'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicole_xx

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:23

myk_en_shant schreef:
Goed van je. Zet hem op.

Kreeg met weer een whatsappje met: Kan je morgen dan gaan we met die en die (mensen die ik niet eens ken) rijden op Floris
Toen heb ik gezegd dat ik het niet meer wou.
Ze is nu boos maarja net zoals Thejokerr al zei het is mijn paard dus heb niks te verliezen.
Dus ik zal morgen eens kijken of ze boos word..
Zoja ze hebben verzorgpony's laat ze daar op gaan rijden.
(Sorry dat het zo laat is, kan niet slapen)

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:34

Ik lees net het bericht, kan me echt niet voorstellen waarom verzorgers zoiets doen.. Je hebt al heeeel erg veel geluk als je ergens een verzorgpaard gratis kan vinden, waarop je ook mag rijden.

Ik zelf heb ook een verzorgpony, maar zal haar nooit helemaal als mijn eigen beschouwen. Ik mag bijna alles met haar, maar mag haar bijvoorbeeld niet zomaar verplaatsen/meenemen ergens naar toe als de eigenaresse er niet bij is. Fotomeeting bijvoorbeeld zit er waarschijnlijk niet in. Maar ik mag dan wel gewoon buitenritten maken (met een groep), lekker poetsen, ben 2x met haar op ponykamp geweest, eigenaresse ging mee als begeleiding, want het is min of meer haar vereniging.

Ik moet dan wel helpen met alle klussen rondom de boerderij, paarden binnen/buiten zetten, stallen mesten, kruiwagens mest/hooi rijden, voeren e.d. Maar ik hoef helemaal niks te betalen, en ik vind het helemaal niet erg, hoort er nou eenmaal bij.

Maar nogmaals, snap niet dat sommige verzorgers zo verschrikkelijk brutaal kunnen zijn zeg.. :n

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:51

Ik ken de situatie van het toe-eigenen van een pony. Gelukkig weet iedereen in mijn omgeving dat Tommie al ontzettend lang mijn pony is.
Maar ik vind dat je wel lef hebt om een pony van jou te noemen terwijl dat niet zo is.

gerlindie

Berichten: 4653
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:42

Ik moet zeggen, ik bevind me schuldig aan een paar dingen in dit topic.

Mijn VERZORGpony is van een oude man, opa H.
Ik leerde haar kennen omdat ze in de wei achter het huis vsn mijn oudoom stond. Ik was toen 5/6 en wist niets van paarden, maar vond het wel leuk om die pony's wat lekkers en een aai te geven.
Dasrdoor ben ik veel gaan lezen over paarden, en heb er ook veel over geleerd.
Mijn moeder kende toevallig de eigenaar, en zo kwam ik te weten dat ze Sabina heet.
Opa H kreeg steeds meer gezondheidsproblemen, en kon niet meer elke dag komen om haar te voeren. Hij heeft mij toen als 10-jarig meisje laten zien hoe hij wilde dat ze gevoerd werd, omdat wij in het huis van mijn oma waren komen wonen, wat voor het huis van mijn oudoom dtond.
Ik kreeg zelf ook pony's, en toen het huis van mijn oudoom verkocht werd, moest de pony op een dag weg.
Ja, toen heb ik zonder het aan opa H te vertellen haar in de wei bij.mijn paarden gezet met een draadje ertussen, ja, als ze nu hoefbevangen is (extreem gevoelig) bel ik hem niet meer op, maar weet zelf wat ik moet doen, doordat ik haar al bijna acht jaar ken, ja, ik heb weleens haar staart bij geknipt, omdat ik weet dat opa H dat ook zo doet, ja, dan heb ik haarvoeding iets aangepast omdat ze veel te dik werd.

Opa H komt zo vaak als hij kan, maar helaas is dat niet vaak.
Ik weet dat hij het fijn vind dat ik voor zijn schapen en zijn pony (heb) (ge)zorg(d), de schapen heeft hij uiteindelijk moeten verkopen, maar de pony wilde hij beslist niet verkopen, dus heeft hij gevraagd of ik voor haar wilde blijven zorgen. Natuurlijk wilde ik dat, dus nu zeg ik ook vaak genoeg "mijn" pony, gewoon, omdat ik het te lang vind om te zeggen: ik ga even mijn twee eigen pony's en de pony van opa H binnenzetten.
En ook al betalen mijn ouders hooi, ontworming en hoefsmid, ik weet echt wel dat ze van opa H is. Als mensen ernaar vragen zal ik er ook echt niet over liegen.

En mocht opa H komen te overlijden, dan ben ik er zeker van dat mijn ouders de pony willen kopen, maar ik houd het liever zo opa H en ik vertrouwen elkaar, als ik niet weet wat ik moet doen, als ik vragen heb over een van de pony's kan ik hem altijd bellen, en wil hij altijd helpen.

Dus ja, ik heb me schuldig gemaakt aanveel bezwaren tegen verzorgers in dit topic, maar ik moet zeggen dat ik niet denk dat ze me daarom een slechte verzorger vinden.
Ik krijg ieder jaar met kerst en mn verjaardag een boekenbon, en ben pas op hun 50-jarig huwelijk uitgenodigd.

Ik kan de meeste mensen hier prima begrijpen, als je zoiets heb meegemaakt snap ik heel goed dat je geen verzorger meer wilt, maar sommige bokkers vind ik wel weer erg zwart-wit

loulou12
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 01:21

Wow, dit is egt erg ik ben zelf ook een verzorgster maar ik zou dat nooit durven en bij mij op de manege vraag ik ook altijd van mag im die poetsen alstublieft bij sommige weet im dat het sws mag maar dat is wel egt erg gelukkig zijn mijn verzorgpony's mijn buren en die eigenaarr is een vriend van mijn ouders en hij krijgt elke lente/zomer gratis kuilgras maar ik mag dar rijden ik moet wel altijd eerst wachten tot hij er is en ik doe zou mijn dagelijkse klusjes daar dus bij mij ja het volgsns mij wel oke

myk_en_shant

Berichten: 3271
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:31

Nicole_xx hoe is het nu afgelopen, ben je van die profiteurs af, of niet.

nicole_xx

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:10

myk_en_shant schreef:
Nicole_xx hoe is het nu afgelopen, ben je van die profiteurs af, of niet.


Jaa, ik heb ze duidelijk gemaakt dat ik het niet meer wil.
Ze vinden me niet meer aardig nu maar is niet erg.

myk_en_shant

Berichten: 3271
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:34

Pech hebben voor hun. Jij kan weer met een gerust hart naar je paard.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:40

Ik heb zelf een tinkertje waarvoor ik sinds kort een verzorgster/bijrijder heb, en die meid mag hem ook behandelen als haar eigen pony. Waarom? Ze wil ervaring opdoen voor ze ooit zelf een eigen paardje koopt, en in mijn ogen doe je dat ook het best door ze vrijheid te geven om dingen te ontdekken.

Ze weet de spullen liggen, ze weet dat ze die ook mag gebruiken als ze achteraf alles maar weer netjes opruimt. Het enige wat ik niet wil, is dat ze de staart en/of manen knipt. Wil ze er vlechten in leggen? Prima doe maar! Wil ze longeren, poetsen of rijden? Ga je gang. Ze weet dat hij nog groen is, en gaat er dan ook niet mee buiten. Wil ze wat nieuws proberen dan krijg ik een smsje met "mag ik dit of dat doen?". Is ze ziek of kan ze niet, dan brengt ze me ook op de hoogte. Verder mag ze ook in de stal bij mijn 2 shetjes, als ik de kans eens krijg laat ik haar daar ook wel mee kennismaken en mag ze die ook doen. De enige waar ze niet mee aan de gang mag is mijn jonge hengst, maar die vind ze zelf beetje imposant en durft ze niet. Omdat ze zo haar best doet had ik beloofd dat ze deze schoolvakantie eens met de hengst mocht rijden (is doodbraaf in de bak) en kind had er al stress voor of ze wel goed genoeg was als ruiter :+ Mocht ik daaraan twijfelen dat stak ik 'm niet onder je kont hoor, en ik blijf er ook bij.

Les moet ze zelf betalen, pony staat volpension en ik betaal de DA, smid etc gewoon zelf. Eigenlijk wou ik een kleine bijdrage maar dat mocht niet van haar ouders en als ik nu zie hoeveel lol ze erin heeft en hoe goed ze het doet, dan hoeft dat ook niet. Zie mijn pony vrolijk wezen met haar, en da's belangrijkste voor mij.
Al denk ik erover om af en toe haar eens wat lessen cadeau te doen ;)

musriane
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: Veldhoven

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:02

Mijn pony is ong 15 jaar manegepony geweest op een manege vlak bij, heb hem vorig jaar overgekocht en altijd staan er meisjes om zijn stal heen als er lessen zijn en hoevaak ik wel niet meemaak dat er een zegt dat mus van haar is, echt verschrikkelijk irritant, als ik er bij ben loop ik altijd gewoon met het zadel de stal in, vraagt er vanzelf een of ik hem wel mag rijden, en dan zeg ik, Hoezo? het is mijn pony, werkt altijd maar word er wel stapel gek van! Gelukkig nog niet meegemaakt dat ze hem uit de stal halen, wel als ik hem even onbewaakt op de gang laat staan dat ze hem aant borstelen zijn ;(

myk_en_shant

Berichten: 3271
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:12

Musriane erg vervelend die pennymeisjes, maar is wel te verwachten over een ex manegepaard. En vooral als je op dezelfde manege blijft staan, waar die gelopen heeft.

Anders groot bord op de staldeur plakken dat ie van jouw is.
Hopelijk stopt het dan.

nicole_xx

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 08:53

myk_en_shant schreef:
Pech hebben voor hun. Jij kan weer met een gerust hart naar je paard.


Jaa, gelukkig wel.
Nu heb ik heb lekker voor me alleen

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:08

Moet wel zeggen dat dit soort dingen me belemmeren om anderen bij mijn pony's te laten.
ik zelf was vroeger blij met alle kansen die ik buiten de manege kreeg, en heb wel eens lopen denken om een jonger meisje ook de kans te geven meer met een pony om te gaan dan alleen op de manege. In eerste instantie gewoon poetsen enz en evt op den duur meer.. maar als ik dit lees.. nah, laat maar :) doe het wel zelf.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:33

Ik heb ook erg lang getwijfeld hoor Dott, en nadien best lang moeten zoeken. Maar de eerste is gelijk al een goeie. Ze is er vaak als ik er niet ben (andere uren) en ik hoor niets dan lof over haar van stalgenoten en onze stalbaas, dat ze het zo goed aanpakt, ze is correct en beleefd, wil heel veel leren.

Het enige wat ik jammer vind, is dat ze (zo komt het toch op mij over) van haar ouders er zo weinig mogelijk geld aan mag spenderen. Ok, dan laat ik de bijdrage in het stalgeld vallen, maar les moet ze toch echt zelf betalen. Ofwel durft ze nog niet goed, ofwel mag ze niet van thuis uit, maar behalve 1 longeerlesje heeft ze nog geen les genomen. Ik hoop dat het het eerste is, en dat ik haar wat kan begeleiden zodat ze wat zelfvertrouwen krijgt (want ze doet het goed!). Want dat ze gaat lessen, toch 1x/week, is wel de uiteindelijke bedoeling. Ze weet dat ze dan ook op wedstrijd mag met de pony als die daar ooit klaar voor is. Het zou zonde zijn dat de ouders verwachten dat ik dat ook nog eens ga betalen...

Mocht dat zo zijn, dan is het jammer maar helaas gedaan met de pret. Zij en haar ouders willen leren hoe het is om een paard te hebben, dan vind ik dat ze ook maar moeten "leren" welke kosten er allemaal aan zitten. Mijn lesgevers zijn niet duur maar wel duurder dan een groepslesje op manège uiteraard, al kan ze kiezen voor 30min of een uur les. En dan is de prijs ongeveer gelijk.

isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:12

Het valt me op dat alleen de mensen die alles hebben wat ze willen hier reageren... ;€

ik 'help' niet, ik help! Ons word gevraagt of wij asjeblieft even de pony willen doen om priveredenen, we mogen daar alles doen wat we willen, mits me ons maar netjes gedragen, en dat doen we prima, mijn verzorgpony's staan op een pensionstal en daar word altijd gevraagt; hoe gaat het met jou'n pony?' En dat soort dingen, n ik weet zeker dat er hier al iemand gereageerd heeft die niet de officele eigenaar is van 'je paard

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:20

Oei, ik voel me nu gelijk wel heel schuldig. Ik heb het namelijk ook wel eens over "mijn" paard als ik mijn vzp bedoel.. Maaaaarrrr da's tegen niet-paardenmensen, na een keer of vijf glazige blikken en uitleggen wat een verzorgpaard precies is had ik er geen zin meer in :+
Uiteraard respecteer ik netjes alle regels van de eigenares en zal ik hem niet als eigen gaan beschouwen, natuurlijk niet :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:26

Ik ben wel degelijk de eigenaar van mijn paarden :)) En ik stoor me er ook niet in dat mijn bijrijdster de pony "haar" pony noemt, want het is net de bedoeling dat ze die als "van haar" beschouwt, ze mag er dan ook alles mee zolang het veilig en verantwoord is.
Zij wou graag leren hoe het allemaal in elkaar zit met een eigen paard qua tijd, werk, kosten etc. Welja prima, dan krijg je 'm ook zo onder je hoede. Daar tegenover staat dan wel dat ik ook écht verwacht dat je regelmatig komt en er ook écht mee bezig bent, en niet even snel een aai en weer weg voor 2 weken omdat het koud is bijvoorbeeld.

isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:30

Magrathea schreef:
Oei, ik voel me nu gelijk wel heel schuldig. Ik heb het namelijk ook wel eens over "mijn" paard als ik mijn vzp bedoel.. Maaaaarrrr da's tegen niet-paardenmensen, na een keer of vijf glazige blikken en uitleggen wat een verzorgpaard precies is had ik er geen zin meer in :+
Uiteraard respecteer ik netjes alle regels van de eigenares en zal ik hem niet als eigen gaan beschouwen, natuurlijk niet :)


Ja inderdaad!! Dat heb ik dus ook regelmatig

isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:32

Varekaj schreef:
Ik ben wel degelijk de eigenaar van mijn paarden :)) En ik stoor me er ook niet in dat mijn bijrijdster de pony "haar" pony noemt, want het is net de bedoeling dat ze die als "van haar" beschouwt, ze mag er dan ook alles mee zolang het veilig en verantwoord is.
Zij wou graag leren hoe het allemaal in elkaar zit met een eigen paard qua tijd, werk, kosten etc. Welja prima, dan krijg je 'm ook zo onder je hoede. Daar tegenover staat dan wel dat ik ook écht verwacht dat je regelmatig komt en er ook écht mee bezig bent, en niet even snel een aai en weer weg voor 2 weken omdat het koud is bijvoorbeeld.



Nee dat klopt, ala iemand zijn verzorg als eigen moet, moet hij ook als eigen behandelt worden, ik kom altijd als het regent, vriest of koud is, ookal kunnen we dan alleen maar knuffelen en uitmesten

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:42

Afschuwelijk die Penny-grieten, blijf lekker bij mijn (ja MIJN) paarden weg!
Heb ook eens gehad dat er marsreep-papiertjes e.d. in de weide lagen en het hek anders dicht zat, ja leuk natuurlijk, ik heb 2 bonte knollen (waarvan de vent bepaald geen lieverdje is!), ik vroeg een overbuur het in de gaten te houden en jahoor, 2 Pennys aan het klooien met mijn paarden.
Meteen laten weten dat ik dat wist, en dat het gevaarlijk was ook nog, want Meneer Bont is een mepper. En Mevrouw Bont is nog niet beleerd en errug spicy... wegblijven dus.
Niet meer gezien.
Hierbij neem ik overigens niet zo zeer mijn paarden in bescherming, alswel de nikswetende Pennymeisjes.
Ik heb achter 't huis nog 2 leuke zwarte Shets staan, dat lijkt me dan meer iets, maar ook niet zonder toezicht.
Van mijn paarden moet iedereen gewoon AFBLIJVEN, anders eerst komen vragen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:43

Afschuwelijk die Penny-grieten, blijf lekker bij mijn (ja MIJN) paarden weg!
Heb ook eens gehad dat er marsreep-papiertjes e.d. in de weide lagen en het hek anders dicht zat, ja leuk natuurlijk, ik heb 2 bonte knollen (waarvan de vent bepaald geen lieverdje is!), ik vroeg een overbuur het in de gaten te houden en jahoor, 2 Pennys aan het klooien met mijn paarden.
Meteen laten weten dat ik dat wist, en dat het gevaarlijk was ook nog, want Meneer Bont is een mepper. En Mevrouw Bont is nog niet beleerd en errug spicy... wegblijven dus.
Niet meer gezien.
Hierbij neem ik overigens niet zo zeer mijn paarden in bescherming, alswel de nikswetende Pennymeisjes.
Ik heb achter 't huis nog 2 leuke zwarte Shets staan, dat lijkt me dan meer iets, maar ook niet zonder toezicht.
Van mijn paarden moet iedereen gewoon AFBLIJVEN, ook volwassenen, anders eerst komen vragen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:48

isawessels00 schreef:
Magrathea schreef:
Oei, ik voel me nu gelijk wel heel schuldig. Ik heb het namelijk ook wel eens over "mijn" paard als ik mijn vzp bedoel.. Maaaaarrrr da's tegen niet-paardenmensen, na een keer of vijf glazige blikken en uitleggen wat een verzorgpaard precies is had ik er geen zin meer in :+
Uiteraard respecteer ik netjes alle regels van de eigenares en zal ik hem niet als eigen gaan beschouwen, natuurlijk niet :)


Ja inderdaad!! Dat heb ik dus ook regelmatig


Gelukkig O:)

Lijkt me heel sterk ook dat je daar als eigenaar mee kan zitten. Net zoals dat je moet gaan uitleggen dat je soms niet gaat rijden. "Huh? Ernaast wandelen? Waarom dan?" :+

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:56

Jeetje wat een verhalen hier hier schrik ik toch wel van.

Toen ik nog op mijn oude stal stond was er een meisje dat mij wel eens hielp met de stal doen longeren enz.
Dus daar voor in ruil mocht ze wel eens rijden als ik er bij was.
Ze poetste hem ook wel eens als ze niks te doen had.
Verder verzorgt ze hem nu niet meer want paard lief staat ergens anders.
Maar moet er eigenlijk niet aan denken om nog een keer een verzorgster te nemen.
Het is mijn hobby en mijn paard, dus ik maak gewoon tijd waar nodig.
En als ik de stal doen niet red heb ik hele lieve stalgenootjes.

Verder ging ik vroeger ook naar de manege om te helpen gewoon omdat ik het leuk vond. En tja als je dan een keer mag vrij rijden is dat heel leuk mee genomen.
Wat mij nu vooral opvalt is dat ze alleen helpen om vrij rijden en nooit meer om het ik vind het leuk om met paarden te werken.
In mijn omgeving valt het ook op dat als ze een verzorgpaard hebben ze niet eens echt veel aandacht geven.
Vaak na het rijden gooien ze hem op stal en vinden het wel prima.
Ook zie je veel dat rijden echt een pre is en niet meer bij zaak.
Wat ik echt zeer jammer vind want rijden is ook niet alles, ik vond en vind het heerlijk om met mijn paard te tutten.
Maar zelfs ik vind dat de jeugd van tegenwoordig asociaal is.
Wow wat klink ik als een oude taart zeg _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:06

Magrathea schreef:
Lijkt me heel sterk ook dat je daar als eigenaar mee kan zitten. Net zoals dat je moet gaan uitleggen dat je soms niet gaat rijden. "Huh? Ernaast wandelen? Waarom dan?" :+


die van dat wandelen hoor ik ook regelmatig, vooral als we op de weg lopen en dan van die "grappige" voorbijlopers; 'zeg meisie, weet je dat je ook op een paard kan zitten? ja echt hoor, hahahaha' *vinden zichzelf erg leuk*
die grap hoor ik zo om de 10/20 meter :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:11

Ik zeg ook wel in topics hier op bokt 'mijne' of 'mijn paard', maar dat is meer omdat het gewoon sneller typt. Ik weet dondersgoed dat [naam] niet van mij is en ik doe ook geen dingen zonder toestemming van de eigenaar.
Wat ik hier allemaal lees.. -O-