Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 00:37

sneeuwpop schreef:
joyce B schreef:
Je zoekt een bijrijder, je vraagt een bijdrage...

De bijrijders die er zijn kunnen of willen het niet betalen... (gezien de enorme studieschulden die men tegenwoordig maakt vind ik dat niet eens gek en zeker niet onverstandig om dat niet te willen.)

Dan heb je dus geen bijrijder meer nodig? En kun je zonder? Dus eigenljk zoek je iemand om de kosten wat mee te kunnen delen omdat het zo duur is, een eigen paard. Wees daar dan duidelijk in en accepteer dat andere andere keuzes maken en hun eigen budget beheren


Dit vind ik zwart - wit

Wanneer je een paard hebt waar je relatief weinig op rijdt, kun je iemand die graag een paard wil verzorgen/ bijrijden een groot plezier mee doen. Echter hoeft dat imo niet gratis te gebeuren.
Het is een dure hobby en dat hoeft een ander imo niet te sponseren.


Dat hoeft ook niet, maar als je dan niemand vind die er voor wil betalen.... moet je voor jezelf bedenken of je iemand echt zo nodig hebt dat je dan maar gratis laat bijdragen, of dat je niet iemand nodig hebt en het alleen maar handig/prettig/leuk/financieel voordelig had gevonden en je principieel dan maar geen bijrijder meer zoekt omdat je niet wil dat ze van jou profiteren.

Dat is een keuze.

Het is maar net of er in jouw omgeving mensen zijn die een bepaald bedrag over hebben voor jouw paard met jouw voorwaarden en omstandigheden. Dat heeft deels te maken met vraag en aanbod van bijrijdpaarden en bijrijders in een bepaald gebied en wat normaal is in dat gebied (wel of niet bijdragen, hoogte van bedrag) en deels met hoe aantrekkelijk je paard is met alle omstandgigheden en regeltjes er omheen, en hoe groot je doelgroep is...

Iedereen maakt voor zichzelf een soort balans op.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:18

Dat dus.
Een bijrijder nodig hebben of ruimte hebben voor een bijrijder zijn heel verschillende dingen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:56

sneeuwpop schreef:
Dat dus.
Een bijrijder nodig hebben of ruimte hebben voor een bijrijder zijn heel verschillende dingen.


Als ik afhankelijk was van een bijrijder/diens bijdrage. Deed ik liever het paard weg.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:03

Anke schreef:
sneeuwpop schreef:
Dat dus.
Een bijrijder nodig hebben of ruimte hebben voor een bijrijder zijn heel verschillende dingen.


Als ik afhankelijk was van een bijrijder/diens bijdrage. Deed ik liever het paard weg.


Ja, ik ook.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:07

Anke schreef:
sneeuwpop schreef:
Dat dus.
Een bijrijder nodig hebben of ruimte hebben voor een bijrijder zijn heel verschillende dingen.

Als ik afhankelijk was van een bijrijder/diens bijdrage. Deed ik liever het paard weg.


Ja, ik ook.


Nou ik niet. Vaak/meestal zijn dergelijke financiële situaties tijdelijk, en ik ben super blij dat ik dankzij mijn bijrijder(s) mijn paard heb kunnen houden. Juist omdat als ik door een moeilijke tijd ga is hij hetgeen wat mij op de been houdt.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:02

Echter, krijgt de bijrijder dan geen enkele rechten of gedeelt eigenaarschap, ondanks dat ze vaak een groot gedeelte van de kosten meebetalen. Puur zodat zij het mogelijk maken dat jij je paard kunt houden. Vind ik ook zo bizar.
Je betaald voor een paard wat niet van jou is, waar je nooit ook maar enig zeggenschap over hebt (tenzij jouw visie in het straatje van dat van de eigenaar past). Het dier wordt nooit van jou, de eigenaar blijft altijd 100% bepalen wat er gebeurt en met 1 knip in de vinger, bij wijze van, kun jij weggestuurd worden.

Op een manege betaal je ook geld, maar dan krijg je rijles met als doel dat je beter leert rijden. Vaak komen er ook nog (verplichte) rijlessen bij bij een bijrijdpaard.
Kortom, je betaalt mee in onderhoud, moet daarnaast nog los betalen voor les en krijgt er helemaal niks voor terug.. ja het 'recht' om op iemands paard te rijden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:10

Maar op een eigen paard rijden leer je meestal wel beter op rijden dan op (helaas) afgestompte krom getrokken manege paarden. En wat leer je nu nog op een manege na een paar jaar? Dan betaal je ook alleen maar om op een paard te mogen zitten. Dat staat dan wel gelijk aan het mogen rijden op een eigen paard. Die kosten strepen dan in vergelijk wel met elkaar weg.

Wil je echt beter leren rijden zul je toch zelf in les moeten gaan investeren.
Of op een manegepaard en extra priveles erbij.
of iemands eigen paard. met priveles erbij.


Goed als ik een bijrijder nodig zou hebben om mijn paard(en) te onderhouden stond hij vandaag nog te koop daar niet van.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:16

Dat is nou precies de reden dat ik geen bijdrage vraag aan mijn bijrijder.
Mijn hobby, mijn verantwoordelijkheid, ook financieel.
En ik beslis.

Ik lever ook geen dienst aan de bijrijder. Op een manege betaal je voor les of lease en als het paard kreupel is krijg je een ander. Dan betaal je voor een dienst.

Bij mij is er gewoon sprake van een win-win-win situatie.
Bijrijder kan lekker bosritten maken, mijn pony krijgt extra aandacht en beweging en ik kan met een gerust hart een keer een dagje alleen even snel voeren en me verder met de andere pony bezig houden.

Iedereen blij.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:18

Dat is ook waarom ik ook nooit geld heb gevraagd. Maar dan is het weer te vrijblijvend ben ik achter gekomen.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:20

Tot nog toe gaat het hier goed.
Toevallig heeft mijn bijrijder vorige week na 3,5 jaar opgezegd om privé redenen, die ik begrijp.
Maar ze is wel 3,5 jaar geweest zonder vrijblijvendheid.

En heb alweer iemand anders, via de stalbaas, waarvan ik ook niet de indruk heb dat dit vrijblijvend gaat zijn. Dat moet de tijd uiteraard uitwijzen, maar het zou me heel erg verbazen, gezien de referenties over deze persoon.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:30

RoyceMack schreef:
Kortom, je betaalt mee in onderhoud, moet daarnaast nog los betalen voor les en krijgt er helemaal niks voor terug.. ja het 'recht' om op iemands paard te rijden.


:D Dus voor jou geen bijrijdpaard.
Gewoon lekker op de manege lessen volgen, daar waar je zoveel leert.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:07

RoyceMack schreef:
Echter, krijgt de bijrijder dan geen enkele rechten of gedeelt eigenaarschap, ondanks dat ze vaak een groot gedeelte van de kosten meebetalen. Puur zodat zij het mogelijk maken dat jij je paard kunt houden. Vind ik ook zo bizar.
Je betaald voor een paard wat niet van jou is, waar je nooit ook maar enig zeggenschap over hebt (tenzij jouw visie in het straatje van dat van de eigenaar past). Het dier wordt nooit van jou, de eigenaar blijft altijd 100% bepalen wat er gebeurt en met 1 knip in de vinger, bij wijze van, kun jij weggestuurd worden.

Op een manege betaal je ook geld, maar dan krijg je rijles met als doel dat je beter leert rijden. Vaak komen er ook nog (verplichte) rijlessen bij bij een bijrijdpaard.
Kortom, je betaalt mee in onderhoud, moet daarnaast nog los betalen voor les en krijgt er helemaal niks voor terug.. ja het 'recht' om op iemands paard te rijden.


Zo gaat het er hier niet aan toe hoor, ben al 1,5 jaar heel blij met haar en zij met ons :) Zij kan nu tijdens haar studie toch haar hobby blijven uitoefenen, haar eigen paard staat wegens te hoge kosten (in deze regio) en niet voldoende tijd elders in bruikleen en is niet mee verhuisd. Lessen mag, maar is niet verplicht, en soms gaan we x samen en geef ik zelf ook les aan haar. Verder mag ze lekker alles met m doen, sprongetje, naar t bos, in de bak etc. Ze is er 2x per week, soms vaker, en ze betaald idd een vergoeding, maar zeker niet het grootste deel vd kosten. (€50/maand).
Verder zijn we recent van stal gewisseld en ook dat heb ik in overleg met haar gedaan en we zijn samen wezen kijken bij het nieuwe plekje.

En op de manege heb je 1 uurtje een paard voor jezelf maar kun je vaak niet echt een band opbouwen of ergens naar toe werken en je leert er idd doorgaans een stuk minder. En ook geen enkele zeggenschap over het paard trouwens ;)

Maar ieder zo z'n ding, en als jij er niet voor wil betalen is dat ook prima. Maar zou je dus geen match zijn met mij ;)

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:27

RoyceMack schreef:
Echter, krijgt de bijrijder dan geen enkele rechten of gedeelt eigenaarschap, ondanks dat ze vaak een groot gedeelte van de kosten meebetalen. Puur zodat zij het mogelijk maken dat jij je paard kunt houden. Vind ik ook zo bizar.
Je betaald voor een paard wat niet van jou is, waar je nooit ook maar enig zeggenschap over hebt (tenzij jouw visie in het straatje van dat van de eigenaar past). Het dier wordt nooit van jou, de eigenaar blijft altijd 100% bepalen wat er gebeurt en met 1 knip in de vinger, bij wijze van, kun jij weggestuurd worden.

Op een manege betaal je ook geld, maar dan krijg je rijles met als doel dat je beter leert rijden. Vaak komen er ook nog (verplichte) rijlessen bij bij een bijrijdpaard.
Kortom, je betaalt mee in onderhoud, moet daarnaast nog los betalen voor les en krijgt er helemaal niks voor terug.. ja het 'recht' om op iemands paard te rijden.

Natuurlijk word je geen gedeeltelijkeigenaar als je betaalt voor bijrijden.Je huurt dan gewoon het paard.dat geeft geen eigendomsrechten.Ik heb vroeger wel paarde geleasd waarbij ik de hele stallingskosten en alle andere kosten met uitzondering van hele hoge medische kosten(dat was in overleg) moest betalen.Dus even duur bijna als een eigen paard. maar zonder de zware verantwoordelijkheid daarvan. Deze constructie wekt het best als je les=aset van een zakelijk bedrijf,omdat je bij een privepersoon altijd emotionele toestanden erbij krijgt.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:03

Anke schreef:
RoyceMack schreef:
Kortom, je betaalt mee in onderhoud, moet daarnaast nog los betalen voor les en krijgt er helemaal niks voor terug.. ja het 'recht' om op iemands paard te rijden.


:D Dus voor jou geen bijrijdpaard.
Gewoon lekker op de manege lessen volgen, daar waar je zoveel leert.


Ik ga stuk van het lachen _O-

Ik heb een tip roycemack. een paard spiegelt, hoe meer ruiters, des te onduidelijker de spiegel wordt.
Dus je komt je eigen fouten veel sneller tegen. Daarnaast nog privéles en tijd om zelf te oefenen en je leert super veel en sneller.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:31

Zo. En toen meldde 3 weken geleden mijn bijrijder dat ze ging stoppen.
Jammer, maar begreep haar punt wel.

En dat het dilemma, zoek ik voor m'n ouwe gebakkie nog een nieuw iemand?

Ik gun Jip heel erg de extra aandacht van een bijrijder, maar lezend in dit topic was ik toch ook wat sceptisch geworden.
Oude pony, vooral veel knuffelen en poetsen en een beetje rijden, vind ik daar iemand voor?
Op stal wat stalgenootjes gevraagd om mee te denken en ook de stalhouder verteld dat mijn bijrijder ging stoppen, of hij nog iemand voor de oude pony wist, volwassen en zelfstandig.
Nou, vroeg hij, een moeder met 2 dochters van 12 en 14, is dat misschien iets?
Moeder heeft vroeger een eigen paard gehad, meiden rijden op een manege. Nou ja, als moeder 'toezicht' op de meiden houdt, waarom niet?
Laten we maar eens kennismaken dan.

Wow, wat een lot uit de loterij!
Ze zijn al een paar keer geweest om even te knuffelen.
Ze bieden spontaan aan om te komen uitmesten, doen dan niet alleen de wei van Jip, maar ook die van Elmo en vullen uit zichzelf de waterbakken bij etc.
En dan heeft de moeder gisteren pas voor het eerst samen met mij gereden, volgende week zijn de meiden aan de beurt.

Heb hier een heel goed gevoel over, Jip vindt het heel erg leuk al die aandacht en ik geef hem met een gerust gevoel uit handen.
Dit voelt echt weer als de win-win-win situatie, pony blij dus ik ook blij en de bijrijders/verzorgers ook blij!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:32

Super om te horen!! :)

Marocje
Berichten: 5607
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:40

Super Marije_Jiplover! Dat klinkt idd als een hele goede match!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:37

Super leuk!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 14:49

Wat fijn voor je dat je zo snel weer leuke bijrijders hebt.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:35

Wat een fijn bericht!

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:32

Dat zijn goede berichten. Zelf heb ik nu een bijrijder van 14. Ze komt 1 dag per week en in de vakantie vaker. Ze is netjes en beleefd, ruimt de spullen op. Ze wil graag leren en het gaat niet alleen om rijden. Ze heeft in een aantal weken tijd nog maar 1 keer erop gereden omdat mijn pony nog niet veel kan. Soms spreken we samen af en laat ik haar lekker dr gang gaan en laatst mocht ze er dan ook op. Ben blij mrt haar al zou 1 dag meer iets fijner zijn.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 00:19

Ik zeg eerlijk. Voor 1 dag per week is het mij de moeite niet waard.
Minimum hier is 2 keer per week. Liefst vaker.

avalonnancy

Berichten: 873
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:05

Zo topic even doorgespit. Hier beide kanten ervaring. Bijrijder gehad en nu zelf bijrijder geweest.
Mijn paard staat nu met pensioen. Ik had voor haar een bijrijdster. Ze moest nog veel leren maar kon dat mooi samen met mijn paard. Mijn paard was jong en sensibel en ze had lef. Ze reed 3 dagen in de week. Ook wedstrijden en clinics/ cursus voor haar opleiding. Ik bracht haar overal heen. Ze betaalde in het begin 80 euro. Later 100. Die verhoging was in overleg.de kosten van de stalling gingen omhoog en heb haar toen de keuze gegeven om of te verhuizen naar een andere stal of om de kosten te delen.

Nu zelf sinds februari weer aan het rijden gegaan. Ik kreeg via via de vraag of ik interesse had. Eigenaar had een paard die van haar dochter was, maar die reed niet en zelf had ze geen ervaring maar wou het paard wel houden. Ik ben dat paard 3 dagen gaan doen. 2 dagen rijden en 1 dag longeren. Paard liep rechtsom niet rad. Hij was al wat ouder. Mocht niet in de paddock vanwege zijn rug mocht niet rollen etc. Uiteindelijk de eerste 2 maanden bezig geweest om het paard goed te krijgen. Heb een osteopaat geregeld die constateerde dat paard helemaal vast zat. Godzijdank heeft zij gezegd laar dat paard gewoon paard zijn en lekker los en in de paddock . Zadelmaker laten komen. Wel op kosten van de eigenaar maar ik heb alles geregeld. Paard loopt nu gelukkig weer goed is enorm veranderd en veel blijer en opener geworden. Ze had een berg regels waar ik me braaf aan heb gehouden. Na het rijden Hoeven vetten, tuig en beschermers schoonmaken na het rijden. Longeren voor het rijden en les nemen. Mijn dochter van 10 die lest mocht helpen en uitstappen. Ik stuurde altijd foto's en een berichtje wat ik of wat ik of samen met mijn dochter gedaan hadden (ze hielp vaak met longeren en wandelen ). Na de les die ik moest nemen bij de door haar gekozen instructie vond ze me te streng..tsja het is jouw instructrice? Mijn dochter mocht niet meer helpen/uitstappen..vanwege de verzekering? Bijrijdersverzekering is niet persoonsgebonden? Gisteren was ze op stal..ik was naar buiten geweest en paard wil nog weleens omdraaien als hij naar huis toe wil. Dat accepteer ik niet. Dus ik denk rij hem nu eerst even voorbij stal en dan ga ik terug..paard doet moeilijk, sufferd loopt bijna tegen een boom. Dus ik trek hem om leg mijn been aan en draaf een stukje voorbij om hem vervolgens te belonen en terug naar stal te stappen er is geen zweep of wat dan ook nodig geweest, puur op de rem en ontwijken van de boom. Kom ik terug had de eigenaresse gezegd nou dat was ook niet fraai.nee dat klopt maar hij moet wel weten wat wel en niet mag. Voor mijn veiligheid en zijn veiligheid. Ze heeft zelf 0.0 rijervaring dus ik denk dat ze dat ook gewoon niet snapt. Maar bij mij was de maat vol. Ik zeg als je het er niet mee eens bent hoe ik hem rijdt dan stop ik ermee. Dus dat heb ik ook gedaan. Ik ben de 4de bijrijder in een jaar tijd dus hoop dat hij nu heel blijft? Ik begreep al dat ik joet de eerste was wat ze niet goed genoeg vind.

Maar ik heb nu echt zoiets van laat maar, dat bijrijden is niks voor mij als ik geen vertrouwen krijg. En misschien was dat nu de pech omdat ze zelf geen ervaring heeft en denkt goed te doen. Of dat ik teveel denk als eigenaar ipv bijrijder? Hoe dan ook..ik stond zelf heel anders tegenover mijn bijrijdster toen dan dat ik nu zelf als bijrijdster meegemaakt heb.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:15

Dat was dus geen goede match.
Jammer zeg. Het blijft moeilijk.

avalonnancy

Berichten: 873
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:30

Anke schreef:
Dat was dus geen goede match.
Jammer zeg. Het blijft moeilijk.


Nee inderdaad..en het ergste is nog dat ik aan mezelf ga twijfelen! Ik was allang blij dat de osteopaat bevestigde wat ik voelde. Toen ik zei dat dat paard niet goed was begreep ze het eerst niet. De andere bijrijders hadden niks gemerkt. Zadel bleek scheef gevuld te zijn. Dierenarts was voor mijn tijd
al een paar keer geweest maar had steeds gezegd doe maar 2 weken longeren. Tsja met een scheef zadel komt het probleem ook steeds weer terug.
Maargoed rijbroeken gaan de kast weer in. Had hiervoor ook 3 jaar niet gereden dus is ook goed zo.