wie vinden jullie de beste horseman?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:04

Waarom Lizzle?

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:41

T@nj@ schreef:
Waarom Lizzle?

Om eerlijk te zijn heb ik mij nog niet 'goed' verdiept in natural horsemanship, maar toen ik Nevzorov op zijn manier bezig zijn en alles wat ik over hem kon vinden heb gelezen kon ik niet anders dan verschrikkelijk veel ontzag voor hem hebben. Uiteraard heb ik dat ook voor andere grote namen en ik wil hen (omdat ik nog geen volledig beeld heb) niet als minder bestempelen, maar ik vind Nevzorov' methode écht iets speciaals hebben. Het filmpje van Youtube "Mike plays with Redsun" vond ik ook erg prachtig, evenals manieren van Voest en Roberts.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:56

Je kan lid worden van het forum en als je dat wil ook van de school, voor de school moet je een aanvraag invullen en dan wordt je het hemd van het lijf gevraagd Haha!
NHE is wel extreem hoor én extreem streng.

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:04

Sorry, school? Ik ben hier nog niet zo thuis. Wat versta je onder extreem?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:12

Ik pb je wel even anders gaan we te veel offtopic.

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:12

Alvast bedankt.

Ambiiee

Berichten: 1221
Geregistreerd: 07-01-07

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:50

Honza Blaha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 02:18

Lizzle schreef:
T@nj@ schreef:
Waarom Lizzle?

Om eerlijk te zijn heb ik mij nog niet 'goed' verdiept in natural horsemanship, maar toen ik Nevzorov op zijn manier bezig zijn en alles wat ik over hem kon vinden heb gelezen kon ik niet anders dan verschrikkelijk veel ontzag voor hem hebben. Uiteraard heb ik dat ook voor andere grote namen en ik wil hen (omdat ik nog geen volledig beeld heb) niet als minder bestempelen, maar ik vind Nevzorov' methode écht iets speciaals hebben. Het filmpje van Youtube "Mike plays with Redsun" vond ik ook erg prachtig, evenals manieren van Voest en Roberts.


Hoe kun je, als je je niet goed hebt verdiept in NH, als je ineens een methode de voorkeur gaat geven en beweren dat je er goed over hebt nagedacht, zonder dat je alle mogelijkheden hebt overwogen en tegenover elkaar hebt gezet? Iedereen die in aanraking komt met een bepaalde methode is daar doorgaans toch helemaal van in de gloria...

Stukje Mike plays with Redsun is overigens meer Parelli dan Nevzorov, maar niet helemaal representatief. Wil je wel wat leuks zien, moet je het stukje van Honza Blaha even bekijken, ik ga even kijken of ik de link kan vinden. Kijk dan nog even kritisch naar Mike plays with Red Sun en zoek de verschillen...

Edit: werkende link staat in de derde reactie van DIT topic:

viewtopic.php?f=21&t=524275

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:16

Je kan het ook dichter bij huis zoeken, ik ben ook onder de indruk van Wim Vonck, dat filmpje van hem kijk ik iedere keer weer Clown
http://www.horsefeelings.nl/

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:13

@ Cassidy: Ik kan nu ook nog totaal geen mening vormen over de beste methode, wel kan ik zeggen wat ik er prachtig uit vind zien en waar ik meer over zou willen weten/leren. Honza Blaha vind ik écht super! Zijn manier spreekt me heel erg aan, maargoed ik weet er te weinig vanaf om een duidelijke en vooral correcte mening te vormen. Het filmpje van Blaha ziet er inderdaad absoluut vriendelijker én leuker uit!
@ T@nj@: Bedankt voor de link! Ik ben de komende jaren vooral bezig met het bekijken van filmpjes. Haha!
-edit- Een hartstikke mooi filmpje! Ik voel jaloezie opkomen. Knipoog
Laatst bijgewerkt door laliz op 17-02-07 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:21

T@nj@ schreef:
Je kan het ook dichter bij huis zoeken, ik ben ook onder de indruk van Wim Vonck, dat filmpje van hem kijk ik iedere keer weer Clown
http://www.horsefeelings.nl/
Ja, dat is echt een geweldig filpmpje. Ik kijk hem ook heel vaak.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:15

Lizzle schreef:
@ Cassidy: Ik kan nu ook nog totaal geen mening vormen over de beste methode, wel kan ik zeggen wat ik er prachtig uit vind zien en waar ik meer over zou willen weten/leren. Honza Blaha vind ik écht super! Zijn manier spreekt me heel erg aan, maargoed ik weet er te weinig vanaf om een duidelijke en vooral correcte mening te vormen. Het filmpje van Blaha ziet er inderdaad absoluut vriendelijker én leuker uit!


OK dan! Heel goed antwoord, jij begint het te snappen. Blijf vooral kritisch kijken, blijf informatie verzamelen, en voordat je een voorkeur geeft aan een methode, kijk wat er elders nog te koop is voordat je als een blinde kip ergens achteraan holt.

Honza Blaha is overigens methode Parelli....met wat kleine afwijkingen.

Saar4
Berichten: 2354
Geregistreerd: 26-11-02

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:25

Ik heb over verschillende "horsemen" gelezen. Klaus ferdinand Hempfling is volgens mij fantastisch met paarden alleen krijgt hij nog geen procent van zijn talent en kennis over op leerlingen. Erg jammer. Verder spreekt Mark Rashid mij erg aan. Maar Pat Parelli heeft ook dingen waar ik mij in kan vinden. Iemand spreekt mij aan als ze op een nuchtere, rustige en eerlijke manier met het paard omgaan. Ik kan niks met de zweverige spirituele verhalen van een hempfling maar wat hij zelf voor elkaar krijgt met paarden is buitengewoon knap. Voor mij is een meer down to earth aanpak beter geschikt. Ik vind het nog het meest interessant om zulke grote namen live of op video bezig te zien en te zien hoe het paard op hun handelingen reageert. Kan ik uren naar kijken!

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:14

Honza Blaha. Absoluut, wat híj met zijn Pony's kan vind ik echt een talent.

Beauty0102
Berichten: 1130
Geregistreerd: 27-06-05

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:50

monty robberts!

fancyrebel

Berichten: 128
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: Heeswijk-Dinther

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:54

Annamarie van der Toorn

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:30

Ik vind Emiel Voest erg goed. Zijn boeken en dvd's zijn heel duidelijk.

Daarnaast kun je op internet (youtube) filmpjes bekijken van Quantumsavvy. Dat is net zoiets als Pat Parelli, met veel instructie, maar in tegenstelling tot Parelli wordt daar minder tussendoor gepraat en meer concreet uitgelegd waarom je bepaalde dingen doet (aanrakingen, bewegingen etc), dus meer praktijk. Heel leerzaam om te bekijken en goed toe te passen op je eigen paard! Aanrader!

sarahke

Berichten: 87
Geregistreerd: 19-01-07

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 16:54

Zondag ben ik naar de show van Monty Robberts gaan kijken in de Grenslandhallen in België. Hij behandelde daar vier paarden. Ik was een beetje teleurgesteld over de paarden zelf. Wanneer Monty zei dat het paard van alles schrik had en niemand in zijn buurt mocht komen, stond het gewillig op zijn beurt te wachten naast de tribune en schrok zelfs niet toen men applaudisseerde. Ook zei hij vaak 'and now will the horse follow me', terwijl het paard gewoon rond bleef kijken en hij hem bij zijn halster moest mee laten lopen. Ook liet hij een paard wennen aan de trailer, en inderdaad, het lukte aardig uiteindelijk, maar na de voorstelling kwam ik dat paard buiten tegen terwijl men het aan het inladen was en het luisterde langs geen kanten. Na minstens een half uur hebben ze hem er toch in gekregen door hem erin te trekken... Ik weet dus niet zeker of ik Monty Roberts wel de beste horseman vind... Misschien is Parelli wel beter, ik ben nu bezig met level 1, ik zal wel zien, ...

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:29

Ik ben afgelopen zondag ook wezen kijken naar de show van Monty Roberts in Hasselt. Ik heb nog al eerder een show van hem bijgewoond. Maar dit even terzijde...

Sarahke, wat je zegt over dat ene paard: daar heb je wel gelijk in. Ik vond die half-arabier ook absoluut geen 'probleem'paard zoals de eigenaar hem afschilderde. Ik had verwacht een paard te zien dat zou panikeren van het moment dat het een plastic zak zou zien. Maar nee, het dier was er alleen maar beetje angstig voor. Toch vind ik dat Monty het aardig goed heeft aangepakt.

[qoute] Ook liet hij een paard wennen aan de trailer, en inderdaad, het lukte aardig uiteindelijk, maar na de voorstelling kwam ik dat paard buiten tegen terwijl men het aan het inladen was en het luisterde langs geen kanten. Na minstens een half uur hebben ze hem er toch in gekregen door hem erin te trekken... [/quote]

Ik heb dat voorval met de trailer, na afloop van de show, niet gezien maar houd je wel goed voor dat Monty (en Annemarie daarna nog eens een keer) gezegd heeft dat hij waarschijnlijk níet alles van de eerste keer kan oplossen! Hij zal echter zijn uiterste best doen maar het is raadzaam dat mensen met zodanig getraumatiseerde paarden (zoals het paard met de trailerfobie) nog zélf wat extra lessen nemen en eraan verder werken. Monty helpt enkel het paard over de eerste grote drempel. Je kan toch niet verwachten dat een paard dat er maar liefst 3 à 4 u er over doet om de trailer op te gaan, na een half uurtje gewerkt te hebben met Monty nooit meer bang zal zijn van trailers?! Zo werkt het niet...
Nog een voorbeeld: die jongeman wiens paard zadelmak gemaakt werd... Kan die morgen zo op zijn groene paard stappen en wegrijden omdat Monty hem zadelmak heeft gemaakt? Nee toch! Monty heeft de basis gelegd. Nu is het aan de ruiter/eigenaar om het werk verder af te werken.

Ik vind dat trws niet meer dan logisch! Je kan toch niet verwachten van 1 man dat hij AL jouw problemen op een half uur kan wegnemen zonder dat jij daar ook nog maar iets voor hoeft te doen...
Monty Roberts wil de wereld alleen maar laten zien dat je paarden ook kunt beleren zonder dat er geweld of dwang aan te pas moet komen. Je moet ze echter wel uitdagen zodat ze zélf tot leren komen.

sarahke

Berichten: 87
Geregistreerd: 19-01-07

Re: wie vinden jullie de beste horseman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 22:02

Daar geef ik je volkomen gelijk in! Ik weet ook wel dat het veel tijd en geduld vraagt om een paard over zijn angsten te krijgen of hem nieuwe zaken aan te leren, maar toch had ik een positievere reactie verwacht van het paard in de trailer. Dit vind ik anders dan een paard dat nog maar net zadelmak is gemaakt. Ook het meisje met het paard dat het bit weigerde zal zeker nog héél veel werk hebben! Ik denk toch niet dat het meisje met de tinker haar paard naderhand beter in de trailer zal krijgen want ze was ontzettend kwaad op het paard dat hij niet in de trailer wou. Ze duwde en trok en vloekte op hem. Niet moeilijk dat het paard slechte ervaringen heeft met trailers!