bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:29

Precies. Terwijl een ruiter die aangeeft ik kom van de manege en moet nog veel leren bij mijn paard welkom is. Want hij is daar lief genoeg voor.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:31

Ik heb nooit een cent gevraagd aan mijn bijrijder, enkel eventuele lessen betaalde ze zelf. Door lijn studies in Brussel kon ik amper nog bij mijn paard raken, en door artrose had ie die beweging hard nodig dus ik was blij als ik eindelijk iemand vond die hem wou bijrijden, uiteindelijk hielp zij mij uit de nood, en daar ging ik geen geld voor vragen.

BeFunny

Berichten: 10630
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:15

bruintje123 schreef:
Precies. Terwijl een ruiter die aangeeft ik kom van de manege en moet nog veel leren bij mijn paard welkom is. Want hij is daar lief genoeg voor.



Iemand die van de manege komt en beweert dat ze alles kunnen rijden is sowieso nooit geloofwaardig.
Maar dat vind ik niet anders dan bij iemand die wel eigen paarden heeft verzorgd of gereden en het zelfde beweert ;)

Elk paard is namelijk anders. Ook de manege paarden zijn allemaal anders.
Ik heb een periode gereden op de manege op een paardje waar niemand anders op kon ik reed 3 dagen per week en betaalde maar voor een anders kreeg hij geen beweging, ze hebben me zelfs gevraagd of ik hem niet wilde overnemen, maar ik kon toen geen stalgeld betalen en nog belangrijker kon echt maar die 3 dagen, helaas en later gestopt op de manege en helaas is het paardje uiteindelijk ingeslapen, dit paardje had het veel beter gedaan als iemands eigen paard. Het gekke was ik kon er alles mee doen. Zelfs de dochters van de manege eigenaar konden er niets mee.

Het kan dus voorkomen dat iemand gewoon een mach is met je paard, toegegeven ik had al meerdere eigen paarden bijgereden en was niet echt meer een manege ruiter, maar uiteindelijk kan iemand pas manege ruiter af worden als hij of zij de kans krijgt om paardjes te rijden die dat niet zijn, in het kader van een ander wat gunnen waar ik velen over hoor past dat natuurlijk wel mooi, voor een manege ruiter is het een mooie kans om verder te ontwikkelen ;)

Wat je aangeeft over zadelmak maken zegt niks over Nivo, dat kan ook per paardje verschillen bij ons op stal stonden totaal 80 paarden waarvan 40 manege paarden en regelmatig kwamen er nieuwe anderen werden verleasd of verkocht als er potentie in zat ;) die potentie wordt ook weer ontdekt door Ruiters' die er in de begin periode opstappen, sommige paarden gingen al direct weer de verkoop in omdat ze niet geschikt waren als manege paard, maar toch moesten die wel gereden worden ;) het hele rijden op een manege hoeft niet een stempel te zijn. Ja meiden die alleen maar 1 keer in de week een uurtje in een rijtje tussen 10 anderen hebben gereden tja die zullen echt nog wel wat kennis te kort konen, maar er zit vaak zoveel potentie tussen juist de manege meiden ;)

Sorry i pad verdraaid heel veel woorden.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 06-04-17 14:25, in het totaal 3 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:20

Nee dat is bij een eigen paarden ruiter ook niet geloofwaardig, maar wel een stuk geloofwaardiger als daar wat klasseringen bij zitten :P

Ja elk manege paard is anders. Maar uiteindelijk heeft een manegehouder er niets aan als ze niet in bijna alle lessen mee kunnen draaien. Dus in het algemeen staan er alleen makke paarden. Ja drukkere makke paarden voor de wat meer gevorderde, maar nog steeds mak.

Ja dat klopt manege meiden horen ook een kans te krijgen
Maar als met stampij aan komen bij een stal met sportpaarden dat ze alles wel kunnen rijden en het braafste paard van stal naait er al uit dan ben ik er wel klaar mee.
En aangezien we dat al eerder hadden gehad, een paard dat bleef bokken tot de ruiter er af lag. En bij mij nog nooit 1 bok had gegeven, ook niet met zadelmak maken.
Dan vorm je toch een mening.
En als ik dan eens een lesje zie waar dan een pony eens "stout" is zie ik geen stoute pony.
Wel lompe ruiters en een paard dat nog net niet helemaal zo afgestomp is dat hij het pikt.

BeFunny

Berichten: 10630
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:24

Ik heb mijn tekst nog even aangepast sorry.

BeFunny

Berichten: 10630
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:32

bruintje123 schreef:
Ja dat klopt manege meiden horen ook een kans te krijgen
Maar als met stampij aan komen bij een stal met sportpaarden dat ze alles wel kunnen rijden en het braafste paard van stal naait er al uit dan ben ik er wel klaar mee.
En aangezien we dat al eerder hadden gehad, een paard dat bleef bokken tot de ruiter er af lag. En bij mij nog nooit 1 bok had gegeven, ook niet met zadelmak maken.
Dan vorm je toch een mening.
En als ik dan eens een lesje zie waar dan een pony eens "stout" is zie ik geen stoute pony.
Wel lompe ruiters en een paard dat nog net niet helemaal zo afgestomp is dat hij het pikt.


Maar zulke meiden zou ik ook niet moeten.
De 18 plus zoektocht kan ik heel goed begrijpen, er zijn alleen ook mensen die tot na hun 18e gewoon nog manege ruiter zijn ;) die hebben vaak wel kansen daar gehad, ik heb ook mijn verzorgpaarden destijds verkregen door het rijden daar omdat er 40 eigen paarden stonden en ik en zaterdag baantje had op de manege tot mijn 16 e dan val je eigenaren natuurlijk eerder op omdat je hun stal "" van full pension klanten bijv uitmest" niet elk manege meisje is een rel deller zeg maar. Ik wilde gewoon lekker bezig zijn met paarden ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:02

Natuurlijk is niet elk manege meisje dat.
En dat weet ik ook heel goed.
En ja ik weet dat er nog wel 40 plussers zijn met manege niveau, gewoon omdat ze dat meer dan voldoende vinden om op een braafje door het bos te sjokken.
Wat ik prima vind, niets mis mee.

Maar ik ben gewoon allergisch voor ik reed alle drukke paarden op de manege en nu kan ik rijden.
Ja er zal vast een uitzondering zijn die dat dan best netjes kan.
Maar de meeste dus niet.
En dan heb ik het niet eens over rijtechnisch goed rijden in als over de rug en rechtrichten.
Nee dan heb ik het over simpel normale kuithulpen geven ipv van bam de voet er in.
Terug rijden op zit ipv op de teugels.

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:36

Als je op een combi pensionstalling/manege rijdt en je hebt er aardig gevoel voor, dan wordt je al sneller de kans geboden om een pensionpaard bij te gaan rijden. Die eigenaren zien je soms rijden of horen van de instructeur dat persoon X goed zou passen bij zijn paard.

Hier heb ik een zelfgefokte merrie die eigenlijk te klein is gebleven voor mij, wel zelf een paar jaar terug succesvol L2 mee gereden. Eigenlijk was mijn plan haar op het land te zetten en nog wat leuke veulens uit te fokken, maar kreeg de vraag of ik haar niet als leasepaard wilde uitlenen aan 2 jonge meiden.
Die zijn in een jaar tijd van niets naar L2 gegaan met steeds mooie punten maar wilde nu liever een eigen paard.

Gelijk stond al iemand anders klaar om te vragen of die hem konden leasen voor een 13 jarige, na nog geen maandje samen een combi te zijn haalde ze gelijk 4 winst in hun eerst B wedstrijd.

En de merrie is zeker geen dooie manege paard type, ze laat duidelijk merken als je niet vriendelijk rijdt.

BeFunny

Berichten: 10630
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:45

bruintje123 schreef:
Natuurlijk is niet elk manege meisje dat.
En dat weet ik ook heel goed.
En ja ik weet dat er nog wel 40 plussers zijn met manege niveau, gewoon omdat ze dat meer dan voldoende vinden om op een braafje door het bos te sjokken.
Wat ik prima vind, niets mis mee.

Maar ik ben gewoon allergisch voor ik reed alle drukke paarden op de manege en nu kan ik rijden.
Ja er zal vast een uitzondering zijn die dat dan best netjes kan.
Maar de meeste dus niet.
En dan heb ik het niet eens over rijtechnisch goed rijden in als over de rug en rechtrichten.
Nee dan heb ik het over simpel normale kuithulpen geven ipv van bam de voet er in.
Terug rijden op zit ipv op de teugels.



Tja ik hen toen een aantal meiden gehad die verklaarden te kunnen rijden hadden eigen pony van zus gereden en wilden wat groters enz, tot uiteindelijk een meid van 19 kwam met enkel manege ervaring die vertelde heel graag met een groepje naar buiten te kunnen die was het zat in de bak en op ook de verplichte lessen vond ze niks meer. Die stapte op en ik wist meteen die moeten we hebben. En ja ze kon niet geweldig netjes zitten maar de bereidheid privé les te nemen en gewoon lekker met andere pension klanten naar buiten vond ik geweldig en het paard helemaal. Beter dan dat het paard op stal stond of door zogenaamde alles kunnen die na 5 minuten draven helemaal kapot waren op de bels, dat is namelijk wel andere koek dan een welsh pony ;)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:04

Tuurlijk verdient iedereen een kans. Helaas zijn velen de kans niet waard.
Zoals hierboven omschreven zijn er veel manageruiters met een groot ego. Die zich op de manege de Topruiter vinden. Met een instelling van "ik kan en weet alles al". Kom je niet ver.

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:11

Of de manege ruiters met de instelling:
*RAG RAG RAG* Kijk ik heb mijn paard aan de teugel!

Ja zo kan ik ook ieder paard wel 'aan de teugel' krijgen.. Net zo lang schoppen, slaan en door de mond zagen tot het paard het maar opgeeft.. En als ie het dan nog niet doet, teugels veel korter pakken, nog harder schoppen en slaan en natuurlijk nog veel harder het bit door de mond sjorren.. Af en toe vraag ik mij echt af, wat zulke mensen denken.. Of ze nou écht denken dat het zo moet en hoort.. Kan het mijzelf iig niet voorstellen.. Zeker als iemand dan ook nog doodleuk verteld tegen andere: Ja het moet vanuit ontspanning komen. HOE kan een paard ontspannen als een bit door de hele mond alle kanten getrokken wordt? Lijkt mij niet heel ontspannend. >;) :=

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:12

Manege meisjes horen een kans te krijgen????
Beetje raar als je het mij vraagt.
Het is namelijk geen recht toch?

En de stempel.... tja, het gaat om het gros en niet om de uitzondering toch?
Anders spreek je niet meer van uitzonderingen.
En als het een meer positieve stempel was geweest, dan zouden de negatieve uitzonderingen daar juist weer profeit van hebben gehad.
Zo is nu eenmaal het leven.

Nu zijn er gewoon eigenaren die manege ervaring prima vinden, dus snap de ophef niet zo.
Over het algemeen (daar gaan we weer) , dat ze door het gebrek aan ervaring meer begeleiding nodig hebben.
Daar moet je maar tijd en zin in hebben.

BeFunny

Berichten: 10630
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:59

Dat hoeft dus niet altijd dat is mijn punt, ik ken genoeg mensen met eigen paarden die ooit zo van de manege kwamen en nooit verder hebben gekeken dan hun neus lang en alleen maar zitten te raggen, en ik ken dan weer genoeg mensen die juist door een bijrijdpaard privė lessen konden nemen waardoor zowel zij als het paard beter werden. Als jij een verzorgster wilt die je strond opruimd, er ook nog voor betaald en vervolgens je paardje lekker tot z kan rijden ben je het meisje wat ik eerder noemde in mijn ogen ook niet waard. Ik lees veel over de kansen die de meesten iemand willen geven, dat is leuk maar eigenlijk gaat het helemaal niet om die kans je wil iemand die perfect kan rijden, ik denk dat je achteraan de rij kunt aansluiten, terwijl er echt veel meiden zijn. Die wellicht minder perfect zullen zitten maar die wel bereid zijn je oliebol op te ruimen, te leren gewoon afspraken na te komen etc. En dat zijn niet die zweep en shop madammetjes die eens een jaartje rijles hebben gehad en dan meteen denken dat ze kunnen rijden. Maar er loopt veel meer dan dat rond op een manege, en ja die verdienen mijn inziens zeker een kans en dat zijn ze imo ook waard. Maar misschien is dat wel de rede dat sommige nog niemand geschikts gevonden hebben natuurlijk ;) iemand die perfect kan zitten en rijden heeft jou paard niet nodig ;) en zal ook niet de behoefde voelen om jou troep op te ruimen. Maar tussen perfectie en slecht zit een heleboel ;)

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:02

Ik lees dat juist helemaal niet eigenlijk, ik zie herhaaldelijk langskomen dat men niveau minder belangrijk vind dan instelling hier hoor...Dus nee, perfect is niet wat men zoekt maar bereidheid tot leren wel volgens mij. En ja, sommige eigenaren stellen teveel eisen. Ik zie ook wel advertenties langskomen waar men iemand zoekt om een paard in te rijden, door te rijden of te corrigeren omdat ze dat zelf niet kunnen en daar dan ook nog een bijdrage voor verwachten. Dat is niet reëel en die mensen zullen waarschijnlijk ook niemand vinden. Maar ik heb persoonlijk niet de indruk dat die groep eigenaren hier in het topic zit.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:30

waxmeltsenzo schreef:
Dat hoeft dus niet altijd dat is mijn punt, (knip)


En dan heb je het dus over de uitzonderingen. Niemand zegt dat die er niet zijn.
Dat jij er meer ziet dan ik er ervaring mee heb, dan is dat fijn voor jou. Voor mij zijn het uitzonderingen die wel goed kunnen rijden en niet zoveel begeleiding nodig hebben.
Ik heb 1 paard gehad welke wel makkelijk was en waar ik iedereen op kon zetten.....
Maar het is echt een hobby en op een gegeven moment ben je dan een instructeur- dat moet je willen en tijd voor hebben/maken. Dat mensen daar niet op zitten te wachten is hun goed recht en logisch dat ze dat dan in hun eisen lijstje zetten. Voor een verzorgster ook belangrijk, dat ze kiest voor wat ze zoekt, want dat is hobby!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:34

0000 schreef:
Ik lees dat juist helemaal niet eigenlijk, ik zie herhaaldelijk langskomen dat men niveau minder belangrijk vind dan instelling hier hoor...Dus nee, perfect is niet wat men zoekt maar bereidheid tot leren wel volgens mij. En ja, sommige eigenaren stellen teveel eisen. Ik zie ook wel advertenties langskomen waar men iemand zoekt om een paard in te rijden, door te rijden of te corrigeren omdat ze dat zelf niet kunnen en daar dan ook nog een bijdrage voor verwachten. Dat is niet reëel en die mensen zullen waarschijnlijk ook niemand vinden. Maar ik heb persoonlijk niet de indruk dat die groep eigenaren hier in het topic zit.


Ik heb zelfs een x gezien dat er een jaarling werd aangeboden om te verzorgen met bijdrage en mesten enzo.
Denk niet dat er een rij stond met vrijwilligers :')

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:35

sneeuwpop schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Dat hoeft dus niet altijd dat is mijn punt, (knip)


En dan heb je het dus over de uitzonderingen. Niemand zegt dat die er niet zijn.
Dat jij er meer ziet dan ik er ervaring mee heb, dan is dat fijn voor jou. Voor mij zijn het uitzonderingen die wel goed kunnen rijden en niet zoveel begeleiding nodig hebben.
Ik heb 1 paard gehad welke wel makkelijk was en waar ik iedereen op kon zetten.....
Maar het is echt een hobby en op een gegeven moment ben je dan een instructeur- dat moet je willen en tijd voor hebben/maken. Dat mensen daar niet op zitten te wachten is hun goed recht en logisch dat ze dat dan in hun eisen lijstje zetten. Voor een verzorgster ook belangrijk, dat ze kiest voor wat ze zoekt, want dat is hobby!


Nou, sneeuwpop.. wat een bofkont ben je toch! Heerlijk hoor, dat je alles alleen af kan, en van niemand afhankelijk bent. Houden zo, zou ik zeggen :D

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:38

sneeuwpop schreef:
0000 schreef:
Ik lees dat juist helemaal niet eigenlijk, ik zie herhaaldelijk langskomen dat men niveau minder belangrijk vind dan instelling hier hoor...Dus nee, perfect is niet wat men zoekt maar bereidheid tot leren wel volgens mij. En ja, sommige eigenaren stellen teveel eisen. Ik zie ook wel advertenties langskomen waar men iemand zoekt om een paard in te rijden, door te rijden of te corrigeren omdat ze dat zelf niet kunnen en daar dan ook nog een bijdrage voor verwachten. Dat is niet reëel en die mensen zullen waarschijnlijk ook niemand vinden. Maar ik heb persoonlijk niet de indruk dat die groep eigenaren hier in het topic zit.


Ik heb zelfs een x gezien dat er een jaarling werd aangeboden om te verzorgen met bijdrage en mesten enzo.
Denk niet dat er een rij stond met vrijwilligers :')


Bij mij op stal staat er zo een en ze heeft echt veel aanmeldingen gehad en heeft nu 2 betalende verzorgers. Wij snappen het niet.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:41

Pocca_Locca schreef:
Nou, sneeuwpop.. wat een bofkont ben je toch! Heerlijk hoor, dat je alles alleen af kan, en van niemand afhankelijk bent. Houden zo, zou ik zeggen :D


Dank je. Ga ik zeker doen :Y)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:43

nuscaniels schreef:
Bij mij op stal staat er zo een en ze heeft echt veel aanmeldingen gehad en heeft nu 2 betalende verzorgers. Wij snappen het niet.


Ongelooflijk. Nu ben ik wel benieuwd naar die verzorgsters..... Wel eens gevraagd waarom ze het doen???

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:43

Wat een rare reactie op sneeuwpop.

Ik denk dat eisen stellen hoogstens duidelijkheid geeft.
Ik heb nooit een bijdrage of klusjes gevraagd. Wel 18+ voor het zelfstandig vervoer.
Bij dit paard niet eens een niveau.
Bij de vorige wel anders gingen er ongelukken gebeuren. En ik als eigenaar ben dan wel verantwoordelijk. Dus ben ik wel verplicht voor mijn gevoel dat risico zo klein mogelijk te maken.

De laatste twee ruiters waren manege ruiters. Maar ben dan zelf wel een kwartier aan het rijden om dat weer goed te zetten.
Of ik daar in het vervolg zin in heb?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:09

Een kwartier valt nog te overzien. Om alle knoppen weer bij te stellen.
Zelf gemerkt dat als ik er tussendoor niet op reed. Zo iemand bijv 3 keer achter elkaar erop gereden had. Er echt meer 'schade' was dan wat ik in een kwartier weer goed kon krijgen.
Het wordt vaak onderschat...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:13

Ik rij niet langer dan een half uur en dan vind ik de helft van de tijd bij sturen echt niet prettig.
Gelukkig is hij de moeilijkste niet en laat hij zich weer snel corrigeren.
Maar fijn is het niet.
Ik neem ze dat overigens niet kwalijk.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 00:09

sneeuwpop schreef:
nuscaniels schreef:
Bij mij op stal staat er zo een en ze heeft echt veel aanmeldingen gehad en heeft nu 2 betalende verzorgers. Wij snappen het niet.


Ongelooflijk. Nu ben ik wel benieuwd naar die verzorgsters..... Wel eens gevraagd waarom ze het doen???


Het willen hebben van een verzorgpaard, eigenaar die niet kijkt naar ervaring en kunde. Het over een jaar wel op hem kunnen rijden als ze hem gezamenlijk gaan inrijden.
Feit dat ze zijn moeder heeft waar ze ook eens in de zoveel tijd op kunnen rijden.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 00:14

Anke schreef:
Een kwartier valt nog te overzien. Om alle knoppen weer bij te stellen.
Zelf gemerkt dat als ik er tussendoor niet op reed. Zo iemand bijv 3 keer achter elkaar erop gereden had. Er echt meer 'schade' was dan wat ik in een kwartier weer goed kon krijgen.
Het wordt vaak onderschat...


Inderdaad ja. Vorige bijrijder had ook wekelijks les erbij, ik door hele drukke periode op werk alleen maar buitenritjes gedaan. Paard was ineens stijf op links en rechts met 4x per week bakwerk erbij waar ze het jaar ervoor met alleen maar buitenritjes soepel de bak door te sturen was.