in de groep ook heeeeel dominant, om haar onzekerheid te verbergen denk ik. Hoe lelijker ze deed tegen de rest, hoe meer ze uit haar buurt bleven, hoe fijner ze zich voelde. Uiteindelijk stond ze gewoon te kriebelen met haar vriendinnetjes. Dit was overigens een 3 jarige merrie.