Wat vinden jullie van mijn houding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Falko_v

Berichten: 108
Geregistreerd: 14-10-14

Wat vinden jullie van mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 20:50

Afgelopen zondag was ik bezig met het oefenen voor de regiofinale zitcompetitie aanstaande zondag *\o/* Nu ben ik wel benieuwd wat jullie van mijn houding vinden en wat voor tips er zijn :D

Ik heb een filmpje van zondag, er zit een stukje lichtrijden, doorzitten, verlichte zit en galop in.




Mijn grootste probleem de laatste tijd was mijn schouders, ik dook eigenlijk te veel in elkaar. Ik vind (en mijn instructrice ook) dat ik dat op dit filmpje te veel compenseer met een holle rug


Sorry voor de slechte kwaliteit

Alvast bedankt!

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat vinden jullie van mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:53

Ik vind zeker niet dat je slordig zit, alleen wel wat te geforceerd. Dat je jezelf in het zadel duwt om maar netjes te zitten en je rug recht te hebben zegmaar, probeer wat te ontspannen !

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:56

Ik heb meegeschreven met de jury dit jaar en dit is sowieso commentaar wat ik bij jou zou "moeten" opschrijven:
* te strak in het lijf, gaat niet mee met de beweging van het paard
* te strak in de hand, rechterhand enigszins gekanteld
* enigzins holle rug
* rechterhand regelmatig hoger dan linkerhand

Zelf zou ik nog meegeven: handen ietsje dichter bij elkaar.
Ik vind het compenseren met holle rug nog wel meevallen, ik heb het erger gezien. Het valt mij vooral op dat je strak in je lijf wordt, vanuit je schouders, waardoor je niet meegaat in de beweging van het paard.

Falko_v

Berichten: 108
Geregistreerd: 14-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 21:00

Het klopt inderdaad wel dat ik onder andere door die holle rug dan heel strak en gespannen ga zitten. Ik heb alleen het gevoel dat ik (vooral met doorzitten) heel erg ga 'stuiteren' als ik te veel ontspan, dus dat ik niet meer goed echt kan blijven zitten zegmaar.
Mijn handhouding wordt dan ook een beetje de dupe van hoe ik mijn schouders en rug houd.

Falko_v

Berichten: 108
Geregistreerd: 14-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 21:13

Nicolien schreef:
Ik heb meegeschreven met de jury dit jaar en dit is sowieso commentaar wat ik bij jou zou "moeten" opschrijven:
* te strak in het lijf, gaat niet mee met de beweging van het paard
* te strak in de hand, rechterhand enigszins gekanteld
* enigzins holle rug
* rechterhand regelmatig hoger dan linkerhand

Zelf zou ik nog meegeven: handen ietsje dichter bij elkaar.
Ik vind het compenseren met holle rug nog wel meevallen, ik heb het erger gezien. Het valt mij vooral op dat je strak in je lijf wordt, vanuit je schouders, waardoor je niet meegaat in de beweging van het paard.


Ik snap dat ik te strak zit in mn lijf, maar waar bedoel je precies dat ik niet meega in zn beweging als k dat mag vragen?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat vinden jullie van mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:16

Je gaat niet stuiteren van ontspannen :) losse heupen, benen los en lang, kun je heel veel beweging opvangen

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:21

misschien kun je in de verlichte zit je handen meer naar voren doen. :) en als je merkt dat je de teugels te strak houdt en eigenlijk constant druk hebt, geef je paard dan met een aai over z'n nek. dan ontspan je automatisch je handen. :)

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:22

Je moet meegaan met de beweging van je pony. In het ritme en het cadans van het paard. Je zit nu zo strak dat je zelf bijna doodstil zit, terwijl je pony beweegt. Dit zie je vooral goed in het doorzitten en het galopperen. Ook je hand gaat daardoor niet voldoende mee, dit zie je vooral bij het verlicht zitten en het doorzitten. Je wilt te stil zitten, wat bijna maakt dat je daardoor juist gaat stuiteren. Als je ontspant, "hobbel" je meer mee met de beweging van het paard. Ik denk persoonlijk dat juist wanneer jij denkt dat je stuitert je goed zit. Bij ons op de manege hadden ze het tijdens de zitlessen over flubberende bovenbenen en buikdansen. Voor je gevoel ben je vreselijk aan het stuiteren en aan het hobbelen, maar als je het dan via video terug ziet, zie je dat je juist mooi meegaat met de beweging van het paard.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wat vinden jullie van mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:27

die holle rug lig vooral aan je poep in het zadel.

je zit nu waarschijnlijk ergens neer,ga eens in stoelzit zitten(dus gewoon op een stoel),zit nu recht,zoals je op je paard zit,en voel je zitbeenknobbels,die prikken in je stoel.

kantel nu je bekken iets naar achter,zodat je niet meer op je zitbeenknobbels zit,maar zodat die wat naar voor duwen.
dan komt je rug automatisch in orde en zal je ook al de rest meer kunnen ontspannen.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Wat vinden jullie van mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:32

Voor aanstaande zondag moet je niks willen veranderen. Dan ga je juist geforceerd zitten want de mensen op bokt gaven aan dat....

Kortom voor zondag blijven ademen en net als anders rijden. Na zondag weer lekker verder werken aan de spaning en de holle rug (die echt veel erger kan).

Falko_v

Berichten: 108
Geregistreerd: 14-10-14

Re: Wat vinden jullie van mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 21:47

Bedankt voor al jullie reacties. Ik denk dat het beeld van 'meegaan' in de galop ook wel een beetje vertekend aangezien hij een vreselijke galop heeft om uit te zitten. Hij gooit je helemaal omhoog en dan ver naar voren. Maar ik zit ook zeker te strak, dus dat vind ik ook. Ik heb voor zondag nog wel een paar lessen op het programma staan dus ik zal vooral te proberen om daar ontspannen te rijden.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:54

Falko_v schreef:
Het klopt inderdaad wel dat ik onder andere door die holle rug dan heel strak en gespannen ga zitten. Ik heb alleen het gevoel dat ik (vooral met doorzitten) heel erg ga 'stuiteren' als ik te veel ontspan, dus dat ik niet meer goed echt kan blijven zitten zegmaar.
Mijn handhouding wordt dan ook een beetje de dupe van hoe ik mijn schouders en rug houd.

Je stuitert juist als je gespannen bent want dan spant je pony ook waardoor jij niet kunt zitten.

Falko_v

Berichten: 108
Geregistreerd: 14-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 22:01

bigone schreef:
Falko_v schreef:
Het klopt inderdaad wel dat ik onder andere door die holle rug dan heel strak en gespannen ga zitten. Ik heb alleen het gevoel dat ik (vooral met doorzitten) heel erg ga 'stuiteren' als ik te veel ontspan, dus dat ik niet meer goed echt kan blijven zitten zegmaar.
Mijn handhouding wordt dan ook een beetje de dupe van hoe ik mijn schouders en rug houd.

Je stuitert juist als je gespannen bent want dan spant je pony ook waardoor jij niet kunt zitten.


Ja dat is waar. Van mijn instructrice mag je tijdens zitlessen alleen niet aan je pony zijn houding werken. Ik zit met zitlessen ook op anderen, maar als ze niet bijgezet lopen ze meestal niet ontspannen tenzij ik daarmee bezig ga. Gelukkig zijn ze bij de regio wel bijgezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:02

Je gaat inderdaad stuiteren als je gespannen bent. Mijn instucteur gebruikte dit als voorbeeld:

Als je een plank en een zak aardappelen op een paard legt, welke blijft dan langer liggen?

Falko_v

Berichten: 108
Geregistreerd: 14-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 22:03

Ik had het filmpje net aan zijn eigenaar laten zien en die zegt juist dat ze het knap zit dat ik in galop zo stil kan zitten, omdat ze weet hoe vervelend hij galoppeert. Het ligt denk ik dus ook heel erg aan de pony.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:07

TS, ik vind je netter zitten dan de gemiddelde manegeruiter. Toch vind ik dat je nog te gespannen zit en een afhankelijke zit hebt. Als je hieraan werkt, ben je alweer een mega-stap verder. Mijn advies hiervoor is rijden zonder zadel (bijvoorbeeld met een barebackpad) of in ieder geval zonder beugels. ;)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:08

Ik heb geen verstand van de zit competitie,Gaat dat alleen om hoe de ruiter zit? Niet om hoe het paard loopt?
De ruiter vind ik qua houding best netjes zitten,buiten wat er al gezegd is het zou allemaal wat ontspannender kunnen.

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:10

Inderdaad proberen om er meer ontspannen op te zitten zoals al gezegd is en het kan aan mij liggen maar volgens mij steek je je tenen wat naar buiten.

Falko_v

Berichten: 108
Geregistreerd: 14-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 22:12

beatje schreef:
Ik heb geen verstand van de zit competitie,Gaat dat alleen om hoe de ruiter zit? Niet om hoe het paard loopt?
De ruiter vind ik qua houding best netjes zitten,buiten wat er al gezegd is het zou allemaal wat ontspannender kunnen.


Zitcompetitie gaat inderdaad echt alleen over de houding van de ruiter. Onafhankelijke zit, balans, hand en beenhulpen, alles wordt meegerekend. Het gaat er niet om hoe je figuren rijdt of hoe je paard loopt. Voor minder invloed van het paard worden ze ook bijgezet

Falko_v

Berichten: 108
Geregistreerd: 14-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 22:15

Shenavallie schreef:
TS, ik vind je netter zitten dan de gemiddelde manegeruiter. Toch vind ik dat je nog te gespannen zit en een afhankelijke zit hebt. Als je hieraan werkt, ben je alweer een mega-stap verder. Mijn advies hiervoor is rijden zonder zadel (bijvoorbeeld met een barebackpad) of in ieder geval zonder beugels. ;)


In de winter rijden wij ongeveer elke maand een heel uur zonder zadel, als een soort traditie van onze les, dus dat is al een goeie oefening :D Volgens mij gaan we dat met aankomende zitles ook even doen. Wel grappig dat je zegt dat ik een afhankelijke zit heb, want mijn hoogste punten bij de selectie op mijn manege was voor mijn onafhankelijke zit (dit was wel op een ander paard) :')

Eduard007
Berichten: 168
Geregistreerd: 13-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:19

Wat ik zie in de galop is dat je op beide kanten het ritme van het buitenvoorbeen volgt.
Als je goed kijkt kantel je dus je lijf naar buiten. Probeer in de galop wat meer het binnenvoorbeen
Te volgen. Dan kan je paard zijn binnenachterbeen meer neerzetten en kan hij ronder worden in de galop.
Dat doe je alleen met je zit. Dus idd lekker omspannen zitten en dan de sprong van het voorbeen aan de binnenkant volgen. Succes met je wedstrijd!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:22

Zonder zadel is goed, maar ga ook maar eens een stukkie draven met een los contactteugeltje. Daarvan krijg je ook een onafhankelijke zit omdat je geen steun meer hebt aan je handen.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:26

Falko_v schreef:
Het klopt inderdaad wel dat ik onder andere door die holle rug dan heel strak en gespannen ga zitten. Ik heb alleen het gevoel dat ik (vooral met doorzitten) heel erg ga 'stuiteren' als ik te veel ontspan, dus dat ik niet meer goed echt kan blijven zitten zegmaar.
Mijn handhouding wordt dan ook een beetje de dupe van hoe ik mijn schouders en rug houd.


Vaak ga je als mens "niet voor niets" een holle rug maken en gespannen zitten.
Vaak is dat een gebrek aan stevige buikspieren.

De truc is, dat om ontspannen te zitten je buikspieren fiks aan de bak moeten - de rest van je lichaam graag los!
Oefen zowel te paard als de rest van de dag "navel naar binnen" (bekken een beetje richting bolle rug kantelen) - en als het kan: doorzitten, teugelsin een knoop, hand aan het zadel en trek jezelf het zadel in.
...en dan geleidelijk aan overnemen met je buikspieren.

Falko_v

Berichten: 108
Geregistreerd: 14-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 23:43

Heb mijn vorige wedstrijden even snel achter elkaar gezet. Zien jullie verschil met nu? Zo ja, wat is slechter (of beter)?




Op volgorde van verschijning:
lokale selectie - 113 punten
regiofinale - 115,8 punten
kwartfinale - 127,75 punten
halve finale - 113,5 punten
lokale selectie (2016) - 129 punten

Het zijn natuurlijk wel momentopnames uit de proef

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:51

Op dat filmpje vanaf 1:10 vind ik je veel beter zitten dan nu. Het ziet er veel natuurlijker uit.