Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:24

Paardrijden en paarden houden is niet goedkoop...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:17

_PatriciaH schreef:
Paardrijden en paarden houden is niet goedkoop...

Bijrijder zijn gelukkig vaak wel, dan heeft iedereen de voordelen en kan ook iemand met minder geld een band opbouwen en rijden *\o/*

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:25

Na een tijdje geleden wat actief te zijn geweest in dit topic en ik nog steeds gezegend ben met een fijne hulp voor mijn paarde , ben ik voor mijn andere paarden op zoek naar iemand... het kan aan mij liggen, maar zijn er in Drenthe, omgeving Gieten gewoon geen handige ruiters of goede verzorgsters te vinden....??

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 15:44

Een verzorgpaard vinden zonder bijdrage lukt vaak nog wel.
Echter klopt de inhoud niet. Men wil eigenlijk een bijrijdpaard, geen verzorgpaard.
Bijrijdpaarden hebben meestal wel een vergoeding die je bijdraagt in ruil dat je mag rijden.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:07

Is bij ons niet het geval. Geen bijdrage, alleen soms helpen met wat klusjes

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:55

Ik vind het belachelijk, net of die eigenaar eigenlijk te weinig geld heeft om alleen rond te komen :) als ik een bijrijder zoek is dat omdat ik verwacht dat mijn paard er beter op wordt, niet om die bijrijder een plezier te doen. Maar dat blijft toch een discussie

mojo100

Berichten: 75
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:13

Het is maar net hoe je het zelf bekijkt. Ik zou het inderdaad doen zodat mijn paard er beter van wordt maar ook om iemand blij te maken die zelf geen paard heeft. Uiteraard wel iemand nemen die weet wat hij/zij doet.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:24

Ben wel benieuwd hoeveel eigenaren een bijrijder hebben die hun paard opleidt/traint en het paard daar dus echt beter van wordt.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:26

Hier 1! Even cru gezegd, ik ben de bijrijder. En ik heb dat paard nu van groen naar +-L niveau getraind. We zijn er nog lange niet maar ik ben realistisch en doe alles voor de lol en om verder te leren.

Marocje
Berichten: 5607
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:42

Ik heb een verzorgster om haar een plezier te doen.. Maar het is mijn buurmeisje, dus de gunfactor is groot.

Ik moet er zelf in investeren, ze had 0 ervaring. Maar als ik zie hoeveel plezier zij heeft, hoe de klik is tussen mijn pony en hoe mijn pony verandert van paniekbeestje naar kinderpony.. is me dat de investering zeker waard!

Daarnaast zou zij helemaal het geld niet hebben voor rijlessen, dus een ultieme meisjesdroom komt nu uit volgens moeders. En het is geen 1 richtingsverkeer: moeders past soms op mijn jongste. Alle partijen geholpen dus :j

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:12

Dat klinkt super Marocje :j prettig dat dan alle partijen er voordeel aan hebben. Als mijn jongste straks een jaar of 5 is wil ik weer een wat serieuzere bijrijder zoeken, voor nu rijden er met regelmaat een vriendin of een andere bokker mee. Daar hoef ik echt geen geld voor, vind het gezellig om niet alleen te hoeven rijden.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:16

Ik kom ook even binnenvallen, ik heb momenteel niks openstaan voor bijrijders maar in het verleden wel en wil weten of jullie ook dit soort dingen herkennen.

Een jaar of 2 a 3 geleden had ik een advertentie openstaan voor het verzorgen van mijn toenmalige jaarling tuigpaard merrie. Duidelijk in de advertentie erbij vermeld, minstens 16 jaar oud en ervaring met jonge paarden opleiden (ik vroeg er 30 euro in de maand voor en dan mocht je eens per week op zondag mee op de kar met 2 oudere tuigpaarden)
Er kwamen 2 reacties op.
1 van een meisje van 14 die o zo goed wist hoe je met jonge paarden om moest gaan want op de manege was een jaar ervoor een veulen geboren, in de reactie kwam ook het woord "pony" meerdere malen voor en daar ben ik met mijn grote tuiger van 1.80 vrij huiverig voor geworden.
Ik heb haar een bericht teruggestuurd dat het niet niks is om een jong paard op te voeden en toen stond in haar volgende bericht letterlijk "Als je mijn hulp niet kan waarderen dan poedersuiker je maar op" Ja dat werd hem niet.

Het volgende meisje was 11 en wilde verzorgen samen met haar zusje van 9, ik heb ze vriendelijk bedankt en ze verteld dat mijn paarden echt te groot zijn en dat ik echt een ouder iemand zocht. Zij pakte het wel goed op.

Daarna heb ik het toch maar zelf gedaan met wat hulp van mijn ouders (die zelf ook paarden hebben) die in konden vallen wanneer ik naar het werk was.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:24

Persoonlijk zou ik geen geld vragen als het om opvoeden gaat.
Die dat echt kunnen mogen dat op 1001 plaatsen gratis of krijgen betaald.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 12-06-17 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:25

Sorrie, maar waarom moet iemand betalen om een jong paard voor jou op te mogen voeden?

Daar zou ik voor bedanken.

Ik denk dat 16jarigen of ouder om die reden ook niet gereageerd hebben op je advertentie, die zien het niet zitten om te moeten betalen om een jaarling te mogen poetsen, opvoeden etc.
Die zoeken waarschijnlijk als ze een vergoeding willen betalen een paard waar ze op kunnen rijden of zelf mee mogen mennen.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:25

Ik zou eerlijk gezegd ook geen 30 euro per maand over hebben voor een jaarling (dat is poetsen, beetje wandelen en verder klusjes?). Zeker niet als het om opvoeden gaat, dan is gratis tot betaald worden een stuk logischer.
Behalve als ik echt zou leren mennen, dan betaal je daarvoor.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:29

Eske_B schreef:
Ik zou eerlijk gezegd ook geen 30 euro per maand over hebben voor een jaarling (dat is poetsen, beetje wandelen en verder klusjes?). Zeker niet als het om opvoeden gaat, dan is gratis tot betaald worden een stuk logischer.
Behalve als ik echt zou leren mennen, dan betaal je daarvoor.


Vergeten bij mijn hoofdpost te zetten, geen klusjes, alleen poetsen en halster op en af. Stond ook in de advertentie dat ik ze de basis zou leren van mennen/optuigen.

Ging niet zozeer om opvoeden maar meer zodat ze iedere dag in handen zou zijn als ik er niet zou zijn.

mojo100

Berichten: 75
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:31

Lijkt me nog steeds niet de moeite waard eerlijk gezegd maar dat is mijn mening.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:36

Buiten dat merk ik dat de laatste jaren het vooral bij bijrijders vaak gaat om het rijden ohz, voor mennen is gewoon ook minder animo (en zeker in de tuigpaardensport, dat vinden ze wat voor oude mannen).

Mijn buurvrouw vroeg toendertijd 45,- voor het compleet opvoeden van een 2 jarige springgefokte New Forest (zij kon dit ook niet zelf) en kreeg berichten zat van mensen boven de 18?

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:39

Geld vragen voor het opvoeden van en paard? :wow:

Voor 5 euro meer had ik 2x per week een paard voor mezelf waarmee ik bijna alles kon doen. Logisch dat je daarvoor betaald, opvoeden is een dienst, daar krijg je normaal voor betaald.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:43

Eske_B schreef:
Geld vragen voor het opvoeden van en paard? :wow:

Voor 5 euro meer had ik 2x per week een paard voor mezelf waarmee ik bijna alles kon doen. Logisch dat je daarvoor betaald, opvoeden is een dienst, daar krijg je normaal voor betaald.


Een huifkarrit betaal je bij ons 20 euro pp voor, dus dat zou 4x id maand 80 euro zijn. Haal daar 30 euro vanaf.. En dan krijg je basis mennen er ook bij das toch niet meer dan redelijk of ben ik nou helemaal mesjoche?

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:45

HopeMyDay schreef:
Eske_B schreef:
Geld vragen voor het opvoeden van en paard? :wow:

Voor 5 euro meer had ik 2x per week een paard voor mezelf waarmee ik bijna alles kon doen. Logisch dat je daarvoor betaald, opvoeden is een dienst, daar krijg je normaal voor betaald.


Een huifkarrit betaal je bij ons 20 euro pp voor, dus dat zou 4x id maand 80 euro zijn. Haal daar 30 euro vanaf.. En dan krijg je basis mennen er ook bij das toch niet meer dan redelijk of ben ik nou helemaal mesjoche?

Ik richtte me meer op post boven me (van 45 euro voor volledige opvoeding).
Wat jij zo beschrijft is een prima aanbod :j

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:47

Tja dat van die 45,- voor de volledige opvoeding snap ik ook niks van maar ik heb het verschil maar geschoven op het verschil tussen ponies en paarden en het verschil tussen mennen en rijden...

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:55

Anke schreef:
Ben wel benieuwd hoeveel eigenaren een bijrijder hebben die hun paard opleidt/traint en het paard daar dus echt beter van wordt.


:Y) ik rij voor iemand paarden, en daar worden ze wel beter van ja :j van zadelmak naar wat ze nu lopen, en nee daar betaal ik niet voor

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 01:17

Ik heb 1 pony van zadelmak doorgereden naar L2 met winstpunten en daarmee ook kampioen bestgaand rijpony geworden op de keuring (was een fokker) Toen zelf gestopt ivm aanbod ander paard en omdat de pony ook beginnerslesjes liep voor en na het rijden. Dat vond ik niet fijn. Net fijn getraind, kon ik haar niet belonen met vrij maar moest ze daarna nog in een les lopen. En wat ik er in reed reden anderen er deels weer uit. Ik mocht haar ook lessen maar had geen tijd om de hele week te rijden en zelf al mijn pony in de kost en vond 125,- plus eigen kosten als lessen/wedstrijden/brandstof echt te gek. Dus toen gehouden bij zonder kosten 3x per week trainen/wedstrijden en blijven meelopen in lessen. Dan was het voor beiden een win/win situatie. Pony doorgereden en geklasseerd, reclame/bekendheid stalnaam, ik mezelf verbeteren en klasseren zonder veel extra kosten vergeleken met wanneer ik met mijn eigen had gereden.

Een ander paard helpen beleren en doorgereden, maar daar gestopt vanwege tijdgebrek en te weinig steun van eigenaren bij probleem met vinden passend zadel en checken gezondheid paard.

Ook meerdere pony's en paarden gereden die tijd stil stonden om ze weer in conditie te krijgen. Enkeling werd daarna verkocht, en merendeel bijgereden omdat de eigenaar te weinig tijd had ivm meerdere paarden en zo toch doet regelmatiger getraind werd.
Net een deel van die pony's en paarden officieel of onderling gestart. Eigenlijk heb ik alleen officieel gestart met paarden/pony's van andere eigenaren. Mijn pony kreeg spat voor ik startkaart had aangevraagd (alleen onderling gereden) en mijn paard kreeg een blessure na mijn zwangerschap en had ook alleen nog onderling gestart voor die tijd) afgelopen
september weer begonnen na tien jaar ofgiciele-wedstrijd pauze en nu gelukt om de L2 uit te rijden en mijn eerste wedstrijd M1 ook gelijk een winstpunt te rijden. Super fijn want nu kan ik mijn eigen paard, als ze weer beter wordt, ook gelijk, of versneld, starten in de M1 en voor het vinden van een nieuwe uitdaging in de toekomst is dat ook weer mooi meegenomen. Daarnaast waren de eisen voor een jurycursus en Orun omhoog gegaan.

Ik investeer enorm in lessen om beter te leren rijden. En de wedstrijden kosten ook veel tijd en geld. Het liefst rijd je dan bij iemand die dat waardeert ipv dat iemand je ziet als manier om een deel van de stalling terug te krijgen. Dan rijd ik liever weer een jong paard waar ik een plusje op kan rijden voor een Fokker of liefhebber die zelf geen wedstrijd ambitie (meer) heeft dan dat iemand het ziet als gunst aan mij om wedstrijd te mogen rijden. En dan heb ik het uiteraard niet over die eigenaren die me hun ervaren leerpaard ter beschikking stellen (want dat waardeer ik zeer) maar wel de (vaak zoekende) eigenaar met een gemiddeld recreatie/B paard op leeftijd die dan allerlei eisen en wensen heeft over niveau/klusjes/les nemen en een financiele bijdrage. Ik zie die advertenties steeds meer staan.

Als mijn rijden en inzet niet voldoende is, dan is het gewoon geen match. Ik wil zelf door kunnen groeien of ik wil een ander er mee helpen en daarom gewaardeerd worden. En anders maar niet.

Het gaat om een goed gevoel ergens bij hebben.
Als dat niet zo voelt dan houd ik het niet meer vol op een duur.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 06:45

Ik heb verzorgpaardeningereden en gestart tot m1, l1, enz. Dus wel degelijk getraind naar hoger niveau en altijd werden ze verkocht en kreeg ik niets als dank. Mijn eigen paard loopt z. Iemand vinden die een paard kan verbeteren, dat lijkt onmogelijk. Maar gelukkig ben ik daarin wat makkelijker. Mijn bijrijder betaalt niets, alleen af en toe biks. En ze mag op wedstrijd, moet onderaan beginnen. Dus heeft eengratis leerpaard onder de kont. Zij is er blij mee, maar hoeveel ruiters toch nog te mekkeren hadden? Veel. Te stug in de mond, nog geen conditie, verkeerde stal, geen binnenbak, enz. Maar ik betaal, het is mijn paard, dus ik bepaal. Nu gelukkig iemand die dankbaar is, engoed voor het paard. En dan sta ik mijn rijmomenten rustig af in overleg.