wie vinden jullie de beste horseman?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarahke

Berichten: 87
Geregistreerd: 19-01-07

wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 13:12

Ik wil graag met natural horsemanship starten maar er zijn zoveel verschillende methodes. Over Parelli hoor ik niets dan goeds. Is zijn methode moeilijk? Welke methoden zouden jullie mij kunnen aanraden? Natuurlijk is dit allemaal subjectief maar jullie hebben misschien wel goede tips?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:55

mmm, denk dat je deze vraag beter bij het NH subforum kunt vragen
ik tem hem even Lachen

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:49

Waarom alleen maar man.... zijn er geen woman denk je ? Of in onze taal vrouwen ?

1natascha

Berichten: 462
Geregistreerd: 08-12-06

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:58

Ik vind Parelli tot nu toe het beste, het is makkelijk om zijn programma te volgen want je word stap voor stap begeleid met boekjes en videofilmpjes.

Nadeel is wel dat het duur is om aan te schaffen. ook de leadrope,halter en carrotstick zijn vrij prijzig geweest maar vooral op de leadrope kan je liever niet al teveel bezuinigen je merkt echt het verschil vind ik..
Behalve grondwerk gaat parelli ook verder met rijden, dit ben ik nog niet zozeer tegengekomen bij bv monty robberts met de bekende join up.

Anoniem

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:56

OMG --> NH.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:45

Ik ben zelf helemaal weg van Parelli. Het programma is makkelijk te volgen en er staan ook troubleshoots bij. De spullen hoef je niet via Parelli te bestellen, maar veel goedkoper is het via www.equiplay.nl Ik heb daar ook de leadrope vandaan en is precies hetzelfde als de Parelli leadrope. Dan moet je alleen wel Best kwaliteit nemen. De rest van de spullen heb ik in Basic kwaliteit (nog iets goedkoper) en ook daar ben ik zeer tevreden over.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:46

Verdiep je in zoveel mogelijk methodes en haal uit alles iets dat bij jou en je paard past. Dan heb je pas een goede methode

prompter

Berichten: 11244
Geregistreerd: 28-09-02

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:20

Ga het internet op, bezoek demonstraties, ga naar de Equitana om alle demo's te bekijken en lees van alles. En kies dan uit wat het beste bij jou past. Bij mij is dat Parelli geworden, maar er is veel keus, en alleen jij kunt bepalen wat je het prettigst voor jou en je paard lijkt Lachen.

sarahke

Berichten: 87
Geregistreerd: 19-01-07

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 13:46

In maart ergens ga ik naar Monty Roberts want die geeft een clinic in Hasselt, in Belgiƫ. Onlangs ben ik naar een lezing geweest over de methodes van Parelli. Je ziet, ik doe mijn best Knipoog .

Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:54

Met volle 1000 % claus ferdinant hempfling!!! daarnaast emiel voest. absoluut geen fan van parelli.. hier voel ik me het beste bij!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:09

Ik volg op dit moment Clinton Anderson, omdat deze ook meer rijtechnisch bezig is, en daarbij de basis heeft van Parelli, maar meer no-nonsense. Anderson is hier niet zo bekend. Een goed alternatief met de nodige support en mogelijkheden voor cursussen in Nederland is Pat Parelli, deze kan ik dan ook van harte aanraden.

Parelli is echter niet goedkoop. Goed alternatief voor mensen met een klein budget, of mensen die niet bereid zijn om meteen het roer helemaal om te gooien is oefeningen te volgen uit het boek "Grondwerk" van Inge Teblick.

Monty Roberts zou ik niet zonder begeleiding doen, en dan kan dat ook maar een paar keer met een paard, daar komt nog veel mee bij kijken. Klaus Ferdinand Hempfling begint op een dergelijk hoog niveau dat hij niet voor iedereen te volgen is, en dat vind ik persoonlijk een kwalijke zaak. Je moet je als leraar kunnen aanpassen aan het niveau van je leerlingen, en dat mis ik bij hem.
Met Emiel Voest geen ervaringen, maar die heeft ook overal lopen shoppen en er zijn eigen draai aan gegeven.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:11

Overigens, nog een tip over de methode Join-up van Monty Roberts: lees de sticky eens door op dit forum? En volg ook even alle links die in het eerste bericht zijn opgenoemd.

viewtopic.php?f=125&t=556025

lauras

Berichten: 69
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Deventer!

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:51

ik vind Emiel Voest de beste. Ik heb hem gezien op Horse Event afgelopen jaar en wat hij kan vind ik echt wonderbaarlijk en dat alleen met bewegingen!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:13

Ga inderdaad maar naar de Equitana en kijk heel goed rond en/of wordt lid van de NVVR (www.nvvr.info) ga naar wat activiteiten en praat met medeleden, dan kun je heel veel praktijk informatie krijgen. Heel veel "methodes" worden als "het ei van Columbus" gepresenteerd, maar als je er mee bezig gaat, kom je pas achter de dingen die wat minder goed werken.
Behalve de "grote" methodes zijn er ook nog allerlei andere mensen die leuke dingen te melden hebben over omgang met je paard, op de linkspagina van de NVVR staan heel veel sites, ga eens lekker neuzen.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:44

Zoewiso zal je van iedere methode je eigen methode maken. Dat merk ik nu zelf ook met Parelli. Ik doe de dingen zolas in het boekje, maar zodra ik merk dat het op een andere manier beter gaat, doe ik het op die manier. Al moet ik zeggen dat er niet heel veel afwijkt. Het zijn vooral kleine dingetjes.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:15

Het overal wat van meepikken en er je eigen draai aan geven zal iig alleen maar lukken als je alle methodes eerst van haver tot gort kent en hebt toegepast om verschillende paarden.
Tot die tijd blijven de aangepaste recepten degenen die op dat paard werken. In tegenstelling tot de "recepten" die je in het begin hebt geleerd.

CeesRinkoJarig

Berichten: 1540
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:17

bent beranderup

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:16

ceasarlover schreef:
bent beranderup


Je bedoelt Bent Branderup Knipoog
Daarvoor kan je ook terecht bij Florien de Graaf, I.S.P.H.-instructrice, Ridder aan de Academische Rijschool van Klassieke Grootmeester Bent Branderup (heb ik even van haar site gepikt Haha! )

Haar site: http://www.sincerita.nl/index.htm

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:52

Mark Rashid vind ik een heel goede. Down to earth, met kleine dingen van het paard tevreden, hamerend op "feel", erg goed.

Hempfling zelf is wellicht hoog gegrepen maar absoluut een hoogstandje.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:54

Ik heb niet een specifiek iemand, ik lees zoveel mogelijk boeken en probeer aan zo veel mogelijk informatie te komen. En ik pas toe wat mij goed lijkt, dus stel een beetje mijn eigen methode samen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:38

Ik heb geen favoriet. Ik heb diverse horse(wo)men gezien en gelezen en van iedereen kun je leren, vind ik.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:24

ik vind Hempfling erg goed. ook Voest mag ik wel leiden. Maar denk dat hempfling nog veel meer gevoel heeft.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 03:57

Ik ben gecharmeerd van (de methodes van) Peter Pfister en Michael Geitner.
Beide zijn zeer duidelijk en zonder poespas Lachen .

sarahke

Berichten: 87
Geregistreerd: 19-01-07

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 21:39

Bedankt allemaal voor de hulp! Ik denk dat ik met Parelli ga beginnen omdat mijn lesgeefster mij gratis les gaat geven in zijn methodes Haha! . Eens ik dit onder de knie heb, zal ik andere methodes uitdiepen en zo overal wat van meepikken. Hempflings boeken heb ik ook gelezen, maar ik vond dat hij niet genoeg praktische uitleg gaf en ik vind het prachtig wat die mens kan! Wat leer je eigenlijk met het level 1 pakket van parelli buiten de 7 games?

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:36

Nevzorov.