Wat is wijsheid??

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Wat is wijsheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:41

Hoi allemaal!

Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat? Maar sinds een kleine 2 jaar heb ik een bijrijder voor mijn paard die nu bijna 22 jaar is. Het is nog een fit paard die hier en daar graag nog een sprongetje maakt, buitenrit wil maken en lekker actief kan lessen. De bijrijder die erop rijdt, rijdt er z'n 3 a 4 keer per week op en soms zelfs 5 keer per week. Sinds een paar weken vind ik dat het paard erop achteruit gaat kwa gewicht, ze begint gewicht te verliezen dus wordt ze nu ook bijgevoerd. Is het wijsheid gezien de leeftijd van het paard om met de bijrijder af te spreken dat ze een max aantal keer per week erop mag rijden? Zelf rijdt ik er niet wekelijks op, zo heel af en toe een buitenrit meer niet. Hoe vaak lopen de paarden van andere gemiddeld per week rond de 22/23 jaar?.

Verder vraag ik geen maandelijkse bijdragen aan de bijrijder, ze mag overal gebruik van maken. ": Wei, bak, stallen, zadels etc. Zo heel af en toe wordt (1 a 2 x per jaar) deels een dierenarts rekening mee betaald ( nog geen 30 euro per keer). Waar ik zelf echt om moet vragen, anders wordt er niets betaalt vanuit haar. Brokken, stro, wei etc betaal ik sinds kort helemaal zelf en wordt ook niet mee betaald( Voorheen betaalde mijn ouders nog mee, maar nu ik samen ben gaan wonen en werk heb moet ik mijn paard zelf onderhouden, de bijrijder betaald niets) Nu sta ik op het punt om haar te vragen om een maandelijkse bijdragen te leveren of wanneer er brokken en dergelijke worden betaald dat zij de helft mee betaald. Is dit eerlijk en wat voor bedrag kan ik vragen?

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:07

Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Laat er een dierenarts bij komen en evt bloed afnemen. Wanneer is hij ontwormd?

Mijn paard van 25 liep zeker 5 keer per week en was superfit. 22 is echt echt nog niet te oud om te werken, mits de conditie goed is en op pijl gehouden wordt.

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Wat is wijsheid??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:13

Paard sowieso even laten controleren, ik kan 22 geen directe reden voor gezichtsverlies vinden.
Verder vind ik het niet heel gek om meer te doen dan alleen rijden, Max 4 keer per week rijden en verder lekker poetsen en tutten?

Vergoeding vragen na jaren gratis is een moeilijk punt, misschien kun je een bijdragen in het extra voer vragen?

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 17:14

Gimmick11 schreef:
Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Laat er een dierenarts bij komen en evt bloed afnemen. Wanneer is hij ontwormd?

Mijn paard van 25 liep zeker 5 keer per week en was superfit. 22 is echt echt nog niet te oud om te werken, mits de conditie goed is en op pijl gehouden wordt.



Dat is pas nog gedaan en alles was in orde gelukkig! wordt ook op tijd ontwormt!
Ze staat zelf daar onder controle voor haar kiezen omdat ze vorige jaar gebits problemen heeft gehad, maandelijks komen ze nu kijken . Ze is verder nog wel fit hoor, loopt lekker door en af en toe en vreugde bokje maar je ziet dat ze weer wat begint af te vallen. Dierenarts is pas nog geweest voor de controle en gaf aan dat het gras waarop ze staat, niet veel voedingsstoffen meer inzitten ( oud gras) en dat ze bijgevoerd moet worden. maar de bijrijders rijdt nu ineens ook best intensief met het paard wat voorheen minder was bij haar.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:16

Ik vind het helemaal fair om geld te vragen als iemand anders op jou paard mag rijden. Mijn lease meisje betaalde €75,- p.m voor 2x per week rijden. Dan had ze ook een overdekte rijhal e.d tot haar beschikking en was het een wereld pony waar je alles mee kon doen.
De toon van het topic doet me ongenoegen vermoeden over het feit dat ze niks betaald, ik zou dus een bijdrage in je hoofd houden en dan gewoon zeggen dat je dit wilt hebben per maand of de helft van de brokken dan.
En ik vind het overgens niet raar om nu een bijdrage te gaan vragen, je kunt bijvoorbeeld zeggen voorheen betaalden mijn ouders het paard ook deels, nu moet ik het zelf doen dus ik wil graag een bijdrage.

Qua afvallen weet ik eigenlijk niet zoveel te zeggen, mijn paard valt ook af bij intensief werk zonder bijgevoerd te worden en hij is 4.
Al zou ik wel niet heel erg intensief meer rijden met een paard van 22 die dat eigenlijk niet gewend was.

Edit: echter misschien als het afvallen blijft toch eens na laten kijken, sommige paarden vallen ook af als ze bijvoorbeeld ergens pijn hebben. Van het zadel misschien?
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 11-09-15 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 17:16

smurffie schreef:
Paard sowieso even laten controleren, ik kan 22 geen directe reden voor gezichtsverlies vinden.
Verder vind ik het niet heel gek om meer te doen dan alleen rijden, Max 4 keer per week rijden en verder lekker poetsen en tutten?

Vergoeding vragen na jaren gratis is een moeilijk punt, misschien kun je een bijdragen in het extra voer vragen?


4 x per week vind ik ook een mooi aantal om aan te houden inderdaad!
Vergoeding vragen vind ik ook een moeilijk punt.. voorheen had ik mijn ouders die mij daar bij hielpen maar ik ben nu "zelfstandig haha" en moet ik alles zelf betalen.

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:19

Ik begrijp je wel hoor, maar het komt een beetje gek over om te vragen of ze minder wil rijden maar er nu ineens wel voor te gaan betalen.
Ik weet niet wat voor band je met de verzorger hebt, maar ik zou het gewoon bespreekbaar maken. Open en eerlijk.

Overigens moet je misschien ook je paard even na laten kijken ( tandarts, wormen) alvorens hem zomaar vol te stoppen.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 11-09-15 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderde quote uit bericht gehaald

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:20

Als het paard inderdaad volledig in orde is zou ik er ook voor kiezen wat minder te lagen rijden. Ik ben ook na jarenlang een paard te hebben gereden gestopt omdat het paard veel last had van een shcouderblessure. De eigenaresse en ik zijn toen goed in gesprek gegaan en we hebben samen besloten dat 1 vaste ruiter beter was als 2.

Die bijdrage is lastig maar je hebt wel een aantal goede punten. Je betaald alles zelf nu en links km of rechts op, het is een paard dat steeds meer zal gaan kosten. Ik zou dat uitleggen aan haar en onder het mom van dat je je paard berijdbaar en gezond wilt houden, je extra geld er in moet steken omdat ze toch ouder is EN intensief gereden wordt. Dus 1 dagje minder rijden inderdaad en een bijdrage om het paard fit te houden voor Hoe intensief zij rijdt. Gaat ze hier niet mee akkoord, dan nog maar minder rijden voor het welzijn van je paard.

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 17:21

xBontfire schreef:
Ik vind het helemaal fair om geld te vragen als iemand anders op jou paard mag rijden. Mijn lease meisje betaalde €75,- p.m voor 2x per week rijden. Dan had ze ook een overdekte rijhal e.d tot haar beschikking en was het een wereld pony waar je alles mee kon doen.
De toon van het topic doet me ongenoegen vermoeden over het feit dat ze niks betaald, ik zou dus een bijdrage in je hoofd houden en dan gewoon zeggen dat je dit wilt hebben per maand of de helft van de brokken dan.
En ik vind het overgens niet raar om nu een bijdrage te gaan vragen, je kunt bijvoorbeeld zeggen voorheen betaalden mijn ouders het paard ook deels, nu moet ik het zelf doen dus ik wil graag een bijdrage.

Qua afvallen weet ik eigenlijk niet zoveel te zeggen, mijn paard valt ook af bij intensief werk zonder bijgevoerd te worden en hij is 4.
Al zou ik wel niet heel erg intensief meer rijden met een paard van 22 die dat eigenlijk niet gewend was.



Is misschien wel een een idee ja om het ff op tafel te gooien dat ik het nu zelf moet betalen. Heb hier en daar regelmatig wel wat hints gegeven, maar die worden denk ik niet begrepen haha. 75 euro vind ik voor mijn paard wat te veel om te vragen aan de bijrijder denk ik.. Zo heel lux is het bij ons nou ook weer niet. Wel heeft ze een prive bak etc maar als het slecht weer is, kan ze ze niet rijden want alles is buiten.

Edit: echter misschien als het afvallen blijft toch eens na laten kijken, sommige paarden vallen ook af als ze bijvoorbeeld ergens pijn hebben. Van het zadel misschien?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:21

Mijn oude merrie liep veelal nog 4-5x per week onder het zadel toen ze 30+ was. Je merkt snel genoeg als ze het niet meer leuk vinden of lichamelijk niet meer aan kunnen. Is dus wel een kwestie van goed opletten en tijdig rij- en voerbeleid aanpassen.
Bijvoeren in deze tijd van het jaar vind ik niet gek, er staat weinig gras meer. Ik weet niet hoe je haar tot op heden hebt gevoerd? Krijgt ze alleen gras of ook hooi en brok?
Na al die jaren 'ineens' een bijdrage gaan vragen lijkt me lastig. Je kunt natuurlijk wel bespreken hoeveel keren per week er gereden wordt en hoe intensief. Het is en blijft jouw paard.

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Re: Wat is wijsheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 17:31

Dankje allemaal!

Ik ga er even over na denken wat ik doe met het maandelijks geld vragen ja of nee. Aan de ene kant vind ik het idd niet eerlijk om daar nu over te beginnen. maar aan de andere kant, ze mag alles met het paard doen, ze mag rijden wanneer ze wil en nu moet ik haar helemaal zelf onderhouden en vind ik wel dat ze iets mee kan betalen, zij rijdt er tenslotte elke week een aantal keer per week op.

over het afvallen, dierenarts gaf ook inderdaad aan dat het gras gewoon niet zo vers meer is waardoor er veel voedingsstoffen eruit zijn. Mager is ze niet, maar vergeleken met 2 maanden geleden is ze wel wat afgevallen. Verder zit ze goed in de vacht en oogt ze fit en zo loopt ze ook. Er is pas nog een bloedonderzoek geweest en ze wordt op tijd ontwormt. Maar zal de dierenarts nog een keer laten komen, misschien zegt een andere arts wel iets anders of is toch weer haar kiezen waar ze al voor onder controle is.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:38

De vraag is natuurlijk; wat wil je?

Waarom zou je een paard aanhouden waar je eigenlijk vrijwel niets mee doet? Wil je het paard nog wel? Vraag anders de bijrijder of die het paard niet wil kopen. Dan ben jij van de kosten af en is het verder haar zorg.

Wil je wel een bijrijder? Zou het paard er slechter of beter aan toe zijn zonder haar? Dat is een belangrijke vraag, dikke kans dat een bijrijder die na jaren ineens moet betalen hier namelijk niet blij mee is en stopt. Als dat geen probleem is kun je haar vragen te gaan betalen, is dat wel een probleem zou ik het niet doen.

Stef_Diva

Berichten: 162
Geregistreerd: 25-02-10

Re: Wat is wijsheid??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:44

Bij oudere paarden zie je vaker dat zij moeilijker bepaalde voedingsstoffen in zich opnemen. Misschien is het goed om je voer eens onder de loep te nemen. Mogelijk krijgt zij nog steeds "hetzelfde" als 5/10 jaar geleden... En heeft het paard nu meer aan een voeding die meer bouwstoffen dan energie levert aan het lichaam (verschillende merken voer hebben hier prachtige samenstellingen voor bedacht). Succes!

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:56

Ik zou sowieso regelen dat ze minder rijdt, totdat je paard weer bij getrokken is. De ene 22-jarige is de andere niet.
Wat het betalen betreft. Je kunt uitleggen dat voor jou de kosten hoger zijn nu je ouders niet meer meebetalen en dat je een bijdrage vraagt. Hou er rekening mee dat je bijrijder dan misschien afhaakt. Als dat het je waard is, dan gewoon bespreekbaar maken.

7ofhearts

Berichten: 2854
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Wat is wijsheid??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:05

Ik snap je dilemma, wat betreft het vragen voor een vergoeding, maar ik denk als je het je bijrijdster uitlegt zoals je het hier op het forum uitlegt, ze daar alle begrip voor kan hebben.

Je hébt dan zelf al kans dat ze zelf al aanbied om minder intensief op je paardje te gaan rijden, dus dan sla je twee vliegen in een klap.

Men moet niet vergeten dat de ene 22 jarige de ander niet is.
De ene mens is tenslotte met 80 jaar nog fit terwijl de ander met 55 jr totaal versleten is.

Het bloedbeeld was goed begrijp ik uit jou reactie,en als dat met mestonderzoek en ontwormen ook is zou ze met wat meer rust en bijvoeding echt moeten kunnen aankomen.

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 18:05

sallandval schreef:
De vraag is natuurlijk; wat wil je?

Waarom zou je een paard aanhouden waar je eigenlijk vrijwel niets mee doet? Wil je het paard nog wel? Vraag anders de bijrijder of die het paard niet wil kopen. Dan ben jij van de kosten af en is het verder haar zorg.

Wil je wel een bijrijder? Zou het paard er slechter of beter aan toe zijn zonder haar? Dat is een belangrijke vraag, dikke kans dat een bijrijder die na jaren ineens moet betalen hier namelijk niet blij mee is en stopt. Als dat geen probleem is kun je haar vragen te gaan betalen, is dat wel een probleem zou ik het niet doen.



nou vrijwel niets mee doet? ik kom er elke dag, dan niet om te rijden maar wel om d'r te verzorgen haha. en daarbij zou ik haar nooit willen verkopen. Aandacht komt ze niets aan te kort! Ben zelf momenteel zwanger dus kan er nu ook niet op springen.

Een bijrijder heb ik graag, en paard wordt er niet slechter van. maar ik voorheen was het 2 a 3 keer per week en nu omdat het mooi weer is wordt het ineens 5 keer. ik denk wel dat ik met haar erover kan hebben of ze eventueel zou willen mee betalen. en als ze dat niet willen prima, maar dan wordt er straks ook minder gereden zoals voorheen en niet nu wanneer het haar uitkomt zeg maar. Straks ben ik ook weer van plan om te gaan rijden.

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 18:07

RaafSmits schreef:
Ik snap je dilemma, wat betreft het vragen voor een vergoeding, maar ik denk als je het je bijrijdster uitlegt zoals je het hier op het forum uitlegt, ze daar alle begrip voor kan hebben.

Je hébt dan zelf al kans dat ze zelf al aanbied om minder intensief op je paardje te gaan rijden, dus dan sla je twee vliegen in een klap.

Men moet niet vergeten dat de ene 22 jarige de ander niet is.
De ene mens is tenslotte met 80 jaar nog fit terwijl de ander met 55 jr totaal versleten is.

Het bloedbeeld was goed begrijp ik uit jou reactie,en als dat met mestonderzoek en ontwormen ook is zou ze met wat meer rust en bijvoeding echt moeten kunnen aankomen.



Dit is ook wat de dierenarts mij vertelde. En inderdaad niet elk paard is het zelfde. Ik ga het gewoon met haar bespreken! dankje!

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 18:09

Stef_Diva schreef:
Bij oudere paarden zie je vaker dat zij moeilijker bepaalde voedingsstoffen in zich opnemen. Misschien is het goed om je voer eens onder de loep te nemen. Mogelijk krijgt zij nog steeds "hetzelfde" als 5/10 jaar geleden... En heeft het paard nu meer aan een voeding die meer bouwstoffen dan energie levert aan het lichaam (verschillende merken voer hebben hier prachtige samenstellingen voor bedacht). Succes!




Dat is een goeie van je! toevallig is ze vorig jaar veranderd veranderd van voer haha! maar zal is met de DA bespreken welk voer ik nu het beste kan pakken omdat het idd kan zijn dat het weer veranderd is.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:15

Koetje89 schreef:
nou vrijwel niets mee doet? ik kom er elke dag, dan niet om te rijden maar wel om d'r te verzorgen haha. en daarbij zou ik haar nooit willen verkopen. Aandacht komt ze niets aan te kort! Ben zelf momenteel zwanger dus kan er nu ook niet op springen.

Een bijrijder heb ik graag, en paard wordt er niet slechter van. maar ik voorheen was het 2 a 3 keer per week en nu omdat het mooi weer is wordt het ineens 5 keer. ik denk wel dat ik met haar erover kan hebben of ze eventueel zou willen mee betalen. en als ze dat niet willen prima, maar dan wordt er straks ook minder gereden zoals voorheen en niet nu wanneer het haar uitkomt zeg maar. Straks ben ik ook weer van plan om te gaan rijden.


Oh sorry ik had het verkeerd begrepen. Een paard met weidegang bouwt in de zomer vaak juist een speklaagje op door het rijke gras icm het lekkere weer. Ik zou dus zeker vragen of ze minder wil rijden omdat je je paard te schraal vind worden.

Als je je paard meer moet voeren kun je zeker bespreken of ze daaraan bij wil dragen. Hou er alleen rekening mee dat ze dit niet wil of niet kan betalen. Als je straks een baby hebt heb je misschien minder tijd en kan een fijne bijrijder/verzorger zijn gewicht in goud waard zijn.

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 18:24

sallandval schreef:
Koetje89 schreef:
nou vrijwel niets mee doet? ik kom er elke dag, dan niet om te rijden maar wel om d'r te verzorgen haha. en daarbij zou ik haar nooit willen verkopen. Aandacht komt ze niets aan te kort! Ben zelf momenteel zwanger dus kan er nu ook niet op springen.

Een bijrijder heb ik graag, en paard wordt er niet slechter van. maar ik voorheen was het 2 a 3 keer per week en nu omdat het mooi weer is wordt het ineens 5 keer. ik denk wel dat ik met haar erover kan hebben of ze eventueel zou willen mee betalen. en als ze dat niet willen prima, maar dan wordt er straks ook minder gereden zoals voorheen en niet nu wanneer het haar uitkomt zeg maar. Straks ben ik ook weer van plan om te gaan rijden.


Oh sorry ik had het verkeerd begrepen. Een paard met weidegang bouwt in de zomer vaak juist een speklaagje op door het rijke gras icm het lekkere weer. Ik zou dus zeker vragen of ze minder wil rijden omdat je je paard te schraal vind worden.

Als je je paard meer moet voeren kun je zeker bespreken of ze daaraan bij wil dragen. Hou er alleen rekening mee dat ze dit niet wil of niet kan betalen. Als je straks een baby hebt heb je misschien minder tijd en kan een fijne bijrijder/verzorger zijn gewicht in goud waard zijn.



Maakt niets uit hoor;)
Ons gras is sowieso niet echt top gras haha! in april/mei was ze weer te dik. en in juli was ze goed en nu begint ze weer wat af te vallen zeg maar. Ik hoef ook niet perse een maandelijkse vergoeding, maar zou wel fijn zijn als ze af en toe mee wil betalen zoals voer, keer hoefdsmit etc. Maar ik zal dit met d'r gaan bespreken op een vriendelijke en openlijke manier zodat niets moet haha.

risky
Berichten: 1507
Geregistreerd: 28-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:54

Je zou ook eerst aan je bijrijdster kunnen vragen om max 3 x per week te rijden omdat je vermoed dat je paard afvalt omdat het werk teveel is.
Of als zij graag 5 x wil blijven rijden dat kan maar dat ze dan een kleine bijdrage moet leveren voor het extra voer wat je paard nodig heeft.
Je zou daar nog kunnen bij vertellen dat jij nu alles alleen moet betalen
Laatst bijgewerkt door risky op 11-09-15 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70749
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat is wijsheid??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:55

Ik verplaats dit topic van TAO naar -> VP waar het hoort.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Wat is wijsheid??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:07

Gewoon uitleggen dat je nu de kosten zelf moet betalen en je het fijn zou vinden als zij ook een maandelijks bedrag bijdraagt.
Haar vragen wat ze reëel vindt. Als je weet wat het paard je per maand kost, is dat wel handig. Kan ze daar haar bijdrage op baseren.

Flint09
Berichten: 411
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:13

Heeft de bijrijder zelf al gemerkt dat het paard in gewicht achteruit gaat ?

Zou de bijdragen bespreken , als jij een goede band hebt met je bijrijder dan moet dat kunnen , ik zou alleen van tevoren bedenken hoe je verder wilt als ze geen bijdrage wil doen , aanhouden of een nieuwe zoeken .

ellepel

Berichten: 47493
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:25

Voedingswaarde van het gras loopt nu flink terug hoor, de eiwitten en vitamines gaan er wat uit en die heeft een ouder paard wel nodig.
Zou het rijden even wat rustiger aan doen, 3x per week en dan max 3 kwartier is ehct genoeg nu, is belangrijker dat je paard op gewicht blijft :j