bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:12

joyce B schreef:
sneeuwpop schreef:
Ik vind een bijdrage niet alleen voor het rijden, maar een stukje betrokkenheid etc.
Een paard huren om te rijden, kun je ook op de manege. Bij een "Verzorgpaard" krijg je ook een band , krijg je meer vrijheden in overleg.
Als het paard dan kort kreupel is, dan lijkt me dat niet zo'n probleem. Bij langer kreupel vind ik wel dat de kosten voor de bijrijder moeten stoppen, want dat is het voordeel van bijrijder zijn VS eigenaar. Maar lijkt me wel dat de verzorgster vanwege de band wel blijft komen tot het paard weer goed is.


Ik had net een (Z2) bijrijdster voor mijn nieuwe Z1 paard (gratis, zij kon rijden, ik had iemand die het paard op Z niveau kon bijhouden) toen ik mijn paard kreupel uit de box haalde... Heb haar aangegeven dat ik haar op de hoogte zou houden (was niet een type om te komen stappen aan de hand, was echt: snel borstel er over, opzadelen, rijden, afzadelen en weer weg) na een 2 maand was ze nog steeds kreupel en heb ik aangegeven dat ze beter verder kon kijken naar ander paard. Nu een jaar later is paard nog steeds kreupel. Had het erg banketstaaf gevonden als ze al die tijd was blijven komen stappen met mijn paard en ze steeds maar niet beter werd... Nu kon zij weer verder en als mijn merrie wel na een paar maanden goed was had ik wel weer iemand anders gevonden.

Ik had hier laatst een meisje te proefrijden die al 2! jaar bijna alleen maar kan stappen met haar bijrijdpaard vanwege kreupelheid. Toen ik vroeg dhoe ze het vond gaan zat ze huilend op de pony omdat ze het zo morilijk vond om mogelijk te stoppen. Zij koos er inderdaad voor om toch haar bijrijdpaard te blijven doen.
Ik kan daar alleen maar respect voor hebben. Vond het wel jammer want ze kon leuk rijden en haar ambities om verder te komen stonden al 2 jaar stil.

Hier thuis probeer ik mensen vaak te koppelen aan een nieuw paard (liefst op stal natuurlijk, maar desnoods elders via via) Fijn als ze dan blijven verzorgen, maar dan hebben ze ook iets te rijden.


Maar dat ze op haar verzorgpony alleen kan stappen betekend toch niet dat ze niet ook een ander paardje kan rijden? Ze kan wel werken aan haar eigen ambities zonder haar verzorgpaarden te laten vallen.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:02

Niet iedereen heeft tijd voor meerdere bijrijd-/verzorgpaarden. Denk dat dat de reden is dat ze dan zou moeten stoppen met het paardje waar ze alleen mee wandelt ;)

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 07:48

Idd. Nu ik mijn eigen paard heb, heb ik helaas geen tijd voor vera erbij. Dus moest ik stoppen. Ik ga niet eens iedere dag naar die van mij heen (hoeft ook niet).
De reistijd is veel te lang als ik naar beide zou willen. Ik ben letterlijk de hele dag weg. Ze staan beide niet naast mijn deur namelijk. :=
Vera heb ik 2 jaar verzorgd en gereden, iedere keer met de trein en vouwfiets. Dus nee, ze staat echt niet dichtbij. :+

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:13

enamorada schreef:
Niet iedereen heeft tijd voor meerdere bijrijd-/verzorgpaarden. Denk dat dat de reden is dat ze dan zou moeten stoppen met het paardje waar ze alleen mee wandelt ;)


Maar om te rijden hoef je niet perse een verzorgpaard te hebben.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, als er echt geen tijd voor is dan is het natuurlijk heel sneu.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:30

enamorada schreef:
Niet iedereen heeft tijd voor meerdere bijrijd-/verzorgpaarden. Denk dat dat de reden is dat ze dan zou moeten stoppen met het paardje waar ze alleen mee wandelt ;)


klopt, ze had geen tijd ze allebei te doen. Was wel allebei in het dorp. Zij woonde in het dorp, verzorgpaardje aan de ene kant, wij aan de andere kant.

Heb nu 2 fanatieke leuke meiden, dus ik ben wel voorzien, maar had het haar wel gegund. Ze had zo gelijk kunnen starten hoe ze na wat aanwijzingen weg reed op hem. Heb haar gezegd dat als ze in de toekomst toch een ander paard zoekt ze altijd kan informeren of we nog iets voor haar hebben staan op stal.

RosaZorro
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:24

Ik verzorg al jaren een pony waar ik niet zo veel mee kan doen. Ik vind dat helemaal niet erg hoe leuk ik het ook zou vinden om wel te rijden. Ze heeft geen conditie er meer voor te rijden, echt longeren of lange wandelingen. Ze staat gwn de hele dag buiten en ik kom haar gewoon even poetsen en ik doe wat vd met haar.(Ze staat aan huis dus het is niet zo dat haar baasje het niet zou kunnen doen) Ik betaal hier niet voor, maar ik kan ook niet echt iets doen buiten er te zijn en haar aandacht te geven. Ook zou ik niet zo snel betalen voor een pony zoals deze. Ik koop wel dingen voor haar en ik vind ook dat dat wel een beetje hoort als je niet betaald. Doordat ik dit ook al jaren doe zal ik ook echt niet stoppen met een pony als ik daar niet meer of tijdelijk niet meer op zou kunnen rijden.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:30

Zoals jij zijn er niet zo heel veel RosaZorro.

Lauren186
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-04-17

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:13

Ik heb inmiddels drie jaar niet gereden, en zit er over na te denken om weer op zoek te gaan naar een leuk paardje om te verzorgen/rijden.

Echter blijkt het onmogelijk om ook maar om aan 1 van de advertenties te voldoen. Vinden jullie ook dat er veel eisen worden gesteld aan bijrijders in advertenties op marktplaats/bokt markt?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:17

Waar heb je dan voornamelijk moeite mee, met welke eisen??

Lauren186
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-04-17

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:38

Bijvoorbeeld een bepaald rijniveau, gezien ik nooit op wedstrijden ben uitgekomen. Ook zijn er een aantal advertenties waar minimaal 21+ wordt gevraagd.

Ik heb 8 jaar gereden, waarvan niet alleen manegepony's. De eigenaar van mijn verzorgpony was altijd onwijs blij met me, zei dat ze nooit een beter iemand als ik had gehad.

Maar in een hoop advertenties wordt mij nadrukkelijk verzocht niet te reageren...
Nu zijn er ook niet super veel paardjes beschikbaar in de randstad, dus misschien creëert dat het effect.

Ik vraag me af hoe anderen tegen zoiets aankijken.

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:54

Lastig punt vind ik altijd... Wij hebben sinds kort ook een bijrijdster/verzorgster en vragen geen bijdrage. Nu scheelt het wel dat mijn paarden thuis staan en het absoluut niet luxe is dus voor de faciliteiten hoeft zij niks bij te dragen. Daarnaast vind ik ook dat zij niet hoeft te betalen voor het feit dat mijn zus en ik tijd te kort komen voor dat paard. Ik zie dat paard weer opbloeien, ze hebben een hartstikke leuk klik samen, kortom: iedereen blij! Ik vind het een voorrecht dat er iemand is die ons wat werk uit handen neemt dus ik zou me bezwaard voelen om daar geld voor te vragen. Ik heb niet het idee dat zij er hierdoor minder verantwoordelijk mee om gaat, maar misschien gewoon goed getroffen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:58

Lauren, ik vraag ook 18+
Ik wil toch verantwoordelijkheid, ook al weet ik ook dat er genoeg meiden van 15 zijn die dat ook hebben.
Maar een ander punt is dat wij hier erg afgelegen liggen en ik niet wil dat een jong meisje hier met de fiets terug gaat in de schemer of donker in de winter.
Daarnaast weet ik dan uit ervaring dat er dan zeker afgehaakt wordt. Dan doen de meiden met de scooter al.
Dus dan maar 18+ en ik zet er dan dus bij dat het is voor het afgelegen wonen is.

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:02

Goed dat je dat erbij zet Bruintje, daar kan ik me wel wat bij voorstellen ja!

Lauren186
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:23

Zelf ben ik 18+, maar ik realiseer me dat het voor de meisjes van 16 nagenoeg onmogelijk wordt om een verzorgpony'tje te vinden. Ook voor hen vind ik het jammer (maar ik besef me ook dat er wel degelijk rotte appels tussen zitten).

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:55

Het is ook een stuk inzicht en pubergedrag wat eigenaren denk ik willen voorkomen. Daarbij misschien een rijbewijs etc

En rijervaring s denk ik toch om "de net van de manege af komende verzorgsters" te weren.
Menig verzorgster die ik heb gehad en net van de manege kwamen dachten dat ze aardig konden rijden "de moeilijke paarden van de manege en ook jonge paarden van de manege" , maar dat komt gewoon niet in de buurt van menig braaf " eigen paard" .
De spiegel was iig lekker duidelijk dat ze er zelf van schrokken, nu was dat paard wel super braaf -'maar niet elk paard reageert zo braaf op fouten Van de ruiter.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:27

[quote="sneeuwpop"
En rijervaring s denk ik toch om "de net van de manege af komende verzorgsters" te weren.
Menig verzorgster die ik heb gehad en net van de manege kwamen dachten dat ze aardig konden rijden "de moeilijke paarden van de manege en ook jonge paarden van de manege" , maar dat komt gewoon niet in de buurt van menig braaf " eigen paard" .
De spiegel was iig lekker duidelijk dat ze er zelf van schrokken, nu was dat paard wel super braaf -'maar niet elk paard reageert zo braaf op fouten Van de ruiter.[/quote]

Nou, daar durf ik wel mijn vraagtekens bij te zetten, hoor! *D

Als je jarenlang op maneges hebt gereden, heb je dus ook met door de wol geverfde manegepony's en paarden te maken gehad. Of met pony's die onvoorspelbaar gedrag vertonen vanwege slecht passend harnachement, of pijnklachten hebben door artrose, of psychische klachten door steeds verschillende verzorgers enzovoorts.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:55

Ik kan je zeggen dat ook die zogenaamde drukke, onvoorspelbare of weet ik wat manege pony meestal vele malen braver en rustiger is dan een eigen paard .
Natuurlijk bestaan er eigen paarden die ook voor manege paard door kunnen gaan. Maar dat is niet de norm. Al denken veel manege ruiters dat wel.

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:59

Maar daar gaat het meestal niet om. Ik heb ook leren paardzitten op de manege: geen pony kreeg mij eraf tenzij we samen gingen! Maar dat betekent niet dat ik kon rijden, al dacht ik dat toen wel (al wist ik ook dat ik níet op privépaarden kon rijden!)

Maar om mijn pony los te houden, te voelen hoe en waar hij zich buigt, nageeflijk niet verward met in de krul.. die mensen zijn al lastiger te vinden. Oh, en dit dus met minimale hulpen, want drijf je zoals je meestal op een manege leert ipv te werken vanuit je zit, vlieg je door de bak.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:03

Wat ik merkte als voormalig manegeruiter (die op de 'moeilijke' paarden werd gezet O:) ) is dat ik op de manege leerde dat het dier stom en vervelend deed en dat ik het eruit moest slaan/schoppen. Toen ik er nog reed ook nooit bij stil gestaan dat dat misschien niet helemaal de manier was. Toen ik dus bij mijn huidige bijrijdpaard kwam zag ik zelf ook wel in dat ik een enorm gebrek aan ervaring had. Had in die 8 jaar nooit geleerd om een paard ontspannen over de rug te laten lopen, subtiele hulpen te geven of überhaupt het paard normaal en enigszins respectvol naar het paard toe de stal uit te halen of op te zadelen.

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:05

bruintje123 schreef:
Ik kan je zeggen dat ook die zogenaamde drukke, onvoorspelbare of weet ik wat manege pony meestal vele malen braver en rustiger is dan een eigen paard .
Natuurlijk bestaan er eigen paarden die ook voor manege paard door kunnen gaan. Maar dat is niet de norm. Al denken veel manege ruiters dat wel.



Nou kan ik je toch als ex manege ruiter, ex verzorger en ex paardeneigenaar vertellen dat dat gelul is ;)
Ik heb manege paarden ingereden bijvoorbeeld dat gebeurd ook op een manege hė en menig eigen paard dat verzorgd en bijgereden mag worden heeft dat stadium gepasseerd, daarbij heb ik verzorgpaarden gehad die met name heel stabiel waren en waar iedereen zo op weg reed, waarbij manege paarden toch wel vaak hun eigen nukken hadden, maar omdat ze vaak welke uren maken zijn ze wel wat mak die manege paarden, maar er zijn dus manege Ruiters' met de ervaring dat ze de paarden hebben mee gemaakt in hun lastigste periode.

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:46

Het gaat mij inderdaad ook niet om de moeilijkheidsgraad van een manege of eigen paard, mijn paarden zijn 100 keer braver dan menig manege paard, ze vinden het werk namelijk leuk en doen graag met je mee, hebben geen lichamelijke ongemakken en hebben passend tuig, dat maakt dat het fijne, vriendelijke dieren zijn die graag met je op stap gaan. Maar menig manege ruiter heeft nooit geleerd hoe ze een paard fijn, met lichte hulpen van achter naar voor over de rug moeten rijden. En tuurlijk moeten ze dat ergens leren, maar sorry, niet ten koste van mijn paarden. Want eer je terugwerkende handen, teveel drijven, achter de beweging zitten etc eruit hebt, dat kost tijd en dat betekent dat mijn paarden daar wel een tijd lang aan blootgesteld worden. Ook ik betaal een klap geld voor mijn lessen, er zit veel tijd en energie in het correct africhten van mijn paarden. Dus als ik een bijrijder zoek dan zoek ik wel naar iemand die iig wel net voorbij dat manege stadium is.

Lauren186 > In je profiel staat dat je 17 bent, ik begrijp dat je wel al ouder bent? Ik zou als ik jou was eerst eens kijken of je niet ergens op fijn niveau les kan nemen, dat is een investering, maar dan kom je er wel weer in, je verbeterd jezelf, die persoon kan aangeven op welk niveau je ongeveer rijdt en je kan naar een eigenaar van een eventueel bijrijdpaard duiden dat je echt graag wil, er je best voor doet.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:01

Lauren, mijn tip zou zijn om weer les te nemen. Liefst bij iemand met goede paarden die privé les geeft op paarden die op wedstrijden zijn uitgebracht

Het kost je dan wel wat maar anders zou je dat misschien aan een bijdrage kwijt zijn. Het is een manier om er weer in te komen met rijden. Dan heb je weer recente ervaring. Kunt werken aan je houding en zit en als de paarden geklasseerd zijn op een bepaald niveau en je kunt er netjes dressuurmatig op rijden op een bepaald niveau dan kun je dat aangeven als je reageert. Ik ben officieel geklasseerd in de L2 (2xL2+3 en nu na 6 maanden startkaart en 6 wedstrijden L2+8) en ben echt geen talent en moet vaak erg wennen aan een nieuw paard en het klikt ook niet met elk paard. Ik heb wel veel ervaring met het rijden van Z paarden. Qua gevoeligheid voor de hulpen en qua oefeningen in de training. Dat wil niet zeggen dat ik op elk paard durf te stappen! Toen ik een paard zocht voor mijzelf om te kopen vond ik het soms erg spannend! En veel paarden waren niet echt fijn te rijden.

Door ervaring te hebben in het rijden van hoger opgeleide paarden kun je ook al meer aangeven over je ervaring. Niet iedereen heeft de kans gehad om te starten. En dat kun je dan uitleggen. Mijn eerste officiële wedstrijd reed ik pas op mijn 28e! En daarvoor heb ik toch steeds pony's en paarden bij en voor particulieren mogen rijden.
Helpen op een stal in ruil voor les is ook een goede manier om er tussen te komen. Bij pensionstallen en maneges kun je jezelf zo in the picture rijden bij andere eigenaren en wordt je makkelijker gevraagd omdat ze je al kennen en hebben kunnen zien wie je bent hoe je doet en hoe je rijdt.

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:09

Ik heb ook in de randstad altijd een verzorgpaard/paarden gehad, heb een tijdje op een privé stalletje gereden vanwaar we buitenritjes maakten, ik mocht al vrij snel zelf naar buiten, vanuit die stal werden endurence ritten georganiseerd dat was erg leuk en leerzaam. Heb ook later privė lessen gehad dressuur op een verzorg paard, dressuur is niet echt mijn ding maar heb er wel weer veel geleerd. Het Kan helpen denk ik als je 18 bent om aan te geven van hey ik ben bereid lessen te nemen op eigen kosten om te voldoen aan de gestelde wensen/eissen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:24

Op mijn huidige paard kan zo een beginner.
Maar de vorige paarden niet.
Die hadden geen ongemakken maar konden niet tegen de manege hulpen. Daar werden ze veel te heet op. Tot ze explodeerde.
Zadelmak maken zegt mij niets over niveau.
Mijn huidige paard was ook zadel er op en rijden maar.
Zo een heb ik ook als twee jarige staan.
Maar ik heb er ook een staan van twee waar ik nu al van weet dat daar meer ruiter gevoel bij komt kijken. En dat is gewoon een tinker. Dus nog erg koel in het hoofd in vergelijk met de sportpaarden die ik heb gereden.

Jaren terug ook ervaren.
Paard wat ik al sprong op concours. Erg braaf paard. Was met zadelmak maken ook opstappen en weg rijden. Maar wel een sportpaard en zo ook gereden.

Na eerdere slechte ervaringen van paarden vliegende door de bak pakte ik de nieuwe bijrijder eerst aan de longe.
Moeder over de zeik want haar prinsesje reed alle moeilijke paarden op de manege.
Ik vraag haar aan te draven. ZE geeft echt veel te grote hulpen dus paard springt in galop. Van angst klemt xe de benen aan. Dus paard gaat nog harder.

Ja eigen paarden zijn gelijk aan manege paarden.
Voor mij is bij voorhand een bijrijder die dat beweert niet welkom. Te weinig kennis van de paarden wereld en eigen overschatting van het rijden.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:27

Idd, die zijn imo levensgevasrlijk door een gebrek aan (zelf)kennis