bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:24

enamorada schreef:
Even een oprechte vraag aan eigenaren, helemaal niet banketstaaf bedoeld: als je zoveel nadeel van een bijrijder/verzorger ondervindt, waarom neem je er dan in godsnaam een? Ik begrijp het niet, dus als iemand hier een antwoord op heeft hoor ik het graag.

Dat is het gene wat ik me nu dus ook afvraag, waarom doe ik het.
Momenteel heb ik dus ook geen bijrijder nadat de zoveelste weer haar afspraken niet na kwam. En dacht dat ze al best goed reed, maar toch amper wat verder zijn dan manege niveau.
Dat als je zelf op stapt je toch weer een kwartier nodig hebt eruit te rijden wat er de vorige keer ingereden is.

Waarom wil ik graag een bijrijder.
Omdat ik zelf minder vaak kan rijden dan dat goed is voor mijn te dikke paardje.
Voor hem is meer beweging gewoon goed.
En ik heb zelf vroeger ook de kans gehad en zo wil ik ook graag de kans aan een ander geven.
Klusjes hoeft niet eens, die ik vroeger wel deed. Maar afspraken nakomen vind ik toch wel dat ik dat mag verwachten.
Maar dat blijkt tegenwoordig anders te liggen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:38

Ik heb gelukkig niet iemand nodig.
Het is wel handig om eens stel leuke verzorgsters te hebben.
Voordeel voor mij als eigenaar?
Als ze eenmaal goed ingewerkt zijn, afspraken nakomen en het vertrouwen er is...kunnen ze de zorg eens vaker overnemen. Dat is dan een pluspunt. Echter duurt het een lange tijd voordat het vloeiend verloopt. Het inzicht, de kunde en ervaring ontwikkeld zijn. Een flinke investering met kleine winstkansen.
Waarom? Vooral omdat ik bereid ben om mijn prachtige hobby te delen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een eigen pony of paard te kopen, te onderhouden en te verzorgen.
Vroeger heb ik ook die kansen gekregen.
Dat gun ik een ander ook.

Verschil wat ik wel heb met de vroegere jaren. Nu loop ik er niet maanden achteraan te trekken. De knoop hak ik in het begin al door. Scheelt veel frustratie. En weer meer kans voor een leuke verzorgster. Doorgaan na elke 'misser' is lastig.
Steeds opnieuw een kans bieden. Heb ook periodes dat ik ze gewoon weer lekker voor mezelf hou, na tal verschrikkelijke ervaringen. Duurt dan ff om weer moed te verzamelen voor een nieuwe ronde.
Waarom? Geloof in het goede. Dat er wél fijne verzorgsters rond lopen, die zo wel kans hebben op een fijne verzorgplek.
Idealist! _/-\o_

BeFunny

Berichten: 10880
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:25

Anke schreef:
Mijn inziens is dat ook een mooie kans. Zonder al teveel risico's toch jouw 'eigen' paard.
Niet voor iedereen weggelegd.



Dat is zo en daardoor kan het een mooie kans zijn om een geschikt paardje te mogen bijrijden.
Dat hoeft niet eens zo te zijn dat de eigenaar iemand zoekt omdat het nodig is, ik heb paardjes bijgereden die full pension stonden dus hoefde vrijwel niks te doen, ja een borsteltje maar geen stal uitmesten. Die full pension stal moet de eigenaar flink wat geld voor betalen ds als bijrijder lijkt het me niet meer dan logisch dat je daarin je steentje bij draagt en dat dat meer is dan op een goedkope stal. En ik heb paarden gereden die bijna altijd buiten stonden waar ik een sporadisch bedrag voor gaf omdat eigenaar hier toch ook kosten aan heeft en ik van alle spullen gebruik mocht maken en van d kast.

En ik heb paardjes verzorgd waar het nodig was omdat de eigenaar gewoon echt iemand nodig had, hier heb ik niks betaald ook niks gekregen had wel alle vrijheden en vond het dan wel een mooie deal. Ik kon het paardje rijden en ik volgde lessen wel op mijn kosten. Om het betreffende paard goed te kunnen rijden ivm rug blessures waar het paard snel last van had. Hierdoor vroeg eigenaar geen geld maar wel dat ik 2 keer per week zou lessen en samen met instructrice te kijken, omdat ze de eigenaresse door haar eigen zwangerschap dat niet kon.

Verschillende situaties vragen om verschillende aanpak ;)

Iemand die echt geen geld over zou hebben om op mijn paard te mogen rijden zou er bij mij niet in komen ;)

Oskarrino
Berichten: 820
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:22

Ik ben dit moment een bijrijdster van een leuke IJslander. Kosten zijn 50euro per maand. Ik woon zelf in de stad en hier zijn de meeste bijrijdpaarden inderdaad 150 euro per maand voor 2 dagen per week. Vroeger eigen paardje gehad, nooit een bijrijder gehad, maar had dan ook nooit om geld gevraagd hoor. Als je als eigenaar geen tijd hebt voor je paard om 7 dagen per week heen te gaan en beweging te geven, vind ik het slappe hap 150 euro te vragen voor een aantal dagen in de week voor een bijrijdster. Wees ook eens happy met een bijrijdster, waardoor je niet dag in en uit naar stal hoeft. Ik weet dat niet elke bijrijder even vertrouwbaar is als de ander. Wat ik wel weet, ik heb verschillende bijrijdpaarden gehad waarvan de eigenaar mij niet vertrouwde, kwam er al een aantal maanden en toch dan vragen aan stalgenoten of ze mij hebben gezien, of wat ik allemaal deed.... Naja dan was het natuurlijk ook snel klaar :')

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:09

Luusje
Ik heb nog nooit geld gevraagd, want dat vond ik niet nodig. En ook geen klusjes.
Maar bij een eventuele bijrijder ga ik dat dus wel doen.
Misschien dat dat tegenwoordig de verantwoordelijkheid van niet om niks afmelden op het laatste moment tegengaat.

En elke dag naar stal moet ik toch wel, ze staan aan huis :D
Dus het is niet zo dat je bij iedereen zoveel verlichting geeft in de week als dat bijrijders zelf soms denken.

En waarom zou de eigenaar dat niet eens mogen navragen?
Dat zie ik niet meteen als niet vertrouwen, maar even checken of het ook klopt.
Op het moment dat jij dus ook doet wat je zegt zal dat navragen ook meteen weer klaar zijn.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 27-03-17 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H
Berichten: 17483
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:10

Eerlijk?
Toen ik al een paar weken achter elkaar elke keer mijn beugels op dezelfde maat zag hangen(mijn maat), geen bezweette dekjes vond en zelfs de borstels (ik onthoud om de een of andere reden precies hoe alles in de koffer gegooid wordt) op dezelfde manier in de koffer zag liggen, begon ik ook te twijfelen of mijn bijrijdster wel kwam en heb ik ook wel eens nagevraagd aan stalgenoten of ze haar wel zagen.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:21

M_D_H schreef:
Eerlijk?
Toen ik al een paar weken achter elkaar elke keer mijn beugels op dezelfde maat zag hangen(mijn maat), geen bezweette dekjes vond en zelfs de borstels (ik onthoud om de een of andere reden precies hoe alles in de koffer gegooid wordt) op dezelfde manier in de koffer zag liggen, begon ik ook te twijfelen of mijn bijrijdster wel kwam en heb ik ook wel eens nagevraagd aan stalgenoten of ze haar wel zagen.

Was dat je nieuwe bijrijdster? Vond haar wel klinken als een leuke meid, voor zover je over haar gepost hebt!

M_D_H
Berichten: 17483
Geregistreerd: 01-10-09

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:32

Nee dat was de oude :')

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:36

M_D_H schreef:
Nee dat was de oude :')

Gelukkig :') Zou zonde zijn als deze het ook af had laten weten.

xRivaldo

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:40

Ik heb in het verleden twee verzorgpaarden gehad. Eén stond op de Veluwe, vol pension. Ik reed dit paard 2 dagen in de week, maar hoefde verder geen 'klusjes' te doen. Hier betaalde ik €100,- per maand voor. Daarnaast was er nog een andere bijrijdster, zij betaalde ook €100,- per maand voor twee dagen per week. Ik had graag meer dan twee dagen per week gereden, maar de eigenaresse wilde persé twee verschillende bijrijders.

Echter liep dit helaas niet lekker. Het paard was niet een beestje wat graag voor je liep en was echt ontzettend traag. We hielden in een schriftje in de zadelkast bij wat we hadden gedaan en evt. bijzonderheden (nog geen WhatsAppgroepen toen := ). Dat ging prima. Tot ik merkte dat de eigenaar het paard die dag al had gereden, terwijl dat mijn dag was (we hadden van te voren vaste dagen afgesproken). Beestje had er totaal geen zin meer in. Ook als ik op de zondag mee wilde doen met een FRNS wedstrijdje, was dit een heel probleem en moest ik extra betalen. Terwijl dit eens in de twee maanden was. :x Ik had geen plezier met dit paardje en ik had het idee dat ik het paard er ook geen plezier mee deed om hem een tweede keer te laten lopen.

Daarna heeft het paard met zijn achterbeen vastgezeten in de tralies van het buitenluik toen de andere verzorgster met hem bezig was. Er zat echt een bult in de ruggenwervel. Ik schrok toen ik het zag, en al helemaal omdat er dus nog geen DA of een andere kenner bij was geweest. Vond de eigenaresse ook niet nodig, maar rijden kon natuurlijk niet. Ik betaalde netjes door en wandelde 4 keer per week met het paard om hem naast zijn boxrust wel beweging te geven. Hij leek er geen pijn aan te hebben. Toen heeft de eigenaresse haar vriendin laten komen, welke een paardenfluisteraar moest zijn. Die zou het allemaal 'healen'.

Ik had het idee dat het allemaal om geld draaide en was het er absoluut niet mee eens dat de eigenaresse er niet naar had laten kijken. Deze discussie ben ik niet aangegaan. Het is tenslotte haar paard. Wel ben ik toen gestopt en natuurlijk netjes persoonlijk aangegeven. Die €100 voor de volgende maand had ik al overgemaakt, maar die maand niet gereden. Ik vroeg haar of ze dat weer terug wilde storten. Dat was een heel probleem. Er moest bij haar tenslotte ook brood op de plank komen! :\ Twee weken verder, nog geen geld. Ik gaf het op. Toen bood mijn beste vriendin aan haar paard bij te rijden. Dat leek mij ontzettend leuk. Kreeg ik een belletje van de eigenaresse van mijn vorige verzorgpaard. Dat ik was gestopt met haar paard omdat ik nu een ander paard ga bij rijden. Dat ze dat niet vond kunnen. Maar dat was helemaal niet zo :') Uiteindelijk heeft ze 1,5 maand later alsnog die €100 teruggestort, reed ze haar paard weer (gelukkig goed afgelopen) en heeft ze haar paarden verhuisd.

Ook paardeneigenaren kunnen soms lastig zijn hoor. :))

M_D_H
Berichten: 17483
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:04

enamorada schreef:
M_D_H schreef:
Nee dat was de oude :')

Gelukkig :') Zou zonde zijn als deze het ook af had laten weten.

Ja best wel.
Is een erg leuk stel aan het worden :j

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:30

Dat er rare eigenaren bestaan geloof ik ook direct.
Of die geen paard kunnen houden als ze geen betalende (of 2) bijrijder hebben.
Zelf zou ik zo nooit een paard willen hebben zeg.

Dat vind ik ook wel een moeilijke, je hebt een betalende bijrijder en het paard loopt kreupel.
Hoe snel stopt het betalen dan?
Tenminste ik vind het niet normaal als een bijrijder dan moet blijven betalen, ook al gaan de kosten voor de eigenaar wel door. Vaak nog meer door dierenarts kosten.

puppy1128

Berichten: 5022
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:34

Kwa 'kreupel' en door betalen denk ik ook dat het per situatie ligt. Mag je bv 4 *D maanden echt niet meer rijden of 2 weken niet rijden daarna rustig aankijken. Is het bv 200 euro p.m of twee tientjes? Verzorg/rijd je het paard pas enkele dagen of doe je het al jaren? Maakt denk ik ook allemaal verschil. :P

xRivaldo

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:48

Ja, dat is ook erg lastig. Als verzorger ben je natuurlijk geen mede eigenaar die een deel van de kosten zou moeten dragen oid. In dit geval was het paard langdurig kreupel (aantal maanden). Ik heb hiervan de eerste maand wel gewoon betaald, vlak voor die tweede ben ik gestopt. In mijn ogen had het achteraf niet gehoeven. Ik liep dus een paar keer per week met het paard en verzorgde het wat. Uiteindelijk in het voordeel van de eigenaresse. Maar dan krijg je misschien de discussie dat je wel betaalt voor rijden en niet voor het verzorgen óf dat je voor het 'gebruik' van het paard betaalt, of hoe men dat ook voor zich ziet. :+

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:30

Luusje_Kviek schreef:
Als je als eigenaar geen tijd hebt voor je paard om 7 dagen per week heen te gaan en beweging te geven, vind ik het slappe hap 150 euro te vragen voor een aantal dagen in de week voor een bijrijdster. Wees ook eens happy met een bijrijdster, waardoor je niet dag in en uit naar stal hoeft. Ik weet dat niet elke bijrijder even vertrouwbaar is als de ander. Wat ik wel weet, ik heb verschillende bijrijdpaarden gehad waarvan de eigenaar mij niet vertrouwde, kwam er al een aantal maanden en toch dan vragen aan stalgenoten of ze mij hebben gezien, of wat ik allemaal deed.... Naja dan was het natuurlijk ook snel klaar :')

Dit is dus wat veel bijrijders fout zien: je levert geen dienst, het paard zou ook gewoon gelukkig zijn die dagen op de wei. En waarom denk jij je (dure) hobby gratis te kunnen uitoefenen? Iemand stelt z'n paard beschikbaar, wat veel mensen zelf anders nooit zouden kunnen betalen.

En heel veel bijrijders hebben zich als onbetrouwbaar bewezen, natuurlijk wordt je gecheckt. Het is geen bankstel wat je mag lenen om op te zitten...

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:33

Bijrijder/kreupel. 1e maand wel. Daarna zou ik zeggen van niet. Echter wel netjes als er nog een klein bedrag werd bijgedragen. Aangezien de kosten wel gewoon door blijven gaan. Kreupel of niet.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:34

Dat ben ik niet met je eens. Waarom zou een bijrijdster, die betaald om te mogen rijden, moeten betalen als er niet gereden kan worden? Zij (of hij natuurlijk) heeft niets te maken met zulke kosten, dat is voor de eigenaar.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:42

Veel kreupelheden zijn zo weer voorbij. Als het langer aanhoud dan een maand. Lijkt het me logisch dat de bijdrage dan stopt.

Daarnaast zouden de meeste eigenaren het wel op prijs stellen als een bijrijder symbolisch nog iets bijdraagt. Zeker bij ziekte/kreupelheid heb je nog eens extra (hoge) kosten.

Marije_jiplover

Berichten: 25387
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:53

Ik zou als bijrijder een maand niet kunnen rijden en wel moeten doorbetalen erg veel vinden.
Dan zou ik een week niet kunnen rijden wel ongeveer de max vinden.
Juist omdat je de lasten van een eigen paard niet kunt dragen, heb je geen eigen paard maar een bijrijdpaard. En wanneer je betaalt voor het bijrijder, betaal je in zekere zin voor een dienst die de eigenaar van het paard je levert. En tja, als de dienst niet geleverd wordt, je kunt niet rijden, waarom dan wel betalen?
Als je een paard op een manege least krijg je tijdens kreupelheid een ander paard te rijden.

Zelf vraag ik nog steeds geen bijdrage aan mijn bijrijdster dus ik hoef me er verder ook niet druk om te maken als m'n pony eens een mindere week heeft (is 29 en her en der wat artrose wat soms een beetje opsteekt).

BeFunny

Berichten: 10880
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:00

Ik heb ook gewoon doorbetaald bij een paard wat ik langer verzorgde en er een tijd wegens een blessure niet gereden kon worden. Ik kon wel lopen ermee en lekker tutten. Voor de eigenaar gaan de kosten ook gewoon door. Je blijft toch ook niet thuis als je niet an rijden?
Ik had altijd alle vrijheden daar en vertrouwen van de eigenaar. En dat was mij wel wat waard.

Ik heb idd ook wel eens een paardje gereden van een jong meisje. Toen was ik aan het werk, werd ik gebeld. Zij was gebeld door een van haar vriendinnen dat ik haar kast open had laten staan en dat de spullen inclusief zadel door het gangpad verspreid lagen, toen mijn shift erop zat was ik terug gegaan. En er bleek dus niks aan de hand, de kast had ik netjes afgesloten en de meiden waren jaloers haden zelf dat paardje wel bij willen rijden, ik hen het grietje vervolgens terug gebeld dat ze maar een ander kon zoeken, betaalde 150 Pm. En dan mag er ook wel een beetje vertrouwen tegen over staan. Maar zo,n kind die is zo uit de tent gelokt. Dit was overgens nog voor dat ik een eigen paard had, en voor mij ook direct een rede om aan terug te denken ten ik zelf een bijrijder had. Dat ik zelf voor iemand koos die ik vertrouw en niet af ga op geroddel. Hebben ze ook geprobeerd over onze perfecte bijrijdster. Die onwijs leuk was met het paard. Men gunt elkaar echt niks met name op de maneges. Die wereld is echt vol haat. En dat terwijl men toch dezelfde hobby deelt zou je denken.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:03

Anke schreef:
Veel kreupelheden zijn zo weer voorbij. Als het langer aanhoud dan een maand. Lijkt het me logisch dat de bijdrage dan stopt.

Daarnaast zouden de meeste eigenaren het wel op prijs stellen als een bijrijder symbolisch nog iets bijdraagt. Zeker bij ziekte/kreupelheid heb je nog eens extra (hoge) kosten.

Zin 1: helemaal met je eens. Zin 2: niet mee eens. Ik zou het ook hartstikke op prijs stellen als mijn klanten een symbolisch bedrag door blijven betalen, terwijl ik niks voor ze vertaal voor een tijd... maar dat gaat ook echt niet gebeuren helaas :')

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:14

Dan ben je het met deel 2 dus ook eens. Alleen denk je dat een bijrijder dat niet zal doen.

Ik heb vroeger een meisje gehad die wilde haar bijdrage van 25/maand blijven door betalen. Pony was op een gegeven moment te ver in de dracht om nog te rijden.
Zelf gezegd dat dit niet nodig was.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:19

Je schreef het eerst als "het is wel netjes als ze wat blijven betalen"... dat vindt ik dus niet juist. Alsof het dan "niet netjes van ze is" als er niet doorbetaald blijft worden.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:28

Ik vind het een mooi gebaar van betrokkenheid als ze het aanbieden.

Een reactie hierboven is het zo van. Niet kunnen rijden, niet willen betalen. Waarschijnlijk ook niet meer komen opdagen. Zo iemand wens je toch niet voor je lieve viervoeter?
Die ziet een dier als alleen een gebruiksvoorwerp en bij een (langdurig) defect wordt het zo snel mogelijk gedumpt.

Bij mij is geld bijzaak. Houding, motivatie en betrokkenheid...daar draait het voor mij om. Liefde voor het dier zelf. Niet gekoppeld aan rijden of een prijskaartje.

Marije_jiplover

Berichten: 25387
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:38

Ik heb nooit hoeven betalen en heb zat voor kreupele en zieke paarden van anderen gezorgd. Gewoon uit liefde voor de dieren en/of vriendendienst voor de eigenaar.

Sterker nog, heb als dank voor jarenlange inzet en hulp mijn ouwe gebakkie gewoon kado gekregen om hem een goede oude dag te bezorgen, omdat ik 15 jaar voor de mensen heb klaar gestaan.

Maar als ik had moeten betalen voor een bijrijdpaard had ik het niet reëel gevonden als ik had moeten doorbetalen terwijl er niet gereden kan worden. Dat is het enige wat ik zeg.

Inmiddels dus al ruim 7 jaar zelf eigenaar en herken me niet in alle probleembijrijders.
En dat terwijl die van mij niet hoeft te betalen. En ze is ook blijven komen toen die kreupel was om met hem te stappen en als ik met vakantie ben komt ze extra om hem te verzorgen, ook als ze dan niet kan rijden. (met 29 jaar wordt er nog maar zo'n 3X per week gereden, maar hij moet wel elke dag zn voedingssupplementen en z'n eten moet geweekt worden etc).

Ik ben het dus niet eens met de stelling dat ik de hobby van m'n bijrijder niet hoef te bekostigen.
Mijn stelling is, mijn pony's, mijn verantwoordelijkheid, dus ook financieel. Ik lever geen dienst aan m'n bijrijdster, ze mag mijn pony blij en gelukkig maken en het is helemaal top dat zij daar zelf ook van geniet. Iedereen blij.